Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M50B25: Tyhjäkäynti laskee hitaasti (RATKAISTU)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • karsta
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 263
    • Hollola

    E36 M50B25: Tyhjäkäynti laskee hitaasti (RATKAISTU)

    Sekä kuumalla että kylmällä koneella sama juttu: kierrokset jäävät kytkintä nostettaessa noin 1100-1300 paikkeille, ja n. 5-10 sekunnin jälkeen ne alkavat hitaasti laskea, lopulta normaaliin 650 kierrokseen. Tyhjäkäyntiventtiilin jo putsasin, ja lambda on ok, mistä seuraavaksi tutkitaan? Muuten toimii hienosti, mutta korkeahkot kierrokset pysähdyttäessä häiritsevät. Moottorijarrutuksella kulutusmittari menee nollille kuten pitääkin, mutta sitten hiljennettäessä aina pompsahtaa taivaisiin. Onko normaalia? Muuten kulutus on normaali, kone ei nyi eikä seilaa, mikäli se mihinkää vaikuttaa.

    Yritin etsiä vastaavia tapauksia, mutten löytänyt selkeää ratkaisua.

    Ja autohan on siis '91 325i (M50B25).
    Last edited by karsta; 17-03-2006, 07:34.
    Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
    Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme
  • Ville-325
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 213

    #2
    Ootko kattonu ettei kaasupoljin jää "päälle" löysättäessä kaasun?

    Comment

    • karsta
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 263
      • Hollola

      #3
      Originally posted by Ville-325
      Ootko kattonu ettei kaasupoljin jää "päälle" löysättäessä kaasun?
      Täytynee tarkistaa. Mutta mikäli kyse ei ole siitä niin voiko kaasuläpän asennontunnistimessa olla vikaa?
      Last edited by karsta; 14-03-2006, 12:05.
      Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
      Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Jos kuitenkin olisi ilmavuoto?

        Comment

        • karsta
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 263
          • Hollola

          #5
          Originally posted by Hemi
          Jos kuitenkin olisi ilmavuoto?
          Sitä ei kai voi selvittää muuten kuin letkut vaihtamalla? Olen melko aloittelija näissä jutuissa.
          Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
          Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

          Comment

          • insp
            BTCF Member
            • Sep 2002
            • 826
            • Iittala

            #6
            Entäs oletko katsonut ettei kaasuvaijeri/läppä yms. nivelet mitkä siellä liikkuu ole vain jumissa/likaisia? Eli jos putsaus ja rasvaus auttaisi.
            ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

            Comment

            • Harrison
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 1529
              • Iisalmi

              #7
              Löysitkö vian db925?? Eikös kyseessä M50b25 vanokseton? Itsellä ennen tyhjäkäynti tippu heti normaaliksi kytkin pohjassa tai vapaalla. Sen jälkeen käynti seilas 600-900rpm. Rupesin tänään sitten puhdistamaan tyhjäkäynti venttiiliä.

              Otin irti: akun kengät->laturille menevän ilmatunnelin->ilmanputsarin kotelon->Ilmamassa mittarin->Ison imuletkun(en koskenut kahteen siihen tulevaan letkuun) ja lopulta tyhjäkäynti venttiilin sähköjohdon.
              En saanut irti tyhjäkäynti venttiiliä, koska kädet eivät mahtuneet ottamaan sitä pois. Pistin sähköjohdon päähän crc:tä(annoin vaikuttaa 3min).
              Sitten lopuksi kaikki kiinni takaisin päinvastasessa järjestyksessä.

              EDIT: Niin se vika! Eli nyt tyhjäkäynti jää n.1200rpm kytkin pohjassa. Laskee vasta normaaliksi ennen kuin auto on pysähtynyt kokonaan.
              (lamdaa ei ole vaihdettu, mutta mielestäni vika ei ole siinä nyt?)

              Huomenna paja varattuna klo:17-21.00, Mitä teen?
              En haluais mennä minnekkää korjaamon tiskille
              Last edited by Harrison; 14-03-2006, 23:12.
              Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
              Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
              Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

              Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

              Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

              EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

              Comment

              • karsta
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Hollola

                #8
                Originally posted by Harrison
                Löysitkö vian db925?? Eikös kyseessä M50b25 vanokseton? Itsellä ennen tyhjäkäynti tippu heti normaaliksi kytkin pohjassa tai vapaalla. Sen jälkeen käynti seilas 600-900rpm. Rupesin tänään sitten puhdistamaan tyhjäkäynti venttiiliä.

                Otin irti: akun kengät->laturille menevän ilmatunnelin->ilmanputsarin kotelon->Ilmamassa mittarin->Ison imuletkun(en koskenut kahteen siihen tulevaan letkuun) ja lopulta tyhjäkäynti venttiilin sähköjohdon.
                En saanut irti tyhjäkäynti venttiiliä, koska kädet eivät mahtuneet ottamaan sitä pois. Pistin sähköjohdon päähän crc:tä(annoin vaikuttaa 3min).
                Sitten lopuksi kaikki kiinni takaisin päinvastasessa järjestyksessä.

                EDIT: Niin se vika! Eli nyt tyhjäkäynti jää n.1200rpm kytkin pohjassa. Laskee vasta normaaliksi ennen kuin auto on pysähtynyt kokonaan.
                (lamdaa ei ole vaihdettu, mutta mielestäni vika ei ole siinä nyt?)

                Huomenna paja varattuna klo:17-21.00, Mitä teen?
                En haluais mennä minnekkää korjaamon tiskille
                On siis m50b25 vanokseton, vika ei ole vielä selvinnyt. Meinasin huomenna ennen huoltoon vientiä tarkistaa autosta mahdollisen kaasupolkimen jumittamisen ja vaijerien toimivuuden. Tosiaan tällä hetkellä mulla on täysin samanlainen tilanne kuin sulla, käynti laskee vasta paikallaan ollessa ja h i t a a s t i.

                Venttiili oli todella kettumainen ottaa pois ja meinasin heittää hanskat tiskiin useampaan otteeseen. Putsaamisen jälkeen huomasin, että auto kuulostaa selkeesti hiljaisemmalta sisällä istuessa, ikään kuin kone kävisi hieman tasaisemmin. Itse vika ei kuitenkaan poistunut. En ottanut akunkenkää irti, olisiko niin kuulunut tehdä?? Lambda on vaihdettu jokin aika sitten, joten sen pitäisi olla ok.

                Olen niin ikään viemässä autoa huomenna aamulla huoltoon (vesipumpun + termostaatin vaihto), joten kyselen samalla asiasta jollen sitä saa itse selvitettyä.
                Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #9
                  Lisäilmaluisti todennäköisesti takertelee hieman. Mielestäni tuo vika ei ole niin dramaattinen, että se vaatisi mahdottomia toimenpiteitä.

                  Comment

                  • karsta
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 263
                    • Hollola

                    #10
                    Originally posted by Lanttu
                    Lisäilmaluisti todennäköisesti takertelee hieman. Mielestäni tuo vika ei ole niin dramaattinen, että se vaatisi mahdottomia toimenpiteitä.
                    Onko tuo sama asia kuin tyhjäkäyntiventtiili?
                    Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                    Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      #11
                      Kyllä.

                      Comment

                      • Harrison
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 1529
                        • Iisalmi

                        #12
                        Originally posted by db925
                        Onko tuo sama asia kuin tyhjäkäyntiventtiili?
                        Kyllähän se on.. Akun kengät kun olisit ottanut irti niin olisi vikamuisti nollaantunut. Mitään sähköllistä laitetta ei saisi mielellään rassata "virrat päällä"
                        Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                        Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                        Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                        Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                        Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                        EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                        Comment

                        • karsta
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 263
                          • Hollola

                          #13
                          Eli 'vika' selvisikin Bemarikorjaamolla pumpun ja termarin vaihdon yhteydessä: ei ole mitään vikaa. Tyhjäkäynnin laskeminen hitaasti on normaalia.
                          Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                          Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                          Comment

                          • Harrison
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 1529
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by db925
                            Eli 'vika' selvisikin Bemarikorjaamolla pumpun ja termarin vaihdon yhteydessä: ei ole mitään vikaa. Tyhjäkäynnin laskeminen hitaasti on normaalia.
                            No ei voi olla Mulla ennen tyhjäkäynti palautu about:2sek niin normaaliin vapaalla/kytkin pohjassa. Nyt purun ja kasauksen jälkeen tekee sitä, eli vika on jossain!
                            Originally posted by Lanttu
                            Lisäilmaluisti todennäköisesti takertelee hieman. Mielestäni tuo vika ei ole niin dramaattinen, että se vaatisi mahdottomia toimenpiteitä.
                            Kyllä mä sanon, että tossa vika. Itse tarkistin imuvuodot jne. Mutta ICV:n en pääse käsiksi !
                            Mutta Lanttu miten sä puhdistit venttiilin, kun on kerta "helpohko" homma?
                            Ilman imusarjan irrotusta ei itsellä mitään toivoa
                            Last edited by Harrison; 16-03-2006, 16:14.
                            Koodaukset ja vikadiagnostiikkaa E,F ja G-sarjalaiset,
                            Koodaukset/moduulien vaihdot(Uudet/käytetyt), Retrofit ohjelmoinnit, Softa Päivitykset, navi combox vakkari kartat yms päivitykset.
                            Soita tai WA: O 4 O-6844911 / Harri / Iisalmi / 15v kokemuksella

                            Official Vonkaus & Styrlh Club Iisalmi

                            Tallissa:G20 330e M-sport + F34 GT

                            EX:t:G30 530e,F30,F32,F33 M-sport,F11 520d,e70 X5,E87,e92 M3,e46 M3 Cabi,2x e93 335i,2x e92 325i,2x e60,e46 328Ci,e46 352Ci,2x e39+M5, M3+3x e36,E30 325i

                            Comment

                            • karsta
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 263
                              • Hollola

                              #15
                              Yllätyksekseni huomasin tuossa äsken, että tyhjäkäynti tuntuu toimivan nyt normaalisti. Ainakin lämpöisellä koneella laskee siis heti tuonne 650-700 rpm. ICV:n puhdistamisen jälkeen olen ajanut reilut 10km, eli taisi siitä jotain hyötyä olla.
                              Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                              Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎