Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perineteinen: Hyvin toimi - pihassa pari päivää - ei lähde käyntiin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DDR
    Newbiemmer
    • Mar 2011
    • 24
    • Hämeenlinna

    Perineteinen: Hyvin toimi - pihassa pari päivää - ei lähde käyntiin.

    Moi.
    Luultavasti miljoona vaihtoehtoa vian lähteeksi, mutta pihassa siirsin muuten suht´hyvin pelittänyttä -95 E36 328-matikkia muutaman metrin.

    Parin päivän päästä startti pyöritti, mutta auto ei käynnistynyt, ei edes starttispreillä kokeilemalla (jolla aikoinaan sain kartotettua vian bensapumppuun…). Normi kesäsadekin taisi olla välissä.

    Oikeastaan ainoa, mitä välillä tein, oli sähköpeilien vaihto ehjistä lätkämailoista ehjiin sporttipeileihin (peilien piuhat irti – vaihto – piuhat kiinni). Pari kertaa olen avannut välillä takarontin kantta. Siinä kaikki.

    Näissä taitaa olla hienostunut ajonestokin, mutta eikö sen pitäisi ehkäistä myös startin pyörittämisen? Molempia avaimiani olen kokeillut.

    Paha alkaa osia vaihtamalla vikaa kartottamaan. Ja vuosi vuodelta vikakoodeja lukevia firmoja alkaa olla yhä vähemmän. Esim. Hämeen Autosähkössä Hämeenlinnassa ei saatu selvitettyä -93 E36:n air bägin ”valonlähdettä”.

    Mitäs SINÄ tässä tilanteessa tekisit?
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16361
    • Leppävirta

    #2
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      Kaasupohjaan ja starttia niin pitkään että lähtee käyntiin, jos huono akku niin kannattaa ladata eka akku ja antaa olla laturissa ku starttaa kyseessä ns liimaventtiili
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • DDR
        Newbiemmer
        • Mar 2011
        • 24
        • Hämeenlinna

        #4
        Sen verran tragikoomista, että edellinen 325 -93 teki juurikin tuota samaa pienen siirron jälkeen. Ja tuntui (=uskonasia/loogista?) jo silloin erikoiselta, että venttiilit voisivat jumahtaa voimakkaista jousista huolimatta omituiseen asentoon. Ja käydä tovin – pitkän sahauksen jälkeen - muutamalla pytyllä ja tasaantua sitten. Uskonasia ainakin on se, että odotti tältä tuoreemmalta romulta enemmän… enkä osannut siksi pientä auton liikuttelua varoa.
        Kuvittelin tuolloin, että hienostunut tietotekniikka (?) tulkitsisi pienen autonsiirron jotenkin niin, että tulpat pääsisivät kastumaan?
        Pakko kai tämä liimaventtiili-teoria on kohta uskoa. Tuolloin startti todellakin pyöritti ihan kuin osa tulpista olisi ollut pois, nyt aika normaalisti.
        Pitääpä latailla akut ja alkaa sahaamaaan. Kiitos taas neuvoista!

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Ei ne venttiilit varmaan mitenkään jumi vaan jää jostain syystä kantamaan vähän.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • DDR
            Newbiemmer
            • Mar 2011
            • 24
            • Hämeenlinna

            #6
            Originally posted by JJT View Post
            Ei ne venttiilit varmaan mitenkään jumi vaan jää jostain syystä kantamaan vähän.
            Moi taas. Täällä ei aina muisteta onnen huumassa kertoa hyvistä kokemuksista. Nyt kuitenkin yritän muistaa.
            Vaati nimittäin kaverin ison mökkiakun ja pimeetä höyläämistä niin paljon, kun starttimoottoria uskalsi rasittaa.
            Joku sano että ei kaasua, joku läppä auki. Mutta todellakin, vaati startin kustannuksella aikamoitsa rääkkäystä, että tuon auton sai käyntiin! Vähän kaasua hakemalla ja starttailulla lähti kuitenkin! (Starttispräystä ei ollut iloa, enemmän haittaa). Oliskohan ollut läpät auki, kun vihdoin starttasi?
            Ja savua tuli kuin traktorista, mutta aika nopeasti tasaantui ja uskalsi laittaa tyhjäkäynnille. Ja toimi älyttömän hyvin koeajolla, kuten ennen hyytymistä.
            Ihmeteltiin edelleen, voiko venttiilit jumiutua pienellä siirrolla ja miten? Miettikää tuo jousivoima.
            Vai onko syy se että sylinterit saavat liikaa bensaa pikkusiirrolla? Paljon bensaa ja jää "talvimoodiin"?
            En tiedä. Kun sai käyntiin, pimeen höyläyksen jälkeen, toi taas toimi kuin ei mitään olisi tapahtunut. Mutta eipä mitä, kiitos neuvoista!
            Silti: saksalaisinsinööri on käyttänyt ziljoonia tunteja upeen auton kehittelyyn, ja silti se ei kestä parin metrin siirtoa? Ihan kuin Tiikeri-tankeista ei olisi opittu mitään sodan aikana...?

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1827
              • N/A

              #7
              Originally posted by DDR View Post
              Silti: saksalaisinsinööri on käyttänyt ziljoonia tunteja upeen auton kehittelyyn, ja silti se ei kestä parin metrin siirtoa? Ihan kuin Tiikeri-tankeista ei olisi opittu mitään sodan aikana...?
              Hyvä että tuli kuntoon! Sinänsä tuo liimaventtiili-ilmiö on aika tunnettu probleema, ja netistä löytyy ziljoonia artikkeleita aiheesta.

              BTW; kyse on 80-luvulla suunnitellusta autosta. Varmaan jotain oli siinä vaiheessa jo opittu ja unohdettukin, mutta niin myös sen jälkeen ... onhan siitä kuitenkin jo 30v kun e36 oli piirustuspöydällä ... tämän ikäisiin alkaa tulla vikoja joita Gunther ei aikanaan osannut ennakoida, varsinkaan kun luuli autojen tulevan romutetuiksi 5-10v ikäisenä :think
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Jos olen oikein käsittänyt tuo johtuu hydraulinostajien ylitäytöstä.

                Eikä ole bmw ainoa auto joka tuota tekee.

                Comment

                • Freak
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 2558
                  • .

                  #9
                  Joo, hytikoista johtuu ja ongelmaa on paaaaaaljon uudemmissakin autoissa kuin e36. Helpoimmalla selviää kun käyttää autoaa edes hetken aikaa, vaikka pikku siirrosta olisikin kyse.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Tämähän ratkeaa kun ajaa niin vanhoilla kapineilla ettei ole hydraulinostimia

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      #11
                      Eihän tuossa ole muuta kuin tiedostaa tämän erittäin pienen ongelman. Mutta muuten: Kovat kiikut -> parhaat liikut
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎