Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Automaattivalot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tukoon
    Newbiemmer
    • Jun 2005
    • 10

    #16
    Juuh ensimmäinen viesti tänne. Tein ohjeen mukaan valot on nyt automaattiset, mutta takavalot eikä mittaristonvalot toimi.. Pitääkö punaiset johdot mitkä jää irralleen liittää toisiinsa? Onko ne punaiset johdot mitkä kytketään niihin vihreisiin "rosvoliittimellä" mittariston/takavalojen johdot? Auto on e34 520 -89

    Comment

    • Tukoon
      Newbiemmer
      • Jun 2005
      • 10

      #17
      Oli "Rosvoliittimet" huonosti painettu painoin pihdeillä nyt toimii.

      Comment

      • Touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1310
        • Järvenpää

        #18
        Onneksi on ollut jo niin monta Bmw:tä että on oppinut käyttämään valokatkaisijaa.
        Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
        Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #19
          Selviskö se ikinä että toimiiko E36 pelkän katkasijan vaihdolla "eurooppalaiseen" versioon??

          Ois muita ohjeita ku tuo ruottalainen ton valomuistin tekemiseen..E36:seen pitäs saada värkättyä.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Justice
            Newbiemmer
            • Mar 2006
            • 9
            • Vaasa

            #20
            Originally posted by Janzki
            Selviskö se ikinä että toimiiko E36 pelkän katkasijan vaihdolla "eurooppalaiseen" versioon??

            Ois muita ohjeita ku tuo ruottalainen ton valomuistin tekemiseen..E36:seen pitäs saada värkättyä.
            BMW:lle auto testeriin kiinni ja ne laittaa testerillä sulle sen valoautomatiikan päälle. Jos saksasta tuotu nii aina ei välttämättä onnistu mut jos esim ruotti tai suomi malli niin onnaa varmasti! testerin käytöstä veloitetaan puolen tunnin työ aiankin käyttöautolla.

            Comment

            • Spiddu
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 3565
              • Nla

              #21
              Nostetaanpas vanhaa jos saisi vaikkapa sitä fakta tietoa. eli onko e36 malliin mahdollista saada valomuistia jos on miten? itse rakentelemalla, katkaisijan vaihdolla vai koodaamalla kuten joku tässä jo ehdottelikin
              BMW E90 330dA 2007
              BMW F30 330e 2017

              Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
              e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da

              Comment

              • -Tepe-
                Bimmer Rookie
                • Oct 2004
                • 149
                • Liperi

                #22
                Originally posted by Spiddu View Post
                Nostetaanpas vanhaa jos saisi vaikkapa sitä fakta tietoa. eli onko e36 malliin mahdollista saada valomuistia jos on miten? itse rakentelemalla, katkaisijan vaihdolla vai koodaamalla kuten joku tässä jo ehdottelikin
                Itse tutkin kytkentäkaavioista tuota katkaisijan vaihto mahdollisuutta, mutta toiminta oli aika paljon erilailla tehty skandinavia- kuin normimallissa.
                Joten itse päädyin rakentamaan parilla releellä ja led-huomiovaloilla valoautomaatin ( shouruumissa kuviakin ). Pienellä muutoksella tosin saisi myös normiajovalot toimimaan.
                Voin piirtää kytkentäkaavan tuosta omasta systeemistä niin ehkäpä selventää asiaa paremmin, ainakin jos on yhtään autosähkömiehen vikaa
                Nyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
                Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78

                Comment

                • Tuiske
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1441
                  • Lempäälä

                  #23
                  Eikös tän nyt saa toteutettua vaikka sillain että laittaa releen etuvalojen maadotus johdon väliin kytkeytymänä päälle vaan sillon kun on virrat käännetty päälle
                  Corvette C4 LT4 TURBO
                  Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                  Comment

                  • -Tepe-
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2004
                    • 149
                    • Liperi

                    #24
                    Originally posted by Tuiske View Post
                    Eikös tän nyt saa toteutettua vaikka sillain että laittaa releen etuvalojen maadotus johdon väliin kytkeytymänä päälle vaan sillon kun on virrat käännetty päälle
                    Toteutustapoja on varmasti niin monta kuin on tekijöitä, mutta tuo ei vielä pelkästään riitä -> parkit pitää kytkeä myös toimintaan.

                    Eli oma kytkentä lyhykäisyydessään (E36 touring vm -96):
                    Virrat päällä rele-1 saa ohjausvirran ja kytkee virrat huomiovaloille ja samalla ohjaa rele-2:sta (kahdet erilliset kärjet)
                    Rele-2:lta johdot valokatkaisijan napoihin 2 ja 6 (parkkinavat)
                    Rele-1 ohjaus on maadoitettu valokatkaisijan 1 navan kautta (kilven- ja mittarivalot) -> eli kun katkasijasta käännetään parkit päälle niin tuo oma järjestelmä kytkeytyy pois päältä ja virta kulkee taas auton omien sulakkeiden kautta. Rele-2 maadoitus suoraan maissa.
                    Releille 1 ja 2 on siis oma sulakkeellinen virransyöttö. Releessä 2 erilliset kärjet syystä siitä että parkit on erillään toisistaan silloin kun valot on katkaisijasta päällä.

                    Ajovalojen käyttöön tarvitsisi muuttaa vain tuo huomiovaloille menevä johto valokatkaisijan napaan 4, josta se ohjaisi auton omia lähivalojen releitä. Tosin ajovalokäyttöön olisi parempi ottaa releen 1 ohjaus esim D+ ja maa, että valot syttyy vasta kun auto käynnissä.
                    Last edited by -Tepe-; 26-10-2008, 16:38. Reason: typo
                    Nyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
                    Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78

                    Comment

                    • Ha2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1786
                      • Oulu

                      #25
                      E61 525d LCI

                      Comment

                      • -Tepe-
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2004
                        • 149
                        • Liperi

                        #26
                        Kytkentäkaavio

                        Originally posted by -Tepe- View Post
                        Voin piirtää kytkentäkaavan tuosta omasta systeemistä niin ehkäpä selventää asiaa paremmin, ainakin jos on yhtään autosähkömiehen vikaa
                        Nyt oli joutavaa aikaa, niin piirsin kytkentäkaavan:
                        Originally posted by -Tepe- View Post
                        Virrat päällä rele-1 saa ohjausvirran ja kytkee virrat huomiovaloille ja samalla ohjaa rele-2:sta (kahdet erilliset kärjet)
                        Rele-2:lta johdot valokatkaisijan napoihin 2 ja 6 (parkkinavat)
                        Rele-1 ohjaus on maadoitettu valokatkaisijan 1 navan kautta (kilven- ja mittarivalot) -> eli kun katkasijasta käännetään parkit päälle niin tuo oma järjestelmä kytkeytyy pois päältä ja virta kulkee taas auton omien sulakkeiden kautta. Rele-2 maadoitus suoraan maissa.
                        Releille 1 ja 2 on siis oma sulakkeellinen virransyöttö. Releessä 2 erilliset kärjet syystä siitä että parkit on erillään toisistaan silloin kun valot on katkaisijasta päällä.

                        Ajovalojen käyttöön tarvitsisi muuttaa vain tuo huomiovaloille menevä johto valokatkaisijan napaan 4, josta se ohjaisi auton omia lähivalojen releitä. Tosin ajovalokäyttöön olisi parempi ottaa releen 1 ohjaus esim D+ ja maa, että valot syttyy vasta kun auto käynnissä.
                        Kaavassa olevat kytkin ja merkkivalo ei ole toiminnan kannalta olennaisia, mutta itsellä ne on olemassa.
                        Last edited by -Tepe-; 26-10-2008, 16:36.
                        Nyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
                        Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6020
                          • Sipoo

                          #27
                          Originally posted by -Tepe- View Post
                          Nyt oli joutavaa aikaa, niin piirsin kytkentäkaavan
                          Kiitos Tepelle tästä.. Haluaisin soveltaa tätä ja en todellakaan tajua autosähköstä tai sähköstä kauheasti, mutta haluaisin soveltaa tätä hieman silti.. Olen nyt pähkinyt tätä hieman ja tässä lopputulos:

                          Tarkoitus olisi siis tätä kytkentäkaavaa soveltaen vääntää E36:een saattovalot parkeista. Käytännössä tuota kytkentäkaavaa hyödyntäen virtalukon sijasta heräte rohmutaan sisävaloista ja jätetään tuosta piirroksen rele1:stä vetämättä ohjaus huomiovaloille (joita minulla siis ei ole), tai ajovaloille.

                          Ajatus olisi, että kun kaukosäätimestä isken ovet auki/lukkoon, niin parkit/kilvenvalot jne, mitä oikeastikin syttyy niin syttyy ja palaa niin kauan, kuin sisävalotkin palaa. Tämän jälkeen kun iskee katkaisimesta valot tai parkit päälle, niin ohittuu tuo saattovaloviritelmä käytöstä ja virta kulkee auton omien sulakkeiden kautta.

                          Olenko nyt siis aivan hakoteillä?

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • -Tepe-
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2004
                            • 149
                            • Liperi

                            #28
                            Originally posted by kmn View Post
                            Kiitos Tepelle tästä.. Haluaisin soveltaa tätä ja en todellakaan tajua autosähköstä tai sähköstä kauheasti, mutta haluaisin soveltaa tätä hieman silti.. Olen nyt pähkinyt tätä hieman ja tässä lopputulos:

                            Tarkoitus olisi siis tätä kytkentäkaavaa soveltaen vääntää E36:een saattovalot parkeista. Käytännössä tuota kytkentäkaavaa hyödyntäen virtalukon sijasta heräte rohmutaan sisävaloista ja jätetään tuosta piirroksen rele1:stä vetämättä ohjaus huomiovaloille (joita minulla siis ei ole), tai ajovaloille.

                            Ajatus olisi, että kun kaukosäätimestä isken ovet auki/lukkoon, niin parkit/kilvenvalot jne, mitä oikeastikin syttyy niin syttyy ja palaa niin kauan, kuin sisävalotkin palaa. Tämän jälkeen kun iskee katkaisimesta valot tai parkit päälle, niin ohittuu tuo saattovaloviritelmä käytöstä ja virta kulkee auton omien sulakkeiden kautta.

                            Olenko nyt siis aivan hakoteillä?
                            Rakentaminen sitten omalla vastuulla

                            Kyseiseen systeemiinhän tarvitsee vähän enemmän muutosta, kuin mitä kuvailit.
                            Eli kun sisävaloilta tulis kuitenkin ottaa maatto-ohjaus (äkkiseltään mietittynä ei saa jänniteohjausta, en ole ihan varma)
                            Muokkasin kuvan pikaisesti niin se ehkä selvempi kuin alkais selittää muutoksia.
                            Tässä siis syttyy vain parkit eteen ja taakse. Eikä siis kilvenvaloja eikä mittaristonvaloja. Tässä kytkennässä ei taitais tarvita edes tuota diodiakaan :think
                            Jos sisävaloilta saisikin jänniteohjauksen niin siinä tapauksessa riittäisi vain tuo Rele 2 ja muita pieniä muutoksia.
                            todennäköisesti on muitakin totetutustapoja, mutta tässä nyt yksi mikä tuli mieleen ja edelleenkin omalla vastuulla
                            Last edited by -Tepe-; 24-12-2010, 12:28.
                            Nyt: E39 530da touring -03 , E36 328i touring -96
                            Ex: E30 320i -91 , E21 320/6 -78

                            Comment

                            • Tuppe
                              Newbiemmer
                              • Apr 2011
                              • 7
                              • Espoo

                              #29
                              Originally posted by -Tepe- View Post
                              Tosin ajovalokäyttöön olisi parempi ottaa releen 1 ohjaus esim D+ ja maa, että valot syttyy vasta kun auto käynnissä.
                              Bumppaan tätä rajusti nyt sen verran että jos joku osaisi neuvoa mistä tämän kyseisen navan mahtaisi löytää alkuperäisistä johdotuksista...?
                              Testailin tuossa multimittarin kanssa kaikki ratin alapuolelta käsiin löytyvät piuhat siten, että virta-avaimen viimeisessä asennossa olisi 0V ja auton ollessa käynnissä olisi 12V. Yhtään tällaista napaa ei löytynyt.
                              Etsiskelin tuossa tunnin mokomaa Googlella, mutta ei vastausta niin löydy.
                              Last edited by Tuppe; 09-04-2012, 22:16.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎