Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 sisustan purku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaSi78
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 225
    • St.River

    E36 sisustan purku

    Moi! tarvis neuvoa ku olen tuossa jo pidempään miettinyt et puran sisustan ja vaihdan lattian värityksen, siis sen "kokolattia" maton
    mutta mietin tuossa et onko se helppo ottaa pois ja saako sitä ikinä ehyenä takaisin? koitin searchilla etsiä aiheesta juttua mut en löytänyt.
    kuin vaikea on irroittaa sisä katto ja pilarit? saako sitä kattoa pois mitenkään auton sisältä? pitäis alkaa päivittämään sisustaa penkkien ja ovien väriin.
    neuvoa voi antaa tänne tai privaan tai suoraan spostiin [email protected]

    Kiitos kaikille jotka vaivautuu neuvomaan!
    monen syrjähypyn jälkeen on mahtava palata siihen oikeaan.. bemariin!

    F10 520d

    Ex: lukuisia E30/E34/E36/E39/E46/E90/E91/E60 ja löytynyt myös E28sigpic
  • hankmo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 174
    • Kaakko

    #2
    Kiinnostaisi minuakin, pitäisi kesän aikana suorittaa pieni lattiamaton kuivausoperaatio...

    Comment

    • JaSi78
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 225
      • St.River

      #3
      Originally posted by hankmo
      Kiinnostaisi minuakin, pitäisi kesän aikana suorittaa pieni lattiamaton kuivausoperaatio...
      tein tuossa renkaita vaihtaessa kivan yllätyksen ku ei ollu enää kuin yks kumityyny pohjassa ja lattia on aika kostea kun kokeilee. saa nähdä loistaako asfaltti ku lattian purkaa
      monen syrjähypyn jälkeen on mahtava palata siihen oikeaan.. bemariin!

      F10 520d

      Ex: lukuisia E30/E34/E36/E39/E46/E90/E91/E60 ja löytynyt myös E28sigpic

      Comment

      • hankmo
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 174
        • Kaakko

        #4
        Tuossa just vähäsen purin ja ainakin kuskin puoli on ihan litimärkä. Kertokaas nyt joku edes pääpiirteittäin miten edetä asiassa ettei mennä perse edellä puuhun!

        Comment

        • brenna
          Bimmer Rookie
          • Dec 2003
          • 58
          • Ylöjärvi

          #5
          Sisustan purku on melko helppo homma. Katon verhoilun irrotuksesta en tiedä, mutta tässä jotain ohjetta vaikka maton kuivausta varten. Näin itse tein homman.
          Ensimmäisenä tietenkin penkit pois. Seuraavaksi lähdin purkamaan keskikonsolia
          takaa eteenpäin. Tarkkoja ruuvien paikkoja en muista, mutta alkuun pääsee kun nostaa tuhkakupit pois ja aukaisee niitten alta löytyvät ruuvit. Irrota seuraavaksi vaikka vaihdekepin pussi ja nuppi+muut pikku hilppeet ympäristöstä. Ajotietokone
          lähtee vetämällä pois, työnnä vaikka veistä väliin että pääset lekuttelemaan sen pois. Sen jälkee saat sen alla olevan lokero ja tupakansytytin paneeli systeemin nostamalla pois.
          Purin sitten pois etujalkotilojen sivuverhoilulevyt. Niissä on se 90astetta käännettävä ruuvi ja kuskin puolella tietenki konepellin avausvipu lisäksi pois. Se on kiinni yhdelä ruuvilla.
          Seuraavaksi pois kojetaulun alapuolinen verhoilulevy. Yksi ruuvi löytyy valokatkaisimen alapuolelta ja toinen ratin toiselta puolen kuun raottaa verhoilulevyä. Muita ruuveja en muista tässä olleen, mutta eiköhän ne löydy jos niitä on.
          Hanskalokeron voi ottaa sitten pois. Ota ensin tuuletusräppänät siitä. Niitten alta löytyy ruuvit. Kun avaat hanskalokeron löytyy sieltä 4 ruuvia muistaakseni. Muita kiinnityksiä siinä ei viissiin ollut. Hanskalokeron alla oleva levy pitää myöskin irroitella.
          Nyt saat lopun keskikonsolista irti. Tämän tarkkoja ruuveja en muista, mutta löytyvät varmasti.
          Ovilistat kannattaa irrottaa. Lähtevät taaksepäin liuttamalla.
          Kaasupolin pitää myös irrottaa että saat maton pois. Siitä löytyy kiinnitys lattiasta. Mattoa saa raotella sen mitä antaa periksi kaasupolkimen juuresta että löytää kiinnitys systeemin. Itsellä oli kaksi tasapäistä ruuvimeisseliä ja sähkölamppu apuna tässä. Kiinnitys systeemiä en osaa selittää kunnolla, mutta sen hoksaa lopulta kun on asiaa tarpeeksi pähkäillyt. Siinä on kuitenkin kolme muovisysteemiä joista keskimmäistä pitäisi painaa taakse päin ja kahta sivummaista aukaista ruuvimeisselillä itseen päin, jotta kiinnitys aukeaa. Kaasupolkimen voit irroittaa myöskin sen yläosasta, jossa on c:n muotoinen kiinnitys rauta joka pitää esim. pihdeillä nykäistä pois.
          Äkkiä ei tule mieleen enää mitään isoja juttuja joita pitäisi poistaa, mutta jotain pikku nippeliä saattaa olla. Itse en jaksanut purkaa koko autoa, joten leikkasin puukolla maton nätisti irti sieltä keskikonsolin etuosan luota. Tään lämmityslaitteenkenno systeemin alta, jossa matto on tavallaan jumissa. Tässä pitää vaan muistaa ettei leikkele samalla alla olevia johtoja ja jos tämän tekee niin ota huomioon että leikkaus jälki jää piiloon sitten kun kasaat sisustan takaisin. Matto kyllä ainakin minulla pysyy ihan normaalisti paikoillaan tämänkin operaation jälkeen.
          Sitten vaan matto pihalle. Painaa yllättävän paljon jos on todella märkä. Maton takaisin laitto onkin sitten mukava homma.
          Jos on jäähdytin nesteestä märkä niin suosittelen huuhtelemaan vedellä kunnolla, jotta kuivaa joskus. Kuivatin itse kaksi viikkoa mattotelineellä, jotta vesi pääsi valumaan pois. Olisi saanut kuivaa melkein toiset kaksi viikkoa vielä.
          Jospa tästä nyt etes pientä apua.
          Kuvia purku hommasta saattaa löytyä muutama, jos joku vielä sellaisia avuksi tarvitsee niin voin vaik sähköpostiin laittaa.

          Comment

          • hankmo
            Bimmer Rookie
            • Jul 2005
            • 174
            • Kaakko

            #6
            Mahtavaa, kiitos!

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16371
              • Asikkala

              #7
              leikkaa se matto kuskin puolelta kojelaudan tukiraudan kohdalta eteenpäin niin jää konsolin alle piiloon. Onko maton kastumisen syy porukalle selvinny, mulle syy paljastui autopesussa: tuulilasin edessä oleva kaukalo missä on pyyhkijän moottori, lämppärin moottori ym. Sen kaukalon vedenpoistoreiät on 2 kumiputkea alareunassa, tulee ulos sieltä eteenpäin koneen taakse ja kääntyy alaspäin. Näitten putkien alapää on suunniteltu ihan päin helvettiä, siinä on sellanen vitunviivan näkönen rako josta veden pitäis tulla pois mutta mutta: em. viivasta johtuen se putki tukkeentuu ajanmittaan ja pesussa vettä tulee niin paljon että pinta nousee siellä kaukalossa lämppärin ilmanottoon ja kennon kautta lattialle ja takalattialle niitä ilmakanavia pitkin.
              Mulla ne putket oli täynnä jotain saatanan moskaa ja jopa jotain vihreetä oli alkanu itämään siellä. Jos nyt joku nauraa niin kusee omille kengilleen, anteeks vaan. Kattokaa autoistanne tää asia ja katkaskaa niitä putkia n. 2 cm jolloin se poistoaukko suurenee kunnolla eikä tu tulvaa, pesussa viimeks tiistaina ja asia ok.

              Comment

              • hankmo
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 174
                • Kaakko

                #8
                Jahas.. Hermothan tässä menee ku taas on matot märkänä Onkos ne letkut mistä on puhetta ollut nämä, mitkä kuvassa on ympyröity vai mitkä?
                Ja sit kiinnostais, et voiko takaa puuttuvat tunkin kumit (vai mitkälie) aiheuttaa maton kastumista?
                Last edited by hankmo; 12-07-2008, 08:43.

                Comment

                • hankmo
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2005
                  • 174
                  • Kaakko

                  #9
                  Kukkuu?

                  Comment

                  • kuukankorpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 634

                    #10
                    Niin ja vinkkinä,mattojen kuivumista saa nopeutettua jos on n.1metrin mittaista ja n.10cm halkaisijaltaan olevaa rautaputkea jonka päällä kävellen saa isoimmat vedet puristeltua pois.Eli vähän niinkuin pullataikinaa kaulittais ja tietysti alusta pitää olla tasainen.Mikään sorapiha ei toimi mut esim autotallin betonilattia on hyvä "leivonta-alusta".

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16371
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by hankmo View Post
                      Jahas.. Hermothan tässä menee ku taas on matot märkänä Onkos ne letkut mistä on puhetta ollut nämä, mitkä kuvassa on ympyröity vai mitkä?
                      Ja sit kiinnostais, et voiko takaa puuttuvat tunkin kumit (vai mitkälie) aiheuttaa maton kastumista?
                      Ei ole nuo putket vaan ne jotka pitää löytää on alempana 30-40 cm etäisyydellä toisistaan. Pura se irtopelti ilmanottokaukalon etureunasta pois niin putket on sen kaukalon alareunassa. Kuutoskoneen takapää nelosta pikkasen takempana joten tilaa ei ole yhtään liikaa, neloskoneisessa autossa homma on jopa helppo.
                      Tunkinkumin reiästä tuskin tulee vettä lattialle jos ei vartavasten letkulla sohottele sinne koteloon, tästä en ole täysin varma mutta ei mullakaan ole takana niitä kumeja ja ainakin takamatto on kuiva kun maton alta kokeilee.

                      Comment

                      • TimoPää
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 37

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Sen kaukalon vedenpoistoreiät on 2 kumiputkea alareunassa, tulee ulos sieltä eteenpäin koneen taakse ja kääntyy alaspäin.
                        Taitaa ittellä olla näissä sama juttu. Lattia likomärkä, eikä se kaikki taidakaan olla klygolia, vaikka olen niin luullut. Klygolia tosin hieman kanssa valuu mutta ei ongelmaksi asti. Vettä pääsee aika paljon tuonne, koska sitä tippuu kuivalla kelillä helman (vasemman etuoven etupään tietämiltä) kohalta maahan.

                        En löytänyt noita vedenpoistoreikiä (4:s kone), vaikka kuinka tiirailin? Osaako joku neuvoa puusilmälle todella tarkasti missä ne ovat? Muita mahdollisia vesireikiä e36 automallissa. Märkää on siis edessä ja takana, mutta ainoastaan vasemmalla puolella.

                        Comment

                        • Ha2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1786
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by TimoPää View Post
                          En löytänyt noita vedenpoistoreikiä (4:s kone), vaikka kuinka tiirailin? Osaako joku neuvoa puusilmälle todella tarkasti missä ne ovat?
                          Ota pyyhkimen sulkien varret irti. Ota niiden alla oleva koko auton levyinen musta muovilärpäke irti. Esiin tulee "onkalo", jonka etualareunaa tunnustelemalla (käsi mahtuu sinne onkaloon) sormella tunnet n. 2*2 cm kokoisen aukon. Se aukko on sen kumiletkunpätkän pää (sellainen on siis molemmin puolin sitä autoa/"onkaloa"). Reikä osoittaa siis auton keulaa kohti. Reiät on n. 20 cm päässä onkalon laidasta auton keksustaa kohti. Omassa autossa tunsin, että se on ihan tukossa kaikesta paskasta ja potunkuorista. Yritin tökkiä sitä sähköjohdon pätkällä puhtaaksi mutta kävikin niin, että koko kumiletjun pätkä tippu koneen takaa hallin lattialle. Sitten kun sain sen käsiin, niin hoksasin, että se on susi. Se on sellanen 90 asteen kulma, jonka ulostulopää (osoittaa maata kohti) on litistetty. Leikkasin saksilla poikki sen tötterön ennen litistyskohtaa, joten nyt vesi huilaa kunnolla läpi, eikä se tötterö tukkeennu varmasti läheskään niin helposti.

                          Sen kumiletkun pätkän saa siis pullautettua irti, mutta se on aika kiveksestä laittaa takaisin mutta onnistuu sekin. Takaisin se pitää ängetä apukuskin puolella koneen ja tulipellin välistä (mun linnunnarut mahtu just sinne väliin, paikan näkee taskulampulla), kuskinpuoleinen meni muistaakseni helpommin, joskin sen paikallistaminen sieltä "onkalosta" on vaikeampaa pyyhkimien vivuston takia.

                          Tästä kuvasta näet sitä rakennetta: osat #5 on ne kumitötteröt ja ne on siis kiinni osassa #27, jossa voit nähdä ne reiät ja sen "onkalon".

                          Toivottavasti tästä höpinästä on jotain apua.

                          Pannaan nyt vielä tällanen esitys liitteeksi.
                          Attached Files
                          E61 525d LCI

                          Comment

                          • TimoPää
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 37

                            #14
                            Mahtavaa ja iso kiitos! Luulis nyt löytyvän

                            Comment

                            • Mattir
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 163
                              • Äänekoski

                              #15
                              Kiitosta vaan ohjeista. Onpahan nyt "vesivahinko" ennaltaehkäisty. Uskomaton määrä oli paskaa siinä toisessa.
                              Kyllä ne nippa nappa sai katkaistua ilman mitään purkamista, tosin oli kyllä ihan törkeän ahdas se väli. Ja tuli sekin huomattua, että dieselissä ne putket on vierekkäin eikä tuollei parinkymmenen sentin päässä toisistaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎