Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 rallatus KIIRE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarQu
    Moderator
    • Mar 2006
    • 5519
    • Vaasa

    #16
    Mjahas pitää itekin kokeilla tuota, vaikka ihan varmuuden vuoksi. Joten pientä sivuääntä on korviin kantautunu.
    sigpic

    Comment

    • Aazu
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 182

      #17
      Kertokaas joku liike Turun seudulta, josta saisi tämän päivän aikana viellä noita kiristimiä järki hintaan?

      Comment

      • Aazu
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 182

        #18
        Metroautosta kävin kysymässä, niin nokka-akselien välisen ketjun kiristin on 60e, ja jakohihnan kiristin 40e. Jakohihnan kiristimeen saa tosin ostettua pelkästään uuden männän ja jousen hintaan noin 15e. Itse ostan varmaan pelkän männän ja jousen, sillä eihän se holkki miksikään mene?

        Miten tuo laturin ja vesipumpun laakerien tarkistus? Kokeilee kädellä pyörittää ja heiluttaa noita osia joissa hihna kiertää ja kokeilee etsiä väljää?

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Originally posted by Aazu View Post
          Itse ostan varmaan pelkän männän ja jousen, sillä eihän se holkki miksikään mene?
          Meneehän se. Sylinterissä=holkissa se mäntä liikkuu, molemmat kuluu ja paineet falskaa.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Aazu
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 182

            #20
            Originally posted by Cell View Post
            Meneehän se. Sylinterissä=holkissa se mäntä liikkuu, molemmat kuluu ja paineet falskaa.
            Hmm totta, mutta eikös holkin tarkoitus ole pitää mäntää vain suorassa ja jousi työntää mäntää ketjuun kiinni?

            Voisi ne kummatkin samalla uusia, ei se paljoa maksa.

            Sitten viellä sellainen kysymys, että tarvitseeko tuota nokka-akselien välissä olevaa kiristintä vaihdettaessa irttoittaa nokkien välissä oleva ketju? Vai saako kiristimen ujutettua irti ketjun alta ruuvien avaamisen jälkeen?

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Originally posted by Aazu View Post
              Hmm totta, mutta eikös holkin tarkoitus ole pitää mäntää vain suorassa ja jousi työntää mäntää ketjuun kiinni?
              Jep, silloin kun kone ei ole käynnissä. Kun mylly pyörii ketjua kiristää männän takana oleva öljynpaine, metelöinti kuluneella kiristimellä johtuu taas siitä falskaavasta öljynpaineesta jolloin ketju jää löysään.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Aazu
                Bimmer Rookie
                • Jun 2007
                • 182

                #22
                Originally posted by Cell View Post
                Jep, silloin kun kone ei ole käynnissä. Kun mylly pyörii ketjua kiristää männän takana oleva öljynpaine, metelöinti kuluneella kiristimellä johtuu taas siitä falskaavasta öljynpaineesta jolloin ketju jää löysään.
                Aa kiitos kun valaisit tyhmää.

                Osaisitkos tuohon minun edelliseen kysymykseen vastata tuosta nokkien välissä olevan kiristimen vaihdosta?

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  Ei tule pois ilman ketjun pois ottamista, ahdas paikka ja löysää ei juurikaan saa vaikka kiristimen lukitsisi ala-asentoon. Kiristin ei mahdu tulemaan oikeastaan kuin ylöspäin jos nyt oikein muistan lauantain asennuksia :think
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Aazu
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2007
                    • 182

                    #24
                    Selvä. Pitääkö ykkös sylinteri lukita YKK:hon tämän ketjun irroittamisen ajaksi?

                    Comment

                    • Aazu
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 182

                      #25
                      Tänään kävin tarkistamassa tuon apulaitteiden hihan. Hyvin pyörivät laakerit ja piti samaa ääntä hihna irroitettuna.

                      Seuraavaksi varmaan tuo helpomman kiristimen vaihto.

                      Osaako kukaan vastata edelliseen kysymykseeni?

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #26
                        Ei tarvitse lukita, mutta jaon saaminen kohdalleen helpottuu toki jos lukitsee. Ilman nokan lukitustyökalua en lähtisi yrittämään koko hommaa, paitsi jos riittää että saa suurinpiirtein oikein.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Aazu
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 182

                          #27
                          Originally posted by Cell View Post
                          Ei tarvitse lukita, mutta jaon saaminen kohdalleen helpottuu toki jos lukitsee. Ilman nokan lukitustyökalua en lähtisi yrittämään koko hommaa, paitsi jos riittää että saa suurinpiirtein oikein.
                          Hmm entä jos ottaa pultit irti vanhasta ketjunkiristimestä, sen jälkeen löysää tuon toisen nokka-akselin rattaan ja ottaa sen pois niin, että pitää ketjun kokoaika päällä. Tällä aikaa kaveri laittaa uuden ketjunkiristimen paikoilleen, ja sen jälkeen itse laittaa rattaan samaan kohtaan missä se oli ennen irroitusta?

                          Huonosti selitetty, mutta jos ymmärsit niin onnistuuko noin? Vai pyörähtääkö nokka-akseli jos sitä ei olla lukittu ja ottaa rattaan irti?

                          Comment

                          • Aazu
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2007
                            • 182

                            #28
                            Osaisko kukaan viisas vastata? Ens viikol olis tarkotus alkaa tuota värkkäämään, ellei tuo ison ketjun kiristimen vaihto auta.

                            Comment

                            • O-Peksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2007
                              • 2775
                              • Joensuu

                              #29
                              Originally posted by Aazu View Post
                              Hmm entä jos ottaa pultit irti vanhasta ketjunkiristimestä, sen jälkeen löysää tuon toisen nokka-akselin rattaan ja ottaa sen pois niin, että pitää ketjun kokoaika päällä. Tällä aikaa kaveri laittaa uuden ketjunkiristimen paikoilleen, ja sen jälkeen itse laittaa rattaan samaan kohtaan missä se oli ennen irroitusta?

                              Huonosti selitetty, mutta jos ymmärsit niin onnistuuko noin? Vai pyörähtääkö nokka-akseli jos sitä ei olla lukittu ja ottaa rattaan irti?
                              Nokat ei omassa moottorissa ainakaan yrittäneetkään pyörähtää mihinkään suuntaan, vaikka mitään lukitustyökaluja ei ollut käytössä, kunhan ykkönen on pyöritetty ykk:hon ja nokkapyörissä nuolet osoittaa kannen tasoon nähden kohtisuoraan ylös ja alas. Fiksuinta ehkä olis, jos napautat pienet merkit pistepuikolla nokkapyörään ja nokka-akselin päähän, niin saat ajoituksen kohdalleen varmasti.
                              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                              Comment

                              • Aazu
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2007
                                • 182

                                #30
                                Originally posted by O-Peksi View Post
                                Nokat ei omassa moottorissa ainakaan yrittäneetkään pyörähtää mihinkään suuntaan, vaikka mitään lukitustyökaluja ei ollut käytössä, kunhan ykkönen on pyöritetty ykk:hon ja nokkapyörissä nuolet osoittaa kannen tasoon nähden kohtisuoraan ylös ja alas. Fiksuinta ehkä olis, jos napautat pienet merkit pistepuikolla nokkapyörään ja nokka-akselin päähän, niin saat ajoituksen kohdalleen varmasti.
                                Selvä. Voisi tuollaisen nokkien lukitus työkalun väsätä pellistä, joka löytyy alla olevasta kuvasta.



                                Entä kun Alfamerin kirjassa lukee, että nokkapyörien merkit osoittavat YKK:ssä kummatkin ylöspäin? :think

                                Tarvitseeko kampiakselia lukita, vai onko sillä mitään aikomusta edes liikkua? Kampiakselilta tuleva ketjuhan on kuitenkin pako-nokassa kokoaika kiinni, niin eihän se liiku mihinkään?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎