Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 e36 imusarja 328:iin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #31
    Hieman asian vierestä mutta liittyen m52 moottorin viritykseen. Sopiiko tähän S52 koneen nokat? Jostain näin luin mutta vähän epäilyttää, onko pukit samoilla kohdin ja saako m52 jakopään osat + imuvanoksen suoraan kiinni? Jos saa niin onko moisessa päivityksessä mitään järkeä vai onko nokkien arvot liian kaukana jotta toimisi m52 moottorissa järkevästi?

    Entäpä jenkki m3 koneen osat, eli S52B32US. Tuohan perustuu hyvin pitkälle M52 moottoriin mutta isompi tilavuus. Sopiiko tästä nokat?

    Kolmas asia, pystyykö M52B28 alakerran poraamaan 3litraseksi, onko työstövaraa ja entäpä pinnoitus? Tuossahan on ilmeisesti nikasil pinnoitus vakiona. Entäs porauksen jälkeen? Pitääkö se uudelleenpinnoittaa vai putkittaa koko alakerta vai miten kestää? Tämä on tällaista ajatusleikkiä vain kun on yksi 2.8 alakerta mikä nykyisellään käyttökelvoton (yhden sylinterin reunassa kolo) mutta jos sitä pystyisi poraamaan isommaksi, onko ideoita?
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Pilsneri
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 71
      • Alavus

      #32
      Alkoi kiinnostamaan tuo imusarjan vaihto siinä määrin, että koko päivä meni tutkiessa eri bemmi palstoilla.
      Monesti törmäsi siihen, että alavääntö putoisi, mutta kuinka huomattavasti?
      Entäs tuo hyöty, onko todella niin suuri ero mitä monesta paikasta käy ilmi?
      Ja millä tavalla tuon huomaa?

      Kaikki käyttökokemukset on tervetulleita.
      E46 318i Touring '03
      Ex: E36 328I M-Sport '97
      Ex: E36 318Is '92
      Toisen sukupolven Bemaristi.

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #33
        Originally posted by Supa View Post
        270eurolla saa schmiedmannilta tällaisen sarjan, mielestäni ihan varteenotettava vaihtoehto järkeväksi sarjaksi.
        Tuossa Schmiedmanin sarjassahan näyttäisi olevan aika lyhkäiset primäärit, ei taida toimia kovin hyvin kuin korkeilla kierroksialla. Primäärien keskinäinen pituuskaan on tuskin sama, olisi mielenkiintoista nähdä mitoitusspeksit ja laskennalliset arvot.

        Comment

        • Janza182
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4987
          • 013

          #34
          Originally posted by Pilsneri View Post
          Alkoi kiinnostamaan tuo imusarjan vaihto siinä määrin, että koko päivä meni tutkiessa eri bemmi palstoilla.
          Monesti törmäsi siihen, että alavääntö putoisi, mutta kuinka huomattavasti?
          Entäs tuo hyöty, onko todella niin suuri ero mitä monesta paikasta käy ilmi?
          Ja millä tavalla tuon huomaa?

          Kaikki käyttökokemukset on tervetulleita.
          Itsehän vaihdoin imusarjan viime talvena. Auto kävi penkissä täysin vakiona ja nyt sitten imusarjan ja Eisenmannin kanssa samassa penkissä. Tuloksena oli 18kw lisää ja vääntö tippui alle 1Nm... APUA! MUTTA: Käyrät 100x paremmat. vakiona käyrät tippu 5000rpm/min jälkeen kun lehmän häntä ja nytten ovat rajottimelle nousussa. (laapu vielkää netis ku scanneri sano poks). Ajossa auto tuntuu jopa laiskemmalta koska käyrät on tasasemmat eikä ole piikkejä kuten vakiona mut mitä penkkiin ja kaverien autoihin uskominen niin kyllä sinne lisää on tullut woimmoo. Ja näin taantuman aikaan kulutuskaan ei kasvanu nimettävästi.. alle 0.5L/100km.. Itse ainakin tyytyväinen.. Katsotaan miten muuttuu kun tuon big bore throttle bodyn saa..

          Comment

          • rick the rocket
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 191
            • Mänts

            #35
            tällä jannulla ei mitään vaikutusta heposiin, ainoastaan väännöt laski 20 newtonia..Käyrät huonommat kuin vakiona. Juttu löytyy söörschillä

            ..ja auto oli siis muuten silloin täysin vakio..

            tai siis käyrissä oli se ero, että tehopiikki oli siirtynyt ylemmäs, kuitenkaan vailla tehoja..
            Last edited by rick the rocket; 04-06-2009, 21:43.
            E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

            Comment

            • Janza182
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4987
              • 013

              #36
              Originally posted by rick the rocket View Post
              tällä jannulla ei mitään vaikutusta heposiin, ainoastaan väännöt laski 20 newtonia..Käyrät huonommat kuin vakiona. Juttu löytyy söörschillä

              ..ja auto oli siis muuten silloin täysin vakio..

              tai siis käyrissä oli se ero, että tehopiikki oli siirtynyt ylemmäs, kuitenkaan vailla tehoja..
              Sun tapaus on kyllä mielenkiintoinen. Tuli seurattuun sun topikkia ja ei kyllä ymmärrä mikä mättää.. Niin sulla ei enää ole imusarja paikallaan? jos ei niin otappa kuvia jokapuolelta ym. mua ainakin kiinnostas tietää mikä oikein mätti..

              Comment

              • rick the rocket
                Bimmer Rookie
                • Sep 2008
                • 191
                • Mänts

                #37
                on mulla se viel paikallaan. Ei sen laittaminen niin hauskaa ollu, että jaksais alkaa samaan hommaan uudestaan.
                Mielessäni on vielä yksi kikka mitä tekisi mieli kokeilla, eli bensan syöttöä isommaksi(tai siis säädättämässä harisella).
                Eihän tuo pelkkä lisääntynyt imumäärä itsessään voikaan tuoda mitään lisää, eikö silloin olisi keksitty ilmaa polttoaineena käyttävä kone? Tarkoitan, että kun kone saa enemmän löpöä, jolloin se käyttää hyväkseen sen palaessaan enemmän ilmaa:think, jolloin tuosta isommasta imusarjasta on hyötyä.

                Onko tuossa mitään järkeä?
                E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #38
                  Originally posted by rick the rocket View Post
                  Onko tuossa mitään järkeä?
                  Nää, maf säätää kyllä soppaakin lisää, mutta säädätyksen se silti vaatii ja odotettavissa sillä on luokkaa +10-20hp. Jotain vikaa sinun autossasi kyllä on, noita kun on ympäri maailmaa tehty niin paljon tasaisin tuloksin, että mitkään toleranssit ei selitä sinulla esiintyvää ongelmaa.

                  Supa: Ei sovi euro-s5x koneesta nokat. Jenkit ovat laitelleet noita s5x nokkia omiinsa, käytännössä se kone kun on vain tilavuudeltaan suurempi m5x. Muistaakseni S50B30US on rankemmat nokat kuin B32 joka on OBD2 motti. Lohkon poraaminen on mahdollista, mielestäni m52 lohkot on alusiliä kaikki toisin kuin M6x lohkot joita on nicasil ja alusil malleina. Kallista se kuitenkin on ja alumiinilohko on muutenkin löysempi -> ei kannata.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Pilsneri
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 71
                    • Alavus

                    #39
                    Erikoinen tapaus, kyllä tuo rick the rocket:in juttu.
                    Taisi olla toinen tapaus, missä ei apua havaittu vaihdon yhteydessä.
                    Tämä toinen tapaus oli muistaaksi 36coupe sivustolla ohi mainittuna, sielläkään ei tarkemmin asiaan puututtu.
                    Itse nyt lähden kuitenkin kokeilemaan kepillä jäätä ja Gonzalez:in kautta on osia tulossa aikanaan.

                    Onkos tuohon, mitään muita "edullisia" piristys vinkkejä olemassa?
                    Tavoiteena olisi Alpina B6:n tehot 240hp/300Nm
                    E46 318i Touring '03
                    Ex: E36 328I M-Sport '97
                    Ex: E36 318Is '92
                    Toisen sukupolven Bemaristi.

                    Comment

                    • herja
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1649

                      #40
                      Schrickin tai Alpinan imusarja, 1 kpl kireämpi imunokka ja hariselle säätöihin. Tohon sitten kytkinremppa kevyellä vauhtipyörällä niin on ihan eri moottori.
                      Retard Member

                      Comment

                      • Janza182
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4987
                        • 013

                        #41
                        Vähän vielä turhaa löpinää:
                        Itsellä on ollut tavoite 200hp takapyöriltä. nyt vaihdettu tuo imusarja ja catback ja ollaan 10hp jäljessä tavoitteesta. tähän mennessä tullut maksaa 30-35€/hp. Seuraava muutos on tuo iso kaasuläppä ja iso luistoneston läppä. Myös uus bensan paineensäädin heti noitten perään listalla. Myös ~6kg vauhtipyörä odottaa hyllyssä mut eihän se nyt voimaan vaikuta . Tarkoitus on myös käydä tuolla samassa penkissä aina kattomassa millonka lähdetään väärään suuntaan menemään. ilmanottoa tässä myös katseltu ett minkälaisen tekis ja pakosarjoja/kattia.

                        Lisätään että autossa on etusijalla käytettävyys. Eli jos voimaa vaikka tuli lisää mut käyttöominaisuus huononi niin silloin osa vaihtuu pois

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #42
                          Jätä bp-säädin hyllyyn ja käy säädättämässä se, lopputulos on parempi sekä käytön että tehon kannalta.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • rick the rocket
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 191
                            • Mänts

                            #43
                            Ja niin paljon on tarkisteltu tuota tehon tai saatikka käyrien muuttumattomuutta. Olen kyllä jo aikalailla luovuttanutkin tuon suhteen. Kaipa sitä on sitten sattunut "maanantai" malli meikäläisellä tuossa.

                            täysin offtopiccia. Mistähän johtuu kun meinaa auto koko ajan sammua risteyksiin? Maanantaina auto oli huolto1:ssä, jossa myös putsattiin tyhjäkäynti venttiili, joka alkoikin liikkumaan todella liukkaasti aikaisempaan verrattuna.

                            Ennen tuota huoltoa, auto oli satunnaisesti tehnyt samaa, mutta harvoin. Nyt melkein joka risteykseen kun tulee, niin kierrokset looppaa 100-200 ja pari kertaa on jo siihen sammunutkin:think
                            E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #44
                              Originally posted by rick the rocket View Post
                              Ja niin paljon on tarkisteltu tuota tehon tai saatikka käyrien muuttumattomuutta. Olen kyllä jo aikalailla luovuttanutkin tuon suhteen. Kaipa sitä on sitten sattunut "maanantai" malli meikäläisellä tuossa.

                              täysin offtopiccia. Mistähän johtuu kun meinaa auto koko ajan sammua risteyksiin? Maanantaina auto oli huolto1:ssä, jossa myös putsattiin tyhjäkäynti venttiili, joka alkoikin liikkumaan todella liukkaasti aikaisempaan verrattuna.

                              Ennen tuota huoltoa, auto oli satunnaisesti tehnyt samaa, mutta harvoin. Nyt melkein joka risteykseen kun tulee, niin kierrokset looppaa 100-200 ja pari kertaa on jo siihen sammunutkin:think
                              Tulikohan se tiiviisti paikalleen, ettei oo imuvuotoa jossain. Tuli tuossa myös mieleen että tuliko tuosta imusarjan modauksesta myös varmasti tiivis? Siihenhän piti asentaa se sovitelätkä jotta siihen saa tuon tyhjäkäyntiventtiilin ja öljynerottimen kiinni. Oliko tuo imusarja jonkun valmiiksi modaama vai modasitko itse? Miten se sovitelaikka on siinä kiinni? Ilmeisesti ruuveilla ja silikonilla vai mitenkä? Voisiko se olla huonosti paikallaan?
                              Tai onko tuota öljynerotinta koskaan tutkittu? Jos siinä pääsee kalvo vähän vuotamaan tai esimerkiksi putki on tukossa joka palauttaa öljyt öljytikun juureen? Ootko kattonu muodostaako auto kosteutta öljykorkin alapintaan? Talvella ainakin helpommin havaittavissa.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • rick the rocket
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2008
                                • 191
                                • Mänts

                                #45
                                Gonzalesin sarja on.*Kaikki letkut silloin samaan paikkaan laitettiin, mistä ne pois otettiin. Öljynerotin, eipä ole sitä kyllä tutkittu enkä kyllä ole pahemmin seuraillut tuota öljykorkin alapintaa, hmm kerrotko mitä tällä tarkoitat?

                                Ainoa kosteus minkä olen havainnut, on öljypohjassa, siinä tikun puolella. Siihen tosin varmaan on tihkunut öljyä ohjaustehostimen letkuista tai tiivisteestä
                                E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎