Eli huomenna mennään kaverin tallille avaamaan joka jarru uudelleen, ja tarkistetaan liukutapit ja männät että toimivat hyvin. Mitä tököttiä noihin mäntiin kannattaa heittää? Ihan jotain CRC:tä, vai käytetäänkö näissä jotain erikoisrasvaa?
Ja sellainen juttu, että jos tärinä ei lopu niin vaihdan raidetangon päät tai kokonaan uudet raidetangot.
Eli onko tämä koko raidetanko, vai pelkkä sisempi osa, jonka lisäksi pitää ostaa raidetangon pää?
300s E36 raidetanko V/S . . . . . . . 33.50
Niin ja sillaista viellä, että miten tuon sisemmän raidetangon väljyyden tai kunnon pystyy testaamaan? Tarkistetaanko sisämmän tangon väljyys sillä tavalla kuten joku neuvoi tuossa jokunen posti sitten, että seuraavan kuvan 5 osasta otetaan kiinni ja kiskotaan?
E: Ja lisäksi viedään viellä pyöränkulmien säätöön. Missäs päin Turkua olisi jonkin kohtuu edullinen paikka? Ei viitsisi maksaa Metro-auton 90€ kiskurihintaa.
Avoin etujarrut, ja kas kummaa levy oli vinossa. Ei kierossa, vaan vinossa. Tämä johtui siitä, että jarrulevyn alus navan ja jarrulevyn välissä oli noin milli ruostetta paikoittan. Teräsharjalla hinkkasin ruosteet pois, ja kas kummaa tärinä väheni huomattavasti. Voisi sanoa, että noin 80% tärinästä hävisi.
Samalla huomasin, että aurauskulmat ovat ihan viturallaan. Ensi viikolla vien nelipyörä suuntaukseen jos vaikka loputkin tärinät häviäisivät.
Kiitoksia kaikille vastanneille, taas opittiin paljon uutta.
Jep jep eli vähän kun ajettiin lisää niin totesin, että eivät ne tärinät mihinkään lähteneet. Hieman vain vaimenivat.
Tänään kävin nelipyörä suuntauksessa, ja tuloksena oli jälleen pieni tärinän häviäminen. Toki auto on ihan eri ajaa, sillä renkaat osoittivat ennen ihan mihin sattuu.
Viellä siis täristää. Huomenna kokeillaan toisilla renkailla, ja ellei auta niin ainoa vaihtoehto on jarrut.
Itsellä selvisi juuri E30:n rattitärinäongelma. Syynä oli laahaava etujarru. Herkistelin jarrusylinterin ja alkoi taas bemu kulkea niinkuin pitää. Onneksi ei ollut jarrulevyt kerennyt vielä lämmetä ja vääntyä.
Katsastuksessa totesivat omassa 91 vuoden 325 bemussa alatukivarren laakeroinnin välykselliseksi etupäässä, ja takimmaisesta tällaisesta laakerista puhui vielä.
Tiedustelisin tässä vaan nyt, että onko tämä alatukivarren laakeri sama osa kuin motonetin luettelosta löytyvä varaosa: 300s E36 Alatukivarren takahela (ei M3) 1kpl/puoli. . . . . 18-1232 11.50 ???
Niin ja mitä olette tällaisen vaihtotyöstä maksanut, jos olette jossain korjaamolla autoa käyttäneet etten tule tässä ihan ryöstetyksi?
Autona E36 328i sedan ja etupäässä on jotain väljää. Kun painaa kevyesti jarrua ja heijaa autoa edestakaisin, niin oikea etupyörä liikkuu pituussuunnassa pari senttiä. Auton pesun jälkeen kun jarrulevyissä oli pintaruostetta, läksin kiihdyttämään ja kun etupää keveni kiihdyttäessä, niin etupyörä alkoi täristä aivan hulluna ja kuulua koputusta jostain oikealta edestä. Ilmeisesti tuo ruoste aiheutti pientä jarrutusta ja se sai aikaan etupyörän heilunnan. Mutta mikä siellä voisi olla väljänä että pyörä heiluu auton pituussuunnassa?
Katsoin auton alle, niin ainakin kallistuksenvakaajan pusla on täysin paskana. Onkohan todennäköisempää että etutukivarren iso takahela vai alapallo on myös väljä?
Edit:
Mikäs muuten tuo kallistuksenvakaajan pusla onkaan nimeltään? Siis tässä kuvassa osan numero 7 alapäässä oleva pusla jonka läpi osa numero 10 menee.
Edit2: Jaa ei taidakaan saada pelkkää puslaa erikseen vaan koko niveltangon. KL-varaosilla on selkeästi kuvan kanssa kahta erilaista tankoa, mutta Motonetin listasta ei ota selvää. Onkohan Motonetissä tuota lyhyempää niveltankoa myynnissä, ei siis 24cm tankoa? Onko tuo pidempi tanko vain ensimmäisissä -91 E36:sissa?
Tuo on varmaan se lyhyempi tanko, tosin ihmetyttää miksei tuossa mainita 328:aa?.. Se pidempi on tosiaan alkupään versioissa joissa se kiinnitetään iskariin.
Omassa autossa suurempaa tärinää alkoi ilmaantua kun yksi pallonivel meni rikki. Meni sitten samantien alatukivarret, helat ja koiranluut uusiks molemmilta puolilta.
Itse olen neljän vuoden aikana joutunut uusimaan kolme kertaa jarrulevyt jarrutuksessa ilmenneiden tärinöiden vuoksi. Uusilla levyillä ei tärise yhtään ja kilsojen taittuessa tärinät alkavat pikkuhiljaa ja ovat lopulta sietämättömät. Olen kokeillut motonettiä, Bremboa, ja nyt on Bilteman Spot levyt. Bilteman Sport levyt yllättäen kestäneen pisimpään täysin ilman tärinöitä.
On uusittu myös edestä kaikki mahdolinen, mutta "etupää" ei juurikaan vaikuttanut jarrutus tärinöihin. Pettymys sinänsä koska maksoi maltaita.
Suosittelisin itse ostamaan mitkä tahansa levyt ja kokeilemaan ja miettii sitten muita vaihtoehtoja.
Comment