Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 käsijarru laahaa..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wipez
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 133
    • Turku

    e36 käsijarru laahaa..

    Olen ymmärtänyt jostain että tämä käsijarrun laahaaminen olisi yleinenkin vika tässä ko. korimallissa, tai ainaki vuoden coupeissa? Niin myös minulla, olisin nyt hyvinkin v*ttuuntunut kyseiseen vikaan ja haluaisin jotain vinkkejä että miten saisin halvalla korjauttua ko. vian? Vai onko parempi että ostan uudet jarrusatulat.. vai mahtaako tuo vika tuolla lähteä? Hyvät neuvot olisivat siis tervetulleita..

    Ja toinen asia, saako tuota käsijarrua jotenkin helposti kiristettyä kun tuo katsastuskin lähenee ja taitaa olla sellainen tilanne että katsastus sedät eivät tykkää jos sanon että kiskaskaa keppi miltei pystyyn niin kyllä se siinä pysyy..

    vuoden -92 iS coupesta siis kysymys..
    e90 320d -07
    Ex. e36 328i coupe -95, e36 318iS coupe -92

    Kotisivut, IT-Tuki
  • creatious
    BTCF Member 2006
    • Jul 2005
    • 194

    #2
    Moi,

    1. Käsijarrulla on noissakin käsittääkseni oma jarrurumpu takana ja voihan se olla, että siellä on käsijarrun kenkä jääny jumiin. Varsinkin jos käsijarrua ei käytä kovin
    usein, niin ei tämä ole kovinkaan harvinainen ongelma e36:ssa. Oletko varma, että nimenomaan käsijarru laahaa?
    Jos olet, niin riisuppas mokoma, puhdista ja rasvaa kenkä. Esikireiydelle pitäisi olla myöskin käsijarrurummulla olla säädin siellä, mutta tuo edellä mainittu ensin
    ja vähän käkkäriä veteleen ja kummastelemaan Tämä ongelmahan kannattaa korjata nopeasti, ettei mene muutakin paskaksi.

    2. Tietysti jos sulla on vaijeritkin ihan liian löysällä, ni kiri sit nekin tietysti. Pussi vittuun kahvan ympäriltä -> tasaisesti kirimään vaijereita siellä olevan kahden kiristyspultin avulla.
    Last edited by creatious; 05-04-2006, 11:42.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9986
      • KVLA

      #3
      Käsijarrulla on omat jarrukengät takalevyn yhteydessä olevan käsijarrurummun sisällä(osa num.19 http://www.realoem.com/bmw/showparts...7&hg=34&fg=10).

      Jos vaijerit liikkuu herkästi,niin avaat vain jarrurummut ja uusit TARVITTAESSA käsijarrukengät (osa num. 4 ).http://www.realoem.com/bmw/showparts...39&hg=34&fg=30 Vaijerit on myös syytä uusia jos ne vähänkin on nihkeät.

      Ennen kasausta herkistelet ja voitelet kevyesti osan num.5.Kun palikat on kasassa niin säädät käsijarrun "iholle" osasta num.7.Joko pyörän pultin reijästä tai tulpan (num.20 reijäst&#228.Jos tämän jälkeen on vaijereissa vielä liikaa löysää,eli kahva nousee liikaa,niin sitten löysät pois sieltä vaijerisäädöitä kahvan vierestä.Ei pitäisi jumitella enää.
      Last edited by Heguli 31; 05-04-2006, 22:01.

      Comment

      • Kolme2viis
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 93

        #4
        Itellä oli sama homma eli jarru jäi laahaamaan. Helppo korjata: takajarrulevyt ja sen alta kengät irti. Siihen käsijarru vaijerin päähän tulee semmonen linkku joka säätää kenkiä. Sen kun herkistelee niin pitäs toimia, edellyttäen että vaijerit ei oo jumissa.

        Comment

        • dudeb
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 240
          • Nowhere

          #5
          Topikkiin viitaten!

          Mitä olette käyttäneet käsijarrun voiteluun yleensä? Onko tämä voitelu pakollinen`?????

          Comment

          • Valunki
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 474
            • Helsinki

            #6
            Elikkä käsijarrua EI TIUKATA CABIINISTA!!! -->http://www.btcf.fi/forum/showthread....ht=k%E4sijarru

            Ja mikäli oikein ymmärsin: Satulan palat laahaa, eli on todennäköisesti loppu. Palojen kuuluukin aina laahata. Mikäli palat ovat lopussa, kuuluu ilkeä ääni...

            Mut mikäli "laahaaja" on se käsijarru, niin eikun rummut auki ja herkistelemään (rostoff/crc).
            E90 330i -05 6v. man.
            Harley-Davidson Sportster C1200 Screamin' Eagle II -07

            Exät:
            E39 520i -97 :think
            E36 320i sedan -94
            E28 520i -87 bavaria Oolt skool

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #7
              Mulla laahas käsijarru E36:ssa ja syynä oli metallille kulunut jarrukenkä. Vaihdoin uudet jarrukengät (asennussarjoineen) laahanneeseen jarruun, puhdistin ja siloittelin rummun pahimmista ruosteista ja säädin käsijarrun aiemmintoiseen E36 käsijarrutopikkiin kirjoittamillani ohjeilla. Konttuurilla tismalleen samat arvot molemmin puolin ja pysyy mäessä kuin mäessä 5-6 napsulla paikallaan.

              Tässä ne ohjeet.


              Mulla ois myydä käsijarrukamat yhteen jarruun...
              E61 525d LCI

              Comment

              • Cunttory
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1772
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Valunki View Post
                Palojen kuuluukin aina laahata.
                Minkä helvetin takia? käsijarrun laahaaminen voi johtua myös kenkien jousien kuoleutumisesta/katkeamisesta,taitaa maksaa ~15€ korjaussarja.
                Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                Comment

                • Valunki
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 474
                  • Helsinki

                  #9
                  Eli korjataan:Ei käsijarrun kuulu laahata, vaan normijarrujen... Ja mikäli normijarrujen palat on loppu, metalli hankaa levyä...
                  E90 330i -05 6v. man.
                  Harley-Davidson Sportster C1200 Screamin' Eagle II -07

                  Exät:
                  E39 520i -97 :think
                  E36 320i sedan -94
                  E28 520i -87 bavaria Oolt skool

                  Comment

                  • jonne
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 248
                    • Rusko

                    #10
                    jouset kuoleentuneet

                    Originally posted by Cunttory View Post
                    Minkä helvetin takia? käsijarrun laahaaminen voi johtua myös kenkien jousien kuoleutumisesta/katkeamisesta,taitaa maksaa ~15€ korjaussarja.


                    Minulla riitti kun vaihdoin palautusjouset. Olivat kuoleentuneet.

                    Laahaus loppui siihen.
                    Mikä laulaen tulee, se tulee.

                    BMW E39 M5, vm. 2002

                    Comment

                    • Juggis
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 197
                      • Espoo

                      #11
                      Mulla laahaa nyt kanssa. Tai kuuluu tasaisesti ajettaessa "tsik tsik tsik" tjsp.

                      Sitten kun vedän känkästä, katoaa ääni hetkeksi tullakseen jonkun ajan päästä takaisin. Selviääkö tuostakin pelkällä herkistelyllä...? Oikea takajarrukilpi on uusittu vastikään.
                      F10 535d xdrive msport
                      Ex. e91 325xiA
                      Ex. e36 328i Coupé

                      Comment

                      • Nifa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 292
                        • Kymenlaakso™

                        #12
                        Originally posted by Juggis View Post
                        Mulla laahaa nyt kanssa. Tai kuuluu tasaisesti ajettaessa "tsik tsik tsik" tjsp.

                        Sitten kun vedän känkästä, katoaa ääni hetkeksi tullakseen jonkun ajan päästä takaisin. Selviääkö tuostakin pelkällä herkistelyllä...? Oikea takajarrukilpi on uusittu vastikään.
                        Itte tappelin moneen kertaan omien käsijarrujen kanssa, lopulta molemmille puolille piti uusia takajarrukilvet kun ei vaan prikkapatentit pitäneet. Eli jos ääntää oikealta puolelta, jousi pettänyt / kuolettunut tai kengistä irronut paloja. Jos se lopettaa käsijarrusta vedettäessä niin voisin arvailla että kuvasta numero 10 jousi paskana tai pultti 11 vääntynyt. Tai asennettu vaihdonyhteydessä väärin jolloin sieltä on voinut hajota mikä tahansa yksittäinen komponentti. Todennäköisesti kannattaa henkisesti jo varautua korjaussarjan ostamiseen.
                        Attached Files
                        "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

                        Comment

                        • Juggis
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 197
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Nifa View Post
                          Itte tappelin moneen kertaan omien käsijarrujen kanssa, lopulta molemmille puolille piti uusia takajarrukilvet kun ei vaan prikkapatentit pitäneet. Eli jos ääntää oikealta puolelta, jousi pettänyt / kuolettunut tai kengistä irronut paloja. Jos se lopettaa käsijarrusta vedettäessä niin voisin arvailla että kuvasta numero 10 jousi paskana tai pultti 11 vääntynyt. Tai asennettu vaihdonyhteydessä väärin jolloin sieltä on voinut hajota mikä tahansa yksittäinen komponentti. Todennäköisesti kannattaa henkisesti jo varautua korjaussarjan ostamiseen.

                          Kenties typerä jatkokysymys; onko tuo konstruktio sama molemmilla puolilla autoa? Tuota on nimenomaan roplattu oikealle puolelle ja vaihdettu ainakin osa hilppeistä. Jotenkin sellanen fiilis, että systeemi on nyt pettänyt myös vasemmalta.

                          Mutta kiitos jo tuosta!
                          F10 535d xdrive msport
                          Ex. e91 325xiA
                          Ex. e36 328i Coupé

                          Comment

                          • Juggis
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 197
                            • Espoo

                            #14
                            Noniin, kaveri kuulosteli drive by -tilanteessa kummalta puolelta ääni kuuluu ja kuului juurikin tuolta roplatulta puolelta. Avattiin rumpu eikä siellä mitään vikaa näkynyt. Bräkliineriä ruiskuttelin hiukan ja putsasin kenkiä. Nyt on ollut hiljaista
                            F10 535d xdrive msport
                            Ex. e91 325xiA
                            Ex. e36 328i Coupé

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎