Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Virrankulutuksen mittaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmer85
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 89
    • Seinäjoki

    E36 Virrankulutuksen mittaus

    Eli omistan E36 325 Mallisen auton. Ongelma on että akku purkkaa, en tiedä mistä. Kontti ja hansikkalokero on katsottu -> valot ei jää palamaan.

    Eilen ostin yleimittarin. Kysymys kuuluukin voisiko joku ohjata minua kädestä pitäen ensinnäkin, kuinka suoritan mittauksen jos alan nypppimään sulakkeita yksitellen löytääkseni vuotavan sulakkeen.
    En ole aikaisemmin käyttänyt jännitemittaria joten en todellakaan tiedä mitkä asetukset laitan mittariin?
    Musta menee COM pistokkeeseen.
    Mutta entäs punainen?: 10 ADC vai V(omega)mA pistokkeeseen..
    sen jälkeen mihin pyöritän mittaus asteikon?
    Hyvä kysyä tämä ekana ennenkö kärventää tämän mittarin..

    Ja sitten tapa mitata virrankulutus on mitenkä ?
    Ajossa: E91 320d - 2006

    Ex. E46 320i touring -00
    Ex. E36 328i cabrio -95
    Ex. E36 320i sedan -97
    Ex. E36 325i sedan -91
  • Rusty
    Bimmer Rookie
    • Aug 2002
    • 183
    • Kajaani

    #2
    Eli sinulla on varmaankin yleismittari?


    Musta COM-pistokkeeseen ja riippuen virran määrästä punainen joko mA tai A pistokkeeseen. Saman mukaan sitten tuon alueen valinta. Laita vaikkapa aluksi A-pistokkeeseen ja A alueelle. Olisiko sinulla mahdollista saada virtapihtejä/pihtivirtamittaria käsiisi? Silloin voisit mitata "johdon päältä" irroittamatta sulakkeita ym erittäin helposti ja turvallisemmin.

    Virtaa mitataan yleismittari kytkemällä se sarjaan eli vaikkapa otat sen sulakkeen irti ja laitat mittarin mittapäät sulakepesän napoihin, musta toiseen ja punainen toiseen.
    Last edited by Rusty; 28-10-2008, 13:23.

    Comment

    • JD
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1194
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Rusty View Post
      Eli sinulla on varmaankin yleismittari?


      Musta COM-pistokkeeseen ja riippuen virran määrästä punainen joko mA tai A pistokkeeseen. Saman mukaan sitten tuon alueen valinta.


      Virtaa mitataan yleismittari kytkemällä se sarjaan eli vaikkapa otat sen sulakkeen irti ja laitat mittarin mittapäät sulakepesän napoihin, musta toiseen ja punainen toiseen.
      Aina ensin suurin mahdollinen virta-asetus jos ei tiedä mitä virtoja kulkee.
      Autoissa aina lähdetään ampeeri-luokasta liikkeelle, siellä voi kulkea useita ampeereita virtaa joten se 10 A asetus ensin.
      Vasta sitten jos virtaa liikkuu niin vähän, että asteikosta ei voi lukea niin pieniä arvoja sillä tarkkuudella jota tarvitsee mennään pienemmille asteikoille.
      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

      Comment

      • Bimmer85
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 89
        • Seinäjoki

        #4
        Ok tämä auttaa jo huomattaavasti ja alulle pääsyyn, kiitos!
        Ajossa: E91 320d - 2006

        Ex. E46 320i touring -00
        Ex. E36 328i cabrio -95
        Ex. E36 320i sedan -97
        Ex. E36 325i sedan -91

        Comment

        • Bimmer85
          Bimmer Rookie
          • Mar 2008
          • 89
          • Seinäjoki

          #5
          Joo elikkäs ainoa mikä näytti edes vähän kuluttavan virtaa oli
          sulake F9 joka taas menee audio vehkeisiin..
          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

          mittari näytti kulutuksessa n.0,4A ( tai jotain siihen päin ) joka tapauksessa kun mittasi akulta niin voltti määrät tippui 12,10 n. 12,05.. silloin kun laittoi
          sulakkeen takaisin. Voisko tämä selittää sen kun jos auto seisoo vuorokauden niin ei enää starttaa?
          Ajossa: E91 320d - 2006

          Ex. E46 320i touring -00
          Ex. E36 328i cabrio -95
          Ex. E36 320i sedan -97
          Ex. E36 325i sedan -91

          Comment

          • visa e36
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 753
            • Järvenpää

            #6
            Onkos akku kuinka vanha? hyväkuntoinen akku näyttää täytenä n.12.6V ja akku rupeaa olemaan ehtoo puolella kun ei näytä täytenä kuin alle 12.4V. En tiiä pitääkö paikkansa mutta näin ainakin mulle koulussa sanottiin. Voihan sitä vanha akku purkaantua itsestääkin.
            Nykyiset
            -63 Pontiac Catalina convertible
            -05 E53 X5 3.0d

            Comment

            • Bimmer85
              Bimmer Rookie
              • Mar 2008
              • 89
              • Seinäjoki

              #7
              Ei kyllä akku on ihan uudehko.. n.3-4kk vanha
              Ajossa: E91 320d - 2006

              Ex. E46 320i touring -00
              Ex. E36 328i cabrio -95
              Ex. E36 320i sedan -97
              Ex. E36 325i sedan -91

              Comment

              • jouskari318is
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 215
                • Tampere

                #8
                Eihän tuo virrankulutus kovin kova ole 12*0,4 = 5W (?)

                Mutta ei kai se audiosysteemi tuota sulaketta välttämättä kaipaa kun auto on parkissa, eli ota se sulake pois ja katso sitten lähteekö vuorokauden päästä käyntiin?

                Comment

                • Bimmer85
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2008
                  • 89
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Joo ei niin.. tossa otinkin sulakkeen pois ja akun varaus oli 12,05 V.. illan mittaan meen tutkailemaan paljon on jäljellä..
                  Ajossa: E91 320d - 2006

                  Ex. E46 320i touring -00
                  Ex. E36 328i cabrio -95
                  Ex. E36 320i sedan -97
                  Ex. E36 325i sedan -91

                  Comment

                  • goldenm
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 544

                    #10
                    Mittaa samalla että lataako se? Eli koneen käydessä mittaat akun napajännitteen ja ilmoitat tänne..
                    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                    Comment

                    • Bimmer85
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2008
                      • 89
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Käynnissä näytti 14,04
                      ja kun sammutin jännite sammuneena nousi 12,33 eli kyllä laturi näyttääs lataavan jos sitä hait takaa.. ?
                      Ajossa: E91 320d - 2006

                      Ex. E46 320i touring -00
                      Ex. E36 328i cabrio -95
                      Ex. E36 320i sedan -97
                      Ex. E36 325i sedan -91

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Auto sammuksissa kaikki virrankuluttajat pois päältä.
                        Virtapihdeillä virta akkukaapelista.
                        Sitten nyppii yksitellen sulakkeita pois ja katsoo minkä irroittamalla virta putoaa. ?
                        Kuormittamattoman akun jännitteen mittaus ei käsittääkseni riitä kertomaan että se olisi kunnossa.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Bimmer85
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2008
                          • 89
                          • Seinäjoki

                          #13
                          No joo, 2 sulaketta otan yön ajaksi pois.. Saa nähdä lähteekö käynttiin aamulla.. No siitä siten myöhemmin..
                          Ajossa: E91 320d - 2006

                          Ex. E46 320i touring -00
                          Ex. E36 328i cabrio -95
                          Ex. E36 320i sedan -97
                          Ex. E36 325i sedan -91

                          Comment

                          • Bimmer85
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2008
                            • 89
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Joo elikkäs auto oli yön yli akunkengät paikallaan.. Ja yllätys aamulla lähti käyntiin. No siinäs sitten hyvillä mielillä vaihdoin talvirenkaat alle ja pesin auton, mutta siten kun olin ajamas autoa takas talliin niin kyllä se nii vaivalloisesti lähti käyntiin huomas että akusta oli taas virta vähissä..
                            No siinä sitten tuli mietittyä että kuinka näin..
                            Auto taas läpi kertaalleen ja tuli huomattua tämä..
                            Bmw sammutettua, akun virta laski tasaisesti 12,5 aina 12,00 asti..
                            Mutta jos heti auton sammuttamisen jälkeen menee nyppäämään - kengän pois ja laittaa sen samantien takaisin, niin virta ei alakkaan enää laskemaan..
                            Taas jos menee laittaa avaimella virran päälle ja pois niin kappas taas alkaa jännite laskemaan...
                            Olidsko kellää mitään hajua mistä tää johtuu?
                            Ajossa: E91 320d - 2006

                            Ex. E46 320i touring -00
                            Ex. E36 328i cabrio -95
                            Ex. E36 320i sedan -97
                            Ex. E36 325i sedan -91

                            Comment

                            • JD
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1194
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Bimmer85 View Post
                              Joo elikkäs auto oli yön yli akunkengät paikallaan.. Ja yllätys aamulla lähti käyntiin. No siinäs sitten hyvillä mielillä vaihdoin talvirenkaat alle ja pesin auton, mutta siten kun olin ajamas autoa takas talliin niin kyllä se nii vaivalloisesti lähti käyntiin huomas että akusta oli taas virta vähissä..
                              No siinä sitten tuli mietittyä että kuinka näin..
                              Auto taas läpi kertaalleen ja tuli huomattua tämä..
                              Bmw sammutettua, akun virta laski tasaisesti 12,5 aina 12,00 asti..
                              Mutta jos heti auton sammuttamisen jälkeen menee nyppäämään - kengän pois ja laittaa sen samantien takaisin, niin virta ei alakkaan enää laskemaan..
                              Taas jos menee laittaa avaimella virran päälle ja pois niin kappas taas alkaa jännite laskemaan...
                              Olidsko kellää mitään hajua mistä tää johtuu?
                              Kuinka hyvin latasit akun täyteen? Vähintään yön yli laturissa?
                              Noin käyttäytyy lähes tyhjä akku, kerran starttaa niin toisella kerralla ei virtaa juuri riitä.
                              Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                              https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎