Kestääkö nuo puristaa paikalleen suoraan siitä alapuolella olevasta suojametallista vai pitääkö tehä välikappale jolla puristaa siitä kehältä? Hommaan tarkotettu työkalu näyttäis olevan sellanen että se puristaa kehältä eikä siitä päältä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
etupallonivelen vaihto e36
Collapse
X
-
Tästä oli pitkä topicci ohjeineen mutta on näemmä poistettu..
Jos niissä alatukivarren molemmissa pallonivelissä on väljää tai edes epäilyttää että voisi olla, niin kannattaa vaihtaa koko tukivarsi. 75e / kpl Motonetissä ja tässä siis tulee ne molemmat pallonivelet ja takapään pusla mukana. Vaihto erittäin helppoa, käytännössä ei voi sössiä.
Jos taas päädyt vaihtamaan ainoastaan tuota alapalloniveltä, niin itse hoidin homman irroittamalla koko tukivarren, merkkaamalla vanhan nivelen asennon ja prässäämällä väkisin ulos. Oli järkyttävän tiukassa. Sitten nivelen reikä puhtaaksi, ruuvilukitteet väliin ja uusi nivel tismalleen oikeaan asentoon ja työkalun + prässin avulla paikalleen. Työkalun tein laakerinkehästä joka sopi tismalleen pallonivelen ulkoreunaan. Rälläköin vaan hahlot sille suojapellille. Takaisinpainaminen vaati myös voimaa aika reilusti. Ensimmäinen hieman liian väljästä putkenpätkästä tehty adapteri hajosi joten otettiin kovemmat metallit käyttöön.. :wink: Auton alla ainakaan meikäläisen tapauksessa tuo urakka ei olisi onnistunut. Ruuvipenkistä ei puhettakaan.
Kerran homman tehneenä suosittelen koko tukivarren vaihtoa jos budjetti ei ole muutemasta kympistä kiinni ja tekee mielellään muutakin kuin leikkii tallissa asentajaa.
Comment
-
-
Originally posted by SpudTästä oli pitkä topicci ohjeineen mutta on näemmä poistettu..
Jos niissä alatukivarren molemmissa pallonivelissä on väljää tai edes epäilyttää että voisi olla, niin kannattaa vaihtaa koko tukivarsi. 75e / kpl Motonetissä ja tässä siis tulee ne molemmat pallonivelet ja takapään pusla mukana. Vaihto erittäin helppoa, käytännössä ei voi sössiä.
Jos taas päädyt vaihtamaan ainoastaan tuota alapalloniveltä, niin itse hoidin homman irroittamalla koko tukivarren, merkkaamalla vanhan nivelen asennon ja prässäämällä väkisin ulos. Oli järkyttävän tiukassa. Sitten nivelen reikä puhtaaksi, ruuvilukitteet väliin ja uusi nivel tismalleen oikeaan asentoon ja työkalun + prässin avulla paikalleen. Työkalun tein laakerinkehästä joka sopi tismalleen pallonivelen ulkoreunaan. Rälläköin vaan hahlot sille suojapellille. Takaisinpainaminen vaati myös voimaa aika reilusti. Ensimmäinen hieman liian väljästä putkenpätkästä tehty adapteri hajosi joten otettiin kovemmat metallit käyttöön.. :wink: Auton alla ainakaan meikäläisen tapauksessa tuo urakka ei olisi onnistunut. Ruuvipenkistä ei puhettakaan.
Kerran homman tehneenä suosittelen koko tukivarren vaihtoa jos budjetti ei ole muutemasta kympistä kiinni ja tekee mielellään muutakin kuin leikkii tallissa asentajaa.
kyllä se muuten menee suht helposti sillä ruuvipenkillä, ilman tukivarren irrottamista... eikä tarvi olla edes mikää julman iso penkki. kolmeen autoon olen vaihtanu tolla systeemillä, tunti/puoli :wink:
Comment
-
Comment