Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 m3 SMG manuaaliksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • leppala
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 190
    • järvenpää

    e36 m3 SMG manuaaliksi

    Jos nämä ongelmat vielä jatkuvat, niin mielessä kävi manuaaliksi laitto.

    Laatikkohan on ilmeisesti sama kuin manuaalin joitain pikkuosia lukuunottamatta?
    Mitä nämä osat tarkalleen ottaen on?

    Miten käy sähköjen? Jossain luki että piuhat irti ja kovaa ajoa, mutta tiedä tuotakaan sitten.

    Vakiokytkin+sylinteri ilmeisesti kaiken järjen mukaan voi olla paikallaan, kunhan laittaa polkimen kabiiniin sylintereineen?


    Miten sitten kepin laita. Eli sopiiko heittämällä paikoilleen, vai tuleeko senkin kanssa ongelmia?

    Mistä kannattaa lähteä tietoa etsimään ja vinkkejä kyselemään?
    Tekeekö joku pulju noita suomessa?

    Siinäpä muutama kiperä kysymys
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    #2
    Sen perusteella mitä olen noita laatikoita tutkinut niin kaikki lootan sisuskalut ja kai myös kytkinkopan sisällä olevat tavarat on 1:1 samat. Siis laatikon ulkopuolinen vivusto ja todennäköisesti kytkimen työsylinteri vaihtoon niin perustekniikka toimii kunhan poljin ja pääsylinteri on paikallaan. Sähköt voi olla vaikeampi asia.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • Mica
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 689
      • Häme

      #3
      Itse en juuri tästä kyseisestä asiasta tiedä yhtään mitään, mutta internetin ihmeellisessä maailmassa törmäsin aiheeseen aiemmin ja löytyi mm. tuommoinen kommentti:

      i had done the conversion couple months ago from smg to manual
      at the beginning, i was hopping that the smg gearbox would required minor modifications to a manual...but no...there are many little bits and pieces that you need to work on in the sng gearbox...although they look pretty much the same as the manual counterpart, but as DunM3 said, there are retaining springs for the shifter position locking that needed to be worked on.
      Unless you do all the machining and stuff by yourself, otherwise, get one from UK...saves a lot of works and money!!!

      Tuolta löytyy kommentti kokonaisuudessaan ja muutakin aiheesta: http://forums.bimmerforums.com/forum...=877650&page=3
      e36 M3 -97 "katukilpuri"
      e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

      Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        #4
        Linkin tekstien perusteella SMG:stä olisi jätetty pois kuulat, jouset ja pienet tangot joita käytetään yleisesti manuaalilaatikoissa estämään useamman vaihteen yhtäaikainen valinta. Todennäköisesti sama asia on ollut helpompi hoitaa suoraan laatikon ulkopuolella SMG:n ohjelmakoodissa ja mekaaninen esto voisi jopa häiritä SMG:n toimintaa. Siis kuvassa näkyvien valitsinvipujen takapäässä on pienet kolot joihin kuulat ja vivut menee estämään kahden vivun yhtäaikaisen liikkumisen pois keskialueelta.



        Pikaisella lukemisella en saanut selvää onko itse kuori ja vivutkin toiset vai jätetty vaan nuo ylimääräiset palat pois. Kuorikin voi siis olla toisenlainen mutta raakavalu on lähes varmasti sama eli siihen pystynee koneistamaan tarvittavat reiät stoppari mekanismien asennusta varten. Voi kyllä olla helpompaa kun hankkii suosiolla manuaalin laatikon. Etenkin jos ei halua tutustua lähemmin lootan sisuskaluihin. Kuvien laatikko on E39 manuaali M5:sta mutta sisuskalujen pitäisi olla siis tuota puuttuvia pikkuosia lukuunottamatta samat kun SMG:ssä.













        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • leppala
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 190
          • järvenpää

          #5
          Hmmm, mielenkiintoista
          Mun tajuntaan ei vaan mahdu, että miksi tuolta on jätetty jotain osia pois vrt manuaaliin, koska yhdellä tangollahan kummassakin vaihteet vaihdetaan.

          Jaahas, mistähän löytäis 6v manuaalin keppeineen, kytkinpolkimen+sylinterit+sähkötyöt ilmasiks.

          On tää autoilu niin ihanan halpaa.

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by leppala View Post
            Mun tajuntaan ei vaan mahdu, että miksi tuolta on jätetty jotain osia pois vrt manuaaliin, koska yhdellä tangollahan kummassakin vaihteet vaihdetaan.
            Ei kun viidellä tangolla. Yksi tanko johon vaihdekeppi kiinnittyy laatikon ulkopuolella ja neljä erillistä tankoa joilla valitaan mikä vaihde on kytkettynä. Neljä sen takia, että laatikossa on pakki mukaan lukien 7 vaihdetta ja yhdellä tangolla voidaan valita vain kaksi vaihdetta.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • leppala
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 190
              • järvenpää

              #7
              Originally posted by 928 GTS View Post
              Ei kun viidellä tangolla. Yksi tanko johon vaihdekeppi kiinnittyy laatikon ulkopuolella
              Tätä lähinnä hain takaa

              Comment

              • fastandfurious
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1731
                • Tampesteri

                #8
                OT: Onko siten, että tätä SMG:tä ei voi/kannata korjata ollenkaan? Tuleeko todella niin kalliiksi? Eihän ole kauaa kun täällä oli koko M3 myynnissä SMG:n hajottua... Toivottavasti saat autosi kuntoon, ja eihän se manuaalikaan huono ole?:think
                ---------------------------------------------------
                E91 325d M-Sport
                ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  #9
                  Tuossahan on se SMG-I loodju, jossa taitaa eräänlaisena "tyyppivikana" olla sen hydrauliikka yksikön hajoaminen..Ensin vaihdot takertelee jne, lopuksi laatikko vain "kuolee".

                  Noilla ameriican foorumeilla oli mielestäni ainakin jossain vaiheessa hiukan juttua sen mahdollisesta korjauksesta ja jatkossa jos ostaa toimivan niin ehkäisyä ettei hajoa, siellä oli joku kohtuu selkeä homma miksi hytikkayksikkö hajoaa niin helposti.

                  Hintaakin selvittelin sille aikoinaan, oisko pyörinyt siinä 1500-2500e tuntumassa hinta käytettynä/uutena..Ja saatavuus luonnollisesti oli huono
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • Ter0
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 297
                    • Tampere

                    #10
                    Mjoo, laitetaanpa topikki seurantaan - itsellä nääs smg-I "kepittäminen" tekeillä.

                    En arvannukkaan että siinä tollasiakin juttuja vois olla. Pitänee tutkia tarkemmin!
                    ______________________________
                    BP-2010 burnismestari \o/
                    ______________________________
                    -Ter0
                    [email protected]
                    TT-Speed Oy

                    Comment

                    • leppala
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 190
                      • järvenpää

                      #11
                      No niin, käytin hieman rallienglantia, ja tuoltahan löytyy apuja ihan hyvin jo:
                      Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                      Periaatteessa ei kallis operaatio toi manuaalimuutos, jos noi jouset ym maksaa reilusti alle huntin. Vielä kun tuttujakin löytyy sorvin äärestä, niin ei ollenkaan mahdoton ajatus.
                      Pitäis vaan saada laatikon kuoret manuaalista mittoja varten.

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1559
                        • Helsinki

                        #12


                        Osat 1.-6. liittyy siihen mihin kohtaan vaihdekeppi menee vapaalla. Kuten linkin ja alla olevista kuvista näkyy osat 1. ja 5. tulee kuoresta läpi laatikon sisäpuolelle (ylemmässä kuvassa keskellä ylhäällä olevat kaksi reikää). Ne painaa laatikon sisällä olevaa systeemiä (alemmassa kuvassa vasemmalla oleva tummempi osa jossa on kuulalaakeri vipuvarren päässä) toistensa keskelle.





                        Ihme juttu kun nuo on jätetty pois kuoresta mutta vipuvarsi on kuitenkin laitettu sisälle. Ainakin siitä puuttuu tuo kuulalaakeri varresta. Lisäksi kuoren reikiin tarvitsee tehdä holkit 1:lle ja 5:lle.

                        Ihme juttu jos vain 16:sen osat puuttuu kun laatikon kuoren sisällä valitsinvipujen välissä on useita pieniä tappeja ja muutama kuula jotka on osa samaa systeemiä kun 16. Ellei sitten osasetissä tule enemmän tavaraa kun kuva kertoo.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • leppala
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 190
                          • järvenpää

                          #13
                          Mä käsitin tosta tekstistä että pelkästään noi osat tulisi laittaa laatikkoon.
                          Jostain luin että jos noi jättää pois, niin auto saattaa vapaalla ollessaan mennä kaikki vaihteet läpi 6:lle asti, tiedä sitten.
                          Oisko mahdottomuus jos siellä muut osat olisi jo valmiina?

                          Nyt näyttää vahvasti siltä että taitaa tulla manuaali meikäläisen autosta.
                          Tyyliin samalla hinnalla sais ehkä tuurilla ton smg:n pelittämään, niin miksei tekisi suoraan manuaalia, joka oikeasti toimii ilman jännittämistä.

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by leppala View Post
                            Mä käsitin tosta tekstistä että pelkästään noi osat tulisi laittaa laatikkoon.
                            Näin sen minäkin luin mutta ainakin tuo yksi pieni laakeri sinne tarvitaan.

                            Oisko mahdottomuus jos siellä muut osat olisi jo valmiina?
                            Ei se mahdotonta ole mutta ihmettelisin jos on. Lootan kuoressa on 16:sen alla useampi reikä missä on muistaakseni noita mäntä-jousi virityksiä enemmän kun osapiirrustuksessa näkyy. Ilman niitä kaikkia on juuri olemassa vaara, että menee useampi pykälä yhtäaikaa päälle ja laatikko täysin jumiin.

                            Muunnos on aivan varmasti tehtävissä. Jos SMG:stä puuttuu enemmän palikoita kun ulkomaan viestiketjusta käy ilmi voi muutoksen teko helpottua huomattavasti jos on alkuperäinen manuaalilaatikko avoimena käsillä mistä tutkia erot.
                            Last edited by 928 GTS; 09-04-2008, 16:19.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • leppala
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 190
                              • järvenpää

                              #15
                              Mites jos tonne heittää 5 lovisen manuaalin, niin meneekö vauhtipyörä, kytkin, silmälaakeri, ja kardaani+perä vaihtoon?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎