= Kandee siis vaihtaa isompi moottorinen, esim. e36 328i, sehän tunnetusti kulkeekin M3:a paremmin...
"Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
Miksi suorituskyky alenee jos nokkien nostoa tai sylinterin tilavuutta kasvatetaan ilman lastun uudelleenohjelmointia?
Siis tuossa edellä se jo tulikin, mutta se on todellakin niin, että pelkän ilmansaannin lisääminen nokkien aukioloaikaa ja nostoa kasvattamalla.
Pointti on siinä että tuo lisäilma mahdollistaa ainoastaan suuremman polttoainemäärän polttamisen...kun jostain/jotenkin se suurempi polttoainemäärä saadaan sylintereihin toimitettua.
Eikös se boxi mittaa moottoriin virtaavan ilman määrää, ei sylinterien tilavuutta tai nokan asteita ja nostoa? Eli ECU tietää paljonko sitä ilmaa oikein imuutetaan sisään. Ja kun tiedetään ilman määrä voidaan laskea tarvittava polttoaineen määrä.
Lisäksi lambdaa vahtimalla ECU toteaa tilavuuden kasvattamisen/nokan vaihtamisen jälkeen että jaahas, laihalla mennään ja pidentää ruiskusuuttimien aukioloaikaa kunnes ollaan taas säädetyllä alueella. Keine probleme vai?
Noin siis ainakin closed loop moodissa (=osakaasulla). Open loop moodissa (=täyskaasulla) mennään käsittääkseni ilman lamdaa ja/tai ilmamäärän mittausta jolloin moottori voi käydä laihalla ellei ECU osaa oppia niitäkin arvoja jotenkin.
Jenkkifoorumien mukaan M54 koneita on jopa ahdettu mekaanisesti eikä moottorinohjaukseen ole tarvinnut puuttua lainkaan vaan ECU:n itsesäätymisvara on riittänyt.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
Kyllä minun kokemuksieni mukaan vakio moottorin ohjaus mukautuu pieniin hengitys parannuksiin esim: nokat, putkistot, filtterit, venttiili muutostyöt, puristus suhteen nosto.
Sitävartenhan autossa on ilmamassa mittari ja lambda anturi joiden avulla seos säädöt pääsääntöisesti tehdään.
Kyllä minun mielestä M50 koneiden ECU:t osaa säätää itseään (adaptoitua).
Bensa/sytytyskartat antaa ohjearvot ECU:lle joka sitten voi tietyissa rajoissa säätää itseään poikkeamaan noista tehtaan kartoista. Jos koneeseen tehdään oikein isoja muutoksia niin poikkeamat kasvaa niin isoiksi ettei säätämisvara riitä. Siksi kartat pitää joskus ohjelmoida uusiksi.
Olisi kyllä kiva tietää kuinka paljon mikäkin BMW:n ECU adaptoituu...
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
Uskoisin että kaikki boxit missä vaan on Lamba adaptoituu, muutenhan siitä lambdasta ei olisi mitään hyötyä.
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrotblogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablaublogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablaublogi
Uskoisin että kaikki boxit missä vaan on Lamba adaptoituu, muutenhan siitä lambdasta ei olisi mitään hyötyä.
juu mutta täyskaasulla tuon labdan kertoma informaatio unohdetaan ja mennään boksiin ohjelmoiduin arvoin.. lambdahan on sitä varten että katti pelaisi oikein.. sehän ei pelaa liian rikkaalla/laihalla..
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
juu mutta täyskaasulla tuon labdan kertoma informaatio unohdetaan ja mennään boksiin ohjelmoiduin arvoin.. lambdahan on sitä varten että katti pelaisi oikein.. sehän ei pelaa liian rikkaalla/laihalla..
Laskeeko boksi täyskaasuohjelman pienillä kierroksilla saatujen lamba ja maffi arvojen mukaan vai onko siinä aina yks ja sama täyskaasuohjelma?
dynoon tekemään se lastu.
ilmnmäärämittari ja ecu juttelee keskenään,eli ilmaa tulee x määrä ja suuttimista bensaa sen määrän mukaan,mutta jos imunokka on auki pitempään kuin vakiona olisi,niin laihaksi jää.
Ecu ei tiedä kuinka jyrkkä nokka sielä on ja kauan se on auki.
Comment