Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 laatikot ZF vs Getrag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    E36 laatikot ZF vs Getrag

    5 vaihteinen ZF on käsittääkseni ollut M3 3.0 ja 328 malleissa, kaikissa muissa 5 vaihteinen Getrag paitsi M3 3.2 jossa oli 6 lovinen joka on sitten ihan eri laatikko.

    Välitykset on lähes identtiset molemmissa mutta Getragin sanotaan antautuvan 300 konin jälkeen (2. vaihde hajoaa) kun taas ZF kestäisi tuplasti.

    Itseähän ei nuo tehonkestot niinkään kiinnosta mutta onkos kellään tuoreita vertailukohtia muistissa onko eroa vaihtamisen helppoudessa, nopeudessa jne? Itsellä vähän sellainen perstuntuma että ZF olisi liukkaampi ja jämäkämpi tuntumaltaan mutta tuntumaa saattoi sotkea short shift kitti enkä pääse lähiaikoina asiaa testaamaan vakiokepillä olevalla laatikolla.

    Jos vaihtaisi Getragin tohon ZF:ään niin taitaisi mennä kardaani sekä laatikon takapään kannake vaihtoon, ei kovin paha.
    Last edited by Jochen; 19-10-2009, 11:33.

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Originally posted by Jochen View Post
    5 vaihteinen ZF on käsittääkseni ollut M3 3.0 ja 328 malleissa, kaikissa muissa 5 vaihteinen Getrag paitsi M3 3.2 jossa oli 6 lovinen joka on sitten ihan eri laatikko.

    Välitykset on lähes identtiset molemmissa mutta Getragin sanotaan antautuvan 300 konin jälkeen (2. vaihde hajoaa) kun taas ZF kestäisi tuplasti.

    Itseähän ei nuo tehonkestot niinkään kiinnosta mutta onkos kellään tuoreita vertailukohtia muistissa onko eroa vaihtamisen helppoudessa, nopeudessa jne? Itsellä vähän sellainen perstuntuma että ZF olisi liukkaampi ja jämäkämpi tuntumaltaan mutta tuntumaa saattoi sotkea short shift kitti enkä pääse lähiaikoina asiaa testaamaan vakiokepillä olevalla laatikolla.

    Jos vaihtaisi Getragin tohon ZF:ään niin taitaisi mennä kardaani sekä laatikon takapään kannake vaihtoon, ei kovin paha.
    Tämä kiinostaisi myös itseä. Olin lukevinani että jommassa kummassa laatikossa oli heikot 2. synkrot? Pitääkö paikkansa ja kummassa?
    Ja sitten kiinostaa myös että mistähän löytäisi täydellisen zf:n kataloogin noista eri 320z laatikon varianteista. Tuntuu olevan tuo identifiointi vähän hankalaa kun mikään numero ei suoranaisesti täsmää googletuksiin.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Mörökölli
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 1735
      • Turku

      #3
      Itse olen tehnyt ZF-swapin E36 325:seen kun Getragista hävisi nimenomaan kakkonen. (tosin vaihdemissin takia) Kardaanin etupätkä meni vaihtoon, sekä vaihdekeppi tuli getragin telineellä n. 1-2cm eri kohtaan tuossa swapissa, joka ei tuntunut haittaavan niin paljoa että olisin sille mitään tehnyt. Takakannake ja tyynyt samat kuin ennen.

      Tosiaan, ZF tuntuu jämäkämmältä lootalta ihan vaihteidenkin osalta, ja tuntuisi toimivan "nätimmin". Täälläkin tosin asennettiin shortshifteri samassa rytäkässä, joka hieman myös asian vertailua vaikeuttaa. Getragissa myös silloin tällöin vaihde ei mennyt päälle nopeissa vaihdoissa. (johon loota lopulta myös kyllästyi) Vikaa tosin varmasti löytyy silloin myös käyttäjästä, mutta Zf:llä nuo missit on jäänyt pois kokonaan, joten kaipa se lootakin jotain vaikuttaa. (tai sitten se shifteri)

      Myös -91 325 sedaneissa on ollut ZF:ää, jota on fyysisesti ja välityksiltään identtinen esim. 328-lootan kanssa. Joku on tätä myös yhtä vahvaksi väittänyt..? tiedä sitten miksi ovat siirtyneet tuon jälkeen e36:ssa pääasiassa Getragiin..
      www.nenifab.com

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #4
        Kiitos, juuri tuollaista infoa kaipasin.

        Itsekkin välillä huomannut että oma Getrag tuntuu hiukan vastustavan ripeämpiä vaihtoja, jotenkin tahmean ja epämääräisen tuntuista muutenkin.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎