Tietääkö kukaan mikä mikrokytkin ohjaa ikkunoiden automaattista nosto ja laskumekanismia coupessa ja cabrioletissa?
Itse tutkailin asiaa muutama viikko sitten ja tulin siihen tulokseen, että oven lukolla oleva mikro ohjaa laseja. Ainakin omassa -93 coupessa siellä näytti olevan kaksi mikroa. Toinen maadoitti kun ovi oli "tuulihaka" lukossa ja toinen kun oli kokonaan kiinni. Lasia ohjaa mikro joka maadoittaa kun ovi on kokonaan kiinni. Lasin ohjausyksikössä on kaksi liitintä joista pienempi johon tulee kaksi johtoa ohjaa lasin toimintaa oven avauksessa. Ovi auki ja nykäisee liittimen irti niin lasi nousee ylös ja liitin kiinni (olettaen, että mikro toimii ja maadoittaa) lasi laskee noin 2cm.
Paljon on puhuttu kiekosta joka tunnistaa lasin liikkeet. Sattuisko kenelläkään olemaan kuvaa siitä missä ja minkä näköinen se on?
Lasia ohjaa mikro joka maadoittaa kun ovi on kokonaan kiinni. Lasin ohjausyksikössä on kaksi liitintä joista pienempi johon tulee kaksi johtoa ohjaa lasin toimintaa oven avauksessa. Ovi auki ja nykäisee liittimen irti niin lasi nousee ylös ja liitin kiinni (olettaen, että mikro toimii ja maadoittaa) lasi laskee noin 2cm.
Mulla taitaa juuri tuo olla rikki tai sitten vaan kosketushäiriö tai jotain.
Tossa kuvassa on kolme mikrokytkintä numerot 13, 15, 16 mikä niistä on oikea?
Paljon on puhuttu kiekosta joka tunnistaa lasin liikkeet. Sattuisko kenelläkään olemaan kuvaa siitä missä ja minkä näköinen se on?
Löytyy siitä sähkölasin moottorin akselilta. Muistaakseni ~4cm moottorista akselia pitkin eteenpäin. Kun avaan sen "mustanlaatikon" niin näet ne kaksi tunnistinta jotka tunnistaa kiekon pyörimisen.
Sinun autostasi ei ainakaan kuskin puolen kiekko lähde enää liikkeelle.. :lol:
Löytyy siitä sähkölasin moottorin akselilta. Muistaakseni ~4cm moottorista akselia pitkin eteenpäin. Kun avaan sen "mustanlaatikon" niin näet ne kaksi tunnistinta jotka tunnistaa kiekon pyörimisen.
Sinun autostasi ei ainakaan kuskin puolen kiekko lähde enää liikkeelle.. :lol:
Muistelinkin sun sanoneen, että olit korjannut sen. Ei ole kiekko irronnut kummastakaan moottorista. Ihan mielenkiinnolla kysyin jos joskus sattuisi niin käymään tuon toisen lasin kanssa niin ei olisi hätä kädessä.
Tällaista ei varmaan pitäisi ääneen sanoa, mutta auto on muutenkin toiminut loistavasti ja olen ollut tosi tyytyväinen kauppaan. Vielä jos joskus sen ilmansuodatin kotelon putken laitat postiin. :lol:
Täälläkin pieni ongelma sivulasin kanssa, joten ajattelin laittaa samaan topiciin (tiedä vaikka ois sama vika
Vänkärin sivulasi ei nouse aina kerralla ylös asti. Lasi pysähtyy johonkin kohtaan ja laskee pari cm alaspäin, vaikka nappia painaa koko ajan. Lasin saa kyllä ylös, mutta saattaa tehdä tuota parikin kertaa per nosto
Alas lasi menee kyllä ihan hyvin ja ovia avatessa/kiinni laitettaessa toimii ihan hyvin, eikä tämä probleema esiinny aina. Ja ongelman oon huomannut vasta nyt lämpötilan laskettua... :help:
Täälläkin pieni ongelma sivulasin kanssa, joten ajattelin laittaa samaan topiciin (tiedä vaikka ois sama vika
Vänkärin sivulasi ei nouse aina kerralla ylös asti. Lasi pysähtyy johonkin kohtaan ja laskee pari cm alaspäin, vaikka nappia painaa koko ajan. Lasin saa kyllä ylös, mutta saattaa tehdä tuota parikin kertaa per nosto
Alas lasi menee kyllä ihan hyvin ja ovia avatessa/kiinni laitettaessa toimii ihan hyvin, eikä tämä probleema esiinny aina. Ja ongelman oon huomannut vasta nyt lämpötilan laskettua... :help:
Eiköhän ne hiilet ole loppu...
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Itse tutkailin asiaa muutama viikko sitten ja tulin siihen tulokseen, että oven lukolla oleva mikro ohjaa laseja. Ainakin omassa -93 coupessa siellä näytti olevan kaksi mikroa. Toinen maadoitti kun ovi oli "tuulihaka" lukossa ja toinen kun oli kokonaan kiinni. Lasia ohjaa mikro joka maadoittaa kun ovi on kokonaan kiinni. Lasin ohjausyksikössä on kaksi liitintä joista pienempi johon tulee kaksi johtoa ohjaa lasin toimintaa oven avauksessa. Ovi auki ja nykäisee liittimen irti niin lasi nousee ylös ja liitin kiinni (olettaen, että mikro toimii ja maadoittaa) lasi laskee noin 2cm.
Paljon on puhuttu kiekosta joka tunnistaa lasin liikkeet. Sattuisko kenelläkään olemaan kuvaa siitä missä ja minkä näköinen se on?
Nosto 5 vuoden takaa..
Kyseessä e36 318is '92 ja ongelmana:
1. Apparinpuolen sähköikkuna liikkuu vain ja ainoastaan oven ollessa kokonaan kiinni tai oven ollessa "tuulihaassa". Jos oven avaa tuosta enemmän, ei ikkuna liiku ylös eikä alas.
Eli tuossa ylempänä mainitaan että lasit ottaa maadoituksen oven lukosta (tai siis oikeastaan siitä b-pilarin puolelta vastakappaleesta), mutta mistäpäin sitten tuon järjestelmän kuuluisi ottaa maadoitus oven ollessa auki? Kaiken järjen mukaan maadoitusviasta on kyse?! :think
2. Apparinpuolen ikkuna liikkuu ylös ja alas vain pätkittäin, vain muutaman sentin kerrallaan. Eli sitä avaus/sulku nappia pitää renkuttaa pätkittäin jos haluaa ikkunaa liikuttaa.Voihan toki olla että kun tuon yllämainitun maadoitushomman korjaa, niin tämäkin ongelma ratkeaa mutta pessimistinä sitä en kuitenkaan usko.
Minulla on -92 e36 coupe 318is:ssä samankaltainen vika kuskin ikkunassa. Ikkuna laskee/nousee vain muutaman sentin napin painalluksella, eikä ikkuna laske ovea avattaessa ollenkaan. Käytin ovipahvin irti ja huomasin että yksi liitin ei ollut paikallaan. Kun sen laittoi paikalleen niin ikkuna nousi pari senttiä, mutta silloin ikkuna kyllä laski normaalisti, muttei noussut ollenkaan sitä yrittäessä.. Onkohan tässä tilanteesa hiilet sökönä vai maadoitus vikaa?
Itelläkin oli sama vika jo autoa ostaessa, että kuskinpuolen ikkuna laski ja nousi välillä normaalisti, mutta välillä se ei hievahtanutkaan ja kuului vain sellaista napsutusta.Myyjäkään epäili sitä jonkilaiseksi kosketushäiriöksi:think. Sittenpä satuin rämppäämään niitä ikkunoita siinä kaupanteko hetkellä niin ikkuna ei noussutkaan enää ylös, vaikka ovenkin olisi laittanut kiinni ja piti pressu teipata ikkunan eteen.Kotiin päästyäni ikkuna toimi taas normaalisti vähän aikaa, kunnes ilmeni sama ongelma. Täytynee toivoa, että vika olisi niissä hiilissä, että uusia moottoreita ei tarvitsisi ostaa.
Mullakin -92 coupén pelkääjän lasissa samanlaista ongelmaa.
Kesällä ikkunan sai naputeltua napista ylös ja alas, oli sitten ovi auki tai kiinni. Nyt huomasin tallilla että kun ovi on auki ei ikkuna liiku mihinkään.
Heti kun oven laittaa hakaselle niin ikkuna nousee ja laskee taas "avatessa", nyt voi myös naputella napista ikkunan kiinni kun ovi on hakasella.
Eli siis ikkuna toimii naputtaen napista, ovi kiinni.
Tavallisesti sulkemalla / avaamalla oven toimii automaattinen nosto/lasku.
Tuntuu liikkuvan aivan hyvin kiskoilla.
Itse epäilen jotain kosketushäikkää, anturissa kenties? Nuo anturit eivät tainneet olla kovin kalliita muistaakseni?
Jos taas moottorissa häikkää, se onkin varmaan sitten kalliimpi keikka :think
Pitäneen keväämmällä avata ovi ja tutkia kunhan saa isommat projektit pois alta.
Mullakin on sama ongelma tossa 318is coupessa että kun naputtelee katkasiasta niin ikkuna liikkuu pari senttiä kerrallaan.. ovea avattaessa ikkuna ei liiku mihinkään.. onkó jollakin selvinnyt vika? itse en oo vielä kerennyt katsomaaan.
Emännän 95´ 328i Coupessa myös vastaavanlainen vika. Ikkuna aukee ja sulkeutuu muutaman sentin pätkissä nappia rämppäämällä. Oven ollessa auki ikkuna ei liiku mihinkään. Samalla kun tämä vika ilmeni niin myös sähkökattoluukku lopetti toimintansa. Tarvitsee tutkia joku päivä enemmän. Pistäkäähän muutkin vinkkejä jos saatte ikkunat kuntoon!
E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti E30 316 4d '89 E36 M3 Coupe '93 F30 318d '13
Emännän 95´ 328i Coupessa myös vastaavanlainen vika. Ikkuna aukee ja sulkeutuu muutaman sentin pätkissä nappia rämppäämällä. Oven ollessa auki ikkuna ei liiku mihinkään. Samalla kun tämä vika ilmeni niin myös sähkökattoluukku lopetti toimintansa. Tarvitsee tutkia joku päivä enemmän. Pistäkäähän muutkin vinkkejä jos saatte ikkunat kuntoon!
Rattiputken alta löytyy sinikantinen rele (comfort relay). Jos se menee rikki alkaa kattoluukku ja lasit takkuamaan. Voi koittaa kolvata releen kuntoon tai tilata esim. merkkiliikkeestä uuden kannesta löytyvän varaosanumeron perusteella. Ei mailmoja maksa marmoritiskilläkään...
Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20
Työn alla: E21 320/6
Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21
Rattiputken alta löytyy sinikantinen rele (comfort relay). Jos se menee rikki alkaa kattoluukku ja lasit takkuamaan. Voi koittaa kolvata releen kuntoon tai tilata esim. merkkiliikkeestä uuden kannesta löytyvän varaosanumeron perusteella. Ei mailmoja maksa marmoritiskilläkään...
voiko tuo rele vaikuttaa siihen että yksi ikkuna vaan temppuilee? kattoluukku ja kuskin ikkuna toimii normaalisti.
Comment