Tuo päästötesti ei kyllä ole mikään kylmäkäynnistys testi...siinä autolla ajellaan tietty ennalta säädetty nopeus/(aika/"matka") kuormituskartasto rullilla läpi joka vastaa suunnilleen kaupunki ajoa ja maantietä..nuo päästöt testin aikana kerätään talteen ja lopuksi sieltä mitataan kaikki vähäpäästöisen auton arvot joihin on verrataan annettuja maksimiarvoja kyseisellä päästöluokalla. Jenkkien keksimä yllättäen ja arvot ovat muodossa g/Km joten siitä syy kalleuteen..tuo testi löytyy netistä ohjeineen, mutta en nyt muista mistä. Lisäksi VTT äijä usein kuulemma haluaa olla paikalla kun autolla ajellaan jotta ei pääse tulemaan vilppiä. Et se siitä. Jos autossa on hyvä sopiva katti ja auto on säädetty hyvin(vertaa tehtaan säädöt !) eli stokiometriselle seokselle(tai lähelle ainakin) kaikissa kuormitus tilanteissa niin kyllä menee läpi. Ainut on että kuka osaa säätää auton yhtä hyvin tässäkään maassa kuin 20 sakemanni insinööriä kun päivät pitkät pyörittelee rullilla noita. Vaikka olis mikäkin Autosäätö ihmemies..Hassuinta asiassa on ettei kyseisen päästövaatimustason voimassaoloaika EU lakitekstien mukaan ole kuin 5.v/180 000km kumpi tulee eka täyteen, joka on vaadittu ns. "vähäpäästöisiltä" autoilta uutena...eli autojen täytyy tuon ajan pysyä noissa ohjearvojen rajoissa(g/km). Testejä tekevät ainakin hesan AMK autolabra ja VTT sekä Kemira Metalkat(mahd.? ei ollut viimeksi varmuutta saavatko)..OVH alkaen 1000e+ALV22%. Hassuinta asiassa on juuri se että aken säännökset ovat ristiriidassa tuon 5.v säännön kanssa joten täällä olemme n KPL Aken lakimiesten armoilla ennen ku vanhat parrat siirtyy sieltä jollekkin vitun varhais eläkkeelle..Akessa n. 12 äijää joista n.9KPL on lakimiehiä joten ei tarvii ihmetellä noita byrokraattisia säännöksiä sen kauempaa...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E-36 325 turbo
Collapse
X
-
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
-
-
Joo no kyllä mä sanon vaan sen että jos mulla olis EI VÄHÄPÄÄSTÖINEN e36 niin kylläpä tuo nurkasta löytyvä ahdin olis jo laitettu kiinni ja renkaat sulatettu moneen kertaan... itellä on 320 i A vuosimallia 91 ja ikävä kyllä se on VÄHÄPÄÄSTÖINEN. Ja voin väittää että kyllä suurin osa noista e36:sista on VÄHÄPÄÄSTÖISIÄ, ellei satu sitten olemaan joku vinkuintialainen/saudi -malli jossa ei ole kattia ja tuotu muuttoautona Suomeen...tjsp...
Osaako joku muuten sanoa että miten tää homma menee että jos joku tyyppi A laittaa ahtimen vähäpäästöiseen e36seen ja käy VTT pussitestin ja pääsee siitä vielä onnistuneesti 10nen kerran jälkeen läpi. Onko tyyppi B:n myös käytävä kyseinen testi läpi, jos laittaa identtiset kamat identtiseen mottiin...???Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Comment
-
-
Juttelin GT-R:ien osalta AKEn, VTT:n ja Test Center Tiililän porukoiden kanssa paljonkin. Tuosta yhden auton testin laajentamisesta kattamaan muut samanlaiset:
"Testin laajennuksesta taisi olla puhetta aikaisemminkin. Tässä taisi olla aiemmin manitun auton lisäksi kyse useamman yksilön maahantuonnista ja myymisestä, joten kannattanee ottaa selvää Nissanilta, mitkä kaikki R32 (tai R33) GT-R:n (vuosi)mallit ovat päästöihin vaikuttavilta osiltaan samanlaiset. Tällöin päästötesti olisi laajennettavissa koskemaan useampaa yksilöä." (suora lainaus AKEn mailista)
Eli VTT/TCT päästötestin tuloksen voisi laajentaa koskemaan samantyyppisiä autoja, tässä tapauksessa ilmeisesti "E36 325i + valmis TÜV- hyväksytty ahdinpaketti X valmistajalta Y".
Se päästötesti sisältää tosiaan kylmäkäynnistyksen, kaupunki- ja maantieajosyklit. E- säännön 15/04 alla on mennyt vielä katittomia kaasarikoneita läpi uutena, eli ei pitäisi olla paha rasti oikein säädetylle autolle. Ja hinta oli TCT:llä 1200+ ALV, VTT:llä Juhani Laurikon mukaan vain "enemmän", eli en kysynyt tarkemmin. Jos tonnilla plus ALV per varvi jostain saa testit niin sinne ja vauhdilla. TCT:llä ainakin tullaan sitten hinnassa vastaan jos ensimmäinen kierros ei mene läpi.
- JjP
Comment
-
-
Originally posted by herjaTäytyyhän kaikkien katsastuksessa ottaa päästötesti vaikka joku pääsiskin läpi, luultavasti kyllä tässä maassa.Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Comment
-
-
Originally posted by jpaasoEli VTT/TCT päästötestin tuloksen voisi laajentaa koskemaan samantyyppisiä autoja, tässä tapauksessa ilmeisesti "E36 325i + valmis TÜV- hyväksytty ahdinpaketti X valmistajalta Y".- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
-
No tuo lainaus oli suoraan AKEn mailista, samoin kuin "Jos jollekin toisella samanlaiselle yksilölle olisi suoritettu päästötesti, tämä voisi olla laajennettavissa koskemaan toistakin yksilöä" toisesta mailista. Nämä mailit ovat keväältä 2004. Luottamus on tällä hetkellä vielä AKEsta saamieni tietojen puolella 2ndhand- nettitiedon sijaan, mutta jos jostain löytyy tuoretta faktaa mustaa valkoisella, niin seison korjattuna.
- JjP
Comment
-
-
Hannu Kuutti ja Antti Kivilaakso vastailivat kysymyksiini, kun selvittelin noita GT-R:n kiemuroita. Olisiko ollut vielä Marko Sinerkari (tjsp) puhelimitse. Nuo lainaukset olivat Kuutin maileista, ja siis ihan AKEn nimissä. VTT:llä kontakti oli Juhani Laurikko päästöpuolelta. TCT:n kontaktia en muista, eivät vastanneet maileihin (kesälomakausi?) mutta puhelimessa kyllä palvelu oli asiallista.
- JjP
Comment
-
-
tälläkin hetkellä on mahdollista Tyypittää Autoon ahdinsarja myös Suomessa. Ainut et noi mittapaikat ottaa tollasesta Tyyppihyväksyntä mittauksesta korkeemman hinnan tietty kun ei autoja joihin setti sitten laitetaan tule enää mittauksiin. Olikohan et 5 auton hinnalla sais paperit jolla voi tyypittää ahdinsarjan esim. e36 bemuun..Siihen paperiin sitten yksilöidäänkin kaikki muutokset tarkaan hukkiksia ja imuputkien muutoksia yms. myöten. Eli tulee periaatteessa Tuv hyväksytty paketti. Noitahan ei sitten saisi muutella kun ei katuautojakaan, mutta eipä oo tainnu paljo poikia estellä noissa sarjatuotanto autoissakaan..Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Originally posted by bemmu84Jos saattuu olemaan Vanos moottori niin miten saa toimimaan ohjelmoitavan ruiskun esim. Haltecin kanssa vai onnistuuko lainkaan. Ja mitäköhän vaikuttaa kireemmät nokat tohon vanos systeemiin.
Hienoa jos ihmiset viittis asennella turbojansa muihinkin kuin noihin E30:iin. Tietysti E36 turbon kanssa on kallis "facelift" pakokaasutestin takia (varauksella se Jyväskylän 400E juttu).
Joku mainitsi E30 painoerosta E36:een verrattuna. Kuinka suuresta erosta puhutaan jos käytössä on yhtä suuret moottorit iskutilavuudeltaan?
Comment
-
Comment