Originally posted by QUASIMODO
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		E36 M3:n huolto
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Jos autolla/tukivarrella on ajettu paljon,niin kannattaa vaihtaa koko tukivarsi.Jos taas kilometrit on inhimilliset,niin silloin ainakin tuohon vanhempaan kolmelitraiseen voi vaihtaa pelkän pallonivelen.Siihen käy ns. "kova pallo" esim. E30:stä.Maksaa laatuosanakin vain murto-osan koko tukivarren hinnasta.Huomioitavaa vaan sitten paikalleen prässäyksessä,että nivel laitetaan oikeaan asentoon,jotta nivelen sivuliike pysyy riittävänä.Foorumilla on ollut juttua aiemminkin ko. pallon vaihdosta,joten haulla voisi löytyä...
 
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 "Normaalin E36:n" alapallonivelkö ei sovi tuohon ämmään?:thinkOriginally posted by Heguli 31 View PostJos autolla/tukivarrella on ajettu paljon,niin kannattaa vaihtaa koko tukivarsi.Jos taas kilometrit on inhimilliset,niin silloin ainakin tuohon vanhempaan kolmelitraiseen voi vaihtaa pelkän pallonivelen.Siihen käy ns. "kova pallo" esim. E30:stä.Maksaa laatuosanakin vain murto-osan koko tukivarren hinnasta.Huomioitavaa vaan sitten paikalleen prässäyksessä,että nivel laitetaan oikeaan asentoon,jotta nivelen sivuliike pysyy riittävänä.Foorumilla on ollut juttua aiemminkin ko. pallon vaihdosta,joten haulla voisi löytyä...sigpic
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Normi E36:ssa on kumivulkanointi nivelen välissä, tuo e30 pallo on "kova" kuten E36 M:ssä.Originally posted by QUASIMODO View Post"Normaalin E36:n" alapallonivelkö ei sovi tuohon ämmään?:think
 
 e:hidasMyyn:
 M10/20/52 E30-E36 osia
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Kai sitä täytyy tilata koko tukivarsi..
 :think
 Ilmeisesti samalla kannattaa vaihtaa jotain muutakin?
 Osa numero 5?
 
  
 
 ..minkäslaisia ovat nämä Powerflex-polyuretaanipuslat?
 
 
 Järkevintä vissiin laittaa sinne suunnitellut osat? 
 
 Entäs..minkälainen operaatio tuo tukivarren vaihto on?
 Tarvitsenko esim. jotain erityistä työkalua..Parin tunnin projekti vissiin? sigpic sigpic
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Itse tuli vaihdettua pelkästään e30:n pallonivelet (KL-varaosat). Menivät prässillä paikoilleen ja hyvin ovat toimineet jo pari vuotta.Porsche Cayman S
 MB 200cdi W203
 
 ex: BMW F36 420xd M-sport
 ex: BMW e46 M3
 ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
 ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
 ex: e36 M3 sedan
 ex: e90 320d
 ex: e30 320i (2.6) -87
 ex: e39 520i -97
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Originally posted by Ässä View PostItse tuli vaihdettua pelkästään e30:n pallonivelet (KL-varaosat). Menivät prässillä paikoilleen ja hyvin ovat toimineet jo pari vuotta.Originally posted by Heguli 31 View PostSaman tein itse aikoinaan omaan ex ämmäläiseen.
 Onko kaikissa E30:ssa samanlainen pallonivel?
 
 Oletteko vaihdattanut tämän, jossain?esim. Metro-Autossa?sigpic
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Prässi helpottaa vaihtotyötä.Joten onnistunee jokaisessa pikkupajassakin,missä vaan on prässi käytössä ja avaimet pysyy käsissä.Omaani tuli ainakin E30 325:n alapallo.Liekö sitten kaikissa sama,sitä en tiedä.Originally posted by QUASIMODO View PostOnko kaikissa E30:ssa samanlainen pallonivel?
 
 Oletteko vaihdattanut tämän, jossain?esim. Metro-Autossa?
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 Metro-Autossa normaalin E36:n alapallonivelen vaihto onnistu ilman alatukivarren irroitusta..eli pelkkä rengas pois. Useimmassa pikkupajassa tämä ei onnistunut aikoinaan ilman t.varren irroitusta. Tämän takia merkkiliikkeessä työn osuus oli halvempi. Siksi suosin tässä merkkiliikettä (Metro-autoa/Auto-keskusta). Mikäli vain heiltä onnistuu tämä E30:n pallolla korvaaminen.Originally posted by Heguli 31 View PostPrässi helpottaa vaihtotyötä.Joten onnistunee jokaisessa pikkupajassakin,missä vaan on prässi käytössä ja avaimet pysyy käsissä.Omaani tuli ainakin E30 325:n alapallo.Liekö sitten kaikissa sama,sitä en tiedä.sigpic
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 mites toi ketjukiristimen vaihto nyt sit käy? kun ei selvinnyt tässä lueskellessa? vaha vaan auki siitä moottorin kyljestä ja uusi tilalle?
 kyseessä s52b32 moottori mut samanlainen se luulisi olevan vaihtaa kun s50:seen.
 Comment
- 
	
	
	
	
		
	
	
	
		
	
		
			
				
	
	
	
	
	
	
	
	
	
 
	
Comment