Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden kantavuusindeksi ja e36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karva
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 125

    #16
    Originally posted by Martti View Post
    riittääkö kantavuusindeksi 84 (ja RF-merkintä) e36:sen etuakselille?
    pitäisi saada 215/35r18 kumit eteen, mutta näyttää ainakin rengasonlinessa lähes kaikki olevan ko. kantavuusindeksillä, eli 500kg per rengas?

    ja kyllä, renkaan halkaisija/vierintäkehä on paremminkin micraan sopiva, mutta näiden allelaittoon on syynsä.
    Kyllä. E36:ssa etuakselimassa on suurimmillaankin n. 900 kg, eli kantavuus riittää. Joissain malleissa myös taka-akselmassa on alle 1000 kg, joten ko. renkaiden asennus on mahdollinen myös taka-akselille. Täyden varmuuden saamiseksi sinun pitäisi ilmoittaa autosi akselimassat.

    Comment

    • Martti
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 787
      • Suomi

      #17
      Originally posted by Karva View Post
      Kyllä. E36:ssa etuakselimassa on suurimmillaankin n. 900 kg, eli kantavuus riittää. Joissain malleissa myös taka-akselmassa on alle 1000 kg, joten ko. renkaiden asennus on mahdollinen myös taka-akselille. Täyden varmuuden saamiseksi sinun pitäisi ilmoittaa autosi akselimassat.
      eli akselimassat olivat jotakuinkin nuo mitä tuossa aiemmin kirjoitin. en nyt muista tarkkoja lukemia, mutta joka tapauksessa etuakselilla alle 800kg ja taka-akselilla reilut 1000kg.

      ihan mielenkiinnosta, tietääkö kukaan minkälainen vaikutus tuolla RF-merkinnällä on verrattuna ilman kyseistä merkintää olevaan renkaaseen? tarkoittaako vain puhtaasti vahvistettua runkoa, eli "jämäkkyyttä" lisää renkaalle?

      Comment

      • tumppi$
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 457
        • Päijät-Häme

        #18
        Originally posted by Martti View Post
        eli akselimassat olivat jotakuinkin nuo mitä tuossa aiemmin kirjoitin. en nyt muista tarkkoja lukemia, mutta joka tapauksessa etuakselilla alle 800kg ja taka-akselilla reilut 1000kg.

        ihan mielenkiinnosta, tietääkö kukaan minkälainen vaikutus tuolla RF-merkinnällä on verrattuna ilman kyseistä merkintää olevaan renkaaseen? tarkoittaako vain puhtaasti vahvistettua runkoa, eli "jämäkkyyttä" lisää renkaalle?

        RF= Run flat... Pystyy ajamaan myös puhjenneena... Joten varmastihan runko on jäykähkö... Mutta varsinaisesti jäykistetyn rungon merkintä on XL= extra load... Ajatuksenahan run flat on kaunis... Mutta esim. itse en ole valmis maksamaan sellaisesta ominaisuudesta... Ovat nimittäin kalliita... Eli jos pelkästään haet vahvistettua runkoa niin etsi merkinnällä XL.

        Comment

        • MarQu
          Moderator
          • Mar 2006
          • 5513
          • Vaasa

          #19
          Originally posted by rasanttu View Post
          Ihme vittuilua tällä foorumilla. Mutta joo rengasliikkeessäkin sanoivat ettei kannata laittaa vajaan painoindeksin renkaita.

          - Katsastuksessa hylky
          - Runko pettää
          - Onnettomuustilanteessa vakuutusyhtiö kieltäytyy korvaamasta

          Tuli vaan tuossa mieleen, onko siitä mitään haittaakaan jos ottaa "paremmalla" indeksillä olevat kuin tarve vaatii? Runkohan on kovempi, joten heikkeneekö renkaan muut ominaisuudet vastaavasti.
          Koitin tuossa 9leveelle vanteelle 215/40 17 rengasta. Ja runkohan sieltä petti. Auto pysy tiellä ja materiaali/henkilövahingoilta vältyttiin, mitä nyt muutama naarmu vanteessa.
          sigpic

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9942
            • KVLA

            #20
            Originally posted by tumppi$ View Post
            RF= Run flat... Pystyy ajamaan myös puhjenneena... Joten varmastihan runko on jäykähkö... Mutta varsinaisesti jäykistetyn rungon merkintä on XL= extra load... Ajatuksenahan run flat on kaunis... Mutta esim. itse en ole valmis maksamaan sellaisesta ominaisuudesta... Ovat nimittäin kalliita... Eli jos pelkästään haet vahvistettua runkoa niin etsi merkinnällä XL.
            Myös tuo aiemmin mainittu Reiforced-merkintä tarkoittaa vahvistettua runkoa.Näitä Reiforced-renkaita käytetään yleensä kevyemmissä pikku pakuissa,joiden kokonaispaino vaatii hieman henkilöauton renkaita isomman kantavuuden.Taitaa vaan harvemmin löytyä noin mataprofiilisista kumeita.

            Comment

            • tumppi$
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 457
              • Päijät-Häme

              #21
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Myös tuo aiemmin mainittu Reiforced-merkintä tarkoittaa vahvistettua runkoa.Näitä Reiforced-renkaita käytetään yleensä kevyemmissä pikku pakuissa,joiden kokonaispaino vaatii hieman henkilöauton renkaita isomman kantavuuden.Taitaa vaan harvemmin löytyä noin mataprofiilisista kumeita.

              Ahaa. OK. Erittäin hyvä korjaus/ tarkennus. Näin se menee.

              Comment

              • Tuiske
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 1441
                • Lempäälä

                #22
                Originally posted by tumppi$ View Post
                Ahaa. OK. Erittäin hyvä korjaus/ tarkennus. Näin se menee.
                Esim Nankangilla NS-2:ssa on Reinforced mallia todella monessa koosta saatavilla. Esim. 225/35/18 NS-2 renkaassa painoluokka nousee RF-mallissa 83->87 ja hinta pysyy kuitenkin samana.
                Corvette C4 LT4 TURBO
                Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #23
                  ne 84 indeksin renkaat oli tosiaan falkenit ja auto oli audi, mutta eipä sillä ole merkitystä... falkeneita en tosiaan ainakaan suosittele ja nankangit on myös pehmeät. sen huomasi jo heti irrallaan kädessä, miten helvetin vetelä runkoisia ovat.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Martti
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 787
                    • Suomi

                    #24
                    Originally posted by Tuiske View Post
                    Esim Nankangilla NS-2:ssa on Reinforced mallia todella monessa koosta saatavilla. Esim. 225/35/18 NS-2 renkaassa painoluokka nousee RF-mallissa 83->87 ja hinta pysyy kuitenkin samana.
                    eli siis 84 RF-merkinnällä vastaa jotain muuta, kuin kantavuusluokkaa 84 vaikka se kyljessä lukeekin?

                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    ne 84 indeksin renkaat oli tosiaan falkenit ja auto oli audi, mutta eipä sillä ole merkitystä... falkeneita en tosiaan ainakaan suosittele ja nankangit on myös pehmeät. sen huomasi jo heti irrallaan kädessä, miten helvetin vetelä runkoisia ovat.
                    falkenit sieltä on tulollaan nytten, saas nähdä kuin pehmeät/vetelät ovat.
                    ainakin nankangeilla olen pärjännyt normaaliajossa e34:sen alla, mutta voi olla, että ei tiedä sitten paremmasta..vaikkakin esim tällä hetkellä pilot sportit alla pyörivät.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9942
                      • KVLA

                      #25
                      Originally posted by Martti View Post
                      eli siis 84 RF-merkinnällä vastaa jotain muuta, kuin kantavuusluokkaa 84 vaikka se kyljessä lukeekin?
                      Ei ihan.Vaan jos kupeessa on se Reiforced (tai jopa RF?) merkintä,niin myös kantavuus indeksiluku on merkitty kantavuutta vastaavaksi.Kuten tuo Tuiskeen esimerkki osoittaa.

                      Suomeksi:kantavuus muuttuu=kantavuus indeksiluku renkaissa muuttuu kantokykyä vastaavaksi.

                      Comment

                      • Tuiske
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1441
                        • Lempäälä

                        #26
                        Originally posted by Martti View Post
                        eli siis 84 RF-merkinnällä vastaa jotain muuta, kuin kantavuusluokkaa 84 vaikka se kyljessä lukeekin?
                        Ei, kun normaali rengas on tuolla 83 kantavuus luokalla ja Reinforced malli 87. Ihan renkaassa lukee tuo 87 ja reinforced.

                        edit. Heguli kerkes eka
                        Corvette C4 LT4 TURBO
                        Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                        Comment

                        • Martti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 787
                          • Suomi

                          #27
                          Originally posted by Tuiske View Post
                          Ei, kun normaali rengas on tuolla 83 kantavuus luokalla ja Reinforced malli 87. Ihan renkaassa lukee tuo 87 ja reinforced.

                          edit. Heguli kerkes eka
                          ok, näin ajattelinkin.

                          Comment

                          • Ravermeister
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1508
                            • Melkeen Turkkuses

                            #28
                            RF ja XL merkinnät tarkoittavat ihan samaa asiaa, eli "vahvistettu" runko. RunFlatit ovat sitten asia ihan erikseen, ja ne tunnistaakin helposti jo hinnasta

                            Mitään merkitysta ajettavuuteen et huomaa oli sama rengas sitten tollasella RF/XL merkinnällä tai ei. Eroa ei huomaa myöskään kun irtorengasta pyörittelee käsissään.
                            Eli lyhyesti: Renkaan runkoa vahvistettu vähän jotta saatu sille yhden pykälän suurempi kantavuusindeksi.

                            Ja topikin aloittajalle: Kyllä noissa renkaan rungoissa aina on toleranssia kantavuuden suhteen, muuta haittaa liian pienestä indeksistä (toki se raja tulee jossain kohtaa vastaan) ei ole muutakuin laittomuus ja sitämyöden jo tässäkin topikissa mainitut asiat...
                            -Turku Connection-
                            HDJ80 4.2TD
                            ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                            Comment

                            • Martti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 787
                              • Suomi

                              #29
                              juujuu, mutta tässä tapauksessahan yhdistelmä on laillinen, koska akselimassa on vajaa 800kg renkaiden yhteenlasketun kantavuuden ollessa 1000kg..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎