Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3:n huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikalkai
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 308
    • Oulu

    E36 M3:n huolto

    Moi,

    Nyt kun hyvin todennäköisesti viikonloppuna kinneri on vaihtumassa oikeaan autoon, tuli mieleen kysellä seuraavaa: mitä kannattaa ottaa huomioon tuollaisen E36 3.0 M3:n huolloissa? Ihan perushuoltojen kuten öljyt, nesteet tulpat ym. lisäksi? Onko jotain erityistä mitä tulisi vaihtaa / huollattaa tietyn välein?

    -Kohta M3:n omistaja
    Ajossa:
    E39 530i Touring M-Sport
  • Dandy
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1438
    • ....

    #2
    ~170 tkm kohdilla kannattaa vaihtaa ketjunkiristin. Paransi ainakin entisestä autostani käyntiääntä huomattavasti. 60 000 km välein tarkista&mahdollisesti säädä venttiilinnostimet. Moottorissa suositellaan käytettäväksi Castrol TWS 10w-60 öljyä.

    Comment

    • ///Masa
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 1468
      • Salo

      #3
      venttiilin välykset, siin o mekaaniset nostimet...
      BMW E30 M3
      BMW E46 M3
      BMW E118 1800

      Comment

      • mikalkai
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 308
        • Oulu

        #4
        Millainen homma tuossa M3:ssa on tuo ketjun / kiristimen vaihto? Meinaan vaan että jos joutuu paljon purkamaan niin sama sitten uusia muitakin kuluvia osia.
        Ajossa:
        E39 530i Touring M-Sport

        Comment

        • blury
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 229
          • Seinäjoki

          #5
          Off topic... Mistäs on auto löytymässä??
          Ihan mielenkiinnosta kyselen kun olen itekkin melko tuore m3 omistaja.

          Comment

          • Dandy
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1438
            • ....

            #6
            Originally posted by mikalkai View Post
            Millainen homma tuossa M3:ssa on tuo ketjun / kiristimen vaihto? Meinaan vaan että jos joutuu paljon purkamaan niin sama sitten uusia muitakin kuluvia osia.
            Lähtee jakopään sivusta nätisti irti ja vaihdossa kesti noin 10 minuuttia. Ostin itse pelkän jousen ja kiristin osan, jotka maksoivat muistaakseni 65 euroa. Jotkut tehneet täyden rempan jakopäässä, mutta mielestäni aika älyvapaata hommaa.

            Comment

            • masitaly
              BTCF Member
              • Apr 2004
              • 411
              • Kiu

              #7


              Siinäpä jottai hintoja vielä ja mitä kannattaa samalla vaihtaa kun on jupinat levällään..

              Comment

              • Dandy
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1438
                • ....

                #8
                Originally posted by masitaly View Post
                http://btcf.fi/forum/showthread.php?...t=r%E4is%E4nen

                Siinäpä jottai hintoja vielä ja mitä kannattaa samalla vaihtaa kun on jupinat levällään..
                Ihan idioottimaista hommaa laittaa 2100 euroa tuohon hommaan, kun todennäköisesti pelkän kuoleutuneen jousen ja kiristinosan vaihtaminen riittää. Joillakin tietysti on upottaa rahaa turhiin remontteihin, mutta ainakaan minulla ei ollut.

                Tuon topicin aloittaja ei ilmeisesti tiedä hommasta mitään, kuten ei nimim. Masitalykaan, jos heidän mielestään täytyy ottaa "jupinat" levälleen ketjunkiristintä vaihdettaessa.

                Comment

                • masitaly
                  BTCF Member
                  • Apr 2004
                  • 411
                  • Kiu

                  #9
                  Originally posted by Dandy View Post
                  Ihan idioottimaista hommaa laittaa 2100 euroa tuohon hommaan, kun todennäköisesti pelkän kuoleutuneen jousen ja kiristinosan vaihtaminen riittää. Joillakin tietysti on upottaa rahaa turhiin remontteihin, mutta ainakaan minulla ei ollut.

                  Tuon topicin aloittaja ei ilmeisesti tiedä hommasta mitään, kuten ei nimim. Masitalykaan, jos heidän mielestään täytyy ottaa "jupinat" levälleen ketjunkiristintä vaihdettaessa.
                  Tarkoitin kyllä et jos purkaa kantta enemmän niin mitä kannattaa vaihtaa ja ottaa huomioon, ja tuskin tämän topicin alottaja kysyis jos ei tietäis jakopää hommasta mitään niin vielä kehtaa natukka vaahota!!!!

                  Comment

                  • Dandy
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1438
                    • ....

                    #10
                    Originally posted by masitaly View Post
                    Tarkoitin kyllä et jos purkaa kantta enemmän niin mitä kannattaa vaihtaa ja ottaa huomioon, ja tuskin tämän topicin alottaja kysyis jos ei tietäis jakopää hommasta mitään niin vielä kehtaa natukka vaahota!!!!
                    Tuossa postaamassasi linkissä ei ainakaan tiedetty ketjunkiristimen vaihdosta mitään. Juurikin tuo "raklatus" parantuu siis yleensä pelkän kiristimen vaihdolla.

                    Topicin aloittaja tiedusteli käsittääkseni huolloista joita _kannattaa_ tehdä. En voi olla kanssasi samaa mieltä siitä, että kannattaisi lähteä tuollaiseen suosittelemaasi koneremonttiin, jos auto on kunnossa. Ehkä olisi parasta keskittyä kommentoimaan autoista, joista on henkilökohtaista kokemusta?

                    Mutta offtopic riittää nyt tähän topiciin.

                    Comment

                    • jarci
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2006
                      • 783
                      • Sawo

                      #11
                      Originally posted by Dandy View Post
                      Tuossa postaamassasi linkissä ei ainakaan tiedetty ketjunkiristimen vaihdosta mitään. Juurikin tuo "raklatus" parantuu siis yleensä pelkän kiristimen vaihdolla.

                      Topicin aloittaja tiedusteli käsittääkseni huolloista joita _kannattaa_ tehdä. En voi olla kanssasi samaa mieltä siitä, että kannattaisi lähteä tuollaiseen suosittelemaasi koneremonttiin, jos auto on kunnossa. Ehkä olisi parasta keskittyä kommentoimaan autoista, joista on henkilökohtaista kokemusta?

                      Mutta offtopic riittää nyt tähän topiciin.
                      onkohan se mullakin menossa tuo kiristin. rallattaa 1-2 sek noin, ja yleensä lämpimällä koneella. mutta ei aina. taitaa mennä keväällä vaihtoon kunhan saa liikenteeseen. paljon maksaa jos vaihdat ton kätevästi kokeneena? voisin käydä kuopijossa naisissa sillä aikaa
                      Nykyisin mennään X3 E83

                      Comment

                      • Dandy
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 1438
                        • ....

                        #12
                        Originally posted by jare ///M3 View Post
                        onkohan se mullakin menossa tuo kiristin. rallattaa 1-2 sek noin, ja yleensä lämpimällä koneella. mutta ei aina. taitaa mennä keväällä vaihtoon kunhan saa liikenteeseen. paljon maksaa jos vaihdat ton kätevästi kokeneena? voisin käydä kuopijossa naisissa sillä aikaa
                        Isukin tallissa Leppävirralla tuli vaihdettua. Ei kyllä oikein viitsisi alkaa muiden autoja korjaamaan. Kallista hommaa, jos S-sarjan koneessa joku meniskin vikaan.

                        Jossain topicissa luki, että pelkkä kiristimen vaihto olisi maksanut 300 euroa! On siinä asentaja kyllä työpalkan ottanut kun hommia tehnyt max. 15 minuuttia. Tuon homman nyt teet vaikka takapihalla. Vanha pois ja uusi osa tilalle. En edes ostanut sitä koko pakettia vaan ainoastaan ne kuluvat osat eli sen kiristimen joka painattaa ketjuun ja jousen. Ääni kyllä parani koneessa.

                        Minulla olisi muuten ylimääräisenä se "erikoistyökalu" venttiilinsäätöön. Sattuisitko tarvitsemaan?
                        Last edited by Dandy; 14-02-2007, 16:09.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9946
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by jare ///M3 View Post
                          onkohan se mullakin menossa tuo kiristin. rallattaa 1-2 sek noin, ja yleensä lämpimällä koneella. mutta ei aina. taitaa mennä keväällä vaihtoon kunhan saa liikenteeseen. paljon maksaa jos vaihdat ton kätevästi kokeneena? voisin käydä kuopijossa naisissa sillä aikaa
                          Varmista ensin ennen remonttia onko kyseessä jakopää vai kk-laakerointi tuohon ääneen.

                          Comment

                          • habaracing
                            BTCF Member
                            • Dec 2002
                            • 1043
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by Dandy View Post
                            Ostin itse pelkän jousen ja kiristin osan, jotka maksoivat muistaakseni 65 euroa.
                            Kannattaa laittaa suoraan uudemman mallin kiristäjä, joka toimii öljynpaineella. Ei tarvitse sen jälkeen stressata kuoleentuvista jousista, ja kaiken lisäksi puolet helpompi asentaa

                            Itselle vaihdoin vanos remontin yhteydessä tuon uudemman kiristäjän ja hyvin pelaa. Kuulemma rallimiehet laidastaan vaihtaneet ko. osan vanhan jousi käyttöisen tilalle...

                            Hinta Laakkosella 70-110€ muistaakseni, alennuksista riippuen...

                            Originally posted by jare ///M3 View Post
                            onkohan se mullakin menossa tuo kiristin. rallattaa 1-2 sek noin, ja yleensä lämpimällä koneella. mutta ei aina.
                            Tai sitten se on Vanos mikä rallattelee...
                            Last edited by habaracing; 14-02-2007, 16:58.
                            EX Bimmers: e30 318, e30 316i, e36 325i coupe,
                            e30 325i Touring, e30 316i bavaria, e30 316i, e30 318i, e30 320i, e34 520i, e36 M3, e36 325i Xtreme, e36 325i "xtreme"/jäärata, e91 325d, f31 320d msport

                            https://www.facebook.com/carbonracingteam/

                            Comment

                            • M_Power
                              Moderator
                              • Jul 2003
                              • 2758
                              • Espoo, HML

                              #15
                              Ei tosiaan kannata koko jakopään remonttia teettää vielä 120-150tkm jälkeen,
                              vaan vaihtaa tuo pelkkä kiristin. Tuo onnistuu helposti ja kokonaiskustannukset ovat varmasti alle 200e.

                              Toki sitten, kun on tarvetta vaihtaa myöhemmin itse ketju, niin kannattaa vaihtaa samalla myös muita osia.

                              Eli lyhyesti huomioitavia huoltoasioita listattuna (näitä olikin jo mainittu)
                              - Hyvät öljyt (kone, laatikko, perä)
                              - Ketjunkiristin n. 150 tkm välein
                              - Vesipumppu n. 150 tkm välein
                              - Venttiilien säätö n. 60 tkm välein
                              - Tarvittaessa jarrut ja alustan osat (korostuvat tällaisessä autossa)
                              - Koneen laakereiden vaihto kunnon mukaan (yleinen vika)
                              BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                              BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                              Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                              Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                              Team vier Zylinder!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎