Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 vanoksen solenoidit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pablo
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 732
    • Pirkanmaa

    E36 M3 vanoksen solenoidit

    Tietääkös kukaan noiden vastusarvoja et vois testata onko ne kunnossa ja voikos niitä testata mitenkään paikallaan ollessa et toimiikos ne?
  • BMWFW24
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 271
    • Jämsä

    #2
    Periaatteessa(siis periaatteessa :think ) ainakin m52-koneista pitäisi tulla vanokselta aika paljon vikakoodeja jos solenoidi(t) ei toimisi. Solenoidille on omansa koodit ja vielä säädölle omansa. Joten jos solenoidi ei toimisi niin niitä vikakoodeja pitäisi jäädä muistiin...Kyllä kai noista M-koneistakin jää koodeja muistiin. Ite kokeiltiin (myös solenoidi irrallaan siis m52-koneesta) antamalla 12 volttia suoraan liittimeen(huom. napaisuudet) jolloin näki vanoksen ja solenoidin liikkeen.
    sigpic

    Comment

    • pablo
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 732
      • Pirkanmaa

      #3
      Vikakoodeja ei ainakaan löytynyt Kuulin kans tosta virralla kokeilusta. Mistä sen saa selville kumpaan sitä virta syöttää kun en ole vielä tutkinut noita töpseleitä? Tuleeko esim virta siihen kun kääntää virrat päälle vai onkos se ihan merkattu +:ssana?Meneekös se sit niin et töpseli irti ja napaan virtaa ja täytyykös tohon jotain maapiuhan pätkää laittaa toiseen napaan tms?..

      Comment

      • BMWFW24
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 271
        • Jämsä

        #4
        Liittimeen oli merkitty navat. Tuntematta m-koneiden sielun elämää, luulisin että siinäkin tehdään solenoid(e)ille tarkistus kun virrat kytketään päälle...? Eli solenoidin tapin(tai mikälie sen oikea nimi on)pitäisi liikahtaa. Jos ei liiku, pitäisi tulla vikakoodi: solenoidi jumissa...:think
        Me otettiin 2 piuhaa ja sopivat liittimet(apiko tai vast) piuhoihin, + otettiin imusarjan päältä ja toisella johdolla maadoitettiin runkoon, tappi ponnas ulos. Liittimen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei pistä väärin päin piuhoja, muuten tarvii todennäkköisesti lähteä solenoidi ostoksille.
        Last edited by BMWFW24; 19-05-2007, 03:56.
        sigpic

        Comment

        • pablo
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 732
          • Pirkanmaa

          #5
          Juu täytyy tänään tai viim huomenna kattoo tota hommaa et onkos noi sollet älyissään..

          Comment

          • toni78
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 285
            • Nousiainen

            #6
            pistetääs nyt pari riviä omien kokemusten perusteella, ja nimenomaan 3.0 koneesta

            ekassa kuvassa solenoidi, solenoidissa ei ole sinänsä mitään liikkuvia osia kuten M50 yms konessa, joten sen toimintaa ei näe "silmämääräisesti", vastusarvoja en nyt muista(eikä ollut yleismittaria tallilla), mutta jos ovat samaa luokkaa molemmissa solenoidessa tuskin vika niistä löytyy.

            solenoideilla ohjataan öljyn kulkua vanoksen "työsylinterin" kummallekin puolelle, toisella siis aikaistetaan nokan ajoitusta ja toisella myöhäistetään, n. 100bar öljynpaine siis kulkee solenoidin lävitse ja kaikissa purkamissani vanoksissa on ollut samaa vikaa (tosin olen purkanut vain kolmesta eri koneesta) "verkko" tai "suodatin" joka kiertää solenoidin "öljyn sisään meno puolelta" (ympyröity kuvassa) on ollut palasina, kuten kuvassa näkyy... enpä tiiä miten suuri merkitys sillä oikeesti on muttei se kait hyvästäkään ole.
            oman kokemukseni mukaan suurin syy vanoksen toimimattomuudelle on myös ympyröitynä kuvassa, eli "puhki" hankautunut piuha, jolloin solenoidi on koko ajan "maadoittunut" eikä tietenkään toimi niin kuin vanosboksi haluaisi. Kuvassakin näkee selvästi "hitsautumis" jäljen solenoidin kylkeen.



            Seuraavasta kuvasta saa toivottavasti pienen käsityksen millaisen "kannen" alla solenoidit ovat, vain kansi siis pitää ne paikallaan. Joten on ERITTÄIN tärkeää ettei kantta mene avaamaan ennen kuin on varmistanut ettei vanoksen sisällä ole enää öljyn painetta (100bar paine saa öljyn todella iloisesti lentämään kasvoille solenoidin pullahtaessa pihalle kolostaan) nim. kokemusta on vaikka moottori ei ollut käynyt edes samana päivänä. eli esim. "paineakun" putki auki vanoksen kyljestä ennen solenoidien kannen avaamista.

            kuvassa on myös ympyröitynä vanoksen "suodatin" tai siis paikka mihin se tulisi...



            ekassa kuvassa oli myös solenoidin liitin, josta näkee "napaisuuden" melko selkeästi, plus napaan tulee virta suuttimien releen takaa, eli kun suuttimille tulee virtaa/jännitettä myös solenoidelle sitä tulee, vanosboksi sitten maadoittelee solenoideja... vanosyksikön toimivuuden saa helposti selville johtamalla solenoideille normaalisti jännitettä ja "maadoittamalla" solenoideja vuorotellen... moottorin käyntiäänestä kyllä selviää tapahtuuko mitään vai ei...

            solenoidit ovat kuitenkin melko pieni vastuksisia, joten "maadoitus" kannattaa tehdä vain "paria karvaa" käyttäen ja lyhyissä jaksoissa...

            Seuraavasta kuvasta näkee aika selvästi miten pitkän liikematkan vanoksen "työsylinteri" liikkuu, asteissa en muista imunokan "säätövaraa" mutta esim. itsellä kun on dbilaksen melko "jyrkät" nokat imuventtiili on auki YKK:ssa 1,3...6,7 mm (joka on vielä vähän jos verrataan S52 koneiden säätövaraan)





            eipä kannata välittää kirjoitusvirheistä tai vääristä termeistä, jokusen oluen jälkeen tämäkin tuli kirjoitettua ja omien kokemusten perusteella, mutta jospa kuvista edes olisi apua...

            Comment

            • BMWFW24
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 271
              • Jämsä

              #7
              Löytyyhän täältä sitä tietoa kuvienkin kanssa, arvelinkin että tuplavanos S-(ja myös muut tuplavanos) koneet on vähän eri juttu kun single m52:set.
              sigpic

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9986
                • KVLA

                #8
                Kiinostaa hieman,millä tuollainen 100:n bar:n paine koneessa syntyy???
                Last edited by Heguli 31; 20-05-2007, 12:31.

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by BMWFW24 View Post
                  Löytyyhän täältä sitä tietoa kuvienkin kanssa, arvelinkin että tuplavanos S-(ja myös muut tuplavanos) koneet on vähän eri juttu kun single m52:set.
                  Eiköhän esimerkin kuvissa ole kuitenkin esillä vielä yksinkertainen vanos?

                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Kiinostaa hieman,millä tuollainen 100:n bar:n paine koneessa syntyy???
                  Oliskohan kuvissakin näkyvällä pumpulla jotain osuutta asiaan? Alimmassa kuvassa näkyy punaisella ympyröitynä nokka, joka liikuttaa viittä pientä mäntää, jotka taas näkyvät siinä vanos-mokkulan vasemmassa puoliskossa.

                  Jos joku sattuu tarvitsemaan, niin mulla on tollasia solenoideja pari kappaletta uusia. Ne on 3.2-litraisen pakopuolelta, mutta tuskin niillä on muuta eroa imupuolen solenoideihin, kuin johtojen pituus.
                  Last edited by Bullitt; 20-05-2007, 13:14.


                  Comment

                  • BMWFW24
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 271
                    • Jämsä

                    #10
                    Originally posted by Bullitt View Post
                    Eiköhän esimerkin kuvissa ole kuitenkin esillä vielä yksinkertainen vanos?
                    Joo, ei näköjään aamuyön tunteina aivot ymmärrä mitä silmät näkee ja sormet ei kirjoita mitä aivot haluais...
                    S-koneiden vanos on näköjään aika paljon erilainen rakenteeltaan kuin M52:n. M52TU:ssa näyttäis tuplavanoksessakin olevan samanalaiset solenoidit kuin m52 singlessä.
                    sigpic

                    Comment

                    • pablo
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 732
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Kävin äsken mittailee ja kokeilee noita solenoideja. vastusarvot olivat samat molemmissa 04,1. Kokeilin ensin hyppypiuhoilla auto sammuksissa niin molemmat solenoidit naksahteli ja sit auto käynnissä niin käynti muuttui eli noiden osalta kaikki tuntus olevan kunnossa.

                      Kertokaapas vastaavien M3:sten omistajat onkos auton luonne sellanen et lähdet vaikka 2 vaihteella vedättää hiljaisesta vauhdista niin auto miettii tossa 2000-3000 kierrosten välillä tai jos ajat esim 5 vaihteella 80-100 et kierroksia on ~2500 niin on kans sellasta "odottelua" kun lähdet vaikka ohittamaan?

                      Comment

                      • Nixon777
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 416
                        • Finland

                        #12
                        Ei kyllä todellakaan pitäis tehä ämmän tolleen. Koitas vaihtaa bensansuodatin ja tarkistaa suuttimet?
                        Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                        Comment

                        • pablo
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 732
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Joo toi bensan suodatin ois tarkoitus vaihtaa. En tiedä johtuukos samasta mut melko usein kun kylmänä lähtee ajaan niin nykii voimakkaasti tasakaasulla alle 3000 rpm:think ? Sit kun motti vähän lämpiää niin lakkaa.

                          Comment

                          • Nixon777
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 416
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by pablo View Post
                            Joo toi bensan suodatin ois tarkoitus vaihtaa. En tiedä johtuukos samasta mut melko usein kun kylmänä lähtee ajaan niin nykii voimakkaasti tasakaasulla alle 3000 rpm:think ? Sit kun motti vähän lämpiää niin lakkaa.
                            Lastutettu? Tuo nykiminen on ulkomaisten voorumien mukaan kylmänä tavallista ainakin G-Powerin chipillä. Lämpimänä ei kyllä nyi sitten lastun kanssa tai ilman. Anna vaan rauhassa lämmetä
                            Kokeile taikatryffeleitä, niitä saa laillisesti ostaa Alankomaiden sisäpuolella älypuodeista. Käyttöohjeet annetaan mukaan, jos et saa sellaisia niin pyydä myyjältä ja lue ne ensin - hyvää matkaa!

                            Comment

                            • pablo
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 732
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Ei tietääkseni ole lastutettu?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎