Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 rattia täristää..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aazu
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 182

    #61
    Tukivarret vaihdettu ja silti täristää. Vähän tärinä pieneni.

    Mitäs seuraavaksi? Raidetangot vai tutkia jarrut?

    Comment

    • tuumas
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2564
      • Lapland, Finland

      #62
      Pyöränkulmat kuntoon ja omassa loppu tärinät ku seinään. Olin niin laiska etten jaksanu selata onko jo käytetty säädöissä...

      Comment

      • Aazu
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 182

        #63
        Eli huomenna mennään kaverin tallille avaamaan joka jarru uudelleen, ja tarkistetaan liukutapit ja männät että toimivat hyvin. Mitä tököttiä noihin mäntiin kannattaa heittää? Ihan jotain CRC:tä, vai käytetäänkö näissä jotain erikoisrasvaa?

        Ja sellainen juttu, että jos tärinä ei lopu niin vaihdan raidetangon päät tai kokonaan uudet raidetangot.

        Eli onko tämä koko raidetanko, vai pelkkä sisempi osa, jonka lisäksi pitää ostaa raidetangon pää?

        300s E36 raidetanko V/S . . . . . . . 33.50

        Niin ja sillaista viellä, että miten tuon sisemmän raidetangon väljyyden tai kunnon pystyy testaamaan? Tarkistetaanko sisämmän tangon väljyys sillä tavalla kuten joku neuvoi tuossa jokunen posti sitten, että seuraavan kuvan 5 osasta otetaan kiinni ja kiskotaan?



        Kiitos kaunis jos joku viitsii vastata.

        E: Ja lisäksi viedään viellä pyöränkulmien säätöön. Missäs päin Turkua olisi jonkin kohtuu edullinen paikka? Ei viitsisi maksaa Metro-auton 90€ kiskurihintaa.

        Comment

        • Aazu
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 182

          #64
          Nonii tallilta tultiin.

          Avoin etujarrut, ja kas kummaa levy oli vinossa. Ei kierossa, vaan vinossa. Tämä johtui siitä, että jarrulevyn alus navan ja jarrulevyn välissä oli noin milli ruostetta paikoittan. Teräsharjalla hinkkasin ruosteet pois, ja kas kummaa tärinä väheni huomattavasti. Voisi sanoa, että noin 80% tärinästä hävisi.

          Samalla huomasin, että aurauskulmat ovat ihan viturallaan. Ensi viikolla vien nelipyörä suuntaukseen jos vaikka loputkin tärinät häviäisivät.

          Kiitoksia kaikille vastanneille, taas opittiin paljon uutta.

          Comment

          • Aazu
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 182

            #65
            Jep jep eli vähän kun ajettiin lisää niin totesin, että eivät ne tärinät mihinkään lähteneet. Hieman vain vaimenivat.

            Tänään kävin nelipyörä suuntauksessa, ja tuloksena oli jälleen pieni tärinän häviäminen. Toki auto on ihan eri ajaa, sillä renkaat osoittivat ennen ihan mihin sattuu.

            Viellä siis täristää. Huomenna kokeillaan toisilla renkailla, ja ellei auta niin ainoa vaihtoehto on jarrut.

            Päivitellään kun taas tapahtuu edistystä.

            Comment

            • maXmauku
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 847
              • hki

              #66
              Itsellä selvisi juuri E30:n rattitärinäongelma. Syynä oli laahaava etujarru. Herkistelin jarrusylinterin ja alkoi taas bemu kulkea niinkuin pitää. Onneksi ei ollut jarrulevyt kerennyt vielä lämmetä ja vääntyä.
              sigpic
              Flickr
              MatiasJurvanenPhotography Facebook page

              Kesä >E30 Cab 320i -89
              Talvi >Jeep Cherokee -03
              ex:E36 Taxi 328i -97, E46 325Ci M-SportII -02, E30 318i Touring -89, E30 316i 2D -89

              Comment

              • rakentamo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 258
                • espoo

                #67
                e36

                Autoon vaihdettiin kw:n alusta jonka jälkeen alkoi pieni ohjauksen vatkaus 60-70km/h, häviää nopeuden kasvaessa.
                Missä voisi olla vikaa??
                991 S + talviauto hakusessa

                Comment

                • Aazu
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 182

                  #68
                  Originally posted by rakentamo View Post
                  Autoon vaihdettiin kw:n alusta jonka jälkeen alkoi pieni ohjauksen vatkaus 60-70km/h, häviää nopeuden kasvaessa.
                  Missä voisi olla vikaa??
                  Onko auto käytetty nelipyöräsuuntauksessa?

                  Comment

                  • heeepo
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 71
                    • Tampere

                    #69
                    autona e36 323 ja rupesi täristään niin perkleesti jarrutteassa? taitaa olla jarru rempan paikka?
                    E46 Bmw 316 vm. -03
                    ex. E36 Bmw 323 vm. -96

                    Comment

                    • Jandis
                      Bimmer Rookie
                      • May 2008
                      • 63

                      #70
                      Katsastuksessa totesivat omassa 91 vuoden 325 bemussa alatukivarren laakeroinnin välykselliseksi etupäässä, ja takimmaisesta tällaisesta laakerista puhui vielä.

                      Tiedustelisin tässä vaan nyt, että onko tämä alatukivarren laakeri sama osa kuin motonetin luettelosta löytyvä varaosa: 300s E36 Alatukivarren takahela (ei M3) 1kpl/puoli. . . . . 18-1232 11.50 ???

                      Niin ja mitä olette tällaisen vaihtotyöstä maksanut, jos olette jossain korjaamolla autoa käyttäneet etten tule tässä ihan ryöstetyksi?
                      Last edited by Jandis; 01-06-2008, 19:28.
                      Autona 325i vuodelta 91 (E36)

                      Comment

                      • Aazu
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 182

                        #71
                        Jep sama osa. Eli kyseessä ei ole laakeri, vaan pusla.

                        Vaihdon hinnasta en tiedä. Itse vaihdoin ja aikaa meni noin 3h muistaakseni kummallekkin puolelle.

                        Comment

                        • Aazu
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 182

                          #72
                          Jarrulevyt vaihdettu. Tärinät hävisivät kokonaan. Kyllä kelpaa taas ajella.

                          Comment

                          • himonussija
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 392
                            • Finland

                            #73
                            Autona E36 328i sedan ja etupäässä on jotain väljää. Kun painaa kevyesti jarrua ja heijaa autoa edestakaisin, niin oikea etupyörä liikkuu pituussuunnassa pari senttiä. Auton pesun jälkeen kun jarrulevyissä oli pintaruostetta, läksin kiihdyttämään ja kun etupää keveni kiihdyttäessä, niin etupyörä alkoi täristä aivan hulluna ja kuulua koputusta jostain oikealta edestä. Ilmeisesti tuo ruoste aiheutti pientä jarrutusta ja se sai aikaan etupyörän heilunnan. Mutta mikä siellä voisi olla väljänä että pyörä heiluu auton pituussuunnassa?

                            Katsoin auton alle, niin ainakin kallistuksenvakaajan pusla on täysin paskana. Onkohan todennäköisempää että etutukivarren iso takahela vai alapallo on myös väljä?

                            Edit:
                            Mikäs muuten tuo kallistuksenvakaajan pusla onkaan nimeltään? Siis tässä kuvassa osan numero 7 alapäässä oleva pusla jonka läpi osa numero 10 menee.


                            Edit2: Jaa ei taidakaan saada pelkkää puslaa erikseen vaan koko niveltangon. KL-varaosilla on selkeästi kuvan kanssa kahta erilaista tankoa, mutta Motonetin listasta ei ota selvää. Onkohan Motonetissä tuota lyhyempää niveltankoa myynnissä, ei siis 24cm tankoa? Onko tuo pidempi tanko vain ensimmäisissä -91 E36:sissa?

                            Tässä nuo molemmat:

                            Last edited by himonussija; 06-07-2008, 17:24.

                            Comment

                            • hankmo
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2005
                              • 174
                              • Kaakko

                              #74
                              318-325/td E36 92-- Etuvakaajan yhdystanko. . . . . . . . . 17-2121 19.90 ???

                              Tuo on varmaan se lyhyempi tanko, tosin ihmetyttää miksei tuossa mainita 328:aa?.. Se pidempi on tosiaan alkupään versioissa joissa se kiinnitetään iskariin.

                              Omassa autossa suurempaa tärinää alkoi ilmaantua kun yksi pallonivel meni rikki. Meni sitten samantien alatukivarret, helat ja koiranluut uusiks molemmilta puolilta.

                              Comment

                              • arnop
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2004
                                • 55
                                • Pohjois Espoo

                                #75
                                Itse olen neljän vuoden aikana joutunut uusimaan kolme kertaa jarrulevyt jarrutuksessa ilmenneiden tärinöiden vuoksi. Uusilla levyillä ei tärise yhtään ja kilsojen taittuessa tärinät alkavat pikkuhiljaa ja ovat lopulta sietämättömät. Olen kokeillut motonettiä, Bremboa, ja nyt on Bilteman Spot levyt. Bilteman Sport levyt yllättäen kestäneen pisimpään täysin ilman tärinöitä.
                                On uusittu myös edestä kaikki mahdolinen, mutta "etupää" ei juurikaan vaikuttanut jarrutus tärinöihin. Pettymys sinänsä koska maksoi maltaita.
                                Suosittelisin itse ostamaan mitkä tahansa levyt ja kokeilemaan ja miettii sitten muita vaihtoehtoja.
                                E36 328 touring -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎