Tollanen linkki oli jenkki saitilla kun käyttelin googlea. En ota vastuuta tiedon paikansa pitävyydestä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
S50B30 kiertokangen laakerit
Collapse
X
-
Originally posted by Doni View PostSininen ylös ja punainen alas.
kk-laakereiden sisäänajo? Ei yli 5500 kierrosta ennen 1200 mailia. Koskaan kuullutkaan..
e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
e60 535d -05 "AC SCHNITZER"
Comment
-
-
Nyt olen vaihtanut kahteen S50B30 moottoriin kk-laakerit. Molempiin moottoreihin laitettiin 11241404133 (punainen) alas ja 11241404688 (sininen) ylös.
Ensimmäinen moottori oli ajettu 240tkm. Kaikkien kiertokankien ylemmät laakeripuoliskot oli kulunut pinnoitteeltaan puhki. Kuluma oli pyöreän muotoinen keskellä laakeria, kaikissa laakereissa oli samanlainen. 1000km sisäänajoa normaalisti ajaen, ei kuitenkaan kierrätetty yli 4000rpm. Sisäänajon jälkeen ajettu 2000km rataa, moottoritietä ja soratietä. Hyvin tuntuu toimivan.
Toinen moottori oli ajettu 193tkm. 1 ja 3-kangen ylempi puolisko oli kulunut puhki. 2-kangen laakeri oli jo hieman leikannut ja oli aika surullisen näköinen. Kampiakseli näytti olevan kaikin osin kunnossa. Uudet laakerit ja käyntiin. Moottori käytetty vasta pari kertaa lämpimäksi. So far so good.
Molempiin vaihdettiin samalla kk-pultit ja öljypumppu.
EDIT: Jos tarvetta ilmenee, niin voin mä näitä enemmänkin vaihdella.Last edited by Doni; 10-08-2009, 13:38.Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
Comment
-
-
Originally posted by Doni View PostSininen ylös ja punainen alas.
Otin samanlaisesta moottorista laakerit irti ja siellä oli 1404133 numerolla ylä ja alapuoli.Laakereissa oli vielä numerot 9232 ja 4652,aina samalla kaulalla eri numeroiset...Mikä numero tuo on??E70 40D X5 -11
EX F11 535D xDrive -12
EX E61 520D -07
EX E39 530DAT -01
EX E36 M3 3,2 Sedan -96
EX E30 318i -87
Comment
-
-
Originally posted by Tap1 View PostMistä päättelit että menee noin?Oliko sinulla samalla kaulalla eri numeroiset laakerit?
Kahteen moottoriin tehnyt tuolla tavalla ja toimivat syksyn todella mallikkaasti vaikka ajo oli paikoittaan kovaa.
Toisessa oli ainakin alkuperäiset laakerit samalla tavalla, vaikka kiertokangessa ja kiertokangen alapäässä oli punaiset pisteet. En muista miten toisessa oli.Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
Comment
-
-
Originally posted by Doni View PostMonelta kysyin ja enemmistö oli laittanut sinisen ylös ja punaisen alas. Myös BMW TIS kertoo että pitää käyttää yhtä sinistä ja yhtä punaista.
Kahteen moottoriin tehnyt tuolla tavalla ja toimivat syksyn todella mallikkaasti vaikka ajo oli paikoittaan kovaa.
Toisessa oli ainakin alkuperäiset laakerit samalla tavalla, vaikka kiertokangessa ja kiertokangen alapäässä oli punaiset pisteet. En muista miten toisessa oli.
Ok.
Kaverin ralliautossa oli tosiaan 1404133 numeroiset ylhäällä ja alhaalla ja samanlaiset sinne meni myös takaisin.
Kyseessä oli 40tkm ajettu vaihtomoottori(edellisen omistajan kertomaa) joten ajateltiin viisaimmaksi laittaa samanlaiset kuin siellä oli.E70 40D X5 -11
EX F11 535D xDrive -12
EX E61 520D -07
EX E39 530DAT -01
EX E36 M3 3,2 Sedan -96
EX E30 318i -87
Comment
-
-
Originally posted by Doni View PostJos laakerit, öljypumppu ja kiertokangenpultit on huomenna saapunut, tiputan öljypohjan irti ja teen pienen perushuollon.
Minulle on tulossa kuusi sinistä (11241404688) ja kuusi punaista (11241404133) laakeria.
Onko jo ratkaistu kumpi tulee yläpuolelle ja kumpi alapuolelle?
Comment
-
-
Mitkähän lie Bemarin koneissa noiden värikoodausten mittaerot? Japsipuolella noilla värikoodeilla on muutaman tuhannesosamillin välyserot ja tarvikevalmistajilta saa stanulaakerit joilla ei hifistellä liian tarkkojen välyserojen kanssa, kevyt sisäänajo saa välykset sopivaksi, sarjatuotannossa ei ole aikaa moiseen joten välyksien pitää olla alusta alkaen kohdallaan että koneella voidaan tehdä täyskaasutestaus suoriltaan kokoonpanon jälkeen.
Ainakin jos laakerit menee vaihtoon liian kuluneisuuden takia ei noilla alkuperäisillä koodauksilla ole juuri virkaa.
Comment
-
-
Pistetääs samaan ketjuun kyssäriä M52 koneen kiertokangen laakereista.
Bemari tarjoaa tosiaan erikseen ylä- sekä alapuolista laakeria mutta tarvikkeena ostetut Glycon stanu laakerit olivat kaikki samanlaisia. En löytänyt mitään eri kokoja.
Mittasin välyksen sitten Plastigagella, meni kyllä toleranssian sisään mutta todella niukasti.
Onko kokemusta, pitäisi tuohon saada tarvikkeena erilliset ylä- ja alapuolen laakerit vai onko ainoa vaihtoehto merkkiliike?
Entä onko kulumisessa huomattavaa eroa kun ollaan ihan toleranssin rajoilla?- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostPistetääs samaan ketjuun kyssäriä M52 koneen kiertokangen laakereista.
Bemari tarjoaa tosiaan erikseen ylä- sekä alapuolista laakeria mutta tarvikkeena ostetut Glycon stanu laakerit olivat kaikki samanlaisia. En löytänyt mitään eri kokoja.
Mittasin välyksen sitten Plastigagella, meni kyllä toleranssian sisään mutta todella niukasti.
Onko kokemusta, pitäisi tuohon saada tarvikkeena erilliset ylä- ja alapuolen laakerit vai onko ainoa vaihtoehto merkkiliike?
Entä onko kulumisessa huomattavaa eroa kun ollaan ihan toleranssin rajoilla?
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostPistetääs samaan ketjuun kyssäriä M52 koneen kiertokangen laakereista.
Bemari tarjoaa tosiaan erikseen ylä- sekä alapuolista laakeria mutta tarvikkeena ostetut Glycon stanu laakerit olivat kaikki samanlaisia. En löytänyt mitään eri kokoja.
Mittasin välyksen sitten Plastigagella, meni kyllä toleranssian sisään mutta todella niukasti.
Onko kokemusta, pitäisi tuohon saada tarvikkeena erilliset ylä- ja alapuolen laakerit vai onko ainoa vaihtoehto merkkiliike?
Entä onko kulumisessa huomattavaa eroa kun ollaan ihan toleranssin rajoilla?
Liiasta välyksestä ei ole huolta ellei kampiakselia ole koneistettu alikokoon....
Comment
-
Comment