Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kylmäkäynnistys ja öljyistä asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ka00z
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1805
    • Varsinais-Suomi

    #16
    Originally posted by Hammu View Post
    Joo, mut kannattaako alle tonnin moottoriin tehdä tonnin maksavaa nostajaremppaa?

    Ei.
    Mulla rupes karkaamaan nesteet tiivisteen petettyä ja olihan tuo m43 sitä ennen jo naputellut jonkun aikaa.

    Nyt voi sanoa että on yksi Suomen hiljaisimmista m43-moteista... hetken

    Koneistus maksoi tiivistesarjoineen ja nostajineen päivineen n. 450€ eli tonnin remonttiin saa jo "oikeasti" yrittää.

    Ja editoidaan:

    Jos se nokka ja nostajat on kuluneita, niin ei öljyillä enää miksikään parane. Nestemäistä koneremonttia ei ole vielä keksitty...
    Ennenkuin rupeat remontoimaan, niin kuuntele nyt naputtaako se lämpimänä. Tuo 1sek naputus käynnistyksessä nyt on yksi hailee, jos se ei siitä pahene.
    Last edited by ka00z; 07-10-2009, 12:25.
    W124 voll, markalla pidemmälle

    Comment

    • Agge_
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 496
      • P town

      #17
      Originally posted by GARFFi View Post
      Ei mitään kilometrilukemaa oo, millon ne on vaihettu?
      Ei ole... Mikä olis hyvä vaihtoväli? 10tkm olin ajatellut. Mutta voishan öljyt vaihtaa siinä samalla.
      sigpic

      Comment

      • Hammu
        Moderator
        • Nov 2006
        • 3971
        • Nurmijärvi

        #18
        Originally posted by ka00z View Post

        Koneistus maksoi tiivistesarjoineen ja nostajineen päivineen n. 450€ eli tonnin remonttiin saa jo "oikeasti" yrittää.

        Ah joo, aivan.
        Mä taas ajattelin hintoja veekasin mukaan eli kivasti tuplana kaikkea.

        Comment

        • GARFFi
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 5540
          • Kankaanpää

          #19
          Originally posted by ka00z View Post
          Mulla rupes karkaamaan nesteet tiivisteen petettyä ja olihan tuo m43 sitä ennen jo naputellut jonkun aikaa.

          Nyt voi sanoa että on yksi Suomen hiljaisimmista m43-moteista... hetken

          Koneistus maksoi tiivistesarjoineen ja nostajineen päivineen n. 450€ eli tonnin remonttiin saa jo "oikeasti" yrittää.
          Pitikin kysyä että kauanko se on hiljaisin M43 Mutta eiköhän se silti hyvää tehnyt se huolto, vaikka naputtaisiki hetken päästä uudestaan.

          Originally posted by Agge_ View Post
          Ei ole... Mikä olis hyvä vaihtoväli? 10tkm olin ajatellut. Mutta voishan öljyt vaihtaa siinä samalla.
          10tkm oon ite vaihtanu. Mielipidekysymys tuokin vähäsen..
          MB E220 CDI -10
          Ex.VW T5.1 -11
          Ex. Ford Transit Custom -14
          Ex. VW Passat 2.0FSI -06
          Ex. VW Golf+ -06
          Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
          Ex. Honda CBR900RR -96
          Ex. E36 325i Coupé -94
          Ex. LADA 2105 1200S -89
          Ex. LADA 2107 1300S -87
          Ex. E36 320i -91

          Comment

          • Agge_
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 496
            • P town

            #20
            Originally posted by ka00z View Post
            Mulla rupes karkaamaan nesteet tiivisteen petettyä ja olihan tuo m43 sitä ennen jo naputellut jonkun aikaa.

            Nyt voi sanoa että on yksi Suomen hiljaisimmista m43-moteista... hetken

            Koneistus maksoi tiivistesarjoineen ja nostajineen päivineen n. 450€ eli tonnin remonttiin saa jo "oikeasti" yrittää.

            Ja editoidaan:

            Jos se nokka ja nostajat on kuluneita, niin ei öljyillä enää miksikään parane. Nestemäistä koneremonttia ei ole vielä keksitty...
            Ennenkuin rupeat remontoimaan, niin kuuntele nyt naputtaako se lämpimänä. Tuo 1sek naputus käynnistyksessä nyt on yksi hailee, jos se ei siitä pahene.
            Se nakuttaa ainoastaan kun käynnistää kylmänä, mut ei mitään sen jälkeen. Kuullostaa vaan aika ilkeältä.
            sigpic

            Comment

            • ka00z
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1805
              • Varsinais-Suomi

              #21
              Originally posted by GARFFi View Post
              Pitikin kysyä että kauanko se on hiljaisin M43 Mutta eiköhän se silti hyvää tehnyt se huolto, vaikka naputtaisiki hetken päästä uudestaan.



              10tkm oon ite vaihtanu. Mielipidekysymys tuokin vähäsen..
              Juu, kyllä mä sen heti ihan otin videolle että m43 käy nätisti, edes joskus

              Kyllä se suht hiljaa on pysynyt nyt kun alkukeväästä remontoitiin. Katellaan vaan, niin nyt pakkasilla alkaa taas vanha tuttu sävel, ainakin varmistuu aina että starttaa juuri omaa autoa, tutun sävelen kuultua
              Eikä tuo nyt ole vielä mitään verrattuna talviauton m40-mottiin, sitähän voisi jopa luulla dieseliksi.
              W124 voll, markalla pidemmälle

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #22
                Originally posted by Agge_ View Post
                Se nakuttaa ainoastaan kun käynnistää kylmänä, mut ei mitään sen jälkeen. Kuullostaa vaan aika ilkeältä.
                Forte ainetta koneeseen (searchilla löydät asiaa aineesta) ja öljyn vaihtoa tiuhaan. Se auttaa.

                Liian ohuita 5w-xx öljyjä kannattaa välttää. Kesäksi 15W-50 ja talveksi 10w-xx.
                Last edited by Bmw Master; 07-10-2009, 12:46.

                Comment

                • Agge_
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2009
                  • 496
                  • P town

                  #23
                  Kävin just ulkona vähän testaamassa. ja asia on niin, että starttasin auto kylmänä=nakutti 1sek. Sammutin auton 30sek jälkeen. Käynnistin udelleen ja ei nakutusta kuulunut vaikka moottori kylmä. hmm... Eli se on eka käynnistys kylmänä kun se nakuttaa.
                  sigpic

                  Comment

                  • Tomi T
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 3834
                    • Nokia

                    #24
                    Ei ole mitään vaaraa, opit varmaankin ajan kanssa suhtautumaan vähän rennommin tuohon.

                    Tuo 15W50 öljy kuulostaa käsittämättömältä.. 5W40, esim Castrol Magnatec tai Teboil Gold menee koneessa hienosti ympäri vuoden.
                    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                    ex. 53*BMW

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #25
                      Originally posted by Tomi T View Post
                      Tuo 15W50 öljy kuulostaa käsittämättömältä..
                      Bmw suosittelee -20C asti, joten voi huoletta käyttää ympäri vuoden.

                      Ostin kesällä 188tkm ajetun 323ia:n, joka säännöllisesti huollettu merkkiliikkeessä. Naputti kylmänä ekat sekunnit. Vaihdoin öljyt 15W-40 ja avot, naputus katosi.

                      Comment

                      • Agge_
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2009
                        • 496
                        • P town

                        #26
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Bmw suosittelee -20C asti, joten voi huoletta käyttää ympäri vuoden.

                        Ostin kesällä 188tkm ajetun 323ia:n, joka säännöllisesti huollettu merkkiliikkeessä. Naputti kylmänä ekat sekunnit. Vaihdoin öljyt 15W-40 ja avot, naputus katosi.
                        Ok, eli ens viikol kun vien laittaa m.lämmittimen pyydän heitä vaihtaa öljyt ja kaataa vähän fortee sekaan!
                        sigpic

                        Comment

                        • GARFFi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 5540
                          • Kankaanpää

                          #27
                          Originally posted by Tomi T View Post
                          Ei ole mitään vaaraa, opit varmaankin ajan kanssa suhtautumaan vähän rennommin tuohon.

                          Tuo 15W50 öljy kuulostaa käsittämättömältä.. 5W40, esim Castrol Magnatec tai Teboil Gold menee koneessa hienosti ympäri vuoden.
                          Itellä menee 5w-40 Mobilin 3000:sta ympäri vuoden 10tkm välein. Vain esimerkkinä threadin alottajalle.
                          MB E220 CDI -10
                          Ex.VW T5.1 -11
                          Ex. Ford Transit Custom -14
                          Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                          Ex. VW Golf+ -06
                          Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                          Ex. Honda CBR900RR -96
                          Ex. E36 325i Coupé -94
                          Ex. LADA 2105 1200S -89
                          Ex. LADA 2107 1300S -87
                          Ex. E36 320i -91

                          Comment

                          • ka00z
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1805
                            • Varsinais-Suomi

                            #28
                            Originally posted by GARFFi View Post
                            Itellä menee 5w-40 Mobilin 3000:sta ympäri vuoden 10tkm välein. Vain esimerkkinä threadin alottajalle.
                            Kuten myös, toiseen vessaan tuota ja toiseen Teboil Goldia.

                            Tuota 15w en ihan heti laittaisi omaan vehkeeseen, mutta jokainen saa käyttää mitä parhaakseen näkee. Goldissa kuitenkin hinta/laatu-suhde on aika kohdallaan, varsinkin näissä perusmoottoreissa.

                            Ja aloittajalle, ne fortet kaadetaan vanhojen öljyjen sekaan, ei suinkaan uusien
                            W124 voll, markalla pidemmälle

                            Comment

                            • Agge_
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2009
                              • 496
                              • P town

                              #29
                              Originally posted by ka00z View Post
                              Kuten myös, toiseen vessaan tuota ja toiseen Teboil Goldia.

                              Tuota 15w en ihan heti laittaisi omaan vehkeeseen, mutta jokainen saa käyttää mitä parhaakseen näkee. Goldissa kuitenkin hinta/laatu-suhde on aika kohdallaan, varsinkin näissä perusmoottoreissa.

                              Ja aloittajalle, ne fortet kaadetaan vanhojen öljyjen sekaan, ei suinkaan uusien
                              Kotisivulla ne suositteli öljynvaihdon yhteydessä. Paljonko sellanen tölkki maksaa?
                              sigpic

                              Comment

                              • JaPa_87
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2006
                                • 56
                                • Oulu

                                #30
                                Tuo muutaman sekunin nakutus on kylmänä käynnistettäessä kuulkaas ihan normaalia, sitä esiintyy paljon uudemmissakin autoissa... Aivan turha alkaa sen takia läträämään minkään ihme litkun kanssa! Muutenki tollaset litkut on vähä Jos nakuttaa nii sitte nakuttaa ei se millään aineilla yleensä parane... Huom yleensä! Onhan niitä onnellisia olemassa jotka ovat saaneet yö unensa takaisin ja nakutuksen pois... ainakin hetkeksi

                                Mutta se lämppäri kannattaa ilman muuta laitattaa... Sen kyllä kuulee siitä nakutuksesta -20c pakkasessa, että onko ollu roikassa vai ei
                                _______________________________________________

                                Yamaha R1

                                VW Golf 1.6sr 98 (Säästöpossu)

                                BMW E34 518i Calypsorot (ex)

                                BMW E34 520i Malachitgrün metallic (ex)

                                BMW E36 325i Diamantschwarz metallic (ex)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎