Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Tärisyttää Jarruttaessa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14431
    • Oulu

    #31
    Ei nyt E36:een liity, mutta sama rakennehan tuossa etupyörän ripustuksessa on myös E30:ssä. Omassa tärisee myös jarruttaessa, ja levyt ja palat vaihdettu. Levytkin olivat kierot ja samoin palat oli kuluneet kieroon. Tärinät ei loppunut.

    Sitten vaihtelin iskarit ja jouset keulaan, niin vika selves samalla... Alapallot aikalailla finaalissa. Sisempää niveltä en edes tutkinut, kun samalla laittaa nekin uudet. Raidetangon päät oli hyvät omassa.

    Eli ei muuta kuin sieltä alatukivarsien nivelet syyniin, niin kuin Hemi jo mainitsi.

    Bemu500: http://www.realoem.com/bmw/showparts...42&hg=31&fg=05 Osanro. 3:sta nivelet syyniin.
    Last edited by zener; 25-10-2007, 23:53.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • BMW mimmi
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 186
      • Siikainen

      #32
      Itselläni auttoi pari kolme shokki jarrutusta, taisi kuitenkin olla ruostetta pinnoissa :think
      Ford Focus STW - 01 ( Taivaspaikka toiveissa )
      Saab 9-3 -98

      Comment

      • goldenm
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 544

        #33
        Tuli tuossa sellainen mieleen, että pystyykö noita E36:n alatukivarsien heloja vaihtamaan irroittamatta
        koko tukivartta? Vanhat helat + "kannakeraudan" saattaa saada pois siitä tukivarresta mutta entäs
        takaisin saaminen uuden helan kanssa? Pitääkö vaan surutta uusia koko alatukivarsi, vaikka nivelissä
        ei tuntuisi olevan väljää?
        Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

        Comment

        • K.S.
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 649
          • Espoo

          #34
          Pyöränlaakerit,kuten muutkin alustan osat on sitten aika kuluvaa kulutustavaraa jos alla pyörii esim. 18" kiekot.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Originally posted by K.S. View Post
            Pyöränlaakerit,kuten muutkin alustan osat on sitten aika kuluvaa kulutustavaraa jos alla pyörii esim. 18" kiekot.
            ...mutta tämäkin voidaan minimoida kun alusta säädetään ko.rengastukselle oikeaksi sekä käytetään speksi et:n vanteita.

            Comment

            • Tomppa123
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1980
              • Salo

              #36
              Itse sain tärinät tänään pois, oli molemmat etujarrulevyt sorvattavana, hanttarin puolen levy kiero..ja siihen loppui tärinät, taas kelpaa ajella

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by Tomppa123 View Post
                Itse sain tärinät tänään pois, oli molemmat etujarrulevyt sorvattavana, hanttarin puolen levy kiero..ja siihen loppui tärinät, taas kelpaa ajella
                Varrotaanpa kuitenkin vielä ennen lopullista tuomiota sen aikaa, kunnes levy uudelleen kiilloittuu/lasittuu?

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by goldenm View Post
                  Tuli tuossa sellainen mieleen, että pystyykö noita E36:n alatukivarsien heloja vaihtamaan irroittamatta
                  koko tukivartta? Vanhat helat + "kannakeraudan" saattaa saada pois siitä tukivarresta mutta entäs
                  takaisin saaminen uuden helan kanssa? Pitääkö vaan surutta uusia koko alatukivarsi, vaikka nivelissä
                  ei tuntuisi olevan väljää?
                  Minä vaihdoin nuo etualatukivarsien isot puslat irroittamatta tukivartta. Kannakeraudan pultit irti ja sitten taivuttaa tukivarren takapäätä alaspäin. Vanhat puslat säälimättä särkemällä irti ja sitten ruuvipenkillä ja muilla apuvälineillä prässätään uudet puslat kannakkeisiin. Sitten auton alle ja vaikka fairy liukasteena puslat takaisin tukivarsiin ja lopuksi kannakkeet takaisin kiinni.
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • Tomppa123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1980
                    • Salo

                    #39
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Varrotaanpa kuitenkin vielä ennen lopullista tuomiota sen aikaa, kunnes levy uudelleen kiilloittuu/lasittuu?
                    jos näin käy niin mikä silloin mättää levyt toukokuussa vaihdettu

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Originally posted by Tomppa123 View Post
                      jos näin käy niin mikä silloin mättää levyt toukokuussa vaihdettu
                      Siis oikeasti nämä jarrutärinät johtuu 99%:sti alustan välyksistä/puslien löystymisestä. ko.oire saadaan sillä hetkeksi katoamaan että palojen purevuutta levyihin lisätään vaihtamalla alle uudet karheat hiontapintaiset levyt, tai vanhat hiotaan/sorvataan. Kun levy sitten uudelleen kiilloittuu+lasittuu, itse ongelman oireet palaavat.
                      esim.e36,e46 ja jopa e39 sallii uskomattoman kieronkin levyn ilman minkäänlaisia jarrutärinöitä, mikäli nivelet ja puslat ovat 100% kunnossa.
                      Eli se että tärinää alkaa ilmenemään oli levyissä hieman heittoa tai ei, johtuu kuitenkin "pehmenneistä" etutuennoista.

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        #41
                        Allekirjoittaneen E36:sta häipyivät tärinät jarrutettaessa etualatukivarsien takapuslien sekä silminnähden väljän alapallon vaihdolla. Oli juuri sellaista, että vaikkapa 60 km/h nopeudesta kevyesti jarrutettaessa ohjauspyörä tärräsi oikein kunnolla, rajummassa jarrutuksessa ei niinkään.

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6936
                          • N/A

                          #42
                          Itsellä sama homma edessä, auto tosiaan aavistuksen puoltaa oikealle ja täristää jarruttaessa hieman. Oli ajatuksena vaihtaa takimmaiseta alatukivarren puslat ekana ja sitten ihmetellään lisää jos ei korjaannu.

                          Comment

                          • Lanttu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 1643

                            #43
                            Suosittelen..kannattaa käydä läpi sitä ennen myös ulommaiset alapallonivelet, helppoa vaihtaa samalla kerralla jos välystä sattuisi olemaan niissäkin.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎