Minkälaiset renkaat alle laitettiin? Merkki, leveys...? jos tosiaan alkanut niiden laiton jälkeen ongelmat epäilisin ensimmäiseksi huonolaatuisia tai valmistusvikaisia renkaita. Mahdollista myös alustan pikkuviat tulevat esille taikka korostuvat laitettaessa alle matalempaa ja leveämpää rengasta.
Kokemuksista esim. kun tuohon edelliseen autoon laitettiin taakse jotkut "made in ****" Antyre merkkiset renkaat auto alkoi täristämään pienesti, miltei huomaamattomasti.
Jepjep eli noi tukivarren takapuslat tuli vaihdettua.
Ohjaus parani vähän, ja ei täristä enään noissa alle 50km/h lähes yhtään. MUTTA sitten 120km/h vauhdissa edelleen täristää niin helvetisti. Eli tossa 120km/h ei enään pelkkä ratti täriste, vaan tuntuu kuin koko auto tärisisi.
Mistä seuraavaksi vikaa kaivamaan? Vuosikatsastus kyllä lähenee pian, niin voisi onnea mennä sinne yrittämään jos vaikka löytäisivät vian aiheuttajan.
Jooh oli taitaa tämä kansanviisaus olla oikea vika tällä kertaa. Eli tuntuu että olisi nyt pahentunut tuo täristäminen. Auto myös nykii kun jarruttaa hiljaisesta vauhdista.
Pitää vkl tallille mennä ottamaan levyt irti ja tarkistamaan.
Yleensä kun ratti tärisee jarruttaessa -> vika löytyy ohjauslaitteista / alustasta..
Jarrusatuloiden toimivuus kannattaa tarkistaa samalla..
Pitää tarkistaa nuo jarrulevyt ja muutenkin heilutella jos jossain jotain väljää tuntuisi olevan.
Mutta uskon että levyt voisivat olla kierot. Tämä siksi, että kun jarruttaa niin levy heiluu palojen välissä aiheuttaen tärinää rattiin. Kun poljinta painaa kovemmin, niin levyt eivät pääse heilumaan niin paljon ja ei rattia täristä myöskään niin paljon. Pitää tosiaan vilkaista satuloita samalla.
Alapalloja on kaksi per tukivarsi. Ulompi, joka tulee olka-akseliin (19) ja sisempi, joka tulee palkkiin (3).
Noiden väljyyksien selvittämiseen on hyvä nostaa koko etupää ilmaan ja väännellä niitä jollain raudalla..
Samalla koitat myös nuo äskenmainitsemani raidetangot, sisältäen myöskin ulomman ja sisemmän nivelen..
Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..
Auton alla ollessa otat kiinni tosta 7 (5) kohdilta ja revit sitä niin maan prkleesti ylös ja alas, jos ei tunnu mitään niin ok. Toinen on että kaveri vääntelee renkaasta oik-vas ja kädellä tunnustelet tota renkaan pään niveltä klonksuuko...
Mut ratin hetkutukseen vaikuttaa alatukivarren taaempi helakin, joka monesti on ihan paskana. Voi tuntuu hyvältä kun auto on ilmassa, mut mites ku on alhaalla. Voi olla että aiemmin on jo käsitelty, mut tuli vaan mieleen... Oon vaihtanu nyt kolmesti omaan ne.
Comment