Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328i vie bensaa liikaa kylmänä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gubbe89
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 315
    • Mouhijärvi

    #16
    Tarkistapa se jäähdytysveden lämpötila-anturi mittaamalla. Resistanssiarvot löytyvät ehkä tältä foorumiltakin, jos ei, niin google auttaa kyllä. Hakusanaksi esim.: BMW M52 engine temp sensor, tms. Ja ainakin kaikissa autoissa, mihin tähän mennessä olen törmännyt, on eculle menevä anturi liittimeltään sininen tai vihreä ja musta sitten mittarille. Sehän selviää kokeilemalla.

    Eikä käden kuuluisikaan öljyyntyä, eikä kuulu puhaltaa öljykorkin alta. Käynnin tulisi muuttua epätasaisemmaksi. Ja nythän kun otat korkin pois kone saa huohottimen kautta ilmaa ilmamassamittarin ohitse, jolloin seos menee laihalle ja eculle tuleva tieto on "väärää". Tässä syy epätasaiselle käynnille. Selvitä myös lambdan kunto, ilmamassamittarin kunto, bensansuodattimen kunto, lämpöanturit, kaasuläpän asentotunnistin(tämä voi aiheuttaa kulutusmittarin heilumista) ym. Ja tietysti johdon päässä kannattaa käyttää!
    Last edited by gubbe89; 02-12-2008, 00:07.
    nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
    nyk. Yamaha XJR 1200 -98
    nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
    ex. E34 525 TDS Touring -93
    ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
    ex. Yamaha YZF 1000R -02
    ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
    ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
    ex. E34 535i -88
    ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
    ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

    Comment

    • antteri
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 222
      • Tampere

      #17
      Kiitos vastauksesta!

      ...lämpötila antureita m52 koneessa ei ole kuin yksi josta menee tieto sekä ECU:lle, että mittaristolle.. ja ainakin mittarin mukaan on ok, aavistuksen verran yli puolen välin. Vikakoodit on katsottu jo parikin kertaa -> ei vikakoodeja. Pakokaasupäästöt mitattu ja pitäisi olla kunnossa joten ilmeisesti lambdatkin ok? Vai voiko lambda olla rikki vaikka päästöt ok? Täytyy koittaa vielä mittailla nyt kun löysin jopa lambdojen liittimetkin ..pitäisikö muuten vaikuttaa tyhjäkäyntiin jollain tavalla jos nyppäsee lambdojen liittimet irti?

      Ilmamassamittaria olen tutkinut sen verran, että ajanut mittarin piuha irrallaan. Itse piuhan irrotus ja kiinnitys muuttaa auton käyntiä, mutta ajaessa, suorituskyvyssä eikä bensankulutuksessa ei huomaa onko piuha kiinni vai irti.. viittaisiko tämä IMM:n viallisuuteen?

      Entä voisiko syynä olla kuitenkin voimansiirron häviöt tai turbiinin luistaminen tai jotain? Kylmänä ajaessa joutuu kyllä kaasua käyttämään jonkin verran ennen kuin lähtee vetämään, mutta vaihteet kyllä vaihtuvat ihan ok ja suht. pehmeästi.

      Eikö kellään ole ollut samantyylistä "mystistä" vikaa??

      Tarkastettua ja vaihdettua:
      - vikakoodit pari kertaa -> ei vikakoodeja
      - pakokaasupäästöt ok
      - ilmansuodatin
      - bensansuodatin
      - tulpat vaihdettu n. 15tkm sitten (BOSCH kaksikärkiset) -> hyvänväriset
      - kaasuläpän asentoanturi mitattu, pitäisi olla ok
      - öljyt vaihdettu n. 3ktm sitten
      - puristukset pitäisi olla ok (kaikki pytyt 11-13bar riippuen kauanko starttia pyöritti)

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Asiaan sen enempää puuttumatta/perehtymättä, huomauttaisin että m52:ssa on kyllä kaksi anturia, ovat vain pakattuna samaan palikkaan. Kurkkaas montako napaa siinä anturissa on niin homma selkiää
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • antteri
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 222
          • Tampere

          #19
          Ahaa... neljä napaahan siinä taitaa olla, mutta ajattelin, että tulee samalta anturilta molemmille napapareille. Täytyypä siinä tapauksessa mitata se resistanssi, kiitos tiedosta!

          Comment

          • antteri
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 222
            • Tampere

            #20
            Sellanen kysymys vielä, että miten automaattivaihteisessa kuuluisi moottorijarrutuksen toimia? Eli pitääkö mennä joka tilanteessa välittömästi kulutus nollaan kun nostaa jalan kaasulta ja kierrokset yli 1000rpm? Mulla vaatii lämpimällä koneella > 1500rpm, että moottorijarruttaa ja silloinkin viiveellä eikä jokakerta edes jarruta. Kylmällä koneella ei toimi moottorijarrutus lainkaan... onko normaalia?

            Comment

            • antteri
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 222
              • Tampere

              #21
              Edelleen askarruttaa kova kulutus, alhainen tyhjäkäynti (500rpm) ja vetojen puute. Tällähetkellä epäilykset ovat joko viallinen lambda tai/ja imuvuoto.

              Lisäsin videon koneen käyntiäänestä, onko normaalia näinkin kova suhina vai onko kyseessä imuvuoto? (ps. muut ylimääräiset äänet videolla tulevat hihnankiristimestä ja tod. näk. venttiilinnostimista)

              www.kolumbus.fi/antteri/temp/07082008005.mp4

              Comment

              • pete81
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 2056
                • .........

                #22
                Originally posted by antteri View Post
                Edelleen askarruttaa kova kulutus, alhainen tyhjäkäynti (500rpm) ja vetojen puute. Tällähetkellä epäilykset ovat joko viallinen lambda tai/ja imuvuoto.

                Lisäsin videon koneen käyntiäänestä, onko normaalia näinkin kova suhina vai onko kyseessä imuvuoto? (ps. muut ylimääräiset äänet videolla tulevat hihnankiristimestä ja tod. näk. venttiilinnostimista)

                www.kolumbus.fi/antteri/temp/07082008005.mp4
                Tuo alhainen kierrosten määrä ja suhina viittais huottimen venttiilin kalvon vuotoon. Linkin osa #2.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #23
                  Originally posted by antteri View Post
                  Sellanen kysymys vielä, että miten automaattivaihteisessa kuuluisi moottorijarrutuksen toimia? Eli pitääkö mennä joka tilanteessa välittömästi kulutus nollaan kun nostaa jalan kaasulta ja kierrokset yli 1000rpm? Mulla vaatii lämpimällä koneella > 1500rpm, että moottorijarruttaa ja silloinkin viiveellä eikä jokakerta edes jarruta. Kylmällä koneella ei toimi moottorijarrutus lainkaan... onko normaalia?
                  Ei taida mennä nollaan jos alle 1000 rpm nostat jalan kaasulta. Muutenhan kone saattaisi sammua. Korkeammilla kieroksilla moottorijarrutus toimii.

                  Kylmällä koneella myös pidetään vähän syöttöä auki kun muuten taas kone sammuu.

                  Comment

                  • Jonem
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2008
                    • 341
                    • Salo

                    #24
                    Originally posted by pete81 View Post
                    Tuo alhainen kierrosten määrä ja suhina viittais huottimen venttiilin kalvon vuotoon. Linkin osa #2.
                    Kovasti kuullostaa, että kalvo mennyt tai kumisessa imuputkessa imuvuoto.. Tiputti omassa ainaki kierrokset alas ja vedot puuttu matalilla kierroksilla.

                    Comment

                    • antteri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 222
                      • Tampere

                      #25
                      Niin meinaatko tuota ilmamassamittarin jälkeen olevaa putkea? Se on kyllä ehjä, vaihdoin viime kesänä. Oiskohan sieltä sitten separaattorin kalvo rikki? Mistäs se sitten vetää ilmaa, jos se kalvo rikki kun eikös se separaattori ole umpinainen? Kyllä tuo suhina jostain imusarjan alta kuulostais tulevan.. Pystyykös sitä separaattoria jotenkin tutkimaan, että onko se rikki vai onko suoraan vaihdettava uus tilalle? Ja imusarja on varmaan irrotettava, jotta siihen pääsee käsiks?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎