Eih.. Kyllä se niillä koneelta näkyy että bägi pitäis löytyä.
Onko näin? itse vaihdoin kolmenelkkuun bägiratin tilalle m-tech II ratin, leimalle meinasin vain ottaa polttimon pois Näitä on kuitenkin saanut ilman bägiäkin... pystyykö tuon sitten muutoskatsastamaan ilman mitään erikoisia lappusia? Jos ei muuten niin on se vanha rattikin tallessa että tarpeentullen sitten se leimalle kiinni ja nollaa vikakoodit.
Näitä on kuitenkin saanut ilman bägiäkin... pystyykö tuon sitten muutoskatsastamaan ilman mitään erikoisia lappusia?
Ei, tarvitaan maahantuojalta hyväksyntä (ko. mallia on saanut ilman bagiä) ja ohjeet koko järjestelmän poistoon sekä asiantuntevan korjaamon todistus ohjeiden noudattamisesta (poistamisesta).
Ei, tarvitaan maahantuojalta hyväksyntä (ko. mallia on saanut ilman bagiä) ja ohjeet koko järjestelmän poistoon sekä asiantuntevan korjaamon todistus ohjeiden noudattamisesta (poistamisesta).
Mitäs ohjeita siihen loppupeleissä tarvii? ratti on kuitenkin jo irti eikä muita bägejä ole.
Voiko merkkiliike jotenkin lain nojalla perustella miksi he kieltäytyisivät kirjoittamasta tällaista paperia? Sitten naapurin Repen korjaamolle joka kirjoittaa todistuksen että poisto on suoritettu? Onko se loppupeleissä tuon vaikeampaa?
Mitäs ohjeita siihen loppupeleissä tarvii? ratti on kuitenkin jo irti eikä muita bägejä ole.
Voiko merkkiliike jotenkin lain nojalla perustella miksi he kieltäytyisivät kirjoittamasta tällaista paperia? Sitten naapurin Repen korjaamolle joka kirjoittaa todistuksen että poisto on suoritettu? Onko se loppupeleissä tuon vaikeampaa?
Turvavarusteen poistaminen
Poistaa voidaan vain sellainen turvavaruste, jota ei ole säädöksissä määrätty kyseiseen ajoneuvoon pakolliseksi. Turvavarusteen poistamisen edellytys on, että ajoneuvosta on osoitettavissa sen käyttöönottoajankohdan vaatimukset täyttävä rinnakkaismalli jossa kyseistä varustetta ei ole, ja että rakenteet asiaan vaikuttavilta osilta muutetaan sitä vastaavaksi. Selvityksenä em. asiasta on esitettävä ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan antama kirjallinen todistus tai ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksityiskohtainen selvitys.
1.3. Turvavyönkiristimen saa poistaa tai turvatyynyn/turvaverhon poistaa tai kytkeä pois toiminnasta vain ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan ohjeen mukaisesti. Ohjauspyörä, turvavyö ja asiaan vaikuttava muu tekninen toteutus on oltava rinnakkaismallin mukainen. Muutos- tai rekisteröintikatsastus edellytetään.
Turvavarusteen poistaminen
Poistaa voidaan vain sellainen turvavaruste, jota ei ole säädöksissä määrätty kyseiseen ajoneuvoon pakolliseksi. Turvavarusteen poistamisen edellytys on, että ajoneuvosta on osoitettavissa sen käyttöönottoajankohdan vaatimukset täyttävä rinnakkaismalli jossa kyseistä varustetta ei ole, ja että rakenteet asiaan vaikuttavilta osilta muutetaan sitä vastaavaksi. Selvityksenä em. asiasta on esitettävä ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan antama kirjallinen todistus tai ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksityiskohtainen selvitys.
1.3. Turvavyönkiristimen saa poistaa tai turvatyynyn/turvaverhon poistaa tai kytkeä pois toiminnasta vain ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan ohjeen mukaisesti. Ohjauspyörä, turvavyö ja asiaan vaikuttava muu tekninen toteutus on oltava rinnakkaismallin mukainen. Muutos- tai rekisteröintikatsastus edellytetään.
Oliko muuta?
Kiitos! Eli ihan mahdollinen homma toteuttaa.
Houkuttavan helpolta vain kuulostaa ajatus siitä, että laittaa vain leimalle bagiratin kiinni, nollaa koodit ja leiman jälkeen tekkiläinen ratti takaisin..
Kiitos! Eli ihan mahdollinen homma toteuttaa.
Houkuttavan helpolta vain kuulostaa ajatus siitä, että laittaa vain leimalle bagiratin kiinni, nollaa koodit ja leiman jälkeen tekkiläinen ratti takaisin..
Ei kannata sitten kolaroida. Muistaakseni bägillisessä ja bägittömässä on erikokoiset rattiakselin boorit.
Ei kannata sitten kolaroida. Muistaakseni bägillisessä ja bägittömässä on erikokoiset rattiakselin boorit.
Bägillisyys ja bägittömyys ei ole ratkaiseva tekijä kummatko boorit sieltä löytyy.. riippuu hyvinpitkälti vuosimallista. Itselläni on ns. tiheämmät boorit ja samoin on tietysti ratissakin.
Tähän että "ei kannata kolaroida", voisin haluta tietää muitakin perusteluita kuin oman hengen suojelun. Jos minulla on bägitön ratti autossani ja kaupungilla joku ajaa kylkeen, kuuluisiko vakuutuksen olla korvaamatta minulle aiheutuneet vahingot, koska minulla ei ole autossani bägirattia (olettaen tällin olevan sellainen ettei bägi muutenkaan poksahtaisi), (OLETTAEN että joku sen puuttumisen edes havaitsisi)?
Tuskinpa se tommosessa mitään vaikuttaa (vois luulla), mutta kunhan tiedostaa riskin siitä että korvauksia saatetaan evätä ainakin osittain. Ei mulla asiasta mitään jeesusteltavaa ole, kukin tyylillään kunhan ei vaan autoa myy sellaisena toiselle.
Taisi nuo erikokoiset boorit olla sitten jotain E32 juttuja :think
Onkohan meikäläisen E36:ssa jotenkin pimennetty koko airbag-systeemi, koska koko *itun kaapelinippu, joka menee keskikonsolista takapenkille on napsastu poikki . Käsittääkseni tuo takaistuimen alla sijaitseva boxi on airbagien ohjainyksikkö. Luulis airbagvalon palavan, jos tuommosen tempun tekee...vaan ei pala.
Onkohan meikäläisen E36:ssa jotenkin pimennetty koko airbag-systeemi, koska koko *itun kaapelinippu, joka menee keskikonsolista takapenkille on napsastu poikki . Käsittääkseni tuo takaistuimen alla sijaitseva boxi on airbagien ohjainyksikkö. Luulis airbagvalon palavan, jos tuommosen tempun tekee...vaan ei pala.
No joo..tuli nyt katottua ja ihan normaalisti bägivalo syttyy ja sammuu startatessa. Käsittämätöntä vaan, että keskikonsolin kohdalta vedetty noin 10 johdon nippu poikki sivareilla. Ollut oikea autosähkömies asialla :think.
No joo..tuli nyt katottua ja ihan normaalisti bägivalo syttyy ja sammuu startatessa. Käsittämätöntä vaan, että keskikonsolin kohdalta vedetty noin 10 johdon nippu poikki sivareilla. Ollut oikea autosähkömies asialla :think.
Ja niitähän tuntuu välillä riittävän vähän liikaakin
Ei kannata sitten kolaroida. Muistaakseni bägillisessä ja bägittömässä on erikokoiset rattiakselin boorit.
Bägittömässä on myös erilaiset turvavyöt. Airbagilla varustetuissa autoissa on vöissä voimanrajoittimet, jotka antavat matkustajan osua hallitusti airbagiin. Eli kun tietty voima saavutetaan, vyöt päästävät matkustajan liikkumaan eteenpäin, ja airbag ottaa matkustajan vastaan, estäen osuman rattiin, kojelautaan tai tuulilasiin.
Bägittömässä taas ei ole vöissä voimanrajoittimia, koska edessä ei ole airbagia ottamassa matkustajaa vastaan.
TISistä ei löytynyt ohjeita kuljettajan bägin poistoon, mutta matkustajan bägin tilapäisen deaktivoinnin edellytys on vöiden vaihto.
En ole kokeillut itse, mutta kai tästä voi nopeasti arvioida mitä käy, kun bägillisestä otetaan bägi pois, ajetaan keulakolari ja vyöt päästävät kuljettajan liikkumaan kohti hienoa uudelleen verhoiltua tekkirattia?
Oma juttunsa on tietysti BMW:n oma jälkiasenteinen bägiratti, jonka mukana ei kaiketi ole tullut uusia vöitä.
autona on e36 320i toukka vuodelta -97. Auto on ollu täynä pikkupatentteja joista jäljellä enää airbag valo. eli jää palamaan.
vikakoodin luku antaa vastaukseks istuintunnistin maton ja jonku tuntemattoman vikakoodin? no jokatapauksessa voiko tuo istuintunnistin maton vikakoodi tulla myös jos turvavyön esikiristimen liittimet ei sais kontaktia? olis vaan meinaan helpompi ensin ne tinata kuntoon kun purkaa tuota penkkiä jos se vika ei sielä olekkaan.
onkos autossa useampi airbagin boksi, vai pelkästään yks ohjainboksi mahollisesti takapenkin alla tai hanskalokeron takana?
Comment