Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 etu-alatukivarren vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joni_s
    Newbiemmer
    • Nov 2007
    • 28
    • Uplake

    #16
    Vaihdoin tänään autooni alatukivarret sekä raidetangonpäät, toivoen että ei olisi enää klappia....No klappi hävisi mutta nyt kolisee aivan mielettömästi . Ennen ei kolissut yhtään. Missä vika?
    Iskarin yläpää, koiranluut tai huonosti kiristetty tukivarsi?
    Mistä sen tietää mikä siellä kolisee?
    G21 M340d
    E92 Lci 335d

    Comment

    • HT 325i+JJ
      Newbiemmer
      • Sep 2007
      • 7

      #17
      Originally posted by joni_s View Post
      Vaihdoin tänään autooni alatukivarret sekä raidetangonpäät, toivoen että ei olisi enää klappia....No klappi hävisi mutta nyt kolisee aivan mielettömästi . Ennen ei kolissut yhtään. Missä vika?
      Iskarin yläpää, koiranluut tai huonosti kiristetty tukivarsi?
      Mistä sen tietää mikä siellä kolisee?
      Katoitko että tukivarren kumipusla oli ehjä? Tai sitten auton etupää ilmaan ja renkaita ja iskareita könimään. Miten ja missä tilanteessa kolina kuuluu? Kääntäessä? Kuopan kohdalla?

      Comment

      • Laakeri
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 983
        • Rovaniemi

        #18
        Originally posted by Scyber View Post
        Kellään kokemusta epäkesko powerflexeistä?
        On!
        Ihan asialliset keksinnöt. Samalla saa jyrkennettyä caster kulmaa ja myös samalla siirrettyä rengasta hieman eteenpäin. Eli jos sulla ottaa sisälokarin rintapellin puolelle kiinni, niin epäkeskopuslien asennuksen jälkeen ei enää ota. Ei myöskään huomaa ajossa juuri eroa välillä pehmeä kumipusla-uretaanipusla alustan kovuuden suhteen.
        E34 S38B38
        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
        2gen RAM 5.9 cummins

        Comment

        • kmn
          Moderator
          • May 2009
          • 6020
          • Sipoo

          #19
          Originally posted by Laakeri View Post
          On!
          Ihan asialliset keksinnöt. Samalla saa jyrkennettyä caster kulmaa ja myös samalla siirrettyä rengasta hieman eteenpäin. Eli jos sulla ottaa sisälokarin rintapellin puolelle kiinni, niin epäkeskopuslien asennuksen jälkeen ei enää ota. Ei myöskään huomaa ajossa juuri eroa välillä pehmeä kumipusla-uretaanipusla alustan kovuuden suhteen.
          eroaakos tuo powerflex epäskeskon asentaminen jotenkin normaalista prosedyyristä? koko palikkahan näyttää aivan helvetisti liian isommalta koko touhuun.. :think

          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
          --
          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

          Comment

          • riuska
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1160
            • Lahti

            #20
            Originally posted by sände View Post
            Näytti motonetissä olevan tukivarsi 65€kpl ja hela 17€/kpl. Ehdottomasti tämä FAQ:n
            Vai että tukivarsi 65e. ulomman ja sisemmän alapallon kanssa saa varmaan olla sitten kokoajan vaihtamassa...
            F30 320d
            F30 320i
            E46 320i
            E36 325i
            E30 316

            Comment

            • Puuhis
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 77
              • Turku

              #21
              Upataan hieman

              Tuli ryömittyä auton alla alatukivarren kanssa ja yhden helpotuksen löysin ohjeeseen
              Eli, sen sisemmän pallon ylämutterin saa todella helposti avattua yläkautta, pitkä jatkovarsi räikkään ja nivel hylsyn päähän !!!
              Ei tarvii sohlata kiintoavaimen kanssa rystysiään verille
              Tämä mahdollista ainakin M43 koneessa, miksei muissakin, kaippa niistä senverran reikää löytyy konehuoneesta että jatkovarsi mahtuu.

              30min ja tukivarsi lattialla, tohon 3½h lisää nii auto taas nipussa...
              BMW E87 120d -04

              Ex-
              E46 320d Touring M-sport II -01
              E36 316ti compact -94
              E46 320 DAT -00
              E39 530 dAT -03
              E46 318i AT -01

              Comment

              • _Pietu_
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 3659
                • Siilinjärvi

                #22
                Originally posted by Puuhis View Post
                Upataan hieman

                Tuli ryömittyä auton alla alatukivarren kanssa ja yhden helpotuksen löysin ohjeeseen
                Eli, sen sisemmän pallon ylämutterin saa todella helposti avattua yläkautta, pitkä jatkovarsi räikkään ja nivel hylsyn päähän !!!
                Ei tarvii sohlata kiintoavaimen kanssa rystysiään verille
                Tämä mahdollista ainakin M43 koneessa, miksei muissakin, kaippa niistä senverran reikää löytyy konehuoneesta että jatkovarsi mahtuu.

                30min ja tukivarsi lattialla, tohon 3½h lisää nii auto taas nipussa...
                2h ja molemmat puolet vaihdettu, ei tarvi pulttailla iskaria irti, jarrusatuloita tms, saatikka sitten raidetangonpäätä.. (niin kuin tuolla FAQ:ssa eräässä ohjeessa neuvotaan)
                Last edited by _Pietu_; 24-08-2010, 16:54.

                BMW e91 320dA
                - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
                Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

                Comment

                • BMWsedan
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 50
                  • FI

                  #23
                  Ajattelin koittaa säästää asennuskuluissa ja vaihtaa alatukivarret ja ehkä raidetangot itse.

                  Eli ostoslistalle

                  PALLONIVELENIRROITUSHAARUKKA 20e
                  RAIDETANGONPÄÄN ULOSVEDIN 6e

                  +
                  Alatukivarsi BMW E36 motonet
                  Alatukivarsi BMW E36 motonet

                  +helat, onko nuo motonetin helat oikeasti huonoja, saako esim kl-varaosista parempia?

                  +raidetangot


                  Oliko raidetangon vaihto hankalaa?


                  Entä kuinka kireälle nuo mutterit sitten täytyy kasauksessa kiristää? Mitään momenttivääntimiä ei ole.

                  Tartteeko muuta mikä menis samalla, koiranluu??

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #24
                    Eihän ne itse tukivarret mikskään mene ellei ajeta pellolle kun se sisempi pallonivel on melkeempä ikuinen.
                    Eli halvin ratkasu on vaihtaa alapallo ja takapusla erikseen.
                    Ja en laittais alapalloksi muuta kuin originaalia (esim trw motonetissa) tai meylen kovaa puslaa. Tuo meylen on paljon helpompi vetää paikalleen kuin alkuperäinen missä kumi välissä.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • nut
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1613
                      • Vaasa/Kauhajoki

                      #25
                      Originally posted by BMWsedan View Post
                      Oliko raidetangon vaihto hankalaa?
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=183822 Tuolla pari kuvaa raidetankojen jumppaamisesta. 32 mm ohennetun avaimen tarttee.

                      Originally posted by _Pietu_ View Post
                      2h ja molemmat puolet vaihdettu, ei tarvi pulttailla iskaria irti, jarrusatuloita tms, saatikka sitten raidetangonpäätä.. (niin kuin tuolla FAQ:ssa eräässä ohjeessa neuvotaan)
                      Joo, ihan totta. Tuli sillon vaihdeltua raidetangot ja jotain ohjaustehostajan letkuja samalla ja itte tykkään napata turhat romut pois edestä kun mahdollista saada vähän lisää työskentelytilaa.
                      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎