Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36:een m30b35 tekniikka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    #31
    Originally posted by TheLate View Post
    Miten tämä Suomi on niin erikoinen maa, ettei täällä käy valmistajan määrittelemät mallisarjat?
    En tiä. Miten tämä Suomi on sellainen maa ettei tätä koske samat autojen maahantuontia koskejat verotusperiaatteet kuin muuta EU aluetta?

    Originally posted by TheLate View Post
    Naapurin Esaltako sinä sitä todistusta pyydät? Kyse siis oli pyytää varmistus M3 3.2 E36 mallisarjasta suoraan valmistajalta, jonka määritelmä sitten siellä katsastuksessa tulisi hyväksyä. Aika vaikea on AKE:n tai sen muutoskatsastusta tekevän inssin alkaa MuTu:ilemaan että "ei tää nyt oikeen, no niin ku ei me aikasemmin olla näitä hyväksytty..." AKE ei ole kyseistä autoa koskaan valmistanut, joten se ei noita mallisarjoja määrittele, PISTE!
    En tiä ootko lukenut muuta kuin yleistä keskustelua palstaa mutta on vissiin jo useampaankin kertaan todettu että AKE katsoo että M3 ei kuulu samaan mallisarjaan normikolmosten kanssa, piste.

    Sillä ei oo mitään tekemistä järjen kanssa, tai sen kanssa miten valmistaja asian näkee. Miten oikein meinaisit asiaa muuttaa? Haastamalla AKE:n EU tuomioistuimeen? Uskoisin että voit pyytää BMW:ltä ihan millaiset paperit huvittaa ja näyttää ne AKE:lle ja ne voi edelleen pitää M3:a eri mallisarjana kun niitä nyt sattuu niin huvittamaan.

    Tuohon verrattuna on paljon helpompaa tyytyä M60B30 koneeseen.

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

    Comment

    • Jochen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1229
      • Valkeakoski & Trondheim

      #32
      Originally posted by pyroz View Post
      Lähtökohta oli tässä 320i. Ja en kyllä jättäis edes 325:n vakiojarruja jos löisin V8:n keulille.
      Niin, kyllähän 3 litraisessa kasissa on huimat noin 23 hevosvoimaa enemmän kuin 325:ssä ja painoa verrattuna rautalohko M50 koneeseen melko samat eli eihän ne vakiojarrut voi riittää

      Ellei sitten halua vaihtaa jarruja vain vaihtamisen ilosta.

      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

      Comment

      • TheLate
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 418

        #33
        Originally posted by Jochen View Post
        En tiä. Miten tämä Suomi on sellainen maa ettei tätä koske samat autojen maahantuontia koskejat verotusperiaatteet kuin muuta EU aluetta?
        Valitettavasti en osaa vastata kysymykseesi kun en ole kyseisiin asioihin perehtynyt.

        En tiä ootko lukenut muuta kuin yleistä keskustelua palstaa mutta on vissiin jo useampaankin kertaan todettu että AKE katsoo että M3 ei kuulu samaan mallisarjaan normikolmosten kanssa, piste.
        Kyllä tulee koko foorumia luettua. AKE katsoo että eivät kuulu samaan mallisarjaan, kyllä on sekin tullut kuultua mooooonta kertaa, entäs sitte? Alan ymmärtää että asiaa on vaikea ymmärtää kun ei asioista tajuta ottaa selvää, oletetaan vain että AKE on oikeassa.

        Sillä ei oo mitään tekemistä järjen kanssa, tai sen kanssa miten valmistaja asian näkee. Miten oikein meinaisit asiaa muuttaa? Haastamalla AKE:n EU tuomioistuimeen? Uskoisin että voit pyytää BMW:ltä ihan millaiset paperit huvittaa ja näyttää ne AKE:lle ja ne voi edelleen pitää M3:a eri mallisarjana kun niitä nyt sattuu niin huvittamaan.
        Niin siis valmistajan lausto ei vaikuta, ookei. Luitko edellisen liitteen tuosta AKE:n tekemästä sovellusohjeesta?

        "Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella."

        Alkaako raksuttaa? Vai ajattelitko että he toimivat omaa sovellusohjettansa vastaan? Vähän ristiriitaista väittää sen olla kuulumatta, jos kerran löytyy valmistajan lausunto. Ei ne AKE:ssa "miten huvittaa" noita asioita käsittele, outoja käsityksiä Ja toisaalta AKE:lle ei tarvitse mitään todistella, heidän mukaan inssi tekee päätöksen ja näinhän se toisaalta on. Paperit on silti hyvä olla, jos AKE vaikka sattuu auton uuteen tarkastukseen pyytämään.

        Tuohon verrattuna on paljon helpompaa tyytyä M60B30 koneeseen.
        On, mutta nälkä kasvaa syödessä. Samalla sen B40 sinne laittaa, kun kerta hommaan ryhtyy.

        Nyt päätän olla puuttumatta topic:iin, ettei tämä mene taas eipäs - juupas taisteluksi. YV:llä voin jatkaa jos aihetta löytyy.

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2504
          • .

          #34
          Originally posted by Jochen View Post
          Minulla on jossain jemmassa Alpinan osaluettelo PDF:änä tuolle E36 V8 konversiolle ja suurimmat palikat taisi olla pakosarjat, öljypohja ja moottorinkiinnikkeet.
          Tätäkö tarkoitat? Myös öljypumppu on B8-mallissa omansa. Miksi? Muissa vastaavalla moottorilla olevissa malleissa on käytetty vakio pumppua. Onko ero vain pumpun imuputkessa? Ongelma tuon moottorin järkevässä asentamisessa on siis öljypohjan muoto. Mutta onko öljypumppu tiellä ettei parempaa muotoa pohjalle saa muuttamatta itse pumppua? Homma olisikin suht helppo, jos se moottori menisi oikealle paikalleen vain öljypohjaa muokkaamalla :think
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            #35
            Originally posted by TheLate View Post
            Vähän ristiriitaista väittää sen olla kuulumatta, jos kerran löytyy valmistajan lausunto. Ei ne AKE:ssa "miten huvittaa" noita asioita käsittele, outoja käsityksiä Ja toisaalta AKE:lle ei tarvitse mitään todistella, heidän mukaan inssi tekee päätöksen ja näinhän se toisaalta on. Paperit on silti hyvä olla, jos AKE vaikka sattuu auton uuteen tarkastukseen pyytämään.
            Joku voisi tätä vaikka yrittää. Kun ei onnistu niin ainahan asian voi viedä hallinto-oikeuteen. Pari kolme vuotta menee mukavasti oikeudessa mutta eiköhän AKE lopulta taivu. Ikävä kyllä tälläinen päätöskään ei vielä takaisi, että AKE toimisi toisella tavalla kun seuraava samanlainen tapaus tulee vastaan.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4645
              • Tuusula

              #36
              Originally posted by bemu2000 View Post
              no minäpä jatkan mitäpä siihen tarvii jarruihin, jäähdytykseen ja voimansiirtoon muutoksia tehdä? putkisto on helppo ja halpa vääntää itse ja saahan noihin jarruihin ja tekniikkaan upotettua rahaa ihan niin paljon, kun haluaa, mutta kysehän on ihan siitä mitä autoltaan haluaa. eikös tuo muu tekniikka jarruineen riitä kuitenkin lakien puolesta ihan tuo perus 325/328 taso?

              edit: tää juttu kun kiinnostaa muakin, niin olis kiva saada faktaa... ei taida suomessa kellään olla?
              Väännetäänpä rautalangasta:
              -Kone apulaitteineen 1500€
              -Laatikko 750€
              -Kytkin 300€
              -Vesipumppu, termari, jakopään hilut 500€
              -Kardaanin lyhennys, tasapainotus, uudet nivelet 250€
              -Lukkoperä 750€
              -Syyläri 400€
              -Putkisto 1000€

              Tähän vielä päälle M3 akselistot 1500€, joihin uudet jarruhilkkeet, alustasarja, laakerit jne (ei ole mitään järkeä jättää vaihtamatta), eli toiset 1500-2000€.

              Koneenkorvat ja pakosarjat 100-2000€, riippuen osaako tehdä itse.

              Näin, minimissäänkin ollaan 8000€ kieppeillä, maksimissaan pitkälti yli kympin.

              Toki homman voi tehdä zippinettoperiaatteella, mutta onko siinä mitään järkeä? No ei.
              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #37
                Originally posted by Jonsku View Post
                Väännetäänpä rautalangasta:
                -Kone apulaitteineen 1500€
                -Laatikko 750€
                -Kytkin 300€
                -Vesipumppu, termari, jakopään hilut 500€
                -Kardaanin lyhennys, tasapainotus, uudet nivelet 250€
                -Lukkoperä 750€
                -Syyläri 400€
                -Putkisto 1000€

                Tähän vielä päälle M3 akselistot 1500€, joihin uudet jarruhilkkeet, alustasarja, laakerit jne (ei ole mitään järkeä jättää vaihtamatta), eli toiset 1500-2000€.

                Koneenkorvat ja pakosarjat 100-2000€, riippuen osaako tehdä itse.

                Näin, minimissäänkin ollaan 8000€ kieppeillä, maksimissaan pitkälti yli kympin.

                Toki homman voi tehdä zippinettoperiaatteella, mutta onko siinä mitään järkeä? No ei.
                nyt olikin puhe että ostetaan parilla tonnilla kokonainen osien luovuttaja-auto, mistä sitten myydään ylimääräiset pois, eli ei jokaista osaa ostamaan kalliilla jostan. mikäs vaatimus tuo lukkoperä on perus käyttöautoon? (sehän saattaa olla jo valmiiksikin) putkistoon menee muutama satanen itse väännettynä ja eikös tähän nyt riitä ihan ne 325/328 akselitkin... ?

                edit: se rata-auton rekantaminen on sitten eri asia, jos lähdetään hifistelemään, siihen en kommentoi mitään. nyt puhuttiin ihan vaan käyttöautoon moottorin vaihdosta.
                Last edited by bemu2000; 04-03-2008, 17:13.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6688
                  • PK-seutu

                  #38
                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  nyt olikin puhe että ostetaan parilla tonnilla kokonainen osien luovuttaja-auto, mistä sitten myydään ylimääräiset pois, eli ei jokaista osaa ostamaan kalliilla jostan.
                  Tuota tuota. Meinasitko sen V8:n napata toisesta E36:sta? Mallit, missä M60 on eroaa kuitenkin hieman kohdeautosta (syylärit,putkistot pakosarjoineen, voimansiirto, koneen kannakkeet jne.)

                  Perän vaihto saattaa tulla pakolliseksi jo ihan välitysten muodossa.

                  Väittämällä että homma on yksinkertainen ja ei tarvita kuin luovuttaja-pommi ja vähän sisua ja keskikaljaa eikä juurikaan rahaa on vaan muiden linssiin viilaamista, jotka saattavat hommaa harkita.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0

                  Comment

                  • jani1632
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 2243
                    • Etelä-pohjanmaa

                    #39
                    Olisi hyvä jos tästä eteenpäin kaikki vähänkin tekniikanvaihtoon liittyvät topicit lukittaisiin heti ja siirrettäisiin bittiavaruuten... ei olisi aina tätä iän ikuista tappelua typerästä asiasta...antakaa nyt perkele poikaan tehdä mitä lystää ja jos heppu jotain kyselee niin koittakaa edes pysyä asiassa...näiden saatanan iänikuisten jeesustelijoiden olisi pitänyt olla asialla jo 10-15v vuotta sitten niin"maailma olisi pelastunut" ,nyt on enää myöhäistä ruikuttaa...
                    Tallin täytteet:
                    E70 3.0d -09
                    E34 540ia -94
                    E39 520d -00
                    E39 528i M-sport -00
                    E60 520i -04
                    E30 -86
                    E61 520da -09

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #40
                      Originally posted by pyroz View Post
                      Tuota tuota. Meinasitko sen V8:n napata toisesta E36:sta? Mallit, missä M60 on eroaa kuitenkin hieman kohdeautosta (syylärit,putkistot pakosarjoineen, voimansiirto, koneen kannakkeet jne.)

                      Perän vaihto saattaa tulla pakolliseksi jo ihan välitysten muodossa.

                      Väittämällä että homma on yksinkertainen ja ei tarvita kuin luovuttaja-pommi ja vähän sisua ja keskikaljaa eikä juurikaan rahaa on vaan muiden linssiin viilaamista, jotka saattavat hommaa harkita.
                      no varmasti eroaakin, mutta eiköhän siihen jompikumpi syyläri käy ja tottakai kartaani pitää muuttaa. tuo putkiston teko nyt ei ole ihmeellinen homma, niin ei siitä sen enempää...

                      onko nyt kenelläkään varmaa tietoa kelpaako 325i:n alusta suoraan katsastukseen? koneen kannakkeet ym. on aika pikku juttuja kokonaisuudessa eikä ne useita tuhansia tuo hintaa lisää ja eiköhän se perän välityskin kelpaa...

                      niin ja mahtuuko m60/m62 manuaali aski suoraan E36 alle, vai käykö 325i:n laatikko V8:iin?

                      edit: ja täähän on vaan rakentavaa keskustelua, mistä kenenkään on turha vetää herneitä nenuun näistä ake/M3 mallisarjoista tosin oon samaa mieltä jos jani sitä tarkoitit, kun aken kanta taitaa olla selvä siinä asiassa...
                      Last edited by bemu2000; 04-03-2008, 17:43.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • jani1632
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 2243
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #41
                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        edit: ja täähän on vaan rakentavaa keskustelua, mistä kenenkään on turha vetää herneitä nenuun näistä ake/M3 mallisarjoista tosin oon samaa mieltä jos jani sitä tarkoitit, kun aken kanta taitaa olla selvä siinä asiassa...
                        Ei herneitä ei,mutta noin niinku yleisesti ottaen ja toisaalta myös sormella osoittaen...
                        Tallin täytteet:
                        E70 3.0d -09
                        E34 540ia -94
                        E39 520d -00
                        E39 528i M-sport -00
                        E60 520i -04
                        E30 -86
                        E61 520da -09

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4645
                          • Tuusula

                          #42
                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          onko nyt kenelläkään varmaa tietoa kelpaako 325i:n alusta suoraan katsastukseen? koneen kannakkeet ym. on aika pikku juttuja kokonaisuudessa eikä ne useita tuhansia tuo hintaa lisää ja eiköhän se perän välityskin kelpaa...
                          Tuo 325 alustan kelpaavuushan riippuu ihan siitä mikä määritellään mallisarjan tehokkaimmaksi. Mikäli 328 niin sitten alustan tulee olla 328 vastaava jne..

                          niin ja mahtuuko m60/m62 manuaali aski suoraan E36 alle, vai käykö 325i:n laatikko V8:iin?

                          edit: ja täähän on vaan rakentavaa keskustelua, mistä kenenkään on turha vetää herneitä nenuun näistä ake/M3 mallisarjoista tosin oon samaa mieltä jos jani sitä tarkoitit, kun aken kanta taitaa olla selvä siinä asiassa...
                          M50 laatikko ei luonnollisestikaan käy, vaan ainoastaan M60/M62 perästä otetut boksit.

                          Rakentavaa keskustelua, nojoo. Porukan olisi hyvä ymmärtää että tuollainen V8 swappi E36:een (tai M30 swappi) ei ole jokapojan hommaa. Ja hyvä näin.
                          Se, että tuollaista lähdetään tekemään ei ole päivän eikä kahden homma, eikä senpuoleen tuhannen tai kahden tuhannen euron jopi. Kaikenmaailman TV / KV pommeja on suomi pullollaan, yhtään ei tarvita lisää jeesusteippivirityksiä.

                          Eli se mitä tässä yritän sanoa, on se, että kannattaa antaa realistinen käsitys asioista jotteivät taivaanrannan maalarit alkaisi tekemään mitään purkkavirityksiä. Toki sitten kun on tekijämies niin homma on eri, mutta tällöinkin on hyvä tiedostaa asioiden realiteetit.

                          Ja nämä arvostelut eivät koskeneet threadin aloittajaa, vaan yleisesti löpisen. Hienoa olisi nähdä V8 E36 swappi, tai miksei myös M30 swappi. Samallahan sinne uppoaisi S38
                          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #43
                            Originally posted by Jonsku View Post
                            Tuo 325 alustan kelpaavuushan riippuu ihan siitä mikä määritellään mallisarjan tehokkaimmaksi. Mikäli 328 niin sitten alustan tulee olla 328 vastaava jne..

                            onkos noissa alustoissa nyt sitten suuriakin eroja? olishan se halvempaa hommata 325i projekti autoksi...
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4645
                              • Tuusula

                              #44
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              onkos noissa alustoissa nyt sitten suuriakin eroja? olishan se halvempaa hommata 325i projekti autoksi...
                              Tämä (kuten niin moni muukin asia) selviää ETK:n varaosanumeroita vertaamalla Itsellä ei niin minkäänmoista käsitystä 325 ja 328 alustojen eroista
                              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              • mizter
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2006
                                • 245
                                • Turku

                                #45
                                Originally posted by Jonsku View Post
                                Tämä (kuten niin moni muukin asia) selviää ETK:n varaosanumeroita vertaamalla Itsellä ei niin minkäänmoista käsitystä 325 ja 328 alustojen eroista
                                kaivetaas hiukan vanhentunut juttu esille.

                                elikkä mitä jos autoon on asennettu ja muutoskatsastettu alustasarja jonka sopivuus on malleihin 325/328 ja auto itse on 325, niin eikös se silloin vastaa 328 mallin alustaa vaikka alkuperäisissä oliskin eroja?

                                ja toinen juttu. eli jos tommosen m62b35 koneen tonne päättäisi laittaa ja sen saisi toimivasti asennettua ja iskutilavuuden + tehon kasvu menee 328:iin verraten sallitun rajan sisään niin mitä katsastusinssi voi siinä kohtaa vastustella?
                                Impreza WRX STI Vers.IV -99


                                ex: e36 325i cabrio -94
                                ex: e34 520i -88
                                ex: e30 316 -86
                                ex: e34 M5 -89
                                ex: e36 325i -91
                                ex: e36 320i -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎