Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3:n huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarci
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 783
    • Sawo

    #16
    Originally posted by Dandy View Post
    Isukin tallissa Leppävirralla tuli vaihdettua. Ei kyllä oikein viitsisi alkaa muiden autoja korjaamaan. Kallista hommaa, jos S-sarjan koneessa joku meniskin vikaan.

    Jossain topicissa luki, että pelkkä kiristimen vaihto olisi maksanut 300 euroa! On siinä asentaja kyllä työpalkan ottanut kun hommia tehnyt max. 15 minuuttia. Tuon homman nyt teet vaikka takapihalla. Vanha pois ja uusi osa tilalle. En edes ostanut sitä koko pakettia vaan ainoastaan ne kuluvat osat eli sen kiristimen joka painattaa ketjuun ja jousen. Ääni kyllä parani koneessa.

    Minulla olisi muuten ylimääräisenä se "erikoistyökalu" venttiilinsäätöön. Sattuisitko tarvitsemaan?

    jep. kyllähän se itseltäkin onnistuu rassata tuo. ei vaan tahdo aika riittää, eikä sitten taas ole paikkaa.

    tällähetkellä teen tuolla -20 asteen pakkasessa kansi/venttiili/ jakopää remonttia m40:iin. kiinnostus alkaa olla taas hiukan nollassa remppahommissa

    jos tarvitsen tuota työkalua niin otan yhteyttä.kiitos.
    Nykyisin mennään X3 E83

    Comment

    • jarci
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 783
      • Sawo

      #17
      Originally posted by habaracing View Post
      Kannattaa laittaa suoraan uudemman mallin kiristäjä, joka toimii öljynpaineella. Ei tarvitse sen jälkeen stressata kuoleentuvista jousista, ja kaiken lisäksi puolet helpompi asentaa

      Itselle vaihdoin vanos remontin yhteydessä tuon uudemman kiristäjän ja hyvin pelaa. Kuulemma rallimiehet laidastaan vaihtaneet ko. osan vanhan jousi käyttöisen tilalle...

      Hinta Laakkosella 70-110€ muistaakseni, alennuksista riippuen...

      Tai sitten se on Vanos mikä rallattelee...

      kuulostelin tuota sinun vanos-vikaa "showroomin" videolta. sulla taisi rallattaa vanos koko ajan käynnissä ollessa. kun taas itsellä "terävä-naputus" ääni kuuluu satunnaisesti käynnistettäessä noin 1-2sek ajan. aivan kuin jokin teräs suoja pelti resonoisi. mutta jospa se nyt ei itsellä olisi menossa ja
      jotenkin vaan kuulostaisi ja tunnustaisi että olisi tuo kiristin. omalla autolla on ajettu 130tkm, ja lueskelin tuolta että joku bemari guru väittäisi kiristimen löystyvän 120-170km välille.
      tässä vastikään vaihdettiin m20b25 kk-laakerit jotka oli menneet aivan sököksi. naputus ei ole lähellekään samanlainen. eli ei kuulu alakerrasta.

      :nyt taitaa karata juttu vähän ohi
      Last edited by jarci; 14-02-2007, 17:22.
      Nykyisin mennään X3 E83

      Comment

      • mikalkai
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 308
        • Oulu

        #18
        Originally posted by blury View Post
        Off topic... Mistäs on auto löytymässä??
        Ihan mielenkiinnosta kyselen kun olen itekkin melko tuore m3 omistaja.
        Tuota olen tässä hyvin todennäköisesti vaihtamassa: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=566558. Jos kaikki menee putkeen niin viikonloppuna tehdään vaihtokaupat tuohon mun tän hetkiseen pirssiin. Tosin en oo autoa livenä nähnyt mutta ihan hyvältä vaikuttaa.
        Ajossa:
        E39 530i Touring M-Sport

        Comment

        • mikalkai
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 308
          • Oulu

          #19
          Nyt kun käyn tuota autoa kattomassa niin mitä tuossa koneessa kannattaa eniten ottaa huomioon? Itse en niin älyttömästi näistä moottoriin liittyvistä asioista tiedä mutta kuitenkin kyllä sen kuulee jos kone rallattaa / pätkii tai muuten käy huonosti. Autolla on ajettu 190tkm eikä ole kyllä tietoa sen kummemin remonteista.

          Tosin juurikin sen takia on hieman rahaa "varastossa" noita yllätyksiä varten.
          Ajossa:
          E39 530i Touring M-Sport

          Comment

          • Dandy
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1438
            • ....

            #20
            Originally posted by mikalkai View Post
            Tuota olen tässä hyvin todennäköisesti vaihtamassa: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=566558. Jos kaikki menee putkeen niin viikonloppuna tehdään vaihtokaupat tuohon mun tän hetkiseen pirssiin. Tosin en oo autoa livenä nähnyt mutta ihan hyvältä vaikuttaa.
            Ollut myynnissä viime keväästä saakka. Kaveri oli kesällä vaihdattelemessa prätkäänsä tuohon ja soittelikin. Ei ollut huoltokirjaa ja muutenkaan ei miltään helmeltä vaikuttanut. En sitten tarkemmin tiedä, mutta tuon huoltokirjan puutteen takia jättäisin väliin.

            Comment

            • jarci
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 783
              • Sawo

              #21
              Originally posted by Dandy View Post
              Ollut myynnissä viime keväästä saakka. Kaveri oli kesällä vaihdattelemessa prätkäänsä tuohon ja soittelikin. Ei ollut huoltokirjaa ja muutenkaan ei miltään helmeltä vaikuttanut. En sitten tarkemmin tiedä, mutta tuon huoltokirjan puutteen takia jättäisin väliin.
              on ollut melko varmasti muistaakseni yli vuoden myynnissä. itsekin tuon ilmon sillon näin jo kun omaani etsiskelin.. hintaa oli silloin 18ke.

              silloin oli sisältä paremamat kuvat lepakoista. ja oli ihan suht siistin näköiset penkit ainakin!.. itse kammouksuin tuota ajomäärää ja ilman huoltokirjaa, ja monella makuasialla oli vaikutus taas.

              konetta todellakin kannattaa kuulostella tarkkaan, ja käynnistellä useammin kuin kerran. katsella pirun tarkkaan koria, ettei ole kolaroitu pahemmin. ym ym.
              Nykyisin mennään X3 E83

              Comment

              • blury
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2004
                • 229
                • Seinäjoki

                #22
                Originally posted by mikalkai View Post
                Nyt kun käyn tuota autoa kattomassa niin mitä tuossa koneessa kannattaa eniten ottaa huomioon? Itse en niin älyttömästi näistä moottoriin liittyvistä asioista tiedä mutta kuitenkin kyllä sen kuulee jos kone rallattaa / pätkii tai muuten käy huonosti. Autolla on ajettu 190tkm eikä ole kyllä tietoa sen kummemin remonteista.

                Tosin juurikin sen takia on hieman rahaa "varastossa" noita yllätyksiä varten.

                Ei muutakun käytän auton kuumaksi,poletat niin perhanasti ja kuuntelet moottorin käyntiä. Asiantuntiat sano että tyhjäkäynti "kuuluu" olla hieman epä tasainen kuumana.Ite ostin 200tkm ajetun ilman huoltokirjaa, eikä se ollu niin kamala ostaa (korjaa jos ilmenee vikaa, eihän se niin kamalaa ole...). Kyllä sulla on jotakin vertailupohjaa omasta vanhasta ajokista.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  #23
                  Originally posted by habaracing View Post
                  Kannattaa laittaa suoraan uudemman mallin kiristäjä, joka toimii öljynpaineella. Ei tarvitse sen jälkeen stressata kuoleentuvista jousista, ja kaiken lisäksi puolet helpompi asentaa

                  Itselle vaihdoin vanos remontin yhteydessä tuon uudemman kiristäjän ja hyvin pelaa. Kuulemma rallimiehet laidastaan vaihtaneet ko. osan vanhan jousi käyttöisen tilalle...

                  Hinta Laakkosella 70-110€ muistaakseni, alennuksista riippuen...

                  Tai sitten se on Vanos mikä rallattelee...

                  Asiahan on niin että se vanha, niin kuin toi 081 loppuinen uudempikin kiristin toimii sillä öljynpaineella kummatkin. Sen rakenne on vain hivenen erilainen, esim. uudemmassa öljy pääsee nopeammin männän taakse ja perus jousikuorma on hivenen isompi kuin vanhassa, noin näppituntumalla siis.
                  Jos purat molemmat atomeiksi, löytyy molemmista jousi...
                  Ei taida missään bemussa olla mekaanista kiristintä joka toimisi jousella ja olisi rakenteeltaan samanlainen kuin mopojen mekaaniset jousi kiristimet. Ne olis varmaan liian kovaäänisiä rakenteeltaan, vaikka parempia olisivatkin
                  Last edited by jannmann; 08-05-2007, 11:38.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • mikalkai
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 308
                    • Oulu

                    #24
                    Kiitoksia kaikille neuvoista!

                    Pitää koittaa hieman polettaa ja antaa koneen käydä lämpimänä. Kyllä sen verran on kuitenkin tullut noita autoja rappailtua ja ihmeteltyä et tietää jos jotain todella pahaa on vialla.

                    Tuo on kuuleman mukaan yli maalattu 2005. Oli laiva matkalla vedetty vänkärin oveen rannut. Mut pitää tarkastella et ei näy mitään tietoa kolaroinnista.
                    Ajossa:
                    E39 530i Touring M-Sport

                    Comment

                    • ///saMuli
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 964
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Originally posted by jare ///M3 View Post
                      kuulostelin tuota sinun vanos-vikaa "showroomin" videolta. sulla taisi rallattaa vanos koko ajan käynnissä ollessa. kun taas itsellä "terävä-naputus" ääni kuuluu satunnaisesti käynnistettäessä noin 1-2sek ajan. aivan kuin jokin teräs suoja pelti resonoisi. mutta jospa se nyt ei itsellä olisi menossa ja
                      jotenkin vaan kuulostaisi ja tunnustaisi että olisi tuo kiristin. omalla autolla on ajettu 130tkm, ja lueskelin tuolta että joku bemari guru väittäisi kiristimen löystyvän 120-170km välille.
                      tässä vastikään vaihdettiin m20b25 kk-laakerit jotka oli menneet aivan sököksi. naputus ei ole lähellekään samanlainen. eli ei kuulu alakerrasta.

                      :nyt taitaa karata juttu vähän ohi
                      Mun vanhas E36 M3ses on sama 1-2 sekunnin naputus välittömästi käynnistyksen jälkeen. Ketjunkiristin vaihdettu -> ei auta!

                      Ääni ollu jo 3 vuotta. Oon aina käyttänyt 10W/60 öljyä. Kiertokangenlaakereista ei tosiaankaan voi kuulua tollasta ääntä. Nehän ihan ui öljyssä!

                      Oon kuullut et monella muullakin on tollasta ääntä. En oo mitään vikaa löytänyt ja se ääni ei ole vuosien saatossa pahentunut yhtään ja motti toimii kuin unelma muuten. Eli toi äänivika saa mun puolesta olla jos ei pahene tai mikään mee rikki.

                      Kaikki M3 3.0 käyvät suhteellisen epätasaista tyhjäkäyntiä... Ainakin mitkä mä oon nähnyt. Ei siis mitään todella huonoa käyntiä, vaan vähän sellasta kuin viritetyt koneet yleensä.. Tyhjäkäynti on kompromissi..
                      Last edited by ///saMuli; 15-02-2007, 22:40.
                      https://www.instagram.com/hackberryracing/


                      BMW M240i -17 rwd man, oem lsd, MHD stage 2+ E40, Finturbo hybrid, Dorch stage 2, yli 500hv

                      EX: BMW e36 S54T touring drifting, BMW E36 M3 -93 Coupe, BMW E46 M3 -01, BMW 130 M-Sport -05

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9946
                        • KVLA

                        #26
                        Tämä ei suoraan liity alkuperäiseen aiheeseen,mutta kannattaa lukea,jos Ämmäläistä on ostamassa.Mukana ihan viisaita vinkkejä ja faktaa:http://www.btcf.fi/forum/showthread....angen+laakerit

                        Comment

                        • Nixon777
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 416
                          • Finland

                          #27
                          Olenpahan nyt vaihdattamassa muutamia osia. Ainakin jakoketjun kiristin + jousi menee vaihtoon tuohon omaan S50B30 -94 mottiin ja tarttisin neuvoa osan tilauksessa.



                          Mitkä palikat tuossa kuvassa ovat tämä kiristin ja jousi? Pitää tietää tarkalleen kun erikseen tilataan... 12 & 13?
                          Last edited by Nixon777; 23-05-2007, 07:00.
                          Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                          Comment

                          • Bemaristi
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2002
                            • 240
                            • Kaarina

                            #28
                            Originally posted by Dandy View Post
                            Lähtee jakopään sivusta nätisti irti ja vaihdossa kesti noin 10 minuuttia.
                            Voisitko (tai joku muu) tarkentaa missä kohtaa tuo kiristin sijaitsee S50B32 -padassa. Osa on hankittu ja ajattelin sen vaihtaa itse, jos kerta on noin helppoa

                            Comment

                            • Kouris
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 668

                              #29
                              Originally posted by Bemaristi View Post
                              Voisitko (tai joku muu) tarkentaa missä kohtaa tuo kiristin sijaitsee S50B32 -padassa. Osa on hankittu ja ajattelin sen vaihtaa itse, jos kerta on noin helppoa
                              Ei varsinaisesti ole noista s koneista kokemusta mutta eiköhän se kiristin löydy oikealta puolelta konetta kannen etupäästä alareunasta. Mitään vaikeaa ei ko hommassa ole mutta siitä pitää olla varma että kiristimen männän hahlo osuu kohilleen kaarilaahaineen ja momentti suht koht oikea. hlvetin isolla avaimella kääntää helposti tajuttoman tiukkaan ja on vaara että kierteet vaurioituu.

                              Comment

                              • Bouma
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2007
                                • 3108
                                • Tampere

                                #30
                                Kannattako tuo jakopään kiristimen+jousen vaihto tehdä myös muihin 6-syl koneisiin.Itsellä on M50b25 suomiauto, täydellinen huoltokirja, aj.206tkm?
                                MB CLS-12 350CGI AMG

                                MYSTINEN.FI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎