Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B30 kiertokangen laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    #16
    Tollanen linkki oli jenkki saitilla kun käyttelin googlea. En ota vastuuta tiedon paikansa pitävyydestä.
    Retard Member

    Comment

    • mtv67
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2008
      • 364
      • Kokkola

      #17
      Originally posted by Doni View Post
      Sininen ylös ja punainen alas.

      kk-laakereiden sisäänajo? Ei yli 5500 kierrosta ennen 1200 mailia. Koskaan kuullutkaan.
      Nyt kuulit tai siis luit.Kylhän ne laakerit kannattaa ajaa sisään.Ku ostin uuen kampiakselin ja laakerit s50b32:een,mukana tuli asennusohje laakereille ja myös sisäänajo-ohjeet..ei yli 5500 kierrosta ennen 2000km.
      e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
      e60 535d -05 "AC SCHNITZER"

      Comment

      • Doni
        Moderator
        • Sep 2004
        • 2842
        • Kyrsälä

        #18
        Nyt olen vaihtanut kahteen S50B30 moottoriin kk-laakerit. Molempiin moottoreihin laitettiin 11241404133 (punainen) alas ja 11241404688 (sininen) ylös.

        Ensimmäinen moottori oli ajettu 240tkm. Kaikkien kiertokankien ylemmät laakeripuoliskot oli kulunut pinnoitteeltaan puhki. Kuluma oli pyöreän muotoinen keskellä laakeria, kaikissa laakereissa oli samanlainen. 1000km sisäänajoa normaalisti ajaen, ei kuitenkaan kierrätetty yli 4000rpm. Sisäänajon jälkeen ajettu 2000km rataa, moottoritietä ja soratietä. Hyvin tuntuu toimivan.

        Toinen moottori oli ajettu 193tkm. 1 ja 3-kangen ylempi puolisko oli kulunut puhki. 2-kangen laakeri oli jo hieman leikannut ja oli aika surullisen näköinen. Kampiakseli näytti olevan kaikin osin kunnossa. Uudet laakerit ja käyntiin. Moottori käytetty vasta pari kertaa lämpimäksi. So far so good.

        Molempiin vaihdettiin samalla kk-pultit ja öljypumppu.

        EDIT: Jos tarvetta ilmenee, niin voin mä näitä enemmänkin vaihdella.
        Last edited by Doni; 10-08-2009, 13:38.
        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

        Comment

        • Tap1
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 49
          • Lieksa

          #19
          Originally posted by Doni View Post
          Sininen ylös ja punainen alas.
          Mistä päättelit että menee noin?Oliko sinulla samalla kaulalla eri numeroiset laakerit?

          Otin samanlaisesta moottorista laakerit irti ja siellä oli 1404133 numerolla ylä ja alapuoli.Laakereissa oli vielä numerot 9232 ja 4652,aina samalla kaulalla eri numeroiset...Mikä numero tuo on??
          E70 40D X5 -11

          EX F11 535D xDrive -12
          EX E61 520D -07
          EX E39 530DAT -01
          EX E36 M3 3,2 Sedan -96
          EX E30 318i -87

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            #20
            Originally posted by Tap1 View Post
            Mistä päättelit että menee noin?Oliko sinulla samalla kaulalla eri numeroiset laakerit?
            Monelta kysyin ja enemmistö oli laittanut sinisen ylös ja punaisen alas. Myös BMW TIS kertoo että pitää käyttää yhtä sinistä ja yhtä punaista.

            Kahteen moottoriin tehnyt tuolla tavalla ja toimivat syksyn todella mallikkaasti vaikka ajo oli paikoittaan kovaa.

            Toisessa oli ainakin alkuperäiset laakerit samalla tavalla, vaikka kiertokangessa ja kiertokangen alapäässä oli punaiset pisteet. En muista miten toisessa oli.
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • Tap1
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 49
              • Lieksa

              #21
              Originally posted by Doni View Post
              Monelta kysyin ja enemmistö oli laittanut sinisen ylös ja punaisen alas. Myös BMW TIS kertoo että pitää käyttää yhtä sinistä ja yhtä punaista.

              Kahteen moottoriin tehnyt tuolla tavalla ja toimivat syksyn todella mallikkaasti vaikka ajo oli paikoittaan kovaa.

              Toisessa oli ainakin alkuperäiset laakerit samalla tavalla, vaikka kiertokangessa ja kiertokangen alapäässä oli punaiset pisteet. En muista miten toisessa oli.

              Ok.

              Kaverin ralliautossa oli tosiaan 1404133 numeroiset ylhäällä ja alhaalla ja samanlaiset sinne meni myös takaisin.
              Kyseessä oli 40tkm ajettu vaihtomoottori(edellisen omistajan kertomaa) joten ajateltiin viisaimmaksi laittaa samanlaiset kuin siellä oli.
              E70 40D X5 -11

              EX F11 535D xDrive -12
              EX E61 520D -07
              EX E39 530DAT -01
              EX E36 M3 3,2 Sedan -96
              EX E30 318i -87

              Comment

              • *makke*
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 884
                • Klaukkala

                #22
                Originally posted by Doni View Post
                Jos laakerit, öljypumppu ja kiertokangenpultit on huomenna saapunut, tiputan öljypohjan irti ja teen pienen perushuollon.

                Minulle on tulossa kuusi sinistä (11241404688) ja kuusi punaista (11241404133) laakeria.

                Onko jo ratkaistu kumpi tulee yläpuolelle ja kumpi alapuolelle?
                Mitä maksaa osat remonttiin?

                Comment

                • Julmis
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 89
                  • Kajaani

                  #23
                  Originally posted by *makke* View Post
                  Mitä maksaa osat remonttiin?
                  Mulla maksoi kk-laakerit+pultit+öljypumppu+öljypohjan tiiviste 641€ marmoritiskiltä.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Mitkähän lie Bemarin koneissa noiden värikoodausten mittaerot? Japsipuolella noilla värikoodeilla on muutaman tuhannesosamillin välyserot ja tarvikevalmistajilta saa stanulaakerit joilla ei hifistellä liian tarkkojen välyserojen kanssa, kevyt sisäänajo saa välykset sopivaksi, sarjatuotannossa ei ole aikaa moiseen joten välyksien pitää olla alusta alkaen kohdallaan että koneella voidaan tehdä täyskaasutestaus suoriltaan kokoonpanon jälkeen.

                    Ainakin jos laakerit menee vaihtoon liian kuluneisuuden takia ei noilla alkuperäisillä koodauksilla ole juuri virkaa.

                    Comment

                    • *makke*
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 884
                      • Klaukkala

                      #25
                      Originally posted by Julmis View Post
                      Mulla maksoi kk-laakerit+pultit+öljypumppu+öljypohjan tiiviste 641€ marmoritiskiltä.
                      Saksanpäästä näyttää saavan ihan sopivaan hintaan, laakerit 9,30e kpl ja öljypumppu n.200e

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Ja tosiaan noissa värikoodauksissa pitäisi olla kokokoodattu sekä kampiakselin kaula että kiertokanki/runkolaakeripesä ja koodauksia vertaamalla saa sopivan laakerinliuskan paksuuden jos haluaa alkuperäisillä toleransseilla kasata.

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1638

                          #27
                          Originally posted by *makke* View Post
                          Saksanpäästä näyttää saavan ihan sopivaan hintaan, laakerit 9,30e kpl ja öljypumppu n.200e
                          Mistä?

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #28
                            Pistetääs samaan ketjuun kyssäriä M52 koneen kiertokangen laakereista.
                            Bemari tarjoaa tosiaan erikseen ylä- sekä alapuolista laakeria mutta tarvikkeena ostetut Glycon stanu laakerit olivat kaikki samanlaisia. En löytänyt mitään eri kokoja.
                            Mittasin välyksen sitten Plastigagella, meni kyllä toleranssian sisään mutta todella niukasti.
                            Onko kokemusta, pitäisi tuohon saada tarvikkeena erilliset ylä- ja alapuolen laakerit vai onko ainoa vaihtoehto merkkiliike?
                            Entä onko kulumisessa huomattavaa eroa kun ollaan ihan toleranssin rajoilla?
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • basso72
                              BTCF Member
                              • Dec 2004
                              • 1837
                              • Ylä-Pinsiö

                              #29
                              Originally posted by Supa View Post
                              Pistetääs samaan ketjuun kyssäriä M52 koneen kiertokangen laakereista.
                              Bemari tarjoaa tosiaan erikseen ylä- sekä alapuolista laakeria mutta tarvikkeena ostetut Glycon stanu laakerit olivat kaikki samanlaisia. En löytänyt mitään eri kokoja.
                              Mittasin välyksen sitten Plastigagella, meni kyllä toleranssian sisään mutta todella niukasti.
                              Onko kokemusta, pitäisi tuohon saada tarvikkeena erilliset ylä- ja alapuolen laakerit vai onko ainoa vaihtoehto merkkiliike?
                              Entä onko kulumisessa huomattavaa eroa kun ollaan ihan toleranssin rajoilla?
                              Ei ne sininen ja punainen ole ylä- ja alapuoli,vaan ovat eripaksuiset. Jostain syystä ei löydy niille paksuusmittaa tekn.datasta. Sininen paksumpi. Vanhemmissa moottoreissa paksuusero on 0,01mm ja arvaisin,että näin on m52-moottorissakin.
                              sigpic
                              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                              320i -77

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by Supa View Post
                                Pistetääs samaan ketjuun kyssäriä M52 koneen kiertokangen laakereista.
                                Bemari tarjoaa tosiaan erikseen ylä- sekä alapuolista laakeria mutta tarvikkeena ostetut Glycon stanu laakerit olivat kaikki samanlaisia. En löytänyt mitään eri kokoja.
                                Mittasin välyksen sitten Plastigagella, meni kyllä toleranssian sisään mutta todella niukasti.
                                Onko kokemusta, pitäisi tuohon saada tarvikkeena erilliset ylä- ja alapuolen laakerit vai onko ainoa vaihtoehto merkkiliike?
                                Entä onko kulumisessa huomattavaa eroa kun ollaan ihan toleranssin rajoilla?
                                Toleranssien sisässä on enemmän kuin ok. Tarvikelaakerit siis ovat tavallisesti vakion paksuimpien paksuiset ja kevyt sisäänajo voi olla paikallaan jos välykset ovat tiukan puolella.

                                Liiasta välyksestä ei ole huolta ellei kampiakselia ole koneistettu alikokoon....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎