Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3M Vaihdevipu Short Shift toteuttaminen E36:iin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniR
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 1077
    • Rauma

    Z3M Vaihdevipu Short Shift toteuttaminen E36:iin.

    Muutama linkki Z3M Vaihdekepin asentamiseta, ns. Shost shiftin toteuttamisesta E36:iin. Ja ymmärtääkseni sama toteutus toimii myös E30:een. Mahdollisesti myös muihin malleihin, vertailkaa osa numeroita.






    Sama Ron Stygar henkilö seikkailee linkeissä. On paljon selvitellyt ja vertaillut osia. On hyviä vinkkejä miten taivuttaa vaihdekeppiä, että saa sen keskelle ja miten linkki tankoa (Selector rod).

    Itse toteutin tämän omaan E36 1.6 Compactiin. Ostin osat marmoritiskiltä ja asensin paikoilleen. Linkkitankoa joutui taivuttamaan jotta ei ottaisi kiinni kardaanin värähtely vaimentimeen.
    Tämä taivutus samalla hoiti vahdekepin pituus suunnassa oikeaan kohtaan ja sivusuunnassa piti keppiä lisäksi taivuttaa 10mm päästä mitattuna kuljettajaan päin.
    Pienenä herkkuna vielä poistin omasta vaihdevivun sisältä madollisimman paljon vaimennus kumia pois ja tilalle kemiallista metallia niin tuli hyvä ja tarkka tuntuma keppiin ekä jousuta yhtään.




    Toteuttamisen arvoinen pieni projekti

    Samaalla kannattaa vaihtaa tuo kumilaakeri holkki jos tuntuu viustossa olevan paljon löysää. Kuluessaan aiheuttaa sen.

    Last edited by JaniR; 13-11-2010, 20:47.
    -Turku Connection- & MummyTownCruiser
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #2
    Ämmään toteutin kanssa kepin vaihdon hetki sitten, helppoa ja halpaa.
    Tuohon kauppakassiin (318ti compact) oli vaihdettu kans toi z3m shifteri entisen omistajan toimesta..Hyvin on pelannut ja vaihtaminen sujuu hyvin ja timakasti, voin suositella muillekin ko. svapin.

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Itse hankin ilmeisesti Kiinalaisen tarvikeosan, siitä ei tarvitse poistella kumeja, koska se on "yhtä puuta" nuppiin asti. Mitoitus on silmällä katsottuna lähellä z3 tankoa.

      Asennus lähiaikoina, samalla laitan myös omavalmiste puslat keppitelineeseen ja itse korjaamani etunivelen.
      Olli.

      Comment

      • PP440
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 1263
        • Mikkeli

        #4
        Niin eli tuo Z3 M keppi on originaaliltaan suora ? Joutuu taivuttelee jotta saa menemään e36 328 touring.. ?

        Ensi viikolla pitäis keppi saapua..

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16418
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by PP440 View Post
          Niin eli tuo Z3 M keppi on originaaliltaan suora ?
          Juuh.

          Comment

          • JaniR
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 1077
            • Rauma

            #6
            Originally posted by PP440 View Post
            Niin eli tuo Z3 M keppi on originaaliltaan suora ? Joutuu taivuttelee jotta saa menemään e36 328 touring.. ?

            Ensi viikolla pitäis keppi saapua..
            Kyllä, suoran on. Kannattaa vaan edetä siinä järjestyksessä, että tarkistaa ensiksi linkkitangon tarvitseeko taivuttaa. Se vaikutaa jonkin verran kepin asentoon pituus suunnassa.
            -Turku Connection- & MummyTownCruiser

            Comment

            • JaniR
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 1077
              • Rauma

              #7
              Originally posted by Rocla View Post
              Itse hankin ilmeisesti Kiinalaisen tarvikeosan, siitä ei tarvitse poistella kumeja, koska se on "yhtä puuta" nuppiin asti. Mitoitus on silmällä katsottuna lähellä z3 tankoa.

              Asennus lähiaikoina, samalla laitan myös omavalmiste puslat keppitelineeseen ja itse korjaamani etunivelen.
              Ei tuo BMW osa mikään laadukas kyllä ollut. Ylä ja ala osan välinen kumivalu lonksui jo uutena ja pienen pyörittelyn jälkeen ne liikkui vapaasti toisiinsa maiden ympäri.
              -Turku Connection- & MummyTownCruiser

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by JaniR View Post
                Ei tuo BMW osa mikään laadukas kyllä ollut. Ylä ja ala osan välinen kumivalu lonksui jo uutena ja pienen pyörittelyn jälkeen ne liikkui vapaasti toisiinsa maiden ympäri.
                Ei ollut Kiinalainenkaan, eilen koesovitin, ja alasilmä on 8,5 vaikka saisi olla jotain 10,1. Noh pehmeää kumia tässä mallissa se hela, niin koitin avartaa, mutta suli koko pusla poralla.

                Pitää varmaan holkittaa itse se uusiksi.

                Siinä sitä tulee säästöä
                Olli.

                Comment

                • Mörökölli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 1735
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Rocla View Post
                  Ei ollut Kiinalainenkaan, eilen koesovitin, ja alasilmä on 8,5 vaikka saisi olla jotain 10,1. Noh pehmeää kumia tässä mallissa se hela, niin koitin avartaa, mutta suli koko pusla poralla.

                  Pitää varmaan holkittaa itse se uusiksi.

                  Siinä sitä tulee säästöä
                  Mulla oli kiinalaisessa ihan jämptit ja istuvat helat, mutta pallonivelen holkki oli niin pitkä alaspäin ettei saanut pakkia kunnolla päälle, kun kepin alaosa otti jo reunoihin kiinni. Tämän vuoksi tein hybridin kahdesta kepistä. Eli kiinalainen teräskeppi, ja orggis nivelen hela, joka työnnetään siis vaihdekepin telineeseen. Pallo oli sekä teräskepissa että BMW-osassa samankokoinen. Tuntuma on tarkka, ja välitys samaa luokkaa tosiaan tuon Z3M kepin kanssa. Tämä tuli E36:seen. E30:iin tein ihan perinteisesti hitsaamalla pituutta lisää nivelen alapuolelle.
                  www.nenifab.com

                  Comment

                  • PP440
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1263
                    • Mikkeli

                    #10
                    Tarviikos tossa mitän spesiaali työkaluja tms, itseltäni Z3m keppi löytyy, joten vanha keppi irti ja uusi tilalle thats it (tietysti jos joutuu taivuttaa..) ? Mikäs osa tosta pitäis uusia jotta toi sivuttais väljyys jämäköityisi (keppi heiluu sivuttais suunnassa vaihteen ollessa silmässä)

                    Last edited by PP440; 17-10-2009, 00:04.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16418
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by PP440 View Post
                      Tarviikos tossa mitän spesiaali työkaluja tms, itseltäni Z3m keppi löytyy, joten vanha keppi irti ja uusi tilalle thats it (tietysti jos joutuu taivuttaa..) ? Mikäs osa tosta pitäis uusia jotta toi sivuttais väljyys jämäköityisi (keppi heiluu sivuttais suunnassa vaihteen ollessa silmässä)

                      10, 12, 15 ja 2:n tilalle uretaanista sorvatut holkit, myyntipalstallakin niitä joskus on.

                      Comment

                      • maXmauku
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 847
                        • hki

                        #12
                        Just eilen tilasin Z3(2,8) kepin ja osan numero 7.

                        Pitää nuo loput osat hommailla jossain vaiheessa, kun vastaan tulee. Noitten muiden osien kanssa varmaan joutuu pohjan alle menemään? No eipä se ole kuin järjestely kysymys.
                        sigpic
                        Flickr
                        MatiasJurvanenPhotography Facebook page

                        Kesä >E30 Cab 320i -89
                        Talvi >Jeep Cherokee -03
                        ex:E36 Taxi 328i -97, E46 325Ci M-SportII -02, E30 318i Touring -89, E30 316i 2D -89

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3406
                          • Kotka

                          #13
                          Mitenkäs teillä, jotka ootte nelisylkkysiin sovittanu noita Z3M keppejä? Onko ollu pahasti ahdasta? Itellä on 318is ja auton alla ryömiessä vertailin orggiskeppiä Z3M keppiä. Iski kyllä uskonpuute, että zetan keppi voisi mitenkään mahtua paikalleen. Näyttää, että tangon alapää ottais kiinni kardaaniin ja linkkitangon taas saisi vääntää ihan mutkalle.

                          Onko eri moottoreiden ja vaihteistojen välillä suuria eroja kardaanin ja linkkitangon sijainnissa toisiinsa nähden? Jos tästä kuvasta kattoo, niin tuon kardaanin värähtelynvaimentimen pitäisi tulla rättinivelen päälle ja kupin aueta taaksepäin. Itellä kuppi aukeaa kyllä taaksepäin, mutta vaimennin on eri puolella rättiniveltä. Silti tuo linkkitanko tekee aika jyrkän mutkan heti värinänvaimentimen etupuolella.



                          No, kuhan toi homma tulee ajankohtaseksi, niin pitää ihmetellä. Mulla on hyllyssä sekä Z3M että Z3 1,9 kepit, joten kyllä sinne ainakin tuon miedomman saa istumaan. Siinähän ei tarvi edes taivutella mitään.
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • kmn
                            Moderator
                            • May 2009
                            • 6022
                            • Sipoo

                            #14
                            seuraava joka tunkee shortshiftin muoviinsa, ni vois tehdä howton aiheesta kuvien kera tällasia keltanokkia varten? :think

                            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                            --
                            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                            Comment

                            • Ha2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1786
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Skarpa View Post
                              Mitenkäs teillä, jotka ootte nelisylkkysiin sovittanu noita Z3M keppejä? Onko ollu pahasti ahdasta? Itellä on 318is ja auton alla ryömiessä vertailin orggiskeppiä Z3M keppiä. Iski kyllä uskonpuute, että zetan keppi voisi mitenkään mahtua paikalleen. Näyttää, että tangon alapää ottais kiinni kardaaniin ja linkkitangon taas saisi vääntää ihan mutkalle.

                              Onko eri moottoreiden ja vaihteistojen välillä suuria eroja kardaanin ja linkkitangon sijainnissa toisiinsa nähden? Jos tästä kuvasta kattoo, niin tuon kardaanin värähtelynvaimentimen pitäisi tulla rättinivelen päälle ja kupin aueta taaksepäin. Itellä kuppi aukeaa kyllä taaksepäin, mutta vaimennin on eri puolella rättiniveltä. Silti tuo linkkitanko tekee aika jyrkän mutkan heti värinänvaimentimen etupuolella.



                              No, kuhan toi homma tulee ajankohtaseksi, niin pitää ihmetellä. Mulla on hyllyssä sekä Z3M että Z3 1,9 kepit, joten kyllä sinne ainakin tuon miedomman saa istumaan. Siinähän ei tarvi edes taivutella mitään.
                              Tuossa on yhdestä hyvästä topikista koottuna mun kokemukset ja neuvot Z3M-kepin laittamisesta E36 is:sään.



                              Vanhin postaus siis alhaalla.
                              E61 525d LCI

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎