Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 alatukivarret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonne
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 248
    • Rusko

    E36 alatukivarret

    En saanut hakutoimintoa pelaamaan... jostain syystä.

    Kyse on kuitenkin Motonetin alatukivarsista jotka menin asentamaan autooni jotain pari vuotta sitten.
    Toisen tukivarren alapallonivelen kumijousitettu osa (siis se osa jonka sisällä itse nivel on), liikkuu holtittomasti ylös ja alas sen mitä siinä on löysää joustoa.
    Toinen tukivarsi on ehkä parempi..

    perusongelma on, että auto tärisee ja jurisee jarrutuksissa.
    Pyöränkulmien pitäisi olla kunnossa. Vakioalusta, camberit kurissa.
    Auto ei vetele levottomasti pahoissakaan urissa.
    Vain tämä tärinä ja jurina jarrutuksissa.

    Jarrulevyt ovat täysin heitottomat dynamometrin mukaan ja alla on juuri asennetut ja tasapainotetut renkaat.
    Oljenkorsi oli, että tärinä loppuisi renkaanvaihdon jälkeen. Mutta ei loppunut.


    Kysynkin nyt, mistä kannattaa ostaa KUNNOLLISET alatukivarret takakumiholkkeineen.
    Sopiiko M3-palikat tai jotkut muut vai alkuperäistä alle ?


    Muuten!
    puristelin ulompia raidepäitä papukaijapihdeillä ja niissä oli havaittavaa päittäisvälystä kun riittävästi puristi. Sivuttaisvälystä ei yhtään kuten ei pidäkään. Normaaliako?


    tällaisiakin näyttää olevan...
    Mikä laulaen tulee, se tulee.

    BMW E39 M5, vm. 2002
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Sinne takapusliksi Powerflexit ja e30 tukivarret joissa ei ole niitä vulkanoituja alapalloniveliä
    Jurina / ravistus jarrutuksessa voi tulla juuri noista kyseisistä välyksistä joten niistä se on helppo aloittaa.

    Puslat saa ainakin Tocarilta ja tukivarret vaikka Motonetistä kun vaan katsoo että tulee jotkut merkkituotteet eikä mitään makaronista tai riisistä puristettua roinaa...
    Last edited by Jürgen_; 01-07-2009, 09:44.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • MasaTDS
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1606
      • Tampere

      #3
      powerflex puslat ja original nivelet,tulee hyvä.
      E24 635csi
      M-B W140
      Citroen c4 coupe
      H-D sportster chopper

      Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
      Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
      Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
      www.mpanet.fi

      Comment

      • jonne
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 248
        • Rusko

        #4
        Originally posted by Jürgen_ View Post
        Sinne takapusliksi Powerflexit ja e30 tukivarret joissa ei ole niitä vulkanoituja alapalloniveliä
        Jurina / ravistus jarrutuksessa voi tulla juuri noista kyseisistä välyksistä joten niistä se on helppo aloittaa.

        Puslat saa ainakin Tocarilta ja tukivarret vaikka Motonetistä kun vaan katsoo että tulee jotkut merkkituotteet eikä mitään makaronista tai riisistä puristettua roinaa...

        Ahaa, E30:n alatukivarsi sopii... tätä hiukan ajattelinkin.
        Minkähän ihmeen takia tuo vulkanointi on E36:een suunniteltu?

        Kiitos tiedoista!
        Mikä laulaen tulee, se tulee.

        BMW E39 M5, vm. 2002

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16368
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by jonne View Post
          Ahaa, E30:n alatukivarsi sopii... tätä hiukan ajattelinkin.
          Minkähän ihmeen takia tuo vulkanointi on E36:een suunniteltu?

          Kiitos tiedoista!
          Luultavasti melun takia, e30 kovan nivelen kautta tulee runkoääninä ääntä () rattiakseliin kun e36 ei tule. Kirjoitin jossakin topikissa että eihän e30 tule ääntä ja siksi e36 rakenne on hyödytön mutta eihän asia niin ole. Tai sitten syy on jotain ihan muuta...

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6693
            • .......

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Luultavasti melun takia, e30 kovan nivelen kautta tulee runkoääninä ääntä () rattiakseliin kun e36 ei tule. Kirjoitin jossakin topikissa että eihän e30 tule ääntä ja siksi e36 rakenne on hyödytön mutta eihän asia niin ole. Tai sitten syy on jotain ihan muuta...
            Ihan ot mut e30 huomas eri rattien välillä eroja, vakio-ja mtec1 ratilla ei kuulunu rattiakselin kautta ääntä mut m-tech2 kuului kun siinä on se keskiö irtonainen
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16368
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by JJT View Post
              Ihan ot mut e30 huomas eri rattien välillä eroja, vakio-ja mtec1 ratilla ei kuulunu rattiakselin kautta ääntä mut m-tech2 kuului kun siinä on se keskiö irtonainen
              Sama huomattu täällä, kaikki kolme rattia ollut kiinni, tosin yksi kerrallaan...

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6693
                • .......

                #8
                Niin tosiaan, itsekin samassa autossa noita kolmea kokeillu.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • 328 e36
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 488
                  • pori

                  #9
                  e30 ja e36 etutukivarsien erot?

                  Onko nyt niin että noiden tukivarsien ainut ero on tämä ulommaisen pallonivelen kumi härpäke? Joskus jäänyt käsitys että se keskellä oleva nivel olis eri mittainen? Olen koittanut etsiä e36 tukivarsia missä olisi juuri e30 tyyliset pallonivelet, koska ovat kokemuksieni mukaan paljon tukevammat ja kestävämmät kuin nuo perinteiset e36 alapallonivelet..
                  e36 320 cabrio.
                  e36 328 coupe.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16368
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by 328 e36 View Post
                    Onko nyt niin että noiden tukivarsien ainut ero on tämä ulommaisen pallonivelen kumi härpäke?
                    Kyllä se näin taitaa olla.

                    Comment

                    • kmn
                      Moderator
                      • May 2009
                      • 6020
                      • Sipoo

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Kyllä se näin taitaa olla.
                      Voisko joku vielä vahvistaa, mielellään joka on omaan muoviinsa tommoset laittanu? niin ja näissähän ei käsittääkseni ole eroja coupen ja sedanin välillä?

                      itsellä myös ajankohtaista vaihtaa pallonivelet ja hilppeet joten samalla voisi pistää alatukivarret vaihtoon.. :think

                      Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                      Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                      --
                      Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16368
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by kmn View Post
                        Voisko joku vielä vahvistaa, mielellään joka on omaan muoviinsa tommoset laittanu? niin ja näissähän ei käsittääkseni ole eroja coupen ja sedanin välillä?

                        itsellä myös ajankohtaista vaihtaa pallonivelet ja hilppeet joten samalla voisi pistää alatukivarret vaihtoon.. :think
                        Mitä jos minä vahvistan ? Verrattu irtonaista e30 tukivartta autossa kiinni olevaan e36 vastaavaan, ei mitoituseroja. Uudet e36 pallonivelet paketissa ja irrallisia e30 tukivarsia muutama joissa kaikissa pallonivelet kiinni eli voin mitata myös nivelten tapin pituudet...

                        Comment

                        • kmn
                          Moderator
                          • May 2009
                          • 6020
                          • Sipoo

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Mitä jos minä vahvistan ? Verrattu irtonaista e30 tukivartta autossa kiinni olevaan e36 vastaavaan, ei mitoituseroja. Uudet e36 pallonivelet paketissa ja irrallisia e30 tukivarsia muutama joissa kaikissa pallonivelet kiinni eli voin mitata myös nivelten tapin pituudet...
                          Tänks, no viitsisitkös? sais 100% varmuuden tähän hommaan..

                          Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                          Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                          --
                          Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                          Comment

                          • 328 e36
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 488
                            • pori

                            #14
                            sopii..

                            Tänään mittailin uusien tukivarsien alapalloniveliä ja samoilla mitoilla näyttäisi olevan kaikki,ainoa ero on juuri se uloimman alapallonivelen rakenne..
                            e36 320 cabrio.
                            e36 328 coupe.

                            Comment

                            • Jussi.M
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 85

                              #15
                              Katsastusta varten piti vasemmalle vaihtaa nivel ja molemmat koiranluut eteen. Vaihdoin vasemman alatukivarren/puslan ja nyt oikeelta kuuluu ihan hemmetinmoista kolinaa. Asensinko ton koiranluun oikein vai oisko sieltä sit vaan hajonnu heti jotain.

                              Koiranluut tulee sellasiin haarukoihin kiinni, kuinka kireelle ne pitäs kiristää? kun eikös niiden pitäs siinä haarukassa päästä kääntymään? viimevuoden koiranluut oli menny rikki ylikiristämisen johdosta? koska koiranluissa se kohta josta pultti menee läpi ja kiristää niihin haarukoihin oli irronnu kumista ja pyörii siin. Metallisylinterissä oli kuminpalasia kiinnikki.

                              Vai pitäskö sen pyöriäkki kumeissansa?

                              nimimerkillä puzzled. Motonetin se takahela ainaki oli iha kiva homma laittaa paikalleen mutta kyllä se siitä.. tosiaan ruuvipenkkiin kiinni ja sit ruuvaa sillä tukivarrella läpi. toimii hyvin näin, muut tavat ovat vääriä.

                              Ehkä ne powerflexin takahelat ois järkevä valinta... Mites on, voiko jälkeenpäin asentaa noita powerflexejä noihin ja kuinka helposti? vai täytyykö ottaa tukivarsi irti?
                              ---------------------------------------------
                              BMW 316i Compact 1994 "Pörssimopo"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎