Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
325 e36 -92 turbotus
Collapse
X
-
Originally posted by Rusty View PostJoskus törmäsin tällaiseen sivustoon kuin
Sivuilta löytyy mm. tällainen
BMW 328i E36 high end > Kompressorkit auf 255PS / + 40 NM incl. TÜV !!
Meinaako tuo, että olisi TÜV-hyväksytty sarja?Aprilia RSV4
Comment
-
-
Entäs jos tuo kompressorisarjan TÜV-lappu, tai erillinen dokumentti, sisältää valmistaman teettämän pakokaasupäästöjen tasotestin VTT:nkin hyväksymässä tarkastuslaitoksessa? Jostainhan se VTT:n lista hyväksytyistä tarkastuslaitoksista taisi netistäkin löytyä.
Alla BTCF:n vanhasta topikista leikattu Ajoneuvohallintokeskuksen tarkastajan jollekin harrastajalle lähettämä s-postiviesti. En ole tarkastanut AKElta, onko tuo totta tai että onko tarkastusinsinööri oikeasti edes tuollaista sanonut.
En väitä, että tuolle sarjalle pakokaasupäästöjen tasotestiä olisi tehty. Olisihan se kiva, jos sellaisia olisi tarjolla...
------
Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.
Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.
Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
-----
Comment
-
-
Originally posted by Rusty View Post
Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.
-----
Comment
-
-
päästömittauksesta
itselläni ollut mielessä jo pitemmän aikaa turbottaa omani, (325 -91 ilman vanosta) mutta foorumin juttujen perusteella jäänyt toteuttamatta juurikin tuon vähäpäästöisyyden takia. vaikeaahan se olisi, kun ei ilman turboakaan tahdo leimaa saada. käytin pari kuukautta sitten omaani katsastuskonttorilla ja katsastusmies kertoi tuomion:"ei mitään ihmeempää, alapallonivel ja päästöt päin per***."
vein auton tuttuun pajaan tutkittavaksi ja hieman yllätyin vastauksesta (tosin iloisesti..). päästöt oli saatu kohdalleen pelkästään purkillisella suuttimien puhdistusainetta ja lämmittämällä kone (katalysaattorit) kunnolla. asentaja oli ennekin törmännyt samanlaisiin ongelmiin päästöissä joidenkin mersujen
kanssa. - katti liian kaukana moottorista, joten vie kauan ennenkuin lämpeää kunnolla.. puhdistusaineen käytöllä tuskin oli paljoa vaikutusta uusiin tuloksiin,
koska käytin edellisellä tankillisella juuri samaa ainetta (forte).
tästä päätellen putkisto pitäisi rakentaa niin, että katit saisi mahdollisimman lähelle turboa, niinkuin jossakin aiemmassa vastauksessa mainittiin.
tähän kaipaisin mielipiteitä asiasta tietäviltä.
nyt jos saataisiin yksi e36 325 laillisesti suomenkilpiin, niin varmasti
ei jäisi ainoaksi..
Comment
-
-
Originally posted by Rusty View PostJoskus törmäsin tällaiseen sivustoon kuin
Sivuilta löytyy mm. tällainen
BMW 328i E36 high end > Kompressorkit auf 255PS / + 40 NM incl. TÜV !!
Meinaako tuo, että olisi TÜV-hyväksytty sarja?
Comment
-
-
Originally posted by visa e36 View PostTai sitten ostaa setin missä on TUV-todistus. Sitten saapi läpi. Itsellä on tiedossa ainakin yksi vm.98 turbotettu moottoripyörä mikä saatiin leimaan kun oli nuo paperit.Aprilia RSV4
Comment
-
-
joku ketä taitaa nahkahousu maailman kielen voisi yrittää udella tietoja kaverilta joka myy ahdettua 328:sia mobilessa 6000€ (keltainen)
jerkkua oli muistaakseni 350 konin verransigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostMopoissa päästöt tiukkeni vasta 2002, kun katti yleistyi niissä..
ja tuohon katin asennukseen vielä sen verran,että pakosti sitä ei tarvi lähelle ahdinta asentaa,vaan käyttää rekoissakin tutuksi tullutta urea-ruiskutusta katalysaattoriin,jolloin lämpötila saadaan heti nousemaan semmoiseksi,että se "puhdistaa" päästöt sopiviksi...näin on yhdessä vähäpäästöisessä jälkiturbossa tehty ja läpi meni...-Tepan Paja-
Veikkola city
0405203098
Maalaustyöt yli 25v kokemuksella
Comment
-
-
Vitut päästöistä, kaiken saa leimattua jos haluaa...
Minkälainen mahtaa olla tällänen valmis turposetti.
Muitakin vastaavia sarjoja näkynyt ebayssä. Olis aika halpa jos tossa on jo sipsit ja kaikki... :think
Comment
-
-
Originally posted by Lese View PostVitut päästöistä, kaiken saa leimattua jos haluaa...
Minkälainen mahtaa olla tällänen valmis turposetti.
Muitakin vastaavia sarjoja näkynyt ebayssä. Olis aika halpa jos tossa on jo sipsit ja kaikki... :thinkvehkeet levällään...
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi muuten kelpaa, ja tästä on ihan oman kantapään kautta opittua faktaakin.
tuon kajaanin leimatun turbo-busan myynti-ilmoitus löytyy nettimotosta,tai busanistit.orgista...Last edited by tepabmw; 05-11-2007, 16:55.-Tepan Paja-
Veikkola city
0405203098
Maalaustyöt yli 25v kokemuksella
Comment
-
Comment