Ongelmana on moottorin "jarrutus"-tunne tasaista vauhtia ajettaessa. Auto on käytetty äskettäin testerissä ja se ei antanut mitään vikailmoitusta.
Esimerkki 1:
Ajettaessa 60 km/h nelosvaihteella tuntuu ettei auto rullaa kunnolla ja kaasua joutuu siten painamaan vähän normaalia pidemmälle. Tästä johtuen kulutusmittarin viisari seilailee 8-10l välillä vaikka sen normaalisti pitäis pysytellä vähän alle 8l kohdalla. Tämän takia keskikulutus on kasvanut 0.5 litralla viime kesästä.
Esimerkki 2:
Ajoin tällä viikolla autolla maantieajoa (Oulu-Helsinki-Oulu) ja pystyin siinä tunnustelemaan moottorin toimintaa tarkemmin. Huomiot olivat seuraavanlaisia:
Alkumatkasta (vauhtia 110km/h) tuntui, että ihan niin kuin autossa olisi käsijarru päällä, kun auto ei tuntunut rullaavan millään eteenpäin. Kaasua joutui vähän väliä polkaisemaan, jotta vauhti pysyisi samassa lukemassa. Kulutusmittarin viisari pysytteli kokoajan lähempänä 10l kuin 8l. Normaalisti lukema on vähän alle 8l. Kokeilin ajaa nelosvaihteella samaa nopeutta ja tuntui että auto rullaa yhtä hyvin nelosella kuin vitosvaihteellakin. Outoa??
Satasen aluetta jatkui n.200km verran, jonka jälkeen vauti tippui 90km/h tietämille. Tällöin myös "jarrutus"-tunne katosi ja auto alkoi rullaamaan. Kulutus tippui sieltä 10l vähän yli 6l. Mielestäni suhteessa suuri hyppäys. Mutta sitten kun tulin jälleen moottoritielle matkan loppuvaiheessa, niin "jarrutus"-tunne palasi.
Helsingissä 60-80km/h nopeuksilla auto tuntui toimivan normaalisti, mutta lähdettyäni ajelemaan takaisin Ouluun "jarrutus"-tunne palasi jälleen. Taas vauhti oli n.110km/h, kulutus n.10l/100km ja nelos- ja viitosvaihteet tuntuivat vetävän yhtä hyvin. Ongelma poistui jälleen, kun tulin 80-alueelle. Erona menomatkaan loppuvaiheen 100-alueella auto tuntuikin toimivan normaalisti, eikä "jarrutus"-tunnetta oikeastaan enää ilmennyt. Tiedä sitten olisiko ongelma pienentynyt matkan aikana...
Mistä moinen "jarrutus"-tunne voi johtua? Ihan niinkuin koneessa olisi kokoajan "ryyppy" päällä.
Voiko koneessa olla niin paljon karstaa, että se aiheuttaisi ongelman vai voisiko kyseessä olla jokin säätöjuttu?
Esimerkki 1:
Ajettaessa 60 km/h nelosvaihteella tuntuu ettei auto rullaa kunnolla ja kaasua joutuu siten painamaan vähän normaalia pidemmälle. Tästä johtuen kulutusmittarin viisari seilailee 8-10l välillä vaikka sen normaalisti pitäis pysytellä vähän alle 8l kohdalla. Tämän takia keskikulutus on kasvanut 0.5 litralla viime kesästä.
Esimerkki 2:
Ajoin tällä viikolla autolla maantieajoa (Oulu-Helsinki-Oulu) ja pystyin siinä tunnustelemaan moottorin toimintaa tarkemmin. Huomiot olivat seuraavanlaisia:
Alkumatkasta (vauhtia 110km/h) tuntui, että ihan niin kuin autossa olisi käsijarru päällä, kun auto ei tuntunut rullaavan millään eteenpäin. Kaasua joutui vähän väliä polkaisemaan, jotta vauhti pysyisi samassa lukemassa. Kulutusmittarin viisari pysytteli kokoajan lähempänä 10l kuin 8l. Normaalisti lukema on vähän alle 8l. Kokeilin ajaa nelosvaihteella samaa nopeutta ja tuntui että auto rullaa yhtä hyvin nelosella kuin vitosvaihteellakin. Outoa??
Satasen aluetta jatkui n.200km verran, jonka jälkeen vauti tippui 90km/h tietämille. Tällöin myös "jarrutus"-tunne katosi ja auto alkoi rullaamaan. Kulutus tippui sieltä 10l vähän yli 6l. Mielestäni suhteessa suuri hyppäys. Mutta sitten kun tulin jälleen moottoritielle matkan loppuvaiheessa, niin "jarrutus"-tunne palasi.
Helsingissä 60-80km/h nopeuksilla auto tuntui toimivan normaalisti, mutta lähdettyäni ajelemaan takaisin Ouluun "jarrutus"-tunne palasi jälleen. Taas vauhti oli n.110km/h, kulutus n.10l/100km ja nelos- ja viitosvaihteet tuntuivat vetävän yhtä hyvin. Ongelma poistui jälleen, kun tulin 80-alueelle. Erona menomatkaan loppuvaiheen 100-alueella auto tuntuikin toimivan normaalisti, eikä "jarrutus"-tunnetta oikeastaan enää ilmennyt. Tiedä sitten olisiko ongelma pienentynyt matkan aikana...
Mistä moinen "jarrutus"-tunne voi johtua? Ihan niinkuin koneessa olisi kokoajan "ryyppy" päällä.
Voiko koneessa olla niin paljon karstaa, että se aiheuttaisi ongelman vai voisiko kyseessä olla jokin säätöjuttu?
Comment