Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3:n huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3834
    • Nokia

    #76
    Originally posted by tuumas View Post
    Kyllähän tuo on hieman villiä kun muuten kaikki toimii moitteetta... en nyt ainakaan ihan hädässä ole vaihtamassa termaria, pitää tarkkailla tilannetta.

    Tuohan menee niin että 2 x öljyt / insp 1 / 2 x öljyt / insp 2 / 2 x öljyt /...
    Ei se kunnossa ole jos lämpömittari ei ole pystyssä.

    Ei tosiaan mene noin, kuten Juhis sanoikin jo. Tuolla tavalla esim. sytytystulppien vaihtoväliksi (vaihdetaan Inspection II:ssa) muodostuisi yli 100tkm..
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • K2Ri
      BTCF Member
      • Oct 2007
      • 1829
      • London, UK & Germany

      #77
      Muutamilta jenkkifoorumeilta lueskellut ja niissä kaikissa puhutaan (e46 tapauksessa) että insp 2:nen olisi joka 60k miles. Eli 100tkm välein? Voiko olla mahdollista? Myöskin jotkut puhuivat tulppien viralliseksi vaihtoväliksi 100k mailia.

      Termostaatti on näköjään aivan sama kaikissa näissä:
      -e36 M3
      -e46 M3
      -Z3 M
      -Z4 M.
      Ja se on siis 80c.

      RealOEM hinta termostaatille $79.07 (tarkoittaa ~70eur Saksan marmoritiskiltä) ja Genuine Partsilta 56eur. Siinä kai ainoat vaihtoehdot mistä tilata.

      Mitä tiivisteitä tarvitsee samalla vaihtaa?

      Ilmeisesti ainakin tuo O-rengas (numero 6), mutta tarvitseeko numero 3 myöskin?
      sigpic
      BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

      Comment

      • *makke*
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 884
        • Klaukkala

        #78
        Noniin termari vaihdettu.

        Laakkoselta tuli itelle, makso alle 70e. Nyt tosiaan lämpeää niinku pitääkin, ei tarvi montaa minuuttia ajaa ku lämpömittari keskellä. Bensankulutuskin hieman putosi yllättäen Hieman vittumainen vaihtaa termari tohon s50 koneeseen. Kotelo vittumaisen muotoinen ja tilaa älyttömän vähän.

        Comment

        • *makke*
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 884
          • Klaukkala

          #79
          O-renkaat nro. 6 ja 8 ois varmaa hyvä vaihtaa, jos pelkän termarin vaihtaa.

          Comment

          • Tomba87
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 4029
            • Imatra

            #80
            Originally posted by *makke* View Post
            Noniin termari vaihdettu.

            Laakkoselta tuli itelle, makso alle 70e. Nyt tosiaan lämpeää niinku pitääkin, ei tarvi montaa minuuttia ajaa ku lämpömittari keskellä. Bensankulutuskin hieman putosi yllättäen Hieman vittumainen vaihtaa termari tohon s50 koneeseen. Kotelo vittumaisen muotoinen ja tilaa älyttömän vähän.
            Itsekkin tuossa kuukausi takaperin vaihdoin M3:een termarin, olihan se hieman hankala kunnes tajusi irroittaa sen n. 8cm pitkän putken siitä termarikotelosta. Ja niitä o-renkaita tarvitsee 3 kpl, jos irroittaa sen putken kotelosta, sen putken molempiin päihin sekä kotelon alle. Itse en varautunut kuin kahdella o-renkaalla, niin laitoin sitten tiivistemassaa hieman siihen putken ja kotelon väliin, eikä vuoda.

            Nyt tosiaan nousee lämmöt puoleen väliin todella nopeasti, ja öljynlämmötkin kestää paremmin oikealla alueella.
            Luukku auki ja risut kyytiin

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5226
              • Hki 43

              #81
              Originally posted by K2Ri View Post
              Muutamilta jenkkifoorumeilta lueskellut ja niissä kaikissa puhutaan (e46 tapauksessa) että insp 2:nen olisi joka 60k miles. Eli 100tkm välein? Voiko olla mahdollista? Myöskin jotkut puhuivat tulppien viralliseksi vaihtoväliksi 100k mailia.

              Termostaatti on näköjään aivan sama kaikissa näissä:
              -e36 M3
              -e46 M3
              -Z3 M
              -Z4 M.
              Ja se on siis 80c.

              RealOEM hinta termostaatille $79.07 (tarkoittaa ~70eur Saksan marmoritiskiltä) ja Genuine Partsilta 56eur. Siinä kai ainoat vaihtoehdot mistä tilata.

              Mitä tiivisteitä tarvitsee samalla vaihtaa?

              Ilmeisesti ainakin tuo O-rengas (numero 6), mutta tarvitseeko numero 3 myöskin?
              Motorsporteista en tiedä, mut musta toi insp 2 100 tkm. välein kuulostaa suht normaalilta riippuen taas mitä huoltoväli-ilmaisin sanoo, mut siis: Oil service 25 tkm., Insp I 50 tkm., Oil service 75 tkm., ja Insp 2 100 tkm. Kaippa noihin kilsoihin pääsee, kun päästelee nätisti, koska polttoaineen kulutuksen mukaan tais näissä mennä toi huoltoväli.
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • K2Ri
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1829
                • London, UK & Germany

                #82
                makke ja Tomba: Vaihdoitte ilmeisesti itse termarin? Kuinka kauan meni suunnilleen aikaa vaihtotyöhön? Tuleeko sieltä minkä verran jäähdytysnesteitä pihalle samalla? Ja ilmaus on ilmeisesti yhtä vittumainen näihin moottoreihin kuin muihinkin Bemareihin?

                Olen kyllä huomannut jo ihan ajotietokoneenkin perusteella, että vie ainetta tällä hetkellä 2-3 litraa satasella enemmän kuin normaalisti.
                sigpic
                BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                Comment

                • *makke*
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 884
                  • Klaukkala

                  #83
                  Originally posted by K2Ri View Post
                  makke ja Tomba: Vaihdoitte ilmeisesti itse termarin? Kuinka kauan meni suunnilleen aikaa vaihtotyöhön? Tuleeko sieltä minkä verran jäähdytysnesteitä pihalle samalla? Ja ilmaus on ilmeisesti yhtä vittumainen näihin moottoreihin kuin muihinkin Bemareihin?

                  Olen kyllä huomannut jo ihan ajotietokoneenkin perusteella, että vie ainetta tällä hetkellä 2-3 litraa satasella enemmän kuin normaalisti.
                  Purkaa pitää ainakin e36 ne parit muovit syylärin vierestä, visko, ja se viskon "kehys". Jäähdytysnesteitä ei tule ihan hirveästi, pari litraa ehkä? Ja ei ämmää tarvinut ilmata, nestettä vaan pönttö täyteen Oiskohan siinä joku parituntia mennyt, visko lähti melkein itekseen irti.

                  Comment

                  • Tomba87
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 4029
                    • Imatra

                    #84
                    Originally posted by K2Ri View Post
                    makke ja Tomba: Vaihdoitte ilmeisesti itse termarin? Kuinka kauan meni suunnilleen aikaa vaihtotyöhön? Tuleeko sieltä minkä verran jäähdytysnesteitä pihalle samalla? Ja ilmaus on ilmeisesti yhtä vittumainen näihin moottoreihin kuin muihinkin Bemareihin?
                    Menihän siinä muutama tunti(ruokataukoineen), kun ei meinannut viskon mutteri aueta millään, eikä heti tajunnut irroittaa sitä putkea termarikotelosta takaisinlaittaessa. Jäähdytysnestettä tulee luonnollisesti aika reilusti ulos, jos vain kylmästi nappaa ylävesiletkun irti. Ilmaus ei ollut mitenkään vittumainen.
                    Luukku auki ja risut kyytiin

                    Comment

                    • K2Ri
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 1829
                      • London, UK & Germany

                      #85
                      Okei, kiitos tiedosta!

                      Täytyy huomenna vielä tutkiskella pellin alle, josko sitä uskaltaisi itse samaiseen operaatioon ryhtyä.
                      sigpic
                      BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                      Comment

                      • jarci
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 783
                        • Sawo

                        #86
                        Originally posted by K2Ri View Post
                        Okei, kiitos tiedosta!

                        Täytyy huomenna vielä tutkiskella pellin alle, josko sitä uskaltaisi itse samaiseen operaatioon ryhtyä.
                        muistelen että omasta ei tarvinnut edes viskoa irroittaa..kaikki pitää tehdä olevinaan helposti mut silti niin hankalasti...siipien välistä ruuvamaalla ...ja ei kai ilmaukses ihmeitä ole..muutama litra sieltä valahtaa...letkua puristelemalla ja nestettä kaatamalla on oma ilmaantunut aina hyvin. parin tunnin homma ehkä..
                        Last edited by jarci; 19-04-2010, 21:42.
                        Nykyisin mennään X3 E83

                        Comment

                        • tuumas
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2007
                          • 2564
                          • Lapland, Finland

                          #87
                          Originally posted by Juhis View Post
                          Huh? Eikö se ole aina vanhemmissa Bemareissa:

                          - Oilservice
                          - Inspection 1
                          - Oilservice
                          - Inspection 2
                          - Oilservice
                          - Inspection 1
                          - Oilservice
                          - Inspection 2

                          Eli joka toinen on iso huolto (inspection) ja joka toinen öljyhuolto. Ja joka toinen iso huolto on inspection 1 (suppeampi) ja joka toinen inspection 2 (laajempi). :think

                          Ja välissä tietysti jäähdytysnesteiden ja jarrunesteiden vaihdot yms.
                          Joo, näinhän se on, kirjoittelin jotaki kummaa ihme kiireessä Piti olla 1 x jne

                          Pitänee kai itekki vaihdella tuo termari kohta kun on nyt näyttäneen tämänkin päivän ajelujen perusteella hieman alle tuon keskipisteen... :think Ei kuitenkaan mikään hätä ole, kaikki näyttää vielä toimivan ok.

                          Comment

                          • tommi--fi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 1066
                            • Riihimäki

                            #88
                            Onko ämmässä visko paljonkin erilainen muihin kutosiin verrattuna?

                            Jos ei sitä viskoa saa irti vesipumpusta niin voi irrottaa sen pelkän siipiosan. 328:ssa oli ainakin kiinni neljällä kuusiokoloruuvilla jotka sai irrotettua ihan siinä paikallaan kunhan otti ilmanohjaimen irti.
                            Auto tai moottoripyörä Virosta?

                            Comment

                            • K2Ri
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1829
                              • London, UK & Germany

                              #89
                              E46 m3

                              Laitetaas tännekin vielä, jos joku vastaisuudessa saman ongelman kanssa painii:

                              Elikkä termari vaihdettiin alkuviikosta ja testilenkillä lämmöt nousi nyt siihen normaaliin puoleenväliin mihin kuuluukin.

                              Termari + edellä mainitut 3kpl O-renkaita maksoi BMW:ltä 85eur
                              ja termarinvaihto operaatio 75eur paikallisessa pikkupajassa.
                              sigpic
                              BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                              Comment

                              • Jube
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 9636
                                • ...

                                #90
                                Originally posted by Ämmyskä View Post
                                Kuinka äkkiä teillä nousee lämmöt S50B32:sessa? Tässä nyt kun olen kylmänä (lämpötila n. +3 C) auton käynnistellyt ja lähtenyt hissuksiin taajamassa ajelemaan, niin noin 5 kilsan jälkeen on jo lämmöt puolessa välissä. Ja pysyy kyllä siinä, ei ala nousemaan. Mutta ihmeen äkkiä omasta mielestä nousee nuo lämmöt, ei aikasemmissa autoissa noin äkkiä ole noussut :think
                                Juu äkkiä ne nousee normaaliin, itse kun laitan tallista käyntiin ja annan käydä pihalla kymmenkunta minuuttia ennen liikkeelle lähtöä niin kutakuinkin normaalissa on lämmöt ja siinä pysyy...
                                Kuten Juhis jo mainitsikin niin öljyjen lämpenemisessä meneekin sitten oma aikansa!

                                Hanaa ja kierrosta vasta sitten kun molemmat lämmöt "normaalit"
                                Last edited by Jube; 23-05-2010, 23:01.
                                Näillä mennään:
                                Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                                BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                                BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                                BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                                MB c124 230CE -90 "Badboy"
                                MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎