Announcement

Collapse
No announcement yet.

325i kansi"viritys" (e36)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mizter
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 245
    • Turku

    325i kansi"viritys" (e36)

    elikkä nyt ois kansi auki m50b25 koneesta ja kiinnostais että mitä tohon kannattaisi tehdä jos haluis vähä saada tehoja paranneltua? nokat on ollu mielessä mut pakokaasumittaustaistelujen ja hinnan takia jätän sen homman väliin.
    mites kannen kanavien suurentaminen/siistiminen paljonko tuollainen lysti suurinpiirtein maksaa? onko miten paljon hyötyä?
    onko kukaan nostanut puristuksia tosta koneesta kantta laskemalla ja onko mitään järkeä?
    Impreza WRX STI Vers.IV -99


    ex: e36 325i cabrio -94
    ex: e34 520i -88
    ex: e30 316 -86
    ex: e34 M5 -89
    ex: e36 325i -91
    ex: e36 320i -92
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    #2
    Jou,

    Myönnän heti kärkeen etten ole mikään moottorivelho joten kannattaa kysellä muualtakin mutta...

    Helpoin ja tehokkain tapa piristää vaparia on nimenomaan nokan vaihtaminen. Päästötkään ei karkaa käsistä kunhan nokat vain on oikeanlaiset ja maltilla valitut. Käsittääkseni ongelmia tulee vain jos nokkien overlap (imu- ja pakoventtiilit auki yhtäaikaa) on niin suuri että palamatonta seosta karkaa suoraan imupuolelta pakopuolelle.

    Imu- ja pakokanavien työstäminen on todennäköisesti kalliimpaa kuin nokkien uusiminen eikä tehoakaan todennäköisesti tule niin paljoa.

    Itsellä siintelee mielessä virikannen rakentaminen talven mittaan M42B18 moottoriin. Taskilistalla olisi:

    - nokkien koneistaminen 242 o / 9,2 mm -> 260 o / 10,2 mm

    - imuventtiilien kasvatus 33 mm -> 35 mm (S50B32 moottorista). Pakoventtiilit on jo vakiona niin suuret kuin BMW:llä on tarjota

    - imuventtiilien varren ohennus imukanavassa olevalta osalta ja lautasen reunojen työstäminen paremmin virtaaviksi.

    - Uusi valmiiksi tehty lastu tai sitten auton käyttäminen dynossa ja lastun teko silloin.

    Mielellään vielä lisäksi:

    - läppärungot S50B3x moottorista ja uusi airbox!

    Mutta saa nyt nähdä mitä noista ehtii tehdä... 180 heppainen kevyt E36 318is olisi varmasti hauska laite

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

    Comment

    • mizter
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 245
      • Turku

      #3
      juu täytyy varmaa toi kanavien työstö unohtaa, kun kattelin niitä imukanavia niin ne ovat kyllä jo vakiona hyvinkin siistit eikä niiden reunoilta varmasti paljoa pois saisikaan.

      nokat ois varmaan paras vaihtoehto. täytyykin alkaa kattelemaan tommosia. semmonen mulla noista virinokista tuli mieleen että jos sellaiset laittaa niin tarviiko venttiilinjouset vaihtaa jäykemmiksi?
      Impreza WRX STI Vers.IV -99


      ex: e36 325i cabrio -94
      ex: e34 520i -88
      ex: e30 316 -86
      ex: e34 M5 -89
      ex: e36 325i -91
      ex: e36 320i -92

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #4
        Tsekkaas dbilasin nokkavalikoima:



        M50 koneelle jousisetti maksaa noin 160€ eli ei kovin paha vaikka sen ottaisikin varmuuden vuoksi.

        Uskoisin että kohtuukuntoiset vakiojousetkin riittää kunhan kierroksenrajoitinta ei isommin nosteta. Nuo nokkien ajoitukset, nostot ja kestot näyttää aika maltillisille eli ne ei asettane kamalan kovia vaatimuksia jousille.

        Jos työstätät vakionokista kireämmät (suomalaisia tekopaikkoja on listattu täällä foorumilla, söörtsiä kehiin) niin selviät paljon halvemmalla kuin uusien ostossa ja luulen että nokista tulee ihan hyvät, esim nuo dbilasin äreimmätkään nokat ei ole paljoa vakiota ihmeellisemmät.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • mizter
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 245
          • Turku

          #5
          Part No.:
          04.047.002
          Application: Road

          256 / 248
          108
          10,3 / 9,5
          1,3/0,8
          20/56 - 52/16
          ---
          818.48
          ---
          Set
          63.800.002
          156.58

          kattelin tota linkkiä ja valikoimaa näyttäis olevan, mutta mikäs tossa on se nokan/nokkien hinta? 818.48€?
          Impreza WRX STI Vers.IV -99


          ex: e36 325i cabrio -94
          ex: e34 520i -88
          ex: e30 316 -86
          ex: e34 M5 -89
          ex: e36 325i -91
          ex: e36 320i -92

          Comment

          • mizter
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 245
            • Turku

            #7
            noniin. hinta on kyllä aika suolanen noissa nokissa mun kukkarolle vaikkakaan ei paha siihen verrattuna että luvataan 20-22hv. mutta mitäs toi teksti tarkottaa? ->
            DBilas - - Asymetrische Nockenwellen 260° / 256° nur für BMW 2,0l - 2,5l Motoren M50 ohne VANOS. Alle 320i, 325, 520 und 525i 24V, auch im Touring, Coupe und Cabrio.

            onko siis vain vanosmottiin vai mitä häh? mullahan ei tuota vanosta ole..

            ja sitten tuli semmonen juttu mieleen ku jostain luin että jossain koneistamoilla sais tehtyä vakionokista virinokat? mitä tämmönen leikki mahtaa suunnilleen kustantaa?
            Impreza WRX STI Vers.IV -99


            ex: e36 325i cabrio -94
            ex: e34 520i -88
            ex: e30 316 -86
            ex: e34 M5 -89
            ex: e36 325i -91
            ex: e36 320i -92

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #8
              Originally posted by mizter View Post
              noniin. hinta on kyllä aika suolanen noissa nokissa mun kukkarolle vaikkakaan ei paha siihen verrattuna että luvataan 20-22hv. mutta mitäs toi teksti tarkottaa? ->
              DBilas - - Asymetrische Nockenwellen 260° / 256° nur für BMW 2,0l - 2,5l Motoren M50 ohne VANOS. Alle 320i, 325, 520 und 525i 24V, auch im Touring, Coupe und Cabrio.

              onko siis vain vanosmottiin vai mitä häh? mullahan ei tuota vanosta ole..

              ja sitten tuli semmonen juttu mieleen ku jostain luin että jossain koneistamoilla sais tehtyä vakionokista virinokat? mitä tämmönen leikki mahtaa suunnilleen kustantaa?
              ohne vanos = ilman vanosta... juu ei siihen muutamalla satasella mitään järkevää ja laillista saa tehtyä, paitsi halpa lastu. se varmaan kannattaa laittaa, jos sitä ei ole vielä.
              Last edited by bemu2000; 29-10-2006, 23:44.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • mizter
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 245
                • Turku

                #9
                onhan se lastu jo laitettu ja mielessä oli jos oikeen teettäis lastun tohon mut saa nyt nähdä.

                mites muuten noi shcrikin nokat, paljonko niillä on hintaa?
                Impreza WRX STI Vers.IV -99


                ex: e36 325i cabrio -94
                ex: e34 520i -88
                ex: e30 316 -86
                ex: e34 M5 -89
                ex: e36 325i -91
                ex: e36 320i -92

                Comment

                • Jochen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1229
                  • Valkeakoski & Trondheim

                  #10
                  Uskoisin että samaa luokkaa kuin Dbilasin nokilla...

                  Osta jostain käytetyt nokat ja teetä niistä virinokat. Työt ja materiaalikustannukset on silloin varmaan 200 - 300€. En tosin tiedä saako silloin yhtä paljon nostoa ja kestoa kuin noissa kaupan nokissa... Kysymällä tekijöiltä voisi selvitä

                  No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                  Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                  Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                  Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                  Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                  Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                  Comment

                  • Lanttu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 1643

                    #11
                    Hiottu nokka-akseli ei ole ikinä kestoiältään verrattavissa kunnon merkkiseen tehdasuuteen nokka-akseliin.

                    Comment

                    • #BMW#
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 488
                      • Espoo

                      #12
                      menee ohi topiikin mutta miksi et kasvata iskutilaavuuta?
                      E38 pre 740i 4.4l Manual

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #13
                        Originally posted by #BMW# View Post
                        menee ohi topiikin mutta miksi et kasvata iskutilaavuuta?
                        Tässä ja tuossa nokkien vaihtoproggiksessa eteen vain tulee lähes väkisinkin säädettävä ruiskutusjärjestelmä/sytytyskartta. Muussa tapauksessa voi "virityksestä" olla se perinteinen hyöty, eli suorituskyvyn lievä aleneminen.

                        Comment

                        • Jochen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1229
                          • Valkeakoski & Trondheim

                          #14
                          Miksi suorituskyky alenee jos nokkien nostoa tai sylinterin tilavuutta kasvatetaan ilman lastun uudelleenohjelmointia?

                          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                          Comment

                          • #BMW#
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 488
                            • Espoo

                            #15
                            boksi ei säädä polttoaineen syöttöä optimaalisesti jos tilavuutta kasvatetaan ilman boksin ohjelmointia. seos jää laihaksi jos tilavuutta kasvatetaan..
                            E38 pre 740i 4.4l Manual

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎