Tietääkös kukaan noiden vastusarvoja et vois testata onko ne kunnossa ja voikos niitä testata mitenkään paikallaan ollessa et toimiikos ne?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 M3 vanoksen solenoidit
Collapse
X
-
Periaatteessa(siis periaatteessa :think ) ainakin m52-koneista pitäisi tulla vanokselta aika paljon vikakoodeja jos solenoidi(t) ei toimisi. Solenoidille on omansa koodit ja vielä säädölle omansa. Joten jos solenoidi ei toimisi niin niitä vikakoodeja pitäisi jäädä muistiin...Kyllä kai noista M-koneistakin jää koodeja muistiin. Ite kokeiltiin (myös solenoidi irrallaan siis m52-koneesta) antamalla 12 volttia suoraan liittimeen(huom. napaisuudet) jolloin näki vanoksen ja solenoidin liikkeen.sigpic
-
-
Vikakoodeja ei ainakaan löytynyt Kuulin kans tosta virralla kokeilusta. Mistä sen saa selville kumpaan sitä virta syöttää kun en ole vielä tutkinut noita töpseleitä? Tuleeko esim virta siihen kun kääntää virrat päälle vai onkos se ihan merkattu +:ssana?Meneekös se sit niin et töpseli irti ja napaan virtaa ja täytyykös tohon jotain maapiuhan pätkää laittaa toiseen napaan tms?..
Comment
-
-
Liittimeen oli merkitty navat. Tuntematta m-koneiden sielun elämää, luulisin että siinäkin tehdään solenoid(e)ille tarkistus kun virrat kytketään päälle...? Eli solenoidin tapin(tai mikälie sen oikea nimi on)pitäisi liikahtaa. Jos ei liiku, pitäisi tulla vikakoodi: solenoidi jumissa...:think
Me otettiin 2 piuhaa ja sopivat liittimet(apiko tai vast) piuhoihin, + otettiin imusarjan päältä ja toisella johdolla maadoitettiin runkoon, tappi ponnas ulos. Liittimen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei pistä väärin päin piuhoja, muuten tarvii todennäkköisesti lähteä solenoidi ostoksille.Last edited by BMWFW24; 19-05-2007, 03:56.sigpic
Comment
-
-
pistetääs nyt pari riviä omien kokemusten perusteella, ja nimenomaan 3.0 koneesta
ekassa kuvassa solenoidi, solenoidissa ei ole sinänsä mitään liikkuvia osia kuten M50 yms konessa, joten sen toimintaa ei näe "silmämääräisesti", vastusarvoja en nyt muista(eikä ollut yleismittaria tallilla), mutta jos ovat samaa luokkaa molemmissa solenoidessa tuskin vika niistä löytyy.
solenoideilla ohjataan öljyn kulkua vanoksen "työsylinterin" kummallekin puolelle, toisella siis aikaistetaan nokan ajoitusta ja toisella myöhäistetään, n. 100bar öljynpaine siis kulkee solenoidin lävitse ja kaikissa purkamissani vanoksissa on ollut samaa vikaa (tosin olen purkanut vain kolmesta eri koneesta) "verkko" tai "suodatin" joka kiertää solenoidin "öljyn sisään meno puolelta" (ympyröity kuvassa) on ollut palasina, kuten kuvassa näkyy... enpä tiiä miten suuri merkitys sillä oikeesti on muttei se kait hyvästäkään ole.
oman kokemukseni mukaan suurin syy vanoksen toimimattomuudelle on myös ympyröitynä kuvassa, eli "puhki" hankautunut piuha, jolloin solenoidi on koko ajan "maadoittunut" eikä tietenkään toimi niin kuin vanosboksi haluaisi. Kuvassakin näkee selvästi "hitsautumis" jäljen solenoidin kylkeen.
Seuraavasta kuvasta saa toivottavasti pienen käsityksen millaisen "kannen" alla solenoidit ovat, vain kansi siis pitää ne paikallaan. Joten on ERITTÄIN tärkeää ettei kantta mene avaamaan ennen kuin on varmistanut ettei vanoksen sisällä ole enää öljyn painetta (100bar paine saa öljyn todella iloisesti lentämään kasvoille solenoidin pullahtaessa pihalle kolostaan) nim. kokemusta on vaikka moottori ei ollut käynyt edes samana päivänä. eli esim. "paineakun" putki auki vanoksen kyljestä ennen solenoidien kannen avaamista.
kuvassa on myös ympyröitynä vanoksen "suodatin" tai siis paikka mihin se tulisi...
ekassa kuvassa oli myös solenoidin liitin, josta näkee "napaisuuden" melko selkeästi, plus napaan tulee virta suuttimien releen takaa, eli kun suuttimille tulee virtaa/jännitettä myös solenoidelle sitä tulee, vanosboksi sitten maadoittelee solenoideja... vanosyksikön toimivuuden saa helposti selville johtamalla solenoideille normaalisti jännitettä ja "maadoittamalla" solenoideja vuorotellen... moottorin käyntiäänestä kyllä selviää tapahtuuko mitään vai ei...
solenoidit ovat kuitenkin melko pieni vastuksisia, joten "maadoitus" kannattaa tehdä vain "paria karvaa" käyttäen ja lyhyissä jaksoissa...
Seuraavasta kuvasta näkee aika selvästi miten pitkän liikematkan vanoksen "työsylinteri" liikkuu, asteissa en muista imunokan "säätövaraa" mutta esim. itsellä kun on dbilaksen melko "jyrkät" nokat imuventtiili on auki YKK:ssa 1,3...6,7 mm (joka on vielä vähän jos verrataan S52 koneiden säätövaraan)
eipä kannata välittää kirjoitusvirheistä tai vääristä termeistä, jokusen oluen jälkeen tämäkin tuli kirjoitettua ja omien kokemusten perusteella, mutta jospa kuvista edes olisi apua...
Comment
-
-
Originally posted by BMWFW24 View PostLöytyyhän täältä sitä tietoa kuvienkin kanssa, arvelinkin että tuplavanos S-(ja myös muut tuplavanos) koneet on vähän eri juttu kun single m52:set.
Originally posted by Heguli 31 View PostKiinostaa hieman,millä tuollainen 100:n bar:n paine koneessa syntyy???
Jos joku sattuu tarvitsemaan, niin mulla on tollasia solenoideja pari kappaletta uusia. Ne on 3.2-litraisen pakopuolelta, mutta tuskin niillä on muuta eroa imupuolen solenoideihin, kuin johtojen pituus.Last edited by Bullitt; 20-05-2007, 13:14.
Comment
-
-
Originally posted by Bullitt View PostEiköhän esimerkin kuvissa ole kuitenkin esillä vielä yksinkertainen vanos?
S-koneiden vanos on näköjään aika paljon erilainen rakenteeltaan kuin M52:n. M52TU:ssa näyttäis tuplavanoksessakin olevan samanalaiset solenoidit kuin m52 singlessä.sigpic
Comment
-
-
Kävin äsken mittailee ja kokeilee noita solenoideja. vastusarvot olivat samat molemmissa 04,1. Kokeilin ensin hyppypiuhoilla auto sammuksissa niin molemmat solenoidit naksahteli ja sit auto käynnissä niin käynti muuttui eli noiden osalta kaikki tuntus olevan kunnossa.
Kertokaapas vastaavien M3:sten omistajat onkos auton luonne sellanen et lähdet vaikka 2 vaihteella vedättää hiljaisesta vauhdista niin auto miettii tossa 2000-3000 kierrosten välillä tai jos ajat esim 5 vaihteella 80-100 et kierroksia on ~2500 niin on kans sellasta "odottelua" kun lähdet vaikka ohittamaan?
Comment
-
-
Ei kyllä todellakaan pitäis tehä ämmän tolleen. Koitas vaihtaa bensansuodatin ja tarkistaa suuttimet?Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!
Comment
-
-
Originally posted by pablo View PostJoo toi bensan suodatin ois tarkoitus vaihtaa. En tiedä johtuukos samasta mut melko usein kun kylmänä lähtee ajaan niin nykii voimakkaasti tasakaasulla alle 3000 rpm:think ? Sit kun motti vähän lämpiää niin lakkaa.Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!
Comment
-
Comment