Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Tärinä jarrutuksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E36nska
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 20
    • Helsinki

    E36 Tärinä jarrutuksessa

    moro,

    meikäläisen 93- E36 325 coupe tärisee jarruttaessa ihan tajuttomasti. Siis oikeesti niin kovaa että ei kovasta vauhista paljo uskalla äkkijarrutuksii tehä. Ruostetta tai paskaa siellä ei ole ja levytkin on suorat. Eli onko vika puslissa vai missä? :think
    Ex E36 325 Coupe
  • runkQ
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 314
    • Pieksämäki

    #2
    Omassa tärisytti jonkun verran jarruttaessa kun oli alapallonivel paskana.
    Ex: E36 325, E30 325

    Comment

    • surface
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 257

      #3
      Originally posted by E36nska View Post
      moro,

      meikäläisen 93- E36 325 coupe tärisee jarruttaessa ihan tajuttomasti. Siis oikeesti niin kovaa että ei kovasta vauhista paljo uskalla äkkijarrutuksii tehä. Ruostetta tai paskaa siellä ei ole ja levytkin on suorat. Eli onko vika puslissa vai missä? :think
      Mistä tiedät että levyt on suorat, levyistähän se yleensä johtuu?
      E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Etutuennan helat ja jumittavat jarrumännät kannattaa katsoa ajatuksella ensimmäisenä.
        Samalla kun on keula ilmassa muutkin väljät on nopeasti tarkastettu.
        e36/e46 virheellinen auraus voi saada etuakselin herkistymään niin että jarruttaessa täristää. Tämä kylläkin kannattaa ottaa huomioon vasta kun kaikki muu on varmasti käyty läpi.
        Originally posted by surface View Post
        Mistä tiedät että levyt on suorat, levyistähän se yleensä johtuu?
        Oman kokemukseni ja lukemani perusteella, harvemmin. Tästä on turha enempää vääntää koska kaikki nämä jutut on helppo tarkastaa niin näkee missä se loppujen lopuksi oli.
        Last edited by petrolhead; 26-04-2009, 13:45.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • surface
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 257

          #5
          Originally posted by petrolhead View Post


          Oman kokemukseni ja lukemani perusteella, harvemmin. Tästä on turha enempää vääntää koska kaikki nämä jutut on helppo tarkastaa niin näkee missä se loppujen lopuksi oli.
          No oli miten oli ja näinhän se on, mutta minulla on juurikin päinvastaiset kokemukset ;-)
          E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by surface View Post
            Mistä tiedät että levyt on suorat, levyistähän se yleensä johtuu?
            EI muuten TODELLAKAAN johdu, vaan sanotaanko niin että KAIKISTA eteen tulevista jarrutärinöistä yli 98% johtuu ihan muualta kuin jarrulevyistä!
            Tässäkin kohdin ongelma on etupäästä löytyvistä välyksistä(alapallo tai tukivarren takimmainen pusla?)

            Comment

            • E36nska
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 20
              • Helsinki

              #7
              Mites noi alapallot sun muut puslat, pitäskö niitten tulla ilmi katsastuksessa ? Meinaan auto täristi ennen katsastustaki ja leima nasahti ilman mitään merkintöjä. Taino vilkuista tietysti mut se onki perushuttuu
              Ex E36 325 Coupe

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by E36nska View Post
                Mites noi alapallot sun muut puslat, pitäskö niitten tulla ilmi katsastuksessa ? Meinaan auto täristi ennen katsastustaki ja leima nasahti ilman mitään merkintöjä. Taino vilkuista tietysti mut se onki perushuttuu
                Se menee kyllä vielä kevyesti katsastukselta läpi vaikka nuo alatukivarsien takimmaiset puslat ovat aivan loppu.

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6937
                  • N/A

                  #9
                  Minulla täristi jarruttaessa E36 ja heittokellolla mitaten löytyi selvä kieroutuma kaikista 4 levyistä. Tosin minulla on uusittu alustakomponentit kauttaaltaan joten pystyi melkein ne sulkemaan pois.
                  Heittokellolla on helppo todeta levyn kierous.

                  Comment

                  • KATKU
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 230
                    • Vaasa

                    #10
                    Moi
                    Kuinkapaljon on selvä kieroutuma heittokellolla, eli paljonko noissa levyissä
                    saa olla heittoa ?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by KATKU View Post
                      Moi
                      Kuinkapaljon on selvä kieroutuma heittokellolla, eli paljonko noissa levyissä
                      saa olla heittoa ?
                      Minäkin todella haluaisin tietää tämän, joten ehkä kohta tiedämme?

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        #12
                        Minulla kieroutuma johtui siitä että olin ajanut ne joskus tulikuumiksi ja pysäyttänyt auton ilman kunnollista jäähdyttelyä. Kieroutuma näkyi selvästi heittokellolla katsottuna suunnilleen jarrupalan kokoisella alueella "notkona"
                        En muista tarkkoja arvoja mutta kellossa se näytti 12-17 alueelle notkahtavan siinä kuopassa. Normaalitaso siis 0 levyn suoralla osalla.
                        Puhutaanko tässä nyt että "1.7 kymmenystä" millistä. Minulla tosiaan hävisi kaiki ongelmat tuolla levyjen vaihdolla.

                        Comment

                        • Juggis
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 197
                          • Espoo

                          #13
                          Mulla ainakin meni Motonetin levyt kieroks tosi nopeesti, kaiketi ratapäivillä. Alkoi tärisyttämään jarruttaessa. Kannattaa laittaa jotain laadukkaampaa settiä alle...
                          F10 535d xdrive msport
                          Ex. e91 325xiA
                          Ex. e36 328i Coupé

                          Comment

                          • manzneri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2007
                            • 551
                            • Kesälahti

                            #14
                            Ei nyt ihan tähän topicciin välttämättä kuulu (ja saakin siten poistaa tämän postauksen jos joku suuttuu), mutta mitä maksaa karkeasti e36seen satsi auton ympäri eli siis uudet levyt ja palat? Plus että kannattaako ne motonet osat unohtaa suosiolla...Muutaman kerran saattaa olla että tulee kesän mittaan radallakin pyörähdettyä.

                            Mitä nyt normaalisti on noita tullu vaihdettua muihin merkkeihin niin ei oo kovin tyyriit ollu, mutta ompa baijerilainen yllättänyt välillä osien hinnoissa

                            Comment

                            • Morkai
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 3197
                              • Saarijärvi

                              #15
                              Pariin kertaan olen saanut jarrulevyyn halkeaman aikaiseksi, kertaakaan ei ainoastaan kieroja ole ollut. Hiushalkeamat takajarrulevyssä aiheutti koko auton tärinän, etujarrulevyssä yksi pieni hiushalkeama melkoisen puistatuksen ratissa. Yleensä olen levyä irrottaessa vasaralla soittanut levyä varuiks, pelkkä klonk-ääni kilahduksen sijaan on aina tuottanut halkeamaetsinnässä tulosta.
                              sigpic
                              E23 728iA V8-projekti
                              E38 730D -projekti
                              E39 540iA -projekti
                              I01 i3 -projekti

                              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎