Minä oon kaikenlaisten nivelten välykset havainnu ja paikallistanu sillain, että otta kaverin mukaan ja ajaa auton nosturille, jossa auto on renkaillaan. Sitten menee auton alle itse ja käskee kaverin käännellä rattia (ohjauksen nivelet) ja heilutella ja rynkyttää autoa (muut nivelet). Välykset tuntee parhaiten, jos saa sormet tai käden niihin niveliin ja pusliin kiinni/ympärille. Isot välykset näkee kyllä silmilläkin (entisessä E36:ssa oli niin väljä ulompi alapallo, että näki silmillä kun se lonkkasi). Näillä tutkintasysteemeillä ei oo vielä yhtään kertaa tullu vika-arviota ja on saanu oikeat osat ostettu ja kolinat ja väljyydet on poistunu. Tietysti voi ottaa vielä jonku puolimetrisen raudan mukaan, jolla vääntelee. Järkeä kun käyttää, niin osaa väännellä niin, että hoksaa kyllä, jos joku nivel on väljä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e36 rattia täristää..
Collapse
X
-
Originally posted by Ha2 View PostMinä oon kaikenlaisten nivelten välykset havainnu ja paikallistanu sillain, että otta kaverin mukaan ja ajaa auton nosturille, jossa auto on renkaillaan. Sitten menee auton alle itse ja käskee kaverin käännellä rattia (ohjauksen nivelet) ja heilutella ja rynkyttää autoa (muut nivelet). Välykset tuntee parhaiten, jos saa sormet tai käden siihen kiinni. Isot välykset näkee kyllä silmilläkin (entisessä E36:ssa oli niin väljä ulompi alapallo, että näki silmillä kun se lonkkasi). Näillä tutkintasysteemeillä ei oo vielä yhtään kertaa tullu vika-arviota ja on saanu oikeat osat ostettu ja kolinat ja väljyydet on poistunu. Tietysti voi ottaa vielä jonku puolimetrisen raudan mukaan, jolla vääntelee. Järkeä kun käyttää, niin osaa väännellä niin, että hoksaa kyllä, jos joku nivel on väljä.
Comment
-
-
Elikkä äsken käytiin tarkistamassa autoa nosturilla.
Olitte oikeassa. Ainakaan jarrulevyt eivät tuntuneet olevan kierot kun koko auto oli ilmassa ja pyöritteli renkaita kaverin painaessa kevyesti jarrua.
Alatukivarren ensimmäinen pusla vaikutti olevan syyllinen. Tai ainakin se sormilla kokeillessa heilui, ja näki sen myös silmillä. Lisään kuvan myöhemmin kunhan kaveri lähettää sen minulla.
Comment
-
-
Mulla pomppas aikanaan katsastuksesta juuri tuon ulomman alapallonivelen takia (sun kuvassa oleva osa) ja sen väljyyden näki myöskin silmällä. Kun siinä on väljää, niin se sallii renkaan ylimääräiset sivuttais- ja pitkittäisliikkeet. Ja kun mietit jarrutustilannetta, niin väljä alapallo nytkähtää varmasti. Luulisi sen myös kolisevan aika lailla. Ja ratin tärinäkin on hyvin mahdollinen tuon alapallonivelen väljyyden takia, koska se väljyys vaikuttaa renkaan asentoihin.
Alapallonivel maksaa 20-30 euroa irtaaltaan mutta on äärimmäisen ärsyttävä vaihtaa ilman kunnon välineitä. Haulla löydät juttua E36 alapallonivelen vaihdosta. Mulla tuhraantu kaverin kans 4 tuntia, kun ei oo prässiä. Uusi alatukivarsi, jossa tulee molemmat uudet pallonivelet (tuo ulompi #9 ja sisempi, joka on numeron 3 vieressä), maksaa n. 60 euroa. Sen vaihtoon menee korkeintaan tunti vaikka parkkipaikalla. Itse en enää jälkiviisaana ostaisi koskaan pelkkää alapalloniveltä, vaan kokonaan uuden tukivarren. Vaikka maksaa vähän enemmän niin hermoja ja aikaa säästyy. Ja ehkä rahaakin, jos ei aio itse vaihtaa alapalloniveltä vaan joutuu viemään korjaamolle. Koko tukivarsi on helppo vaihtaa itse, jos omistaa hylsysarjan ja tunkin.E61 525d LCI
Comment
-
-
e46 323
Eilen ajelin rauhassa maantiellä noin 90:ä niin alkoi ratti täristään ja vatkaan edes takas pientä liikerataa ja kulutusviisari hyppäs noin 12l/100km kohdalle tasasella, pysäytys ja huomasin että oikealta edestä tuli kärynen haju ja levyt kuumana, pieni naputtelu jonka jälkeen taas pelas hyvin muutaman km jonka jälkeen sama toistui, kummallakaan kertaa laukaisevana tekiänä ei ollut jarrutus siinä hetkessä. Sit riitti ja auto hissukseen ajettuna tutun pajalle jossa renkaan irrotus ja pieni tutkiskelu. Siinä kumissa/tiivisteessä näytti olevan reikä, joten ongelmana lienee että pääsee paskaa väliin mikä lyä lukkoon systeemit?(kö??) Ainakin vois kuvitella että nyt kun on 19" kesäalut niin paskaa pääsee sinne helpommin kun "umpinaisilla" talvipelleillä.
Mikähän tuo tiiviste on nimeltään, mitä maksaa ja ennen kaikkea millanen homma on vaihtaa, jarrut osiin ilmeisesti?F16 M-Sport
Comment
-
-
Lainataan: Eli eilen laitettiin uudet vanteet ja renkaat ja n.70-85km/h vaihdissa ratti täristää. Tänään oli myös katsastus joka meni heittämällä läpi, eli ilmeisesti väljää ei ole. Ratkaisuehdotuksia kaivataan eli tasapainotus, aurauskulmat? Soitin rengasliikkeeseen ja sieltä pyydettii että tule huomenna käymään niin katsotaan onko painoja tippunut vanteista jne. Että toivottavasti huomenna vika selviää.GLK 320CDI 4Matic
e90
e46
e36
Comment
-
-
Vastaan itse itselleni. Tänään kävin näyttää liikkeessä uudelleen ja renkaat tasapainotettiin uudelleen. Tärinä hävisi 95% eli n.100km/h nopeudessa tuntuu vieläkin ihan pieni vapina, mikä tosin ei ole enää häiritsevää. Pojat liikkeessä tasapainottivat vain eturenkaat koska ratissa tuntui tärinä. Ilmeisesti takarenkaat saattavat aiheuttaa tuon ihan snadin vatkauksen, mutta koska se ei ole häiritsevää niin annan asian olla.GLK 320CDI 4Matic
e90
e46
e36
Comment
-
-
Originally posted by hj325hml View PostEilen ajelin rauhassa maantiellä noin 90:ä niin alkoi ratti täristään ja vatkaan edes takas pientä liikerataa ja kulutusviisari hyppäs noin 12l/100km kohdalle tasasella, pysäytys ja huomasin että oikealta edestä tuli kärynen haju ja levyt kuumana, pieni naputtelu jonka jälkeen taas pelas hyvin muutaman km jonka jälkeen sama toistui, kummallakaan kertaa laukaisevana tekiänä ei ollut jarrutus siinä hetkessä. Sit riitti ja auto hissukseen ajettuna tutun pajalle jossa renkaan irrotus ja pieni tutkiskelu. Siinä kumissa/tiivisteessä näytti olevan reikä, joten ongelmana lienee että pääsee paskaa väliin mikä lyä lukkoon systeemit?(kö??) Ainakin vois kuvitella että nyt kun on 19" kesäalut niin paskaa pääsee sinne helpommin kun "umpinaisilla" talvipelleillä.
Mikähän tuo tiiviste on nimeltään, mitä maksaa ja ennen kaikkea millanen homma on vaihtaa, jarrut osiin ilmeisesti?GLK 320CDI 4Matic
e90
e46
e36
Comment
-
-
Nonii eli ens viikon alussa haen uudet tukivarret ja vaihdan. Kerron sitten että auttoiko.
Sellainen kysymys, että aattelin samantien vaihtaa raidetangon päät että varmasti lähtee tärinä. Onko tästä hyötyä, vai teenkö vain turhaa työtä? Kuinka vaikea nuo on vaihtaa, että meneekö tälläiseltä aloittelijalta? Ja sellaista viellä, että kannattaako vaihtaa pelkät raidetangon päät vai kummatkin raidetangot?
Kiitos.
Comment
-
-
Originally posted by Aazu View PostNonii eli ens viikon alussa haen uudet tukivarret ja vaihdan. Kerron sitten että auttoiko.
Sellainen kysymys, että aattelin samantien vaihtaa raidetangon päät että varmasti lähtee tärinä. Onko tästä hyötyä, vai teenkö vain turhaa työtä? Kuinka vaikea nuo on vaihtaa, että meneekö tälläiseltä aloittelijalta? Ja sellaista viellä, että kannattaako vaihtaa pelkät raidetangon päät vai kummatkin raidetangot?
Kiitos.
Ratin vatkaukseen auttaa monesti tuo jarrujen herkistely, eilen vaihdoin jarrupalat kun oli pintaa jäljellä 3/4mm. Liukutapit ja mäntä niin ulkona että jäi laahaamaan, uusilla paloilla no problem!...
Comment
-
Comment