Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 3.0 piristäminen -yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • qwe
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 133
    • espoo

    #46
    jannmann: Missään kohtaan ei ole väitetty auton pesevän ehdottomasti mp:n.
    Isommissa nopeuksissa tilanne on huomattavasti tasaisempi kuten täällä on mainittu.
    Esim. juuri mainitsemasi jammu r6 menee 3.2 e36 m3:n kanssa isoissa nopeuksissa rinnakkain, siis kun lähdetään vetämään 150kmh ja siitä loppuun. MOT
    Isoille pyörille on vaikea pärjätä, niiden veto on niin kovaa. Useampia testejä ulkomaisissa lehdissä on asiasta ollut, lopputulos riippuu huomattavasti myös radasta. EVO lehti on tuota harrastanut ja mutkaradalla pyörälle pärjää tai itse asiassa on aina voittanut englantilaistyyppinen hauskuutus kuten: Caterham r500, ja uusimpana radical sr3. Radical turbo myös pitää tällähetkellä Nurburgringin kierrosennätystä hallussaan.
    Löytyy kyllä myös nopeudessa kompetentteja autoja esim mclaren f1 90-luvun alusta jonka todellinen huippunopeus 391kmh.
    Yhteenveto: 20teur saa valmiin pyörän joka kulkee tautisesti ja jos autolla sellaisen kanssa painiminen vaatii ison tukun rahaa ja huomattavasti modifikaatiota. Kaiva se keskustelu sfnewsseistä niin tiedät mistä tässä maassa on puhuttu. Se keskustelu suututti tosissaan tämän maan mp-piirit kun Helanto uhosi ottavan pyörältä päänahan datsunillaan.
    Olen itse ajanut virtasalmella radalla samaan aikaan autolla pyörien seassa, ja siellä huomaa auton ja pyörän eron selvästi. virtasalmi on nimenomaan pyörien rata, john tuuli maestrona. Siellä itse ajaessa huomasi selvästi miten pyörien mutkanopeudet ovat rajoitettuja mutta kun mutka oikenee ja suora alkaa niin pyörä häipyy silmistä. minulla autona e30 318i, tuollakin tietyissä kohtaa mutkissa ylläpidin samaa nopeutta kun harrastelijapyöräilijät. john tuuli on mestari tuolla radalla fillarilla.
    Ahvenistolla nopein fillarille kellottamani harrastetapahtumissa on 1.30,6 juuri r6:lle, se oli rutinoituneen harrastajan ajama katurenkain, eli tuon allekin voisi päästä. Nopein harrastetapahtumissa kellottamani aika autolle on mohikaanin ajama 1.33 z3m coupelle. Tuokaan ei ole mikään ultimateaika, siitä muutaman sekunnin voi vielä nipistää. Ahvenisto on fillarille vaikea rata, siellä autot ovat kilpailukykyisiä. edit: siis modifioitu auto vakio mp:tä vastaan.
    Lisäksi autojen etu on huomattava downforce isommissa nopeuksissa, siis autoissa jotka ovat sellaiseksi suunniteltu.
    vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

    Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #47
      moto

      nopeimmat 1000cc kelaa sen 0-200km/h 7,6s hujakoilla...

      nyt tarkoitin lähinnä absoluuttista kiihtyvyyttä, eli poimintaa vaikkapa 150km/h-250km/h siten että se poimitaan 0-300km/h asteikolta.

      en sitä että körötetään rinnakkain 150km/h tunnissa ja käännetään hanat kaakkoon. tuollaisessa kiihtyvyys on liiikaa sidoksissa eri laitteiden välityksiin ja moto kuljettajan varustukseen (lepattava gore vs. tiukka nahkapuku)

      radalla moton ja auton vertaaminen on suuresti kiinni radasta.
      pointtina voidaan kuitenkin pitää juuri tuota hankintahintaa, moto sen 20t€ ja auto joka pistää sille kampoihin tai pääsee lähelle maksaakin jo sen 100-700t€ eli niitä ei vilise katukuvassa, toisin kuin uusia 1000cc motoja.



      hyvänä vertailukohtana voidaan pitää esim. sport2000 luokan koppiautojen kierrosaikoja verrattuna vakio 600 luokan aikoihin, siis suomen radoilla.
      Ahvenistolla pyörän ja auton aikoja on huono verrata kun rata on niin saatanan vaarallinen pyörälle.. samoin alastaron ajat eivät ole suoraan vertailu kelpoisia koska pyörällä ajetaan hivenen pidenpää reittiä kuin autoilla...

      omakohtaista kokemusta jonnen nopeudesta on minullakin, oma ennätys matopurkissa on 1,32 vakio R6:lla se on kovin vaatimaton jonnen aikoihin, saatika Erkan viimesyksyn muistaakseni 1,25.6 aikaan...
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #48
        Mopot menee menojaan kiihtyvyyksissä ja alemmissa nopeuksissa, sitä ei voi kukaan kiistää ja hintaluokka on jotain ihan muuta kun vastaavilla autoilla. Osaavan (tai hullun :o) kuskin käskemänä sellanen on pitelemätön laite.

        Saksassa vaan paljon motarilla ajaneena (n 20-40tkm /vuosi) huomaa käytännössä sen miten moni pyörä alkaa puutua isoissa nopeuksissa, varsinkin kun vauhtia on 200km/h +. Toki siihen vaikuttaa monikin tekijä mutta tosiasia on myös se että mitä enemmän nopeutta, sitä enemmän kavenee mopon etumatka autoon kun painon merkitys suorituskykyyn vähenee. Ilmanvastus kasvaa nopeuden mukana³
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #49
          isoa kovaa

          On totta että kovassa nopeudessa mopo ja auto tasoittuu, osansa siinä on varmaan myös se että +250km/h nopeuksissa mopon kyydissä on helposti turvaton olo, toisin kuin peltilehmässä... arempi kuski helppaa helposti kaasusta...
          Aprilia RSV4

          Comment

          • NHB
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1120

            #50
            Originally posted by qwe
            radical sr3. Radical turbo myös pitää tällähetkellä Nurburgringin kierrosennätystä hallussaan.
            Michael Düchting ajoi hiljattain Donkervoort D8 RS:llään uuden ennätyksen 7.18,10.

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              #51
              Selvä hommahan se on että pyörä menettää etumatkaansa isoissa nopeuksissa, sen ilmanvastus kun on suhteessa selkeästi isompi. Silti nykyiset isot kyykyt kulkee sen 300. Nopeimmat autot kulkee toki lujempaa mutta eipä sellaisia edes nää kuin ulkomailla, sielläkin hyvin harvoin.

              Toisaalta +200 km/h nopeudet eivät liity mitenkän tähän keskusteluun. Pyrkimyshän oli saada repivän kiihtyvyyden tunne. Sellaiseen ei suurissa nopeuksissa pysty kuin rajummat kiihdytyspelit.

              Comment

              • Zamppa
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 291
                • Jyväskylä

                #52
                Originally posted by NHB
                Pyrkimyshän oli saada repivän kiihtyvyyden tunne.
                Tuon tunteen tuo turbo vaikka siinä pientä viivettä olisikin.

                Comment

                • JTMD
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 834
                  • Helsinki

                  #53
                  e36 M3 3.0 koneesta enemmän irti?

                  On alkanut tuohon menemiseen jo pikkuhiljaa puutumaan ja nälkä olisi kova.

                  Millaisilla keinoilla olisi fiksu lähteä kutittelemaan tuota konetta sillätavalla että suorituskyky kasvaisi ja tämä puutumista aiheuttava tasaisen vedon tuntu poistuisi?

                  Eli kokemuksia tämän 3.0 padan kutittelusta ja vaikutuksista auton käyttäytymiseen kiinnostaa.

                  Ahtamista remmillä tai turbolla en halua toteuttaa ja vapaavirtaussuodattimet joutaisivat kaikki munmielestä roskiin.

                  Haluan että vaikutus tuntuu nimenomaan tässä "persdynossa", kierrosherkkyydessä ja väännössä.

                  E:
                  Kyse on siis piristämisestä eikä ihan täysillä niinkään virittämisestä
                  Last edited by JTMD; 11-04-2007, 00:38.
                  -10 e93 325i
                  -04 e46 320i
                  -92 e31 850i 6speed
                  -92 e30 325 cab
                  -93 e36 M3
                  -91 e36 325

                  Comment

                  • Exorcist
                    Wax on - Wax off
                    • Dec 2004
                    • 1806
                    • Riihimäki

                    #54
                    Airboxi vaihtoon + nokat + softa.. Noilla semmonen järkevä ~30heppaa lisää ja aika paljon lisää luonnetta.

                    Comment

                    • J-Beat
                      Aluevastaava
                      • Jun 2005
                      • 3059
                      • Jyväskylä

                      #55
                      Excorcist, mitäs nokkia ne pro:t näissä on käyttäny.. siis viri käyttö nokkia? :think
                      Myydään:
                      Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

                      K-S Connection
                      Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

                      Comment

                      • JTMD
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 834
                        • Helsinki

                        #56
                        Originally posted by Exorcist View Post
                        Airboxi vaihtoon + nokat + softa.. Noilla semmonen järkevä ~30heppaa lisää ja aika paljon lisää luonnetta.
                        Oletko itse toteuttanut näitä toimenpiteitä?

                        Kiinnostaa tuo airboxi. Mistä ihmeestä näitä saa?


                        Onko pakosarjan jälkeisellä putkistolla ja virtaavimmilla kateilla suurempaa vaikutusta käyttäytymiseen?

                        Olen hieman sitä mieltä että putkistoon koskeminen aiheuttaa enemmän päänsärkyä kuin tuntuvaa eroa ja pidän tästä vakio putkiston tuottamaa äänimaailmaa enemmän kuin sopivana
                        Last edited by JTMD; 11-04-2007, 01:34.
                        -10 e93 325i
                        -04 e46 320i
                        -92 e31 850i 6speed
                        -92 e30 325 cab
                        -93 e36 M3
                        -91 e36 325

                        Comment

                        • JTMD
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 834
                          • Helsinki

                          #58
                          Löysi suomesta airboxia myyvän firman...
                          http://www.lhp-racing.com/bmwinfo.htm

                          Mitä Helv..tiä! 1400€ imukotelosta? Aivan liikaa moisesta jos on pelkkä ontto putkilo.
                          -10 e93 325i
                          -04 e46 320i
                          -92 e31 850i 6speed
                          -92 e30 325 cab
                          -93 e36 M3
                          -91 e36 325

                          Comment

                          • olaus
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 687
                            • jyväskylä

                            #59
                            Otat kannen irti ja viet sen jollekin joka tekee ralli M3:sia samalta hepulta saat kaikki vinkit ja lääkkeet.

                            Comment

                            • Jochen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 1229
                              • Valkeakoski & Trondheim

                              #60
                              Originally posted by JTMD View Post
                              On alkanut tuohon menemiseen jo pikkuhiljaa puutumaan ja nälkä olisi kova.

                              Millaisilla keinoilla olisi fiksu lähteä kutittelemaan tuota konetta sillätavalla että suorituskyky kasvaisi ja tämä puutumista aiheuttava tasaisen vedon tuntu poistuisi?
                              Jumitat VANOSin siihen asentoon missä se antaa parhaat tehot yläkierroksilla. Näin alakierroksilta häviää tehoa ja tasaisen vedon tunne katoaa mutta saat tilalle muikean "nyt se lähteeeee" tunteen kun kierrokset kohoaa sinne 4000 tienoille

                              No oikeasti, kansi vaan työstettäväksi ja etenkin imupuoli, se hyvin pitkälti määrää kuinka hyvin moottori hengittää ja tuottaa tehoa.

                              Kannen madallus maksaa luokkaa 50€ ja yhden numeron puristuksien nosto tuo jonkun 2-4% lisää tehoa.

                              (Imu)venttiilien reunat voisi hiotuttaa loivemmiksi, sekin tuo varmasti pari prosenttia. Kustannukset varmaan luokkaa 10€ / venttiili ja tällekin voisi muutaman prosentin teholisän laskea.

                              Sitten on tietty kanavien muotoilu mutta se on jo kalliimpi ja haastavampi homma...

                              Noiden huono puoli on se että ne antaa lisää virtausta ja tehoa koko kierroslukualueella eikä siis auta tuohon tasaiseen vetoon. Joku agressiivisempi nokka-akseli olisi sitten lääke siihen.

                              En ole vielä itse tuollaista hommaa teettänyt, joku asiantuntija varmaan korjaa virheet

                              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎