Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 -97 ajonaikainen tärinä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DaGallo
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 10
    • Oulu

    E36 -97 ajonaikainen tärinä?

    120:n vauhissa alkaa ratti ja koko auto täriseen aivan järjettömästi,
    sillon ku ( elikä aina motarilla ) se vapina alkaa, se loppuu jossain alle 80:n vauhissa.

    Itse veikkaan raidetangonpäitä, mutta onko muita mahollisia paikkoja jotka vois olla syylisiä tohon.

    Danke jo etukäteen
    ... Joskus elämä hymyilee, joskus se taas nauraa vasten kasvoja ...
    sigpic
    BMW e46 316i Touring -03
    Opel Zafira A 1.8 -03 ("Perheauto")
    Ex.
    VW Vento 1.8 -94 projekti
    BMW e36 316i -97
    E21 315 -82,
    pari riisikuppia (mitsu 2.0 Galant -87, Nissan Luupää 2.0i -91 farkku) ja VW Golf Variant 1.8 -94,
  • Olsberg
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 349
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by DaGallo
    120:n vauhissa alkaa ratti ja koko auto täriseen aivan järjettömästi,
    sillon ku ( elikä aina motarilla ) se vapina alkaa, se loppuu jossain alle 80:n vauhissa.

    Itse veikkaan raidetangonpäitä, mutta onko muita mahollisia paikkoja jotka vois olla syylisiä tohon.

    Danke jo etukäteen

    Miulla oli samantyylistä ongelmaa viikko sitten. Tiesin, että raidetangon sisemmässä päässä on väljää. Viimeviikolla ratti (ja koko auto) alkoi 5 kyydissä ravistamaan niin paljon, että oli pakko pysäyttää auto. Vasemmalta edestä oli jarru jäänyt laahaamaan ja jopa vanne oli kuumentunut todella kuumaksi. Ravistaminen johtui todennäköisesti näiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta. Väljä raidetanko oli siis myöskin vasemmalla puolella.

    Vaihdatin koko raidetangon, herkistytin jarrusylinterit ja uusin jarrulevyt ja -palat, niin ongelma hävisi. Osat 170e ja työ 50e. Onneksi TODENNÄKÖISESTI pyörän laakeri ei vioittunut kuumuudesta. Ainakin tuntui pyörivän mainiosti ja ilman mitään ääniä..

    Nyt epäilen vaan, että pyörien kulmat ovat pielessä, sillä ratti on hieman vinossa vasemmalle ja uraherkkyyttäkin on hieman havaittavissa. Jos joku osaa sanoa todennäköisen syyn ratin vinouteen, niin olisin kiitollinen. Ennen raidetangon vaihtoa en ollut havainnut ratin olevan vinossa.
    Last edited by Olsberg; 04-06-2006, 18:02.
    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16457
      • Asikkala

      #3
      rempan jälkeen säädetty huonosti/ollenkaan ?

      Comment

      • intfreak
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 2966
        • Uusikaupunni

        #4
        Originally posted by Olsberg
        Nyt epäilen vaan, että pyörien kulmat ovat pielessä, sillä ratti on hieman vinossa vasemmalle ja uraherkkyyttäkin on hieman havaittavissa. Jos joku osaa sanoa todennäköisen syyn ratin vinouteen, niin olisin kiitollinen. Ennen raidetangon vaihtoa en ollut havainnut ratin olevan vinossa.
        Aurauskulmat päin vittuja.

        Topikin alottajalle: raidetankojen päät, alapallot tai pyörien tasapainotus. Ite veikkaisin alapalloja, niitä tuppaa menemään e36:ssa.
        N62 Money Spender Club

        Comment

        • Olsberg
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 349
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by jr66
          rempan jälkeen säädetty huonosti/ollenkaan ?

          Rempassa korjaaja mittasi raidetankojen pituudet mittanauhalla suunnilleen kohilleen. I'll get my coat, eli varailen aikaa aurauskulmien säätöön...
          Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

          Comment

          • Masa06
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 64
            • Vaasa

            #6
            Itsellä alkoi tutiseen koko auto, kun meni yli 90km/h, eturenkaat irti ja huomasin, että toisesta vanteesta puuttui sovitinrengas, uusi paikalle ja tutina loppui siihen.
            E34 Touring-95

            Comment

            • juhape
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 321
              • Pieksämäki

              #7
              Originally posted by Olsberg
              Rempassa korjaaja mittasi raidetankojen pituudet mittanauhalla suunnilleen kohilleen. I'll get my coat, eli varailen aikaa aurauskulmien säätöön...
              Jos kulmat oli ennen remonttia kohdallaan ja ratti suorassa niin tuon saa kohdalleen kun säätää sitä puolta mitä on korjattu niin että ratti oikenee. Ei tartte viedä mihinkään säädettäväksi.
              -BMW 530d Touring -14 LCI
              -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
              -Zetor 6245-89
              -David Brown 996 -76
              -MF 35 -58
              -Tunturi Super Sport -85
              -Tunturi Super Sport -77

              Comment

              • DaGallo
                Newbiemmer
                • Apr 2006
                • 10
                • Oulu

                #8
                Vika tuli selville heti ku viitti käyttää eturnekaita irti
                Ajoittain iski etuvasemman jarrusylinterin jumiin, saa nähä kuin pitkään pelittää ton rempan (heristelyn) jälkeen. Vielä ainaki toimii

                Tulipahan sitte tarkistettua kaikki muutki paikat ku kerran käytti renkaita irti
                ... Joskus elämä hymyilee, joskus se taas nauraa vasten kasvoja ...
                sigpic
                BMW e46 316i Touring -03
                Opel Zafira A 1.8 -03 ("Perheauto")
                Ex.
                VW Vento 1.8 -94 projekti
                BMW e36 316i -97
                E21 315 -82,
                pari riisikuppia (mitsu 2.0 Galant -87, Nissan Luupää 2.0i -91 farkku) ja VW Golf Variant 1.8 -94,

                Comment

                • Olsberg
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 349
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by DaGallo
                  Vika tuli selville heti ku viitti käyttää eturnekaita irti
                  Ajoittain iski etuvasemman jarrusylinterin jumiin, saa nähä kuin pitkään pelittää ton rempan (heristelyn) jälkeen. Vielä ainaki toimii

                  Tulipahan sitte tarkistettua kaikki muutki paikat ku kerran käytti renkaita irti

                  Miulla perus herkistely ei auttanut. Piti ottaa koko satula irti, puhdistaa ja hioa liukutapit ja mäntä. Sen jälkeen tietysti jarrujen ilmaus niin nyt toimii taas kunnolla.
                  Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                  Comment

                  • dunkelblau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 1151
                    • Uusimaa

                    #10
                    Mun autoa tempoi parin eri firman asentajat itseni lisäksi. Kaikki olivat samaa mieltä asiasta-> Ei välyksiä. Silti jokin edessä tutisi kuin väljä raidetangon pää.

                    Enää kun en muuta keksinyt, pyysin jälkimmäistä vaihtamaan etu- ja takarenkaat piruuttaan päikseen.

                    Ei nivelet, eikä puslat, vaan toinen etukumi!

                    "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Originally posted by dunkelblau View Post
                      Mun autoa tempoi parin eri firman asentajat itseni lisäksi. Kaikki olivat samaa mieltä asiasta-> Ei välyksiä. Silti jokin edessä tutisi kuin väljä raidetangon pää.

                      Enää kun en muuta keksinyt, pyysin jälkimmäistä vaihtamaan etu- ja takarenkaat piruuttaan päikseen.

                      Ei nivelet, eikä puslat, vaan toinen etukumi!

                      Renkaassa oli kudosvaurio? Vanteessa vika?
                      Itse törmänny sellaiseen että renkaassa oli lanka katkennu sisältä, täristi niin prkleesti ja vikaa etsittiin vaikka kuinka kauan.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎