Announcement

Collapse
No announcement yet.

etupallonivelen vaihto e36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jinja1l
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 36
    • oulu

    #16
    Kestääkö nuo puristaa paikalleen suoraan siitä alapuolella olevasta suojametallista vai pitääkö tehä välikappale jolla puristaa siitä kehältä? Hommaan tarkotettu työkalu näyttäis olevan sellanen että se puristaa kehältä eikä siitä päältä.

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      #17
      tulee jäykät tuning puslat ku puristat sen suojan lyttyyn :lol:
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Jinja1l
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 36
        • oulu

        #18
        Originally posted by bemu2000
        tulee jäykät tuning puslat ku puristat sen suojan lyttyyn :lol:
        Voisitko lyhyesti selittää ton operaation. Siis miten oot tehny ku oot paikallaan vaihtanu. Ilmeisesti sit sopivasta putkenpätkästä pitää rälläköidä holkki tohon puristamiseen vai?

        Comment

        • Spud
          BTCF Member
          • Mar 2003
          • 810
          • Helsinki

          #19
          Tästä oli pitkä topicci ohjeineen mutta on näemmä poistettu..

          Jos niissä alatukivarren molemmissa pallonivelissä on väljää tai edes epäilyttää että voisi olla, niin kannattaa vaihtaa koko tukivarsi. 75e / kpl Motonetissä ja tässä siis tulee ne molemmat pallonivelet ja takapään pusla mukana. Vaihto erittäin helppoa, käytännössä ei voi sössiä.

          Jos taas päädyt vaihtamaan ainoastaan tuota alapalloniveltä, niin itse hoidin homman irroittamalla koko tukivarren, merkkaamalla vanhan nivelen asennon ja prässäämällä väkisin ulos. Oli järkyttävän tiukassa. Sitten nivelen reikä puhtaaksi, ruuvilukitteet väliin ja uusi nivel tismalleen oikeaan asentoon ja työkalun + prässin avulla paikalleen. Työkalun tein laakerinkehästä joka sopi tismalleen pallonivelen ulkoreunaan. Rälläköin vaan hahlot sille suojapellille. Takaisinpainaminen vaati myös voimaa aika reilusti. Ensimmäinen hieman liian väljästä putkenpätkästä tehty adapteri hajosi joten otettiin kovemmat metallit käyttöön.. :wink: Auton alla ainakaan meikäläisen tapauksessa tuo urakka ei olisi onnistunut. Ruuvipenkistä ei puhettakaan.

          Kerran homman tehneenä suosittelen koko tukivarren vaihtoa jos budjetti ei ole muutemasta kympistä kiinni ja tekee mielellään muutakin kuin leikkii tallissa asentajaa.
          Bad whiskey is better than wine
          ---------------------

          Comment

          • Mazai
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 67
            • Hamina

            #20
            Miten pallonivelien kuluneisuus ilmaantuu? Klonksuaako?
            http://www.btcf.fi/showcar.php?id=3254

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #21
              Originally posted by Spud
              Tästä oli pitkä topicci ohjeineen mutta on näemmä poistettu..

              Jos niissä alatukivarren molemmissa pallonivelissä on väljää tai edes epäilyttää että voisi olla, niin kannattaa vaihtaa koko tukivarsi. 75e / kpl Motonetissä ja tässä siis tulee ne molemmat pallonivelet ja takapään pusla mukana. Vaihto erittäin helppoa, käytännössä ei voi sössiä.

              Jos taas päädyt vaihtamaan ainoastaan tuota alapalloniveltä, niin itse hoidin homman irroittamalla koko tukivarren, merkkaamalla vanhan nivelen asennon ja prässäämällä väkisin ulos. Oli järkyttävän tiukassa. Sitten nivelen reikä puhtaaksi, ruuvilukitteet väliin ja uusi nivel tismalleen oikeaan asentoon ja työkalun + prässin avulla paikalleen. Työkalun tein laakerinkehästä joka sopi tismalleen pallonivelen ulkoreunaan. Rälläköin vaan hahlot sille suojapellille. Takaisinpainaminen vaati myös voimaa aika reilusti. Ensimmäinen hieman liian väljästä putkenpätkästä tehty adapteri hajosi joten otettiin kovemmat metallit käyttöön.. :wink: Auton alla ainakaan meikäläisen tapauksessa tuo urakka ei olisi onnistunut. Ruuvipenkistä ei puhettakaan.

              Kerran homman tehneenä suosittelen koko tukivarren vaihtoa jos budjetti ei ole muutemasta kympistä kiinni ja tekee mielellään muutakin kuin leikkii tallissa asentajaa.

              kyllä se muuten menee suht helposti sillä ruuvipenkillä, ilman tukivarren irrottamista... eikä tarvi olla edes mikää julman iso penkki. kolmeen autoon olen vaihtanu tolla systeemillä, tunti/puoli :wink:
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                #22
                --> Spud

                Tiedätkö, tuleeko sen tukivarren mukana myös tuossa kuvassa näkyvä osa nro 4? Jos ei niin sitten kait se pusla pitää jotenki taikinoida tuon osan sisään. Vai olenko ihan yössä?
                E61 525d LCI

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎