Ei ne etualatukivarsien takapuslat mistään kieroista jarrulevyistä tuhoudu. Ikä ja rasitus niille vaan tekee tehtävänsä. Jos autossa on vielä madallusta, niin voi sanoa, että etupuslien vaihto kuuluu e36:ssa ja E46:ssa vuosihuoltoon.
Edellinen auto oli E46 330ci KW v2 korkeussäädettävällä alustalla ja 18" kesärenkailla. Jarrutuksissa ratti väpätti ja auto tärisi ja tempoi jompaan kumpaan suuntaan. Tarkistin alle 90 000 km ajetut puslat ja ne oli ihan vetkulia. Vaihdoin uudet kumiset tilalle kannakkeineen. Ajoin puoli vuotta ja käytin autoa öljynvaihdossa. Öljyn loristessa asentaja väänteli tukivarsia ja huuteli, että toinen etupusla on ihan makaroonia. Suuntavakaus olikin huonotunut siinä pikkuhiljaa. Sitte meni hermot ja vaihdoin powerflexit eteen ja taakse. Ah mikä autuus! Sen jälkeen kulmat viimeisen päälle hyviin arvoihin 225/40R18 ja 255/35R18 -renkaille. Jumalauta, että tuli hyvä auto ajaa. Ja minusta ainakaan nuilla renkailla ja alustalla melu ei noussut yhtään eikä autosta tullut epämukavampi. Vuoden ajoin sillä autolla sen jälkeen ja alustan käytös pysyi koko ajan samana = yhtä hyvänä. Ei sitä kannata 3-srajan autoissa jännittää, että melu nousisi tai autosta tulisi jotenkin epämukava.
Eli kysyjää neuvoisin edelleenkin ensin vaihtamaan ne etutukivarsien puslat. Olen satavarma, että jos ne on enemmän kuin 2 vuotta vanhat, niin ne on jo muutenkin vaihtokunnossa.
Ei ne etualatukivarsien takapuslat mistään kieroista jarrulevyistä tuhoudu. Ikä ja rasitus niille vaan tekee tehtävänsä. Jos autossa on vielä madallusta, niin voi sanoa, että etupuslien vaihto kuuluu e36:ssa ja E46:ssa vuosihuoltoon.
Edellinen auto oli E46 330ci KW v2 korkeussäädettävällä alustalla ja 18" kesärenkailla. Jarrutuksissa ratti väpätti ja auto tärisi ja tempoi jompaan kumpaan suuntaan. Tarkistin alle 90 000 km ajetut puslat ja ne oli ihan vetkulia. Vaihdoin uudet kumiset tilalle kannakkeineen. Ajoin puoli vuotta ja käytin autoa öljynvaihdossa. Öljyn loristessa asentaja väänteli tukivarsia ja huuteli, että toinen etupusla on ihan makaroonia. Suuntavakaus olikin huonotunut siinä pikkuhiljaa. Sitte meni hermot ja vaihdoin powerflexit eteen ja taakse. Ah mikä autuus! Sen jälkeen kulmat viimeisen päälle hyviin arvoihin 225/40R18 ja 255/35R18 -renkaille. Jumalauta, että tuli hyvä auto ajaa. Ja minusta ainakaan nuilla renkailla ja alustalla melu ei noussut yhtään eikä autosta tullut epämukavampi. Vuoden ajoin sillä autolla sen jälkeen ja alustan käytös pysyi koko ajan samana = yhtä hyvänä. Ei sitä kannata 3-srajan autoissa jännittää, että melu nousisi tai autosta tulisi jotenkin epämukava.
Eli kysyjää neuvoisin edelleenkin ensin vaihtamaan ne etutukivarsien puslat. Olen satavarma, että jos ne on enemmän kuin 2 vuotta vanhat, niin ne on jo muutenkin vaihtokunnossa.
Täällä myös kokemusta edellisessä autossa 320tda -02 compact, ratti vispas ku hullun mu.....mielettömän per...., powerflexit tilalle ja suuntaus, AVOT!!! Ja nykyiseen tallissa odottaa powerflex sarja eteen ja taakse, koska rätti tärrää.
No mutta eihän ne alusta puslat hyvää tykkää jos jarrutuksessa tärrää kirojen levyjen takia. Ei sillä, uskon kyllä et niistä puslista ne johtuu ja levyt tod.näk mullakin suorat, mutta pienenä ot:na niin hyvin äkkiä alkaa kyllä puslia yms särkemään tärrää se sitten minkä takia tahansa.
Komppaisin tähän suuntaan. Itsellä oireili juuri samalla tavalla. Pistin kokonaan uudet alatukivarret eteen pallojen kera ja Powerflexin epäkeskopuslat. Loppu muuten tärinä jarrutuksessa siihen paikkaan! Rattia vatkaa edelleen aika hurjasti jossain 90-110km/h nopeuksissa riippuen asfaltin kunnosta... Ei täristä kuitenkaan niin paljon, kuin esim. vielä muutama viikko sitten - uskon johtuvan joka tapauksessa vanteista, jotka otti viime kesänä (varsinkin apparin puoli) vähän hittiä...
Miksi ihmeessä laitoit väärät puslat? oletan että auto ei ole M3?
No mutta eihän ne alusta puslat hyvää tykkää jos jarrutuksessa tärrää kirojen levyjen takia. Ei sillä, uskon kyllä et niistä puslista ne johtuu ja levyt tod.näk mullakin suorat, mutta pienenä ot:na niin hyvin äkkiä alkaa kyllä puslia yms särkemään tärrää se sitten minkä takia tahansa.
Öö....... Ne helat hoitaa pyörän pitkittäistuentaan ja niihin kyllä kohdistuu rasitusta jokaisella ajetulla kilometrillä painat keskipedaalia tai et.
Plus silloinkaan kun tärinä johtuu jarruista vika ei ole useinkaan levyn heitossa. Nimittäin aivan vitun harvoin levy on kiero kun pannaan heittokello kiinni ja katotaan. Toisaalta joka levyssä on se kolme satkua heittoa. Ehjä alusta ja herkistetyt jarrut antaa tämän anteeksi , väljä alusta ja jökissä olevat liu'ut+jarrumännät EI.
-Jarno
edit: Jarrutärinän saa aina korjattua levyjen ja palojen uusinnalla.. kahdeksi viikoksi.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Siis kun painan vasenta pedaalia nusnus. Ja siis mä tarkotin että ihan sama mistä tärinä tulee niin se pirullinen vatkaus tekee aina hallaa alustan osille. Vai meinaatko että ne puslat räjähtäisi muka tasan yhtä nopeasti, tärräsi tai ei??
Joo pitää nakata uus coiloveri paikalleen ja powerflexiä käyttöön samalla kertaa nii pääsee yhdellä suuntauksella. Tuun tänne sitten kertomaan lopulta kuinka synnä olikin "vitunharvat" jarrulevyt
Comment