Tuo päästötesti ei kyllä ole mikään kylmäkäynnistys testi...siinä autolla ajellaan tietty ennalta säädetty nopeus/(aika/"matka") kuormituskartasto rullilla läpi joka vastaa suunnilleen kaupunki ajoa ja maantietä..nuo päästöt testin aikana kerätään talteen ja lopuksi sieltä mitataan kaikki vähäpäästöisen auton arvot joihin on verrataan annettuja maksimiarvoja kyseisellä päästöluokalla. Jenkkien keksimä yllättäen ja arvot ovat muodossa g/Km joten siitä syy kalleuteen..tuo testi löytyy netistä ohjeineen, mutta en nyt muista mistä. Lisäksi VTT äijä usein kuulemma haluaa olla paikalla kun autolla ajellaan jotta ei pääse tulemaan vilppiä. Et se siitä. Jos autossa on hyvä sopiva katti ja auto on säädetty hyvin(vertaa tehtaan säädöt
!) eli stokiometriselle seokselle(tai lähelle ainakin) kaikissa kuormitus tilanteissa niin kyllä menee läpi. Ainut on että kuka osaa säätää auton yhtä hyvin tässäkään maassa kuin 20 sakemanni insinööriä kun päivät pitkät pyörittelee rullilla noita. Vaikka olis mikäkin Autosäätö ihmemies..Hassuinta asiassa on ettei kyseisen päästövaatimustason voimassaoloaika EU lakitekstien mukaan ole kuin 5.v/180 000km kumpi tulee eka täyteen, joka on vaadittu ns. "vähäpäästöisiltä" autoilta uutena...eli autojen täytyy tuon ajan pysyä noissa ohjearvojen rajoissa(g/km). Testejä tekevät ainakin hesan AMK autolabra ja VTT sekä Kemira Metalkat(mahd.? ei ollut viimeksi varmuutta saavatko)..OVH alkaen 1000e+ALV22%. Hassuinta asiassa on juuri se että aken säännökset ovat ristiriidassa tuon 5.v säännön kanssa joten täällä olemme n KPL Aken lakimiesten armoilla ennen ku vanhat parrat siirtyy sieltä jollekkin vitun varhais eläkkeelle..Akessa n. 12 äijää joista n.9KPL on lakimiehiä joten ei tarvii ihmetellä noita byrokraattisia säännöksiä sen kauempaa...


Comment