Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aurauskulmien säätö / raidetangonpään vaihto, E36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    Aurauskulmien säätö / raidetangonpään vaihto, E36

    Tossa vappupäivänä piti vaihtaa oikea raidetangonpää. En sitten vaihtanut, kun ei metriset putkitongit riittäneet pään irrottamiseen raidetangosta.

    Tänään tarvinnee hakea uusi raidetanko ja vaihtaa koko paska! Suosittelen siis homma harkitsevalle koko paketin vaihtoa kerralla.

    Mutta mietteenä oli se, että mitenköhän niitä aurauskulmia pitäisi pystyä ylipäätään säätämään, jos säädöt on totaalisen jumissa. Millä ne tekee sen nelipiste suuntauksessa? Ei ymmärrä!
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Kaasuvehkeillä lämpöjä...
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • e34_aki
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 195
      • Lahti rock city

      #3
      ja aika monesti tangon ulkopäässä on vääränkätinen kierre en kyllä ole e36 alustaan tutustunut...

      Comment

      • Kilpuri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 831
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Tzeimi
        Kaasuvehkeillä lämpöjä...
        Tuollahan se irtoiaisi, mutta kun ei ole...

        Mutta siltikään en usko, että Euromasterilla pillillä rupeavat raidotakojen säätöjä herkistelemään. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi jokin pakosarjan pultti tai vastaava lämpökuormia vastaanottava liitos, mutta että sitten tuollainen tavallinen kitkaliitos on niin jumissa, että piisaa... Edelleenkään ei jymmärrä.
        Now: 525xd -09
        Ex: 330d -07
        Ex: 328i -96

        Comment

        • Simo69
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 119
          • Joensuu

          #5
          Itsellä ainakin euromasterilla aurauskulmien säädös.. pillillä raidetangon päätä lämmittelivät kun niin tiukassa oli..

          Comment

          • bman
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 222
            • Mikkeli

            #6
            Itsellä oli toinen tanko totaalisen jumissa, vaikka pillillä kuumenti niin ei meinnut juuri pyöriä. Otin koko raidetangon irti, ruuvipenkkiin kiinni, kuumentamista, hakkaamista ja irroitusöljyä niin lopulta sain pyöritetty irti, jonka jälkeen puhdistus ja vaseliinit väliin ja nyt pyörii aivan köykäisesti.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              e36:sa on tosiaan tuo raidepää naurettavalla kartiokiristyksellä(ei saavuteta mitään etuja), joka tarkoittaa sitä että kierre hitsaa itsensä kiinni pahimmissa tapauksissa lähes lopullisesti.
              Vastinta vasten vasartamalla ja CRC:llä sen saa kyllä auki, mutta kyllähän jo bilteman "pikkutoho" autaa asiaa huomattavasti.

              Comment

              • kolkaksviis
                Bimmer Rookie
                • Apr 2006
                • 161

                #8
                Huomenna on itellä aika säätöihin euromasterille.Saas nähä onnistuuko

                Comment

                • Kilpuri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 831
                  • Tampere

                  #9
                  Tampereella eivät antaneet aikoja kuin vasta ensiviikolle! Tarvinnee rässiä avokin -84 323:lla siihen asti!
                  Now: 525xd -09
                  Ex: 330d -07
                  Ex: 328i -96

                  Comment

                  • Kilpuri
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 831
                    • Tampere

                    #10
                    Jos joku suunnittelee raidetangonpään vaihtoa vaikka insinöörin pakottamana, suosittelen ehdottomasti hommaamaan koko raidetangon. Raidetangon mukana tulee uusi pää, ja hintaeroa osilla on tasan 10€.

                    Tällä maksamallasi ylimääräisellä 10€:lla säästät hermojasi ja aikaasi moninkertaisesti!
                    Now: 525xd -09
                    Ex: 330d -07
                    Ex: 328i -96

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3019
                      • Kuopio

                      #11
                      Paljonko kokonaisella raidetangolla on hintaa? Itse käytin viime kesänä Kuopiossa Rengas Purmosella kulmien säädössä ja eihän ne saaneet toista puolta auki. Itse piti löysytellä paikat ja sitten takaisin. Tuo Hemin kertoma tyyli on kaikista toimivimmaksi havaittu. Itse laitoin alasimen taakse ja lekalla iskua -> ruosteen irroittajaa -> vääntöä -> iskua... Tarpeeksi pitkään kun viitsii ketjua jatkaa niin kyllä se viimein irtoaa eikä edes paikat väänny niinkuin toisella puolella mitä Purmosella olivat aukoneet.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • kolkaksviis
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2006
                        • 161

                        #12
                        Ei alustankulmien säädöt onnistunut kun väljää oli paikoissa niin maan pirusti

                        Eli väljyyttä molemmin puolin ohjausakselin puolessa tangossa mutta sanoivat että molemille puolille pitäisi ostaa koko aksiaalitanko eli siis se raidetangon sisempi ja ulompi pää.Sisempi 70€/kpl ja ulompi 40€/kpl eli yht 220€+150€ työt+säätö.Voi erse Elämä on..jne.Onko siinä jotain mahdollisuutta säätää välyksiä pois eli siellä suojakumin alla oleva mötikkä on väljä.Kun ottaa suojakumin pois onko siellä mitään säätömahdollisuutta?Tuossa yks kaveri sano että katotaan eka pystyykö säätämään kun jossain vanhemmissa kuulemma on voinut säätää välykset pois.Luultavasti joudun kaivamaan kuvettaAuto siis 325-92 e36

                        Comment

                        • Kilpuri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 831
                          • Tampere

                          #13
                          Älä ihmeessä noin paljoa kaiva kuvettasi! Raidetanko sisältäen molemmat päät maksaa KL:ssä about 50€, joten sinne siis. Saatpa vielä Saksalaisen osan...
                          Now: 525xd -09
                          Ex: 330d -07
                          Ex: 328i -96

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Ei taida ihan olla noin?
                            -KL-varaosissa raidetanko on 55€/kpl ja raidepää 44€/kpl
                            -Motnetissa Raidetanko 39€/kpl ja raidepää 24€/kpl.

                            Comment

                            • Mikey
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 36

                              #15
                              Aattelin nyt lainata tätä samaa topikkia, kun vähän samantapaista ongelmaa itsellä

                              Eli ei ohjauskulmien säätö onnistunut, koska ohjausvaihteessa oli kuskin puolella väljää...ei vissiin paljoa, mutta sen verran, että ei onnistunut säätö .

                              Kysymys kuuluu, että se uusi ohjausvaihde maksoi hyvinkään bmw:llä 1020e+tunti töitä niin voiko tilalle vaihtaa käytetyn? Huoltoukko puhui jotain, että ei onnistuisi (en oikeen 100% ymmärtänyt mut jotain se mumisi nesteistä ja jostain että saattaa rikkoa muita paikkoja) ? Toinen vaihtoehto olisi tilata http://www.schmiedmann.com tuolla näytti olevan 677e...

                              Eli apu olisi tarpeeseen

                              Ja sitten vielä katsastuksesta, että kun pitäisi ennen juhannusta viedä leimalle, niin onko kellään kokemuksia, että olisi leima jäänyt saamatta tommosen pienen välyksen takia (siis ohjausvaihteessa). Itse aattelin olla hiljaa asiasta ja katsoa mitä käy, koska jos sitä rupee mainostamaan niin sehän on varma että siinä ei hyvin käy

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎