Nytkö saadaan se Suomen ensimmäinen jälkiturbotettu vähäpäästöinen BMW merkkinen henkilöauto näytille? Eihän se ole vaikeaakaan...mahdottomasta nyt puhumattakaan?
nooh äläs nyt ole ilonpilaaja.. hyvähän se että joku edes yrittää
Entäs jos tuo kompressorisarjan TÜV-lappu, tai erillinen dokumentti, sisältää valmistaman teettämän pakokaasupäästöjen tasotestin VTT:nkin hyväksymässä tarkastuslaitoksessa? Jostainhan se VTT:n lista hyväksytyistä tarkastuslaitoksista taisi netistäkin löytyä.
Alla BTCF:n vanhasta topikista leikattu Ajoneuvohallintokeskuksen tarkastajan jollekin harrastajalle lähettämä s-postiviesti. En ole tarkastanut AKElta, onko tuo totta tai että onko tarkastusinsinööri oikeasti edes tuollaista sanonut.
En väitä, että tuolle sarjalle pakokaasupäästöjen tasotestiä olisi tehty. Olisihan se kiva, jos sellaisia olisi tarjolla...
------
Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.
Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.
Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
-----
Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.
-----
"riittänee", eli siis sama kuin "saattaa riittää" tai "mahdollisesti riittää":think
itselläni ollut mielessä jo pitemmän aikaa turbottaa omani, (325 -91 ilman vanosta) mutta foorumin juttujen perusteella jäänyt toteuttamatta juurikin tuon vähäpäästöisyyden takia. vaikeaahan se olisi, kun ei ilman turboakaan tahdo leimaa saada. käytin pari kuukautta sitten omaani katsastuskonttorilla ja katsastusmies kertoi tuomion:"ei mitään ihmeempää, alapallonivel ja päästöt päin per***."
vein auton tuttuun pajaan tutkittavaksi ja hieman yllätyin vastauksesta (tosin iloisesti..). päästöt oli saatu kohdalleen pelkästään purkillisella suuttimien puhdistusainetta ja lämmittämällä kone (katalysaattorit) kunnolla. asentaja oli ennekin törmännyt samanlaisiin ongelmiin päästöissä joidenkin mersujen
kanssa. - katti liian kaukana moottorista, joten vie kauan ennenkuin lämpeää kunnolla.. puhdistusaineen käytöllä tuskin oli paljoa vaikutusta uusiin tuloksiin,
koska käytin edellisellä tankillisella juuri samaa ainetta (forte).
tästä päätellen putkisto pitäisi rakentaa niin, että katit saisi mahdollisimman lähelle turboa, niinkuin jossakin aiemmassa vastauksessa mainittiin.
tähän kaipaisin mielipiteitä asiasta tietäviltä.
nyt jos saataisiin yksi e36 325 laillisesti suomenkilpiin, niin varmasti
ei jäisi ainoaksi..
BMW 328i E36 high end > Kompressorkit auf 255PS / + 40 NM incl. TÜV !!
Meinaako tuo, että olisi TÜV-hyväksytty sarja?
Laittoivat tuolta Faulke:lta minulle mailia ja epäilivät ettei tämän sarjan yhteydessä TÜV-todituksesta olisi hyötyä Suomessa. Eivät vastanneet onko sarjalle tehty päästömittauksia tai mikä TÜVin mittauslaitos on todistuksen antanut.
Tai sitten ostaa setin missä on TUV-todistus. Sitten saapi läpi. Itsellä on tiedossa ainakin yksi vm.98 turbotettu moottoripyörä mikä saatiin leimaan kun oli nuo paperit.
Mopoissa päästöt tiukkeni vasta 2002, kun katti yleistyi niissä..
joku ketä taitaa nahkahousu maailman kielen voisi yrittää udella tietoja kaverilta joka myy ahdettua 328:sia mobilessa 6000€ (keltainen)
jerkkua oli muistaakseni 350 konin verran
sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella [email protected]
Mopoissa päästöt tiukkeni vasta 2002, kun katti yleistyi niissä..
prätkissä toi tyvi-lappu kelpaakin,koska suomessa ei prätkää saa edes vtt pussitestattuu,mutta esim ruotsista teetetty pussitestin todistus kelpaa leimakonttorille...
ja tuohon katin asennukseen vielä sen verran,että pakosti sitä ei tarvi lähelle ahdinta asentaa,vaan käyttää rekoissakin tutuksi tullutta urea-ruiskutusta katalysaattoriin,jolloin lämpötila saadaan heti nousemaan semmoiseksi,että se "puhdistaa" päästöt sopiviksi...näin on yhdessä vähäpäästöisessä jälkiturbossa tehty ja läpi meni...
-Tepan Paja-
Veikkola city
0405203098
Maalaustyöt yli 25v kokemuksella
Eikö youtubessa ole viedeo pätkä suomalaisesta ahdetusta e36:sesta? Mikä on ihan katsastettu? Oli muistaakseni joskus tuolla turhissa videoissa. Voi olla että oli just toi punainen, mistä täällä jo kuvia olikin, mutta muistaakseni olisi ollut eri värinen..
Vitut päästöistä, kaiken saa leimattua jos haluaa...
Minkälainen mahtaa olla tällänen valmis turposetti.
Muitakin vastaavia sarjoja näkynyt ebayssä. Olis aika halpa jos tossa on jo sipsit ja kaikki... :think
Noi nyt on noita. Kuvissa saattaa näyttää lupaavalta, mutta sitten kun kamat on käsissä, niin huomataan että esim. ahtimen kompurakotelo on liimalla kiinni rungossa, siivista puuttuu paloja ymym. En kyllä itse ainakaan sekaantuisi noihin kiina-setteihin, vaikka on niissä varmasti myös käyttökelpoistakin osaa.
Ei muuten kelpaa, ja tästä on ihan oman kantapään kautta opittua faktaakin.
ainakin 2kpl hayabusia juurikin ruotsin lapulla leimattu...niistä toinen kajaanissa,toisesta en tiedä missä nykyään...
tuon kajaanin leimatun turbo-busan myynti-ilmoitus löytyy nettimotosta,tai busanistit.orgista...
Comment