Juuh ensimmäinen viesti tänne. Tein ohjeen mukaan valot on nyt automaattiset, mutta takavalot eikä mittaristonvalot toimi.. Pitääkö punaiset johdot mitkä jää irralleen liittää toisiinsa? Onko ne punaiset johdot mitkä kytketään niihin vihreisiin "rosvoliittimellä" mittariston/takavalojen johdot? Auto on e34 520 -89
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 Automaattivalot
Collapse
X
-
Onneksi on ollut jo niin monta Bmw:tä että on oppinut käyttämään valokatkaisijaa.
Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04
Comment
-
-
Selviskö se ikinä että toimiiko E36 pelkän katkasijan vaihdolla "eurooppalaiseen" versioon??
Ois muita ohjeita ku tuo ruottalainen ton valomuistin tekemiseen..E36:seen pitäs saada värkättyä.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Originally posted by JanzkiSelviskö se ikinä että toimiiko E36 pelkän katkasijan vaihdolla "eurooppalaiseen" versioon??
Ois muita ohjeita ku tuo ruottalainen ton valomuistin tekemiseen..E36:seen pitäs saada värkättyä.
Comment
-
-
Nostetaanpas vanhaa jos saisi vaikkapa sitä fakta tietoa. eli onko e36 malliin mahdollista saada valomuistia jos on miten? itse rakentelemalla, katkaisijan vaihdolla vai koodaamalla kuten joku tässä jo ehdottelikinBMW F30 330e 2017
Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D
Comment
-
-
Originally posted by Spiddu View PostNostetaanpas vanhaa jos saisi vaikkapa sitä fakta tietoa. eli onko e36 malliin mahdollista saada valomuistia jos on miten? itse rakentelemalla, katkaisijan vaihdolla vai koodaamalla kuten joku tässä jo ehdottelikin
Joten itse päädyin rakentamaan parilla releellä ja led-huomiovaloilla valoautomaatin ( shouruumissa kuviakin). Pienellä muutoksella tosin saisi myös normiajovalot toimimaan.
Voin piirtää kytkentäkaavan tuosta omasta systeemistä niin ehkäpä selventää asiaa paremmin, ainakin jos on yhtään autosähkömiehen vikaaNyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78
Comment
-
-
Eikös tän nyt saa toteutettua vaikka sillain että laittaa releen etuvalojen maadotus johdon väliin kytkeytymänä päälle vaan sillon kun on virrat käännetty päälleCorvette C4 LT4 TURBO
Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i
Comment
-
-
Originally posted by Tuiske View PostEikös tän nyt saa toteutettua vaikka sillain että laittaa releen etuvalojen maadotus johdon väliin kytkeytymänä päälle vaan sillon kun on virrat käännetty päälle
Eli oma kytkentä lyhykäisyydessään (E36 touring vm -96):
Virrat päällä rele-1 saa ohjausvirran ja kytkee virrat huomiovaloille ja samalla ohjaa rele-2:sta (kahdet erilliset kärjet)
Rele-2:lta johdot valokatkaisijan napoihin 2 ja 6 (parkkinavat)
Rele-1 ohjaus on maadoitettu valokatkaisijan 1 navan kautta (kilven- ja mittarivalot) -> eli kun katkasijasta käännetään parkit päälle niin tuo oma järjestelmä kytkeytyy pois päältä ja virta kulkee taas auton omien sulakkeiden kautta. Rele-2 maadoitus suoraan maissa.
Releille 1 ja 2 on siis oma sulakkeellinen virransyöttö. Releessä 2 erilliset kärjet syystä siitä että parkit on erillään toisistaan silloin kun valot on katkaisijasta päällä.
Ajovalojen käyttöön tarvitsisi muuttaa vain tuo huomiovaloille menevä johto valokatkaisijan napaan 4, josta se ohjaisi auton omia lähivalojen releitä. Tosin ajovalokäyttöön olisi parempi ottaa releen 1 ohjaus esim D+ ja maa, että valot syttyy vasta kun auto käynnissä.Nyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78
Comment
-
-
Kytkentäkaavio
Originally posted by -Tepe- View PostVoin piirtää kytkentäkaavan tuosta omasta systeemistä niin ehkäpä selventää asiaa paremmin, ainakin jos on yhtään autosähkömiehen vikaa
Originally posted by -Tepe- View PostVirrat päällä rele-1 saa ohjausvirran ja kytkee virrat huomiovaloille ja samalla ohjaa rele-2:sta (kahdet erilliset kärjet)
Rele-2:lta johdot valokatkaisijan napoihin 2 ja 6 (parkkinavat)
Rele-1 ohjaus on maadoitettu valokatkaisijan 1 navan kautta (kilven- ja mittarivalot) -> eli kun katkasijasta käännetään parkit päälle niin tuo oma järjestelmä kytkeytyy pois päältä ja virta kulkee taas auton omien sulakkeiden kautta. Rele-2 maadoitus suoraan maissa.
Releille 1 ja 2 on siis oma sulakkeellinen virransyöttö. Releessä 2 erilliset kärjet syystä siitä että parkit on erillään toisistaan silloin kun valot on katkaisijasta päällä.
Ajovalojen käyttöön tarvitsisi muuttaa vain tuo huomiovaloille menevä johto valokatkaisijan napaan 4, josta se ohjaisi auton omia lähivalojen releitä. Tosin ajovalokäyttöön olisi parempi ottaa releen 1 ohjaus esim D+ ja maa, että valot syttyy vasta kun auto käynnissä.
Last edited by -Tepe-; 26-10-2008, 17:36.Nyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78
Comment
-
-
Originally posted by -Tepe- View PostNyt oli joutavaa aikaa, niin piirsin kytkentäkaavan
Tarkoitus olisi siis tätä kytkentäkaavaa soveltaen vääntää E36:een saattovalot parkeista. Käytännössä tuota kytkentäkaavaa hyödyntäen virtalukon sijasta heräte rohmutaan sisävaloista ja jätetään tuosta piirroksen rele1:stä vetämättä ohjaus huomiovaloille (joita minulla siis ei ole), tai ajovaloille.
Ajatus olisi, että kun kaukosäätimestä isken ovet auki/lukkoon, niin parkit/kilvenvalot jne, mitä oikeastikin syttyy niin syttyy ja palaa niin kauan, kuin sisävalotkin palaa. Tämän jälkeen kun iskee katkaisimesta valot tai parkit päälle, niin ohittuu tuo saattovaloviritelmä käytöstä ja virta kulkee auton omien sulakkeiden kautta.
Olenko nyt siis aivan hakoteillä?
Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
--
Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95
Comment
-
-
Originally posted by kmn View PostKiitos Tepelle tästä.. Haluaisin soveltaa tätä ja en todellakaan tajua autosähköstä tai sähköstä kauheasti, mutta haluaisin soveltaa tätä hieman silti.. Olen nyt pähkinyt tätä hieman ja tässä lopputulos:
Tarkoitus olisi siis tätä kytkentäkaavaa soveltaen vääntää E36:een saattovalot parkeista. Käytännössä tuota kytkentäkaavaa hyödyntäen virtalukon sijasta heräte rohmutaan sisävaloista ja jätetään tuosta piirroksen rele1:stä vetämättä ohjaus huomiovaloille (joita minulla siis ei ole), tai ajovaloille.
Ajatus olisi, että kun kaukosäätimestä isken ovet auki/lukkoon, niin parkit/kilvenvalot jne, mitä oikeastikin syttyy niin syttyy ja palaa niin kauan, kuin sisävalotkin palaa. Tämän jälkeen kun iskee katkaisimesta valot tai parkit päälle, niin ohittuu tuo saattovaloviritelmä käytöstä ja virta kulkee auton omien sulakkeiden kautta.
Olenko nyt siis aivan hakoteillä?
Kyseiseen systeemiinhän tarvitsee vähän enemmän muutosta, kuin mitä kuvailit.
Eli kun sisävaloilta tulis kuitenkin ottaa maatto-ohjaus (äkkiseltään mietittynä ei saa jänniteohjausta, en ole ihan varma)
Muokkasin kuvan pikaisesti niin se ehkä selvempi kuin alkais selittää muutoksia.
Tässä siis syttyy vain parkit eteen ja taakse. Eikä siis kilvenvaloja eikä mittaristonvaloja. Tässä kytkennässä ei taitais tarvita edes tuota diodiakaan :think
Jos sisävaloilta saisikin jänniteohjauksen niin siinä tapauksessa riittäisi vain tuo Rele 2 ja muita pieniä muutoksia.
todennäköisesti on muitakin totetutustapoja, mutta tässä nyt yksi mikä tuli mieleen ja edelleenkin omalla vastuulla
Last edited by -Tepe-; 24-12-2010, 13:28.Nyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78
Comment
-
-
Originally posted by -Tepe- View PostTosin ajovalokäyttöön olisi parempi ottaa releen 1 ohjaus esim D+ ja maa, että valot syttyy vasta kun auto käynnissä.
Testailin tuossa multimittarin kanssa kaikki ratin alapuolelta käsiin löytyvät piuhat siten, että virta-avaimen viimeisessä asennossa olisi 0V ja auton ollessa käynnissä olisi 12V. Yhtään tällaista napaa ei löytynyt.
Etsiskelin tuossa tunnin mokomaa Googlella, mutta ei vastausta niin löydy.Last edited by Tuppe; 09-04-2012, 23:16.
Comment
-
Comment