Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Tärisyttää Jarruttaessa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M.J.P
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 82

    #16
    Meikäläisen autossa tärinä jarrutuksissa korjaantui alatukivarsien vaihdolla pallonivelineen + takapuslineen

    Comment

    • Ha2
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1786
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Ha2, vuosi sitten View Post
      Mulla nypyttää kans jarrutuksissa, jotka alkaa 80 km/h tai suuremmasta nopeudesta. Pienemmistä nopeuksista auto saattaa vähän tempasta jompaan kumpaan suuntaan, jos jalkaa käyttä vaan nopeasti jarrulla. Kävin auton alla vääntelemässä tukivarsia öljynvaihdon yhteydessä ja kolmiotukivarsien takapuslat oli kyllä luvattoman löysät --> tukivarret pääsee elämään takapäästään, mikä aiheuttaa pienen ohjausliikkeen. Uskon, että nypytys johtuu niistä puslista. Ois vaan aikaa vaihtaa niin vois raportoida tuloksista.
      Joo ei vetele eikä tempase enää jarrutuksissa mihinkään. Etualatukivarsien takapuslat vaihdoin sekä yhden ulomman alapallonivelen. Ai niin on mulla uudet renkaatki. Entiset oli sisälaidoista kuluneet.
      E61 525d LCI

      Comment

      • Scyber
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 686
        • Hyvinkää

        #18
        Puslista

        hommailin noi alatukivarren takapuslat,
        lähteekö vanhat irti järkevällä voimalla
        vai kannattaako vain viedä jollekkin tehtäväksi?
        Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
        www.napalmi.com

        Comment

        • M.J.P
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 82

          #19
          Tuossa ois hyvät ohjeet.

          Comment

          • gtsr
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 63
            • Järvenpää

            #20
            Katsastus-setä sanoi, että etujarrulevyt rupee olemaan lopussa niin vaihdatin sitten ne ja uudet palat (motonet).

            ->Rupesi tärisemään jarruttaessa erittäin voimakkaasti ja kuulu klapklap ääni.

            Vaihdatin sitten uudet etulaakerit (original), jotka olivatkin aika finaalissa myös.

            ->Tärinä jarruttaessa väheni huomattavasti, mutta vieläkin vähän havaittavissa ja myös tuo klap-ääni.. oiskohan levyt kierot? :think

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #21
              Originally posted by Odeq View Post
              Pitää tutkia nuo puslat melkeenpä seuraavaksi. itsekkään en usko että ois levyt nyt jo menneet. vaikuttaako toi ajoon joillain tavalla jos pusla kulahtanut? välillä tuntuu et viettäs suoralla tiellä vasemmalle.
              Vaikuttaa myös tuohon, kun urissa pusla antaa "periksi" ja pyöräkulma muuttuu tavallista enemmän jämäkkään puslaan verrattuna.
              ...

              Comment

              • Bemu500
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 2992
                • INvaLA

                #22
                Itellä ollu kans tossa omassa autossa tota vipatusta jarruttaessa. Se ilmenee vaan sillon jos kevyesti jarruttaa, sitte ku polkasee enemmän tärinä loppuu.

                Ite kyl ton ajattelisin tulevan kieroista levyistä?
                -Official member of BTCF-Sauna team-


                e91 325i -06

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  Originally posted by Bemu500 View Post
                  Itellä ollu kans tossa omassa autossa tota vipatusta jarruttaessa. Se ilmenee vaan sillon jos kevyesti jarruttaa, sitte ku polkasee enemmän tärinä loppuu.

                  Ite kyl ton ajattelisin tulevan kieroista levyistä?
                  Kevyessä jarrutuksessa voimat ovat vielä niin pieniä että periksi antaminen puslassa johtaa edestakaiseen värähtelyyn.


                  Kiinnostaa nyt tietää, mistä on tullut tuollainen yleinen "kansanviisaus" että jarrulevyjen hinta ja laatu vaikuttaisi jotenkin niiden suorana pysymiseen. Mikä on se muuttuja joka tuon aiheuttaa? Aina vaan syytellään niitä muka halpoja levyjä vaikka ne olisi täysin syyttömät.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • henu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 702
                    • 01520

                    #24
                    taitaa olla E36 325:en "ominaisuus". Mulla tekee samaa
                    Ford Mondeo ST220
                    Suzuki GSX1300R Hayabusa

                    Comment

                    • Neutrone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 1320
                      • Tampere

                      #25
                      Sama ongelma täälläkin. Vaihdettu on alapallot ja tukivarren takapuslat, mutta jatkuu edelleen. Muuten on ajoltaa kyllä hyvä, ei vetele eikä vaella mihinkään suuntaan. Rupee kans vähä ideat loppuun.
                      F10 530d semiVOLL
                      ex. E90 320d M-Sport '06
                      ex. E39 523i M-Sport '00
                      ex. E36 325i Coupe '92
                      ex. E30 316i '89



                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11116
                        • Oulu

                        #26
                        Onkos porukka kokeillut vaihtaa kokonaan uusia/erilaisia renkaita. Itselläni oli kierros goodyearin eagle f1siä, joilla ratti tutisi aina välillä kun jarrutti yli 90 vauhdista. Jarrulevyjen ja palojen vaihto ei vaikuttanut asiaan, mutta nyt ennen talvea vaihdatin uudet hankookit alle ja vapina yllättäen lakkasi kokonaan.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Bemu500
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 2992
                          • INvaLA

                          #27
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Onkos porukka kokeillut vaihtaa kokonaan uusia/erilaisia renkaita. Itselläni oli kierros goodyearin eagle f1siä, joilla ratti tutisi aina välillä kun jarrutti yli 90 vauhdista. Jarrulevyjen ja palojen vaihto ei vaikuttanut asiaan, mutta nyt ennen talvea vaihdatin uudet hankookit alle ja vapina yllättäen lakkasi kokonaan.
                          Tos on kyl sikäli ideaa et itellä ei nyt talvirenkailla oo tehny tota, ja koko auton puslat on tarkastettu pari viikkoa sitte ja löyty vaan takaa jotku iskarinyläpään(tjsp) puslat/jotku jotka lopussa.
                          -Official member of BTCF-Sauna team-


                          e91 325i -06

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Kuitenkin se on taivahan tosi, että yli 95%:ssa eri jarrutärinät johtuu etuakseliston välyksistä....ei siis TODELLAKAAN mistään jarrulevyistä vaikka niillä ko.ongelmaa pääsääntöisesti yritetään korjatakkin. Toki vähäksi aikaa tärinät usein loppuukin, mutta heti kun levy hieman lasittuu, alkaa tärinätkin uudelleen. Eli esim.e36:n kyseessä ollessa ensin alatukivarsien nivelet(4kpl) ja raideppäät niin sisä kuin ukopäätkin(4kpl) ERITTÄIN TARKKAAN syyniin.
                            Mikäli pienintäkään välystä ei näissä ole, niin automaattisesti sitten vaihtoon alatukivarren takimmaiset puslat(2kpl).
                            Ne jarrulevyt voi todellakin jättää rauhaan e36:n tapauksessa vaikka kuinka niiden vaihtoon mielitekoja olisikin.

                            Comment

                            • Tomppa123
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1980
                              • Salo

                              #29
                              Sama ongelma täälläkin. Kun vaidoin kaikki jarrut levyt+palat niin loppui vähäksi aikaa nyt tullut taas samanlaisiksi. Varsinkin kun painaa jarrua niin että juuri ja juuri ottaa kiinni niin koko kapiini tärisee

                              Comment

                              • Bemu500
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2005
                                • 2992
                                • INvaLA

                                #30
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Kuitenkin se on taivahan tosi, että yli 95%:ssa eri jarrutärinät johtuu etuakseliston välyksistä....ei siis TODELLAKAAN mistään jarrulevyistä vaikka niillä ko.ongelmaa pääsääntöisesti yritetään korjatakkin. Toki vähäksi aikaa tärinät usein loppuukin, mutta heti kun levy hieman lasittuu, alkaa tärinätkin uudelleen. Eli esim.e36:n kyseessä ollessa ensin alatukivarsien nivelet(4kpl) ja raideppäät niin sisä kuin ukopäätkin(4kpl) ERITTÄIN TARKKAAN syyniin.
                                Mikäli pienintäkään välystä ei näissä ole, niin automaattisesti sitten vaihtoon alatukivarren takimmaiset puslat(2kpl).
                                Ne jarrulevyt voi todellakin jättää rauhaan e36:n tapauksessa vaikka kuinka niiden vaihtoon mielitekoja olisikin.
                                laitappa joku räjäytys kuva noista nivelistä ja puslista et tietää mitkä kattoo tarkkaan ku saa ens viikolla auton pukeille.
                                -Official member of BTCF-Sauna team-


                                e91 325i -06

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎