Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdekeppi liikkuu tahmeasti (E36)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Redline
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 772
    • Helsinki

    Vaihdekeppi liikkuu tahmeasti (E36)

    Otsikko kertookin ongelman. Auto on -93 325i. Vaihteet menevät kyllä paikoilleen ja kaikki muukin tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Eli ainoa oire on se, että vaihdekeppi liikkuu suht. jähmeästi. Ei kai tuollainen voi johtua laatikon öljyistä? Vivuston nivelissä on ilmeiseti jotain rasvaa, joten olisko ne kuivuneet/menettäneet tehonsa?
    E30 325i Cabrio -91
    E36 325i Coupè -93
  • Spiddu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 3565
    • Nla

    #2
    Originally posted by Redline View Post
    Otsikko kertookin ongelman. Auto on -93 325i. Vaihteet menevät kyllä paikoilleen ja kaikki muukin tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Eli ainoa oire on se, että vaihdekeppi liikkuu suht. jähmeästi. Ei kai tuollainen voi johtua laatikon öljyistä? Vivuston nivelissä on ilmeiseti jotain rasvaa, joten olisko ne kuivuneet/menettäneet tehonsa?
    ettei vaan johtuisi kylmästä? alkaako toimimaan kunnolla kun auto lämpeää?
    BMW E90 330dA 2007
    BMW F30 330e 2017

    Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
    e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da

    Comment

    • janne635
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 774

      #3
      Sama ongelma oli mullaki aiemmin eräässä 318i Bemarissa, ongelma korjaantui kun vaihdoin uudet öljyt vaihteistoon. Ongelma siis esiintyi kylmillä keleillä.
      BMW 635 CSi & ex BMW 850i

      Comment

      • Pande
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 1324
        • Helsinki

        #4
        Laitetaas tähän samaan topikkiin oma pienimuotoinen ongelma.

        Eli vaihteet menee hyvin päälle ja kaikki toimii niinkuin pitää ajossa, mutta jos pysähdyn vaihde esim ykkösellä ja kytkin pohjassa laitan vapaalle ja taas ykköselle, menee vaihde erittäin hyvin takasin päälle, mutta jos vapaalla ollessa käytän kytkintä ylhäällä, niin menee vaikeesti vaihde päälle.

        Aluks tuntu ettei meinaa saada edes ykköstä takas päälle, eikä muitakaan vaihteita, mutta nyt kun on sen kanssa elänyt niin saa kyllä vaihteen päälle, kun vaan vähän jämäkämmin työntää. Eikä kuulu mitään epämääräisiä ääniä.

        Ominaisuus vai vika ja mikä vois auttaa.
        Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
        330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
        sigpic

        Comment

        • Redline
          Bimmer Fanatic
          • May 2003
          • 772
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Spiddu View Post
          ettei vaan johtuisi kylmästä? alkaako toimimaan kunnolla kun auto lämpeää?
          Eipä oikeastaan ole mitään eroa.
          E30 325i Cabrio -91
          E36 325i Coupè -93

          Comment

          • Redline
            Bimmer Fanatic
            • May 2003
            • 772
            • Helsinki

            #6
            Eikö muilla ole tietoa tai edes hyvää arvausta?
            E30 325i Cabrio -91
            E36 325i Coupè -93

            Comment

            • Lanttu
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 1643

              #7
              Mulla E36:ssa vaihteet notkeutuvat, kun laatikko lämpenee. Laatikkoöljyt on vaihdettu pari vuotta sitten.

              Comment

              • D-sub328i
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 32

                #8
                redline-öljyt auttoivat

                Itsellä oli samaa ongelmaa vanhojen öljyjen kanssa. Varsinkin jos esim. vapaalla rullasi valoihin, pysähtyi ja yritti sitten laittaa ykkösen silmään. Monesti piti kakkosen kautta laittaa ykkönen päälle. Tilalle laitettiin Redlinen MTL (muistaakseni tämä on se matalamman viskositeetin Redline-öljy) ja kaikki vaihteensiirto-ongelmat hävisivät. Viime talven satunnaiset kovatkaan pakkaset eivät tahmanneet vaihteensiirtoa.

                Tosin viitosvaihteelta keppi ei palaudu aina itsestään takaisin keskelle, mutta tässä tapauksessa vika on muualla. Ilmeisesti aika yleinen ongelma e36 vaihteensiirrossa.

                Comment

                • bimmerfanatic
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 402
                  • somero

                  #9
                  täältä myös ääni redlinen öljylle. viime talvena millä lie öljyillä vaihteisto tahmasi mut tälle talvelle vaihdettu redlinet niin johan pelaa hienosti.

                  Comment

                  • taskimi
                    Newbiemmer
                    • Dec 2007
                    • 5

                    #10
                    Originally posted by Redline View Post
                    Otsikko kertookin ongelman. Auto on -93 325i. Vaihteet menevät kyllä paikoilleen ja kaikki muukin tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Eli ainoa oire on se, että vaihdekeppi liikkuu suht. jähmeästi. Ei kai tuollainen voi johtua laatikon öljyistä? Vivuston nivelissä on ilmeiseti jotain rasvaa, joten olisko ne kuivuneet/menettäneet tehonsa?
                    jos on vanhat öljyt laatikossa niin vaihdekeppi liikkuu tahmeesti, sinne on voinu kerääntyy paskaa ja kannattaa laitaa sinne bensaa ja pyöritellä laatikkoo vähän aikaa sit valuttaa pois ja laitaa uudet öljyt ja pyöritellä taas ja vaihat viel öljyt. voi olla et pelkkä öljyn vaihtokin riittää jos ei oo tullu hirveesti paskaa.

                    Comment

                    • BME316
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 446

                      #11
                      Öljyt vaihtoon, varmasti lähtee se jähmeys pois

                      Comment

                      • arzi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 453
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Redline View Post
                        Otsikko kertookin ongelman. Auto on -93 325i. Vaihteet menevät kyllä paikoilleen ja kaikki muukin tuntuu toimivan niinkuin pitääkin. Eli ainoa oire on se, että vaihdekeppi liikkuu suht. jähmeästi. Ei kai tuollainen voi johtua laatikon öljyistä? Vivuston nivelissä on ilmeiseti jotain rasvaa, joten olisko ne kuivuneet/menettäneet tehonsa?
                        Mun veikkaus olisi just noi vivuston rasvat :think

                        Comment

                        • bimmerrlz
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 363
                          • Oulu

                          #13
                          mistä noita redlinen öljyjä saa? pitääkös tilata jostain..:think täältä tuppukylän varaosasta taida tuommosia saaha..

                          Comment

                          • BME316
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 446

                            #14
                            Originally posted by bimmerrlz View Post
                            mistä noita redlinen öljyjä saa? pitääkös tilata jostain..:think täältä tuppukylän varaosasta taida tuommosia saaha..
                            Ainakin motonetistä saa noita, muistaakseni hintaan 19,9e/1l. Eivät tuolla ainakaan lähetä öljyjä.

                            Comment

                            • Gonzalez
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 2632
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Ei kai tuon ikäiseen vaihteistoon mitään hifiöljyjä tarvii, rahan haaskausta sanon minä. Perus Mobilin ATF220 tuuttiin vaikka joka öljynvaihdossa, ei maksa kuin 5-6e/litra ja on myös tehtaan suositus ko. laatikkoon.
                              Tällä tekniikalla aina menty vastaavilla manuaaliaskeilla ja hyvin pelaa kesät talvet...
                              530d GT F07 2010
                              325i E30 Cabriolet 1987

                              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎