Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 vaihdelaatikko-ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ^slayer^
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 244
    • Kokkola

    e36 vaihdelaatikko-ongelmaa

    Kyseessä siis -91vm e36 325i m50b25 manuaali.
    Eli tuossa sadeillan kunniaksi piti hiukan harjoittaa laitonta ajotapaa, ja keskenkaiken sitten ilmeni seuraavaa vikaa: vaihdetta vaihtaessa jäi kakkonen pesään pysyvästi. Kolmoselle yritin vaihtaa, mutta keppi ei liikkunut mihinkään.

    Kepistä kun ajaessa liikuttaa ns. "tyhjiä pois" (ylös alas) niin täristää keppiä niinkuin jokin ratas ottaisi kiinni. Keppi ei siis liiku mihinkään missään olosuhteessa enää eli 2. vaihde on päällä ja pysyy. Hitaasti ajaessa kuuluu kolinaa jostain.

    Kakkosen synkro on ollut tiensä päässä jo jonkun aikaa, mutta en kuvittelisi sen tekevän tällaista?

    Jos laatikkoa joutuu avaamaan, niin onko ketään kokkolan alueelta halukkaita tulemaan jakamaan tietouttaan näistä laatikoista ja niiden anatomiasta. Tallissa olisi yksi myöskin vaihdevikainen vaihdelaatikko, joten jos näistä saisi kasattua edes yhden ehjän.
    Myöskin halpaa pajaa saa ehdottaa samalta alueelta, joka tekee vaihdelaatikoiden korjuuksia.
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Vaikuttaisi kyllä enemmän siltä, että itse keppi osa on irronnut laatikosta..Tarkista siis nivelistöt ensin ja sitten ala miettimään sitä zippinetto laatikon korjausta

    P.S. halvemmaksi tulee taatusti ostaa laatikko esim. myydään puolelta ja vaihtaa vain paikalleen..Olettaen että omalle työlle laskee edes jotain korvausta.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • ^slayer^
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 244
      • Kokkola

      #3
      tarkistetaan, mutta ajattelin kuitenkin ottaa laatikon alas kerran sieltä on se kakkosen synkro ollut poissa pelistä jo jonkun aikaa.

      varmasti ehkä olisi helpompaa, mutta kauanko sellainenkin sitten taas kestää? Kuitenkin kun kerran varaosia on jonkin verran omasta takaa, niin en viitsisi enempää lootia ostella.

      Eikä tässä ihan zippinetolla mennä, mutta halvalla tarkoitin sitä, että mielellään en mihinkään merkkiliikkeeseen vie autoani tuon takia.
      Last edited by ^slayer^; 21-09-2009, 14:23.

      Comment

      • ^slayer^
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 244
        • Kokkola

        #4
        Olisko niillä ketkä ovat tommosesta 325:sta laatikkoa ottanut irti, antaa neuvoja ko. operaation ensi kertaa suorittavalle? Jotain hyvä muistaa tai jotain vinkkejä antaa? söörtsi näyttää taas valkosta sivua.

        Comment

        • Peltsii
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 7061
          • Turenki

          #5
          Originally posted by ^slayer^ View Post
          Olisko niillä ketkä ovat tommosesta 325:sta laatikkoa ottanut irti, antaa neuvoja ko. operaation ensi kertaa suorittavalle? Jotain hyvä muistaa tai jotain vinkkejä antaa? söörtsi näyttää taas valkosta sivua.

          Pakoputki irti, lämpösuojat irti, kardaani irti, vivusto irti, kytkimen työsylinteri irti, pakkivalon piuha irti. Joku sanoo että ylimmät pultit saa irti ilman imusarjan irrotusta, mutta itse irrotin imusarjan, ja onhan ne muutkin kaiketi niin tehneet.. Omat taikurin lahjat ei riittäny irrottamaan ylimmäisiä pultteja imusarja kiinni

          Sitten laatikon pultit auki ja kiskaset laatikon vittuhun, painaa muutaman kilon että varoo ettei tipu ihan päähän.
          DUCATI 1098 RACING EVO

          Comment

          • bmwcruiser
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 411
            • Lappeenranta

            #6
            Asian vierestä...

            Itelläni laukes kesän ehtoopuolella E30:sta laatikko (getrag) ja kun noita rikkinäisiä loju nurkissa jo useampi niin ajattelin niistä kokeilumielessä yrittää kasailla yhden ehjän laatikon. Oman kokemuksen perusteella en lähtisi suosittelemaan tätä kenellekään. Vaatii paljon työkaluja, kärsivällisyyttä, tietoa ja taitoa (joka itseltä puuttui). Laatikko nyt taas kasassa, toimivuudesta ei vielä tietoa. Vannoin sen silti olevan viimenen laatikkoremontti omalta kohdalta. Suosittelen toimivan laatikon ostoa!
            E30

            Comment

            • ^slayer^
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 244
              • Kokkola

              #7
              Originally posted by bmwcruiser View Post
              Asian vierestä...

              Itelläni laukes kesän ehtoopuolella E30:sta laatikko (getrag) ja kun noita rikkinäisiä loju nurkissa jo useampi niin ajattelin niistä kokeilumielessä yrittää kasailla yhden ehjän laatikon. Oman kokemuksen perusteella en lähtisi suosittelemaan tätä kenellekään. Vaatii paljon työkaluja, kärsivällisyyttä, tietoa ja taitoa (joka itseltä puuttui). Laatikko nyt taas kasassa, toimivuudesta ei vielä tietoa. Vannoin sen silti olevan viimenen laatikkoremontti omalta kohdalta. Suosittelen toimivan laatikon ostoa!
              itsekkin ajattelin tämän teetättää jollain pajalla, kun ei tosiaan noitten laatikoitten kanssa ole tullut ennen väsättyä. ylempi postaus oli hyvinkin tyhjentävä ainakin mitä nyt netis voisi kirjoittamalla saada, joten kiitos siitä. Katsotaan mihin rahkeet riittää ja tuleeko boksi alas ilman verta ja kyyneliä.

              joidenkin mielestä varmasti tyhmä kysymys, mutta kerran tuon kytkimen työsylinterin ottaa irti niin joutuuko kytkimen ilmaamaan uudestaan ja jos joutuu niin miten se tapahtuu? varmasti juttua tästäkin mutta söörtsi tykkää valkosesta.

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Laatikon ylimmät pultit saa irti kun irroittaa laatikon kannatin pultit ja antaa kone&laatikko paketin varovasti kääntyä alaspäin. Tuon jälkeen pitkät jatkot peliin ja kappas, pultit auki ilman imusarjan renaamista..
                Imusarjassa on myös tehty reiät siihen ylös ihan sitä varten että voi kiinto-lenkin heittää kiinni startin muttereihin

                Edelleen, osta toimiva laatikko..Nuo oikeasti vaihdelaatikoita korjaavat pajat ottavat sen +500e tuollaisesta laatikon laitosta kun ehjän laatikon voi saada foorumilta jo 100-300e hintaan.

                Nimim. muutaman automaatin vaihtaneena, korjanneena sekä manuaalin laittaneena..
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Originally posted by ^slayer^ View Post
                  joidenkin mielestä varmasti tyhmä kysymys, mutta kerran tuon kytkimen työsylinterin ottaa irti niin joutuuko kytkimen ilmaamaan uudestaan ja jos joutuu niin miten se tapahtuu? varmasti juttua tästäkin mutta söörtsi tykkää valkosesta.
                  Ei tarvitse ilmailla, kunhan vaan otat sen työsylinterin laatikon päästä irti etkä irrota putkea. Taisi olla 13mm pulteilla laatikon kyljessä.

                  Comment

                  • BMW323
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2007
                    • 994
                    • kempele

                    #10
                    itellä tuli sama vika entiseen e30:iin ja piti vaihtaa laatikko "ns" uuteen...


                    kannattaa tarvistaa missä kunnossa on kytkin kun laatikon käyttää pois jos huono sehän menee samalla uusiks

                    uutta laatikko kun laitat kannattaa käyttää kupari tahnaa tai jotain saman tyylistä ainetta silmälaakeriin että menee helpommin paikalle laatikko
                    Nissan Stagea NM35 -01
                    2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
                    harrastepohjalta E21 316

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      #11
                      Imusarjaa en ite kyllä menis ainakaan irrottamaan. Helpoiten miun mielestä startin pultit aukeaa, kun nostaa öljyn mittatikun putken irti kolostaan ja ottaa kaasuläpälle tulevan haitariputken+ilmamäärämittarin pois edestä. Näin saa käden järkevästi työnnettyä oikeaan koloon. Konetta tosiaan kannattaa myös kallistaa niin paljon taaksepäin, kuin se järkevästi kääntyy, ja laittaa esim. öljypohjan ja etupalkin väliin joku kiila, että moottori myös pysyy kallistuneena.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        #12
                        Ei mulla ainakaan ollut ongelma startin pultit, vaan siitä keskemmällä oleva 1 pultti.. Tullut monesti todettua, että nopeammin/helpommin pääsee, kun purkaa vähän ylimäärästä tieltä pois.. No kukin tavallaan
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by Peltsii View Post
                          Ei mulla ainakaan ollut ongelma startin pultit, vaan siitä keskemmällä oleva 1 pultti.. Tullut monesti todettua, että nopeammin/helpommin pääsee, kun purkaa vähän ylimäärästä tieltä pois.. No kukin tavallaan
                          Kyllähän sitä purkaa vaikka koko auton laittaessa, harmi vaan että useasti ei ole UUSIA tiivisteitä sitten laittaa esim. imusarjaan jne. tuossa kohtaa monella se tenkka poo tuleekin ja auton pitäisi olla parhaillaan muutaman tunnin sisään takaisin ajossa
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • ^slayer^
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 244
                            • Kokkola

                            #14
                            no niin pienoisen sairaskauden jälkeen vaihteisto sylissä. Tosiaan otettiin kuitenkin imusarja irti (jessus mikä työ hyötyyn nähden) auto vieläkin pukeilla ja odottaa uutta askia. mulla nähtävästi on kummatkin vaihteistot getraggeja niin saako tähän ko. automalliin muuta kuin getraggia? (jotai zf:ää...? vai oonko nyt pahasti jossai muualla ku ite asiassa?)
                            no kuitenkin. nyt kerran auto pukeilla ja kaikki valmiudet nii ajateltiin kaverin kanssa, että samalla revitään kansi auki kun mitään estettä sille ei enään ollut kuin pakosarjan kiinni oleminen. sehän ei tässä vaiheessa enää paljon paina kun tuo työ on saatu tehtyä. venttiilien nostimet ja venttiilienvarsienkumit olis tarkotus vaihtaa.

                            Mites tuota kun löyty imusarjaa irrotettaessa imusarjasta öljyä ihan hyvän oloinen lammikko sieltä sisältä? pitäiskö tässä vaiheessa paniikki iskeä vai?

                            Comment

                            • ^slayer^
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 244
                              • Kokkola

                              #15
                              onko liian tymiä kysymyksiä, vai? jos nyt johonkin noista saisi tyhjentävää vastausta niin olisin kiitollinen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎