Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 rattia täristää..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #46
    Minä oon kaikenlaisten nivelten välykset havainnu ja paikallistanu sillain, että otta kaverin mukaan ja ajaa auton nosturille, jossa auto on renkaillaan. Sitten menee auton alle itse ja käskee kaverin käännellä rattia (ohjauksen nivelet) ja heilutella ja rynkyttää autoa (muut nivelet). Välykset tuntee parhaiten, jos saa sormet tai käden niihin niveliin ja pusliin kiinni/ympärille. Isot välykset näkee kyllä silmilläkin (entisessä E36:ssa oli niin väljä ulompi alapallo, että näki silmillä kun se lonkkasi). Näillä tutkintasysteemeillä ei oo vielä yhtään kertaa tullu vika-arviota ja on saanu oikeat osat ostettu ja kolinat ja väljyydet on poistunu. Tietysti voi ottaa vielä jonku puolimetrisen raudan mukaan, jolla vääntelee. Järkeä kun käyttää, niin osaa väännellä niin, että hoksaa kyllä, jos joku nivel on väljä.
    Last edited by Ha2; 05-04-2008, 01:23.
    E61 525d LCI

    Comment

    • Aazu
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 182

      #47
      Originally posted by Ha2 View Post
      Minä oon kaikenlaisten nivelten välykset havainnu ja paikallistanu sillain, että otta kaverin mukaan ja ajaa auton nosturille, jossa auto on renkaillaan. Sitten menee auton alle itse ja käskee kaverin käännellä rattia (ohjauksen nivelet) ja heilutella ja rynkyttää autoa (muut nivelet). Välykset tuntee parhaiten, jos saa sormet tai käden siihen kiinni. Isot välykset näkee kyllä silmilläkin (entisessä E36:ssa oli niin väljä ulompi alapallo, että näki silmillä kun se lonkkasi). Näillä tutkintasysteemeillä ei oo vielä yhtään kertaa tullu vika-arviota ja on saanu oikeat osat ostettu ja kolinat ja väljyydet on poistunu. Tietysti voi ottaa vielä jonku puolimetrisen raudan mukaan, jolla vääntelee. Järkeä kun käyttää, niin osaa väännellä niin, että hoksaa kyllä, jos joku nivel on väljä.
      Kiitos vinkeistä! Taidankin mennä tuonne teeitse halliin tarkastamaan, meinaan ei nosturia itsellä löydy. Niin sormet laittaa vaan johonkin nivelen juureen (varovaisuutta käyttäen), ja testaa jos nivel nykii ?

      Comment

      • Aazu
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 182

        #48
        Elikkä äsken käytiin tarkistamassa autoa nosturilla.

        Olitte oikeassa. Ainakaan jarrulevyt eivät tuntuneet olevan kierot kun koko auto oli ilmassa ja pyöritteli renkaita kaverin painaessa kevyesti jarrua.

        Alatukivarren ensimmäinen pusla vaikutti olevan syyllinen. Tai ainakin se sormilla kokeillessa heilui, ja näki sen myös silmillä. Lisään kuvan myöhemmin kunhan kaveri lähettää sen minulla.

        Comment

        • Aazu
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 182

          #49
          Eli tässä kuva. Tuo punaisella ympyröitä osa (pusla) liikkui sivuttais suunassa silmin huomattavasti. Eli voikos tosta johtu tämä ratin täristys? Auto myös "jurnuttaa" jarruttaessa, eli jarruttaa tökkivästi?

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #50
            Mulla pomppas aikanaan katsastuksesta juuri tuon ulomman alapallonivelen takia (sun kuvassa oleva osa) ja sen väljyyden näki myöskin silmällä. Kun siinä on väljää, niin se sallii renkaan ylimääräiset sivuttais- ja pitkittäisliikkeet. Ja kun mietit jarrutustilannetta, niin väljä alapallo nytkähtää varmasti. Luulisi sen myös kolisevan aika lailla. Ja ratin tärinäkin on hyvin mahdollinen tuon alapallonivelen väljyyden takia, koska se väljyys vaikuttaa renkaan asentoihin.

            Alapallonivel maksaa 20-30 euroa irtaaltaan mutta on äärimmäisen ärsyttävä vaihtaa ilman kunnon välineitä. Haulla löydät juttua E36 alapallonivelen vaihdosta. Mulla tuhraantu kaverin kans 4 tuntia, kun ei oo prässiä. Uusi alatukivarsi, jossa tulee molemmat uudet pallonivelet (tuo ulompi #9 ja sisempi, joka on numeron 3 vieressä), maksaa n. 60 euroa. Sen vaihtoon menee korkeintaan tunti vaikka parkkipaikalla. Itse en enää jälkiviisaana ostaisi koskaan pelkkää alapalloniveltä, vaan kokonaan uuden tukivarren. Vaikka maksaa vähän enemmän niin hermoja ja aikaa säästyy. Ja ehkä rahaakin, jos ei aio itse vaihtaa alapalloniveltä vaan joutuu viemään korjaamolle. Koko tukivarsi on helppo vaihtaa itse, jos omistaa hylsysarjan ja tunkin.
            E61 525d LCI

            Comment

            • Aazu
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 182

              #51
              Joo ite päädyin kans tohon uuteen tukivarteen, meinaan en jaksa polttaa hermojani tuon uuden pallon vaihdon kanssa. Ja tuleepa samalla se keskimmäinenkin pallo vaihdettua.
              Last edited by Aazu; 04-04-2008, 08:47.

              Comment

              • goldenm
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 544

                #52
                Joo ite päädyin kans tohon uuteen tukivarteen
                Paras vaihtoehto. Sitten vaan samalla uutta takahelaa molemmin puolin ja jarrutärinät loistavat poissaolollaan
                Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                Comment

                • Ha2
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1786
                  • Oulu

                  #53
                  Takahelat se Aazu tais olla jo vaihtanukki.
                  E61 525d LCI

                  Comment

                  • hj325hml
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 729
                    • Pirkanmaa

                    #54
                    e46 323

                    Eilen ajelin rauhassa maantiellä noin 90:ä niin alkoi ratti täristään ja vatkaan edes takas pientä liikerataa ja kulutusviisari hyppäs noin 12l/100km kohdalle tasasella, pysäytys ja huomasin että oikealta edestä tuli kärynen haju ja levyt kuumana, pieni naputtelu jonka jälkeen taas pelas hyvin muutaman km jonka jälkeen sama toistui, kummallakaan kertaa laukaisevana tekiänä ei ollut jarrutus siinä hetkessä. Sit riitti ja auto hissukseen ajettuna tutun pajalle jossa renkaan irrotus ja pieni tutkiskelu. Siinä kumissa/tiivisteessä näytti olevan reikä, joten ongelmana lienee että pääsee paskaa väliin mikä lyä lukkoon systeemit?(kö??) Ainakin vois kuvitella että nyt kun on 19" kesäalut niin paskaa pääsee sinne helpommin kun "umpinaisilla" talvipelleillä.

                    Mikähän tuo tiiviste on nimeltään, mitä maksaa ja ennen kaikkea millanen homma on vaihtaa, jarrut osiin ilmeisesti?
                    F16 M-Sport

                    Comment

                    • goldenm
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 544

                      #55
                      Eli jarrusatulan männän pölysuojakumissa reikä? Taatusti aiheuttaa pidemmän päälle jumittavan satulan..
                      Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                      Comment

                      • MsG
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 420
                        • Helsinki

                        #56
                        Lainataan: Eli eilen laitettiin uudet vanteet ja renkaat ja n.70-85km/h vaihdissa ratti täristää. Tänään oli myös katsastus joka meni heittämällä läpi, eli ilmeisesti väljää ei ole. Ratkaisuehdotuksia kaivataan eli tasapainotus, aurauskulmat? Soitin rengasliikkeeseen ja sieltä pyydettii että tule huomenna käymään niin katsotaan onko painoja tippunut vanteista jne. Että toivottavasti huomenna vika selviää.
                        GLK 320CDI 4Matic
                        e90
                        e46
                        e36

                        Comment

                        • MsG
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 420
                          • Helsinki

                          #57
                          Vastaan itse itselleni. Tänään kävin näyttää liikkeessä uudelleen ja renkaat tasapainotettiin uudelleen. Tärinä hävisi 95% eli n.100km/h nopeudessa tuntuu vieläkin ihan pieni vapina, mikä tosin ei ole enää häiritsevää. Pojat liikkeessä tasapainottivat vain eturenkaat koska ratissa tuntui tärinä. Ilmeisesti takarenkaat saattavat aiheuttaa tuon ihan snadin vatkauksen, mutta koska se ei ole häiritsevää niin annan asian olla.
                          GLK 320CDI 4Matic
                          e90
                          e46
                          e36

                          Comment

                          • MsG
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 420
                            • Helsinki

                            #58
                            Originally posted by hj325hml View Post
                            Eilen ajelin rauhassa maantiellä noin 90:ä niin alkoi ratti täristään ja vatkaan edes takas pientä liikerataa ja kulutusviisari hyppäs noin 12l/100km kohdalle tasasella, pysäytys ja huomasin että oikealta edestä tuli kärynen haju ja levyt kuumana, pieni naputtelu jonka jälkeen taas pelas hyvin muutaman km jonka jälkeen sama toistui, kummallakaan kertaa laukaisevana tekiänä ei ollut jarrutus siinä hetkessä. Sit riitti ja auto hissukseen ajettuna tutun pajalle jossa renkaan irrotus ja pieni tutkiskelu. Siinä kumissa/tiivisteessä näytti olevan reikä, joten ongelmana lienee että pääsee paskaa väliin mikä lyä lukkoon systeemit?(kö??) Ainakin vois kuvitella että nyt kun on 19" kesäalut niin paskaa pääsee sinne helpommin kun "umpinaisilla" talvipelleillä.

                            Mikähän tuo tiiviste on nimeltään, mitä maksaa ja ennen kaikkea millanen homma on vaihtaa, jarrut osiin ilmeisesti?
                            Eli siis jarru laahas? Mulla oli sama vika ja autoasissa vaihtoivat koko satulan koska osat olivat ruostuneet kiinni.
                            GLK 320CDI 4Matic
                            e90
                            e46
                            e36

                            Comment

                            • Aazu
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 182

                              #59
                              Nonii eli ens viikon alussa haen uudet tukivarret ja vaihdan. Kerron sitten että auttoiko.

                              Sellainen kysymys, että aattelin samantien vaihtaa raidetangon päät että varmasti lähtee tärinä. Onko tästä hyötyä, vai teenkö vain turhaa työtä? Kuinka vaikea nuo on vaihtaa, että meneekö tälläiseltä aloittelijalta? Ja sellaista viellä, että kannattaako vaihtaa pelkät raidetangon päät vai kummatkin raidetangot?

                              Kiitos.

                              Comment

                              • reddewil
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 3015
                                • West Coast

                                #60
                                Originally posted by Aazu View Post
                                Nonii eli ens viikon alussa haen uudet tukivarret ja vaihdan. Kerron sitten että auttoiko.

                                Sellainen kysymys, että aattelin samantien vaihtaa raidetangon päät että varmasti lähtee tärinä. Onko tästä hyötyä, vai teenkö vain turhaa työtä? Kuinka vaikea nuo on vaihtaa, että meneekö tälläiseltä aloittelijalta? Ja sellaista viellä, että kannattaako vaihtaa pelkät raidetangon päät vai kummatkin raidetangot?

                                Kiitos.
                                No se koko tanko vaihtuu helpommin kuin pelkkä pää, ja itsellä on mennyt sisemmät päät kerran, joten joskus nekin on vaihdettava. Muista pyöräsuuntaus sen jälkeen.
                                Ratin vatkaukseen auttaa monesti tuo jarrujen herkistely, eilen vaihdoin jarrupalat kun oli pintaa jäljellä 3/4mm. Liukutapit ja mäntä niin ulkona että jäi laahaamaan, uusilla paloilla no problem!
                                ...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎