Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325 -93 kone "jarruttaa" tasakaasulla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jacu
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2002
    • 213
    • Oulu

    E36 325 -93 kone "jarruttaa" tasakaasulla

    Ongelmana on moottorin "jarrutus"-tunne tasaista vauhtia ajettaessa. Auto on käytetty äskettäin testerissä ja se ei antanut mitään vikailmoitusta.

    Esimerkki 1:
    Ajettaessa 60 km/h nelosvaihteella tuntuu ettei auto rullaa kunnolla ja kaasua joutuu siten painamaan vähän normaalia pidemmälle. Tästä johtuen kulutusmittarin viisari seilailee 8-10l välillä vaikka sen normaalisti pitäis pysytellä vähän alle 8l kohdalla. Tämän takia keskikulutus on kasvanut 0.5 litralla viime kesästä.

    Esimerkki 2:
    Ajoin tällä viikolla autolla maantieajoa (Oulu-Helsinki-Oulu) ja pystyin siinä tunnustelemaan moottorin toimintaa tarkemmin. Huomiot olivat seuraavanlaisia:

    Alkumatkasta (vauhtia 110km/h) tuntui, että ihan niin kuin autossa olisi käsijarru päällä, kun auto ei tuntunut rullaavan millään eteenpäin. Kaasua joutui vähän väliä polkaisemaan, jotta vauhti pysyisi samassa lukemassa. Kulutusmittarin viisari pysytteli kokoajan lähempänä 10l kuin 8l. Normaalisti lukema on vähän alle 8l. Kokeilin ajaa nelosvaihteella samaa nopeutta ja tuntui että auto rullaa yhtä hyvin nelosella kuin vitosvaihteellakin. Outoa??

    Satasen aluetta jatkui n.200km verran, jonka jälkeen vauti tippui 90km/h tietämille. Tällöin myös "jarrutus"-tunne katosi ja auto alkoi rullaamaan. Kulutus tippui sieltä 10l vähän yli 6l. Mielestäni suhteessa suuri hyppäys. Mutta sitten kun tulin jälleen moottoritielle matkan loppuvaiheessa, niin "jarrutus"-tunne palasi.

    Helsingissä 60-80km/h nopeuksilla auto tuntui toimivan normaalisti, mutta lähdettyäni ajelemaan takaisin Ouluun "jarrutus"-tunne palasi jälleen. Taas vauhti oli n.110km/h, kulutus n.10l/100km ja nelos- ja viitosvaihteet tuntuivat vetävän yhtä hyvin. Ongelma poistui jälleen, kun tulin 80-alueelle. Erona menomatkaan loppuvaiheen 100-alueella auto tuntuikin toimivan normaalisti, eikä "jarrutus"-tunnetta oikeastaan enää ilmennyt. Tiedä sitten olisiko ongelma pienentynyt matkan aikana...

    Mistä moinen "jarrutus"-tunne voi johtua? Ihan niinkuin koneessa olisi kokoajan "ryyppy" päällä.

    Voiko koneessa olla niin paljon karstaa, että se aiheuttaisi ongelman vai voisiko kyseessä olla jokin säätöjuttu?
    E91 325dA M-Sport -07
    ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
    ex-E30 324td -88
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    #2
    Täällä myös vastaavia havaintoja m50b20-koneella e34:ssa.

    Lyhyesti sanottuna joskus auto kulkee kuin ihmisen mieli ja jalkaa pitää oikein nostaa kaasulta jotta ei olisi kohta 120 km/h mittarissa, silti kulutus 6-9 l/100 km mittarin mukaan. Joskus taas tuntuu, että millään ei pääse alle 10 kulutuksella ja vauhti tippuu suoralla jos kulutusviisari 8:ssa ja kaasu tasa-ansennossa. Pahimpana päivänä vauhti laskee 8 l/100 km kulutuksella 100 km/h--->70 km/h jos et kaasua lisää! Sillloin vituttaa omistaa tämmöne romu. No ei ne kulutukset suuria ole, mutta ei tuo kyllä normaalia ole.
    Last edited by alspe; 09-01-2007, 07:41.
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • Masinol
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 988
      • "Turku"

      #3
      Jotenkin tuli taas ekana mieleen tämä perinteinen lambda vastaus...

      Mutta se vois kyllä aiheuttaa jotain tollasta jos se ei toimi kunnolla...
      Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

      Comment

      • jacu
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2002
        • 213
        • Oulu

        #4
        Lambda testattu ja kunnossa oli.
        E91 325dA M-Sport -07
        ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
        ex-E30 324td -88

        Comment

        • kalkkuna
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 864
          • vaajakoski

          #5
          Mulla kanssa vähän samaa tunnetta e34m50b25 vanos. Lambdan vaihdoin kun ostin auton 2,5v sitten eikä ole tullut testattua onko enää kunnossa. Päästöjen kanssa katsastukseen piti vähän kikkailla hc arvon vuoksi mutta voisihan lambda senkin aiheuttaaa.
          VW sharan 1,8T
          e30 318i 4d -89 projekti
          e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            Itsellä tuo "vika" joskus, ei aina. Auto kun lämpenee, niin lämpöviisarin noustessa pois siniseltä, tulee niinku selvästi lisää tehoa. Auto oikein nykäisee eteenpäin vaikka kaasua ei lisää. Tuolloin siis automaattiryyppy menee pois päältä, vai kuinka?

            Jos se homma menee niin, että ryyppy ei poistu aina ja silloin meno on kuin tervan juontia? Onko kaasuvivustossa jokin vipstaaki/läppä joka pitäisi liikkua ryyppy menee pois?
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • kehveli
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 276
              • Lappeenranta

              #7
              Jarrut laahaavat.

              Ensi kerralla, kun tulee tuollaista jarruttavaa tunnetta, niin takapyörät ylös ja katsot että renkaat pyörivät kunnolla.

              Kuulostaa todella varmalta jarrujen laahaamiselta
              Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
              Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #8
                Originally posted by kehveli
                Ensi kerralla, kun tulee tuollaista jarruttavaa tunnetta, niin takapyörät ylös ja katsot että renkaat pyörivät kunnolla.

                Kuulostaa todella varmalta jarrujen laahaamiselta
                Niin no sen nyt pystyy toteamaan varmasti vanteen lämpöä koittamalla. Jos lumi ei vanteista sula, niin tuskin laahaa jarrut Mutta koittaa kannattaa juu.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by alspe
                  Jos se homma menee niin, että ryyppy ei poistu aina ja silloin meno on kuin tervan juontia? Onko kaasuvivustossa jokin vipstaaki/läppä joka pitäisi liikkua ryyppy menee pois?
                  Ei ole varsinaista ryyppyä, on vain erilaisia suuttimien aukioloaikoja .
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    Joo jotain tuollaista aavistelin, että M50-koneissa ei ole mekaanista ryyppyä. Pitäis varmaan mennä koodien luvulle kun en ole koskaan käynyt.

                    Mitä muuta kuin lambda-vikaa se koodinlukija voi ilmoittaa tommoseen M50B20-koneeseen, missä ei ole VANOSta, ei ABS:iä, ei Airbagiä, ei oikeastaan mitään hienoa . Olisiko vain järkevämpi hakea lambda silläkin rahalla. Koodiluku on 30€, Boschin lambaada 104€, toisaalta joku sanoi täällä, että hyvin on pelannut M50-kone Bilteman 40€:n lambdalla.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      VPV-motorracingilta irtoaa 70e paikkeilla boschin lambda.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #12
                        motonetistä boschin lambda-anturi 55,50€
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Kappas, on mennyt ohi kokonaan tuo. Pitääkin kiitää varmistamaan että on boschilainen ja ostaa pois kuleksimasta .
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #14
                            Originally posted by fraatti
                            motonetistä boschin lambda-anturi 55,50€
                            Juu wanhoihin koneisiin, M50-koneisiin 104/105€ Motonetissä.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • jacu
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2002
                              • 213
                              • Oulu

                              #15
                              Nyt kun olen ajanut pari päivää reissun jälkeen taajama-ajoa, niin auto tuntuu selvästi paremmalle kuin aikaisemmin. Jarrustustunne on selvästi vähentynyt, mutta en ole vielä varma onko auto ihan normaali. Voiko siis olla, että kone on ollut ennen reissua niin tukossa, että se ei ole toiminut kunnolla? Voiko karsta aiheuttaa tällaisia oireita?

                              Toinen juttu vielä liittyen aiheeseen on, että lämpimästä tallista lähdettäessä auto tuntuu toimivan/rullaavan aivan normaalisti. Sitten kun lähtee kylmästä liikkeelle, niin meno ei ole yhtä sulavaa vaikka lämmöt olisivatkin nousseet normaalille tasolle. Voisko jossain lämpötila-anturissa olla vikaa?
                              E91 325dA M-Sport -07
                              ex-E36 325i Sedan M-Sport -93
                              ex-E30 324td -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎